Mistähän johtuu, että joskus puheluiden aikana Elisa-liittymien välisissä puheluissa ääni muuttuu "robottimaiseksi", epäselväksi? Äitini vaihtoi liittymänsä jo toiselle operaattorille, kun meidän välisissä puheluissa (molemmilla oli Elisa) äitini ääni muuttui vähän väliä epäselväksi. Nyt puhelut kuuluvat hyvin, kun hänellä on dna.
Samaa tapahtuu myös joskus ajoittain (mutta harvemmin) puheluissa siskoni kanssa, ja hänellä on myös Elisa. Tänään hän kuuli minun ääneni tuollaisena robottimaisena. Asumme taajamassa, melkein asuinkuntamme keskustassa. Itsekin harkitsen nyt liitymien siirtoa toiselle operaattorille, koska on aika ärsyttävää, kun puhelut eivät kuulu hyvin.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates
Laura Eveliina kirjoitti:
Mistähän johtuu, että joskus puheluiden aikana Elisa-liittymien välisissä puheluissa ääni muuttuu "robottimaiseksi", epäselväksi? Äitini vaihtoi liittymänsä jo toiselle operaattorille, kun meidän välisissä puheluissa (molemmilla oli Elisa) äitini ääni muuttui vähän väliä epäselväksi. Nyt puhelut kuuluvat hyvin, kun hänellä on dna.
Samaa tapahtuu myös joskus ajoittain (mutta harvemmin) puheluissa siskoni kanssa, ja hänellä on myös Elisa. Tänään hän kuuli minun ääneni tuollaisena robottimaisena. Asumme taajamassa, melkein asuinkuntamme keskustassa. Itsekin harkitsen nyt liitymien siirtoa toiselle operaattorille, koska on aika ärsyttävää, kun puhelut eivät kuulu hyvin.
Olisikohan niin , että puhelimesi ei tue 4G/5G- puheluja tai että VoLTE/VoNR ei ole päällä , jolloin puhelin hyppää 2G-verkkoon puhelun ajaksi ja äänenlaatu on kuraa. Aiemmin puhelut välitettiin 3G-verkossa paremmalla äänenlaadulla , mutta nyt operaattorit ovat sulkeneet tai sulkemassa 3G:tä. Jos on tästä kyse , niin operaattorin vaihto ei auta , kun kaikki ovat sulkemassa 3G:tä.
Mistähän johtuu, että joskus puheluiden aikana Elisa-liittymien välisissä puheluissa ääni muuttuu "robottimaiseksi", epäselväksi? Äitini vaihtoi liittymänsä jo toiselle operaattorille, kun meidän välisissä puheluissa (molemmilla oli Elisa) äitini ääni muuttui vähän väliä epäselväksi. Nyt puhelut kuuluvat hyvin, kun hänellä on dna.
Samaa tapahtuu myös joskus ajoittain (mutta harvemmin) puheluissa siskoni kanssa, ja hänellä on myös Elisa. Tänään hän kuuli minun ääneni tuollaisena robottimaisena. Asumme taajamassa, melkein asuinkuntamme keskustassa. Itsekin harkitsen nyt liitymien siirtoa toiselle operaattorille, koska on aika ärsyttävää, kun puhelut eivät kuulu hyvin.
Olisikohan niin , että puhelimesi ei tue 4G/5G- puheluja tai että VoLTE/VoNR ei ole päällä , jolloin puhelin hyppää 2G-verkkoon puhelun ajaksi ja äänenlaatu on kuraa. Aiemmin puhelut välitettiin 3G-verkossa paremmalla äänenlaadulla , mutta nyt operaattorit ovat sulkeneet tai sulkemassa 3G:tä. Jos on tästä kyse , niin operaattorin vaihto ei auta , kun kaikki ovat sulkemassa 3G:tä.
Ihan vinkiksi että jos ei halua älypuhelinta niin nykyisin on saatavilla myös 4G/VoLTE-yhteensopivia peruspuhelimia, mm. Prismoista voi ostaa esim. Doro-merkkisinä ja Nokiallakin on 4G/VoLTE-puhelimia ihan peruspuhelimina:
Mistähän johtuu, että joskus puheluiden aikana Elisa-liittymien välisissä puheluissa ääni muuttuu "robottimaiseksi", epäselväksi? Äitini vaihtoi liittymänsä jo toiselle operaattorille, kun meidän välisissä puheluissa (molemmilla oli Elisa) äitini ääni muuttui vähän väliä epäselväksi. Nyt puhelut kuuluvat hyvin, kun hänellä on dna.
Samaa tapahtuu myös joskus ajoittain (mutta harvemmin) puheluissa siskoni kanssa, ja hänellä on myös Elisa. Tänään hän kuuli minun ääneni tuollaisena robottimaisena. Asumme taajamassa, melkein asuinkuntamme keskustassa. Itsekin harkitsen nyt liitymien siirtoa toiselle operaattorille, koska on aika ärsyttävää, kun puhelut eivät kuulu hyvin.
paljon voidaan pistää volte:n piikkiin, mutta tämä ei kuulosta siltä.
gsm2g verkossa on kura puhelut, mutta tuskin on robotti tasolla, joten viittaisi johonkin laite vikaan.
voisit testata ulkosalla, ikkunalla tai jossakin missä on hyvät tolpat. niin kummankin pitäisi olla hyvällä kuuluvuus alueella.
*#*#4636#*#*(mahd. luuri), tuo auki menun jossa voi valita lte verkko pakotuksen, jota voisi testata. jos on nr5g luuri niin lte ja nr. huom. koodi ei toimi kaikissa puhlimissa.
mutta vaikka volte pakotus olisikin päällä, niin huonoilla kentillä voi ääni muuttua kuraksi.
En usko, että vika on laitteessa, kun tätä tapahtuu molemmin puolin. Puheluissa minun ja äidin välillä äidin ääni meni robotiksi, hän tosin kyllä asuu ilmeisesti hieman katvealueella, sillä myös elisan netti toimi tosi hitaasti. Mutta tänään keskustelin siskoni kanssa, ja siskoni sanoi, että minun ääni meni robottiääneksi, ja siskon ja äidin välisissä puheluissa äidin ääni menee epäselväksi.
Meidän puhelinmallit ei pitäisi olla mitkään ihan "perunat":
itselläni samsung galaxy s23+
Äidillä samsung galaxy s21Fe
Siskolla samsung galaxy s20 Fe
En käsitä mikä tässä oikein mättää. Puhelut siis pääosin kuuluu ihan ok, mutta jostain puheluihin tätä häiriötä tulee. Voiko tässä olla syynä siis joku puhelimen asetus?
Asetuksissa matkapuhelinverkot on päällä 5g/4g/3g/2g (automaattinen), jos tällä on mitään merkitystä 😅
tuolloin voi valua gsm verkolle. tosin gsm verkko on huonompi laadultaan, mutta pitäisi olla tasaisempi.
asetuksissa varmaan on jotain “volte”, “4g puhelut”, “kehittyneet puhelut”, tai jotain sellaista. jos sitä kokeilisi jompaan kumpaan suuntaan. jos ottaa pois niin, puhelut menee gsm2g verkossa.
muistaakseni *#*#4636#*#* koodi ei toimi samsung puhelimissa.
Taitaa tuo linkattu ohje koskea Samsung Galaxy s23 FE 5G- mallia.
Aloittaja kertoi puhelimien olevan:
itselläni samsung galaxy s23+
Äidillä samsung galaxy s21Fe
Siskolla samsung galaxy s20 Fe
Mistäs niiden VoLTE-asetukset löytyy , ei ainakaan teidän ohjeista????
jos muisti toimii oikein. eikös uusissa samsung puhelimissa ole volte nappula poistettu? eli siis volte on aina päällä jos operaattori tukee ja päällä operaattori puolella. volte symboli ei välttämättä näy vaikka volte toimisikin.
jos muisti toimii oikein. eikös uusissa samsung puhelimissa ole volte nappula poistettu? eli siis volte on aina päällä jos operaattori tukee ja päällä operaattori puolella. volte symboli ei välttämättä näy vaikka volte toimisikin.
Joo tuollaista olen minäkin kuullut ja voihan sen VoLTE:n testata niin , että käynnistää puhelun ja jos laite pysyy 4G-verkossa , niin täytyyhän sen VoLTE:n toimia.
No kommentoin tuota @error404 :n viestiä lähinnä siksi , että siinä annettiin ohjeita laitteelle , jota kysyjällä ei ole.
Juuri tuohon S23+ -malliin ei meillä ohjetta ole, mutta ajattelin että S23 -malleissa on todennäköisesti sama asetusvalikko, jonka vuoksi laitoin S23 FE -mallista mikä meiltä löytyy tukisivuilta 😊 Parempi se kuin ei mitään.
@lasselusse kuitenkin esitti hyvän huomion tuosta, että ilmeisesti olisikin jo oletuksena päällä 🤔
@Laura Eveliina Kannattaa ottaa ylös myös vaikka 2-3 esimerkkipuhelua, missä ongelmaa ilmenee, ja pyytää soittoa meidän häiriöpuolelta, niin asiaa voidaan katsoa lähemmin.
Juuri tuohon S23+ -malliin ei meillä ohjetta ole, mutta ajattelin että S23 -malleissa on todennäköisesti sama asetusvalikko, jonka vuoksi laitoin S23 FE -mallista mikä meiltä löytyy tukisivuilta 😊 Parempi se kuin ei mitään.
Kaikkeahan sitä saa ajatella , mutta en menisi vannomaan , että eri laitemallien menut on samanlaisia varsinkaan , kun aloittajan mainitsemista kapuloista osa on jo monta vuotta vanhoja.
Aloittajalle @Laura Eveliina sellainen vinkki , että jos keskustelukumppaneilla on WhatsApp , niin sillä voi testata äänenlaatua 4G-verkossa. Jos silloin ääni on kelvollinen , niin suurella todennäköisyydellä normaalipuhelut tipahtavat 2G-verkkoon.
Aloittajalle @Laura Eveliina sellainen vinkki , että jos keskustelukumppaneilla on WhatsApp , niin sillä voi testata äänenlaatua 4G-verkossa. Jos silloin ääni on kelvollinen , niin suurella todennäköisyydellä normaalipuhelut tipahtavat 2G-verkkoon.
Näin me varsinkin äitini kanssa toimimme, eli soittelimme whatsapp-puheluita, koska nuo normaalit puhelut päättyivät aina siihen, että meni hermot siihen, kun vähän väliä se äidin ääni muuttui ihan omituiseksi. Whatsapp-puhelut toimivat siis hyvin. Ja nyt mitään ongelmaa ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen, kun äiti vaihtoi liittymänsä dna:lle.
Voiko tämän ongelman estää siis sillä, että vaihdan puhelimen asetuksista "matkapuhelinverkot" valinnan 5g/4g/3g/2g ➡️ 5g/4g/3g (eli jätän tuon 2g-verkon pois)?
Voiko tämän ongelman estää siis sillä, että vaihdan puhelimen asetuksista "matkapuhelinverkot" valinnan 5g/4g/3g/2g ➡️ 5g/4g/3g (eli jätän tuon 2g-verkon pois)?
Tuollapa sen tosiaan voisi saada ratkaistua! Kannattaa ainakin kokeilla! 😊
Voiko tämän ongelman estää siis sillä, että vaihdan puhelimen asetuksista "matkapuhelinverkot" valinnan 5g/4g/3g/2g ➡️ 5g/4g/3g (eli jätän tuon 2g-verkon pois)?
Jos valikossa on mahdollisuus , niin kannattanee valita pelkkä 5G/4G , kun 2G ei oikein toimi ja 3G:tä ei enää ole ollenkaan. Elisa on sulkenut jo 3G:n , Telia sulkee sen tämän kuun loppuun mennessä ja DNA ensivuoteen mennessä tai sen alkupuolella.
PS. Viimeistään ensi vuonna , kun kaikki operaattorit ovat sulkeneet 3G:n , on syytä hankkia VoLTE-kelpoiset puhelimet ,mikäli sellaisia ei vielä lähipiirillä ole.
Jos valikossa on mahdollisuus , niin kannattanee valita pelkkä 5G/4G , kun 2G ei oikein toimi ja 3G:tä ei enää ole ollenkaan.
Tuota kannattaa tosiaan kokeilla, kun ei halua ysäri-retroilla 2G:llä.
Valitettavan harvoissa puhelimissa normaalissa asetusvalikossa kuitenkaan on 4G tai 5G/4G valintaa. Mikäli kyse on Android-laitteesta, valinta saattaa löytyä erillisestä testaussovelluksesta. Monissa laitteissa sen saa avattua näppäilemällä numerovalitsimeen *#*#4636#*#* eli *#*#INFO#*#*.
Elisa on sulkenut jo 3G:n , Telia sulkee sen tämän kuun loppuun mennessä ja DNA ensivuoteen mennessä tai sen alkupuolella.
Nyt meni hieman pieleen. Elisa ja Dna ovat jo sulkeneet 3G-verkkonsa. Telia tosiaan sulkee omansa tämän kuun aikana.
Se, mikä menee vuodenvaihteeseen tai saattaa venyä 2025 puolelle, on Yhteisverkon 3G lakkautus. Yhteisverkkoa käyttävät Pohjois- ja Itä-Suomessa Dna:n, Globetelin, Moin ja Telian asiakkaat.
Mitenhän jos puhelin on huonolaatuisessa Wifi verkossa… voiko se aiheuttaa huonoa äänenlaatua puheluissa? Itse kytkin puhelimesta varoiksi Wi-Fi-puhelun pois päältä liittymän asetuksista kun epäilin huonolaatuisen wifin aiheuttavan ongelmia puhelun laadulle.
Mitenhän jos puhelin on huonolaatuisessa Wifi verkossa… voiko se aiheuttaa huonoa äänenlaatua puheluissa? Itse kytkin puhelimesta varoiksi Wi-Fi-puhelun pois päältä liittymän asetuksista kun epäilin huonolaatuisen wifin aiheuttavan ongelmia puhelun laadulle.
voi hyvin olla, varsinkin jos on 2.4 GHz wifi. 2.4 GHz wifi on aika usein kuraa ja bluetooth:ssakin olen huomannut jotain saman suuntaista. bluetooth toimii 2.4 GHz alueella.
wifi puheluita kannattaa käyttää vain jos volte:n kuuluvuus tai toimivuus on huono, tai sitten suomen ulkopuolella hinta syistä.
Elisa on sulkenut jo 3G:n , Telia sulkee sen tämän kuun loppuun mennessä ja DNA ensivuoteen mennessä tai sen alkupuolella.
Nyt meni hieman pieleen. Elisa ja Dna ovat jo sulkeneet 3G-verkkonsa. Telia tosiaan sulkee omansa tämän kuun aikana.
Se, mikä menee vuodenvaihteeseen tai saattaa venyä 2025 puolelle, on Yhteisverkon 3G lakkautus. Yhteisverkkoa käyttävät Pohjois- ja Itä-Suomessa Dna:n, Globetelin, Moin ja Telian asiakkaat.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
Elisan ja kolmansien osapuolien evästeitä käytetään verkkosivujen toiminnan varmistamiseen, tilastointiin ja analytiikkaan, sekä sisällön ja markkinoinnin personointiin. Elisa voi luovuttaa kumppaneilleen tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja suostumukseesi perustuen. Evästeasetuksista voit muuttaa valintojasi milloin tahansa. Lue lisää tietosuojasta ja evästeistä.
Evästeasetukset
Käydessäsi Elisan sivuilla vierailusta tallentuu kävijätietoja. Tietojen perusteella parannamme sivujen toiminnallisuuksia ja tarjoamme sinulle personoitua sisältöä. Kävijätietoja yhdistetään toisiinsa selaimesi tallentamien evästeiden avulla. Kävijätietoja voidaan yhdistää myös asiakastietoihisi, mikäli olet ollut kirjautuneena sivustollamme. Elisa voi luovuttaa tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja, kumppaneilleen suostumukseesi perustuen.
Kyseiset kumppanit toimivat tietojen käsittelyn osalta itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Lisätietoa käsittelystä löydät kumppaneiden tietosuojaselosteista. Elisan käyttämät kumppanit löydät valitsemalla Näytä evästeet alta olevista evästetyypeistä. Näkymästä voit hyväksyä haluamasi evästeet. Evästevalinnat eivät vaikuta sivuillamme olevien mainosten määrään.
Lue lisää Elisan tietosuojaperiaatteista.
Hallinnoi asetuksia
Välttämättömät evästeet
Aina aktiivinen
Monet ominaisuudet, kuten ostoskori ja kirjautuminen, eivät toimi ilman näitä evästeitä. Nämä evästeet ovat aina käytössä.
Markkinointiin käytettävät
Sinulle näytetyt mainokset voidaan personoida kävijätietojesi perusteella. Suostuessasi näihin evästeisiin voit saada sivustollamme ja muualla internetissä mainoksia sinua kiinnostavista asioista.
Analytiikkaan käytettävät
Verkkosivujemme kehittäjät näkevät anonyymiä tietoa siitä, mitä asiakkaat sivuilla tekevät. Opimme esimerkiksi, mitkä sivut ovat luetuimpia ja miten sivuja voisi kehittää vielä paremmiksi.
Toiminnalliset evästeet
Toiminnalliset evästeet tekevät verkkosivujemme käytöstä vaivattomampaa muistamalla aiempia valintojasi tai asetuksia verkkosivuillamme.
Personointiin käytettävät
Voimme tehdä vierailustasi sinulle räätälöidyn esimerkiksi tuomalla etusivulle tarjouksen tuoteryhmästä, josta olet ollut aiemmin kiinnostunut.