Tilasin 4 viikkoa sitten OnePlus Nord CE 3 Elisalta. Siirsin entisestä iPhone puhelimesta SIM-kortin uuteen. Latasin pankin apin sekä omavahvistuksen uuteen puhelimeen. Sitä ennen tuhosin entisen puhelimen apit ja kirjoitin kaikki paperille, mitä tarvitsen. Tyhjensin entisen puhelimen tehdasasetuksille ja kävin myös Elisan Mikkelin myymälässä, jossa tallensimme tiedot mm. pankin sivulle. Seuraavana yönä verkkopankkitunnukset oli mennyt lukkoon. Kävin seuraavana aamuna pankin konttorilla mutta lukitusta ei poistettu vanhentuneen henkilötodistuksen takia. Seuraavana päivänä tili saatiin auki pankin puhelinpalvelun avulla. Viikko sitten tiistaiaamuna verkkopankkitunnukset oli taas lukossa ja ilmoitus “turvallisuussyistä.” Pankkia ei saatu auki edes puhelinpalvelussa, kun Elisan palomuuri jäi selaimessa eteen kirjautuessa. Lähden huomenna poliisin lupapalveluun hakemaan uutta passia kiireellisenä.
Nyt kysymys, voiko uusi puhelin aiheuttaa verkkopankkitunnusten lukkiutumisen. Soitin äsken FINE neuvontaan, jossa ihmeteltiin ensimmäistä lukkiutumista.
Minun Elisan mobiilivarmenne ei ole toiminut kahteen vuoteen, vaikka maksu on juossut koko ajan. Mobiilivarmenne ei edes lataudu googlekaupasta eikä aikaisemmin apple-storesta. Nyt täytyy vielä odottaa passin tuloa, koska en pysty kirjautumaan ihinkään vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin.