Skip to main content
Vastattu

Uusi mobiililaite tai vanhasta mobiililaitteesta siirretty sim-kortti lukitsee verkkopankkitunnukset

  • 21. lokakuuta 2024
  • 5 kommenttia
  • 156 katselukerrat

Tilasin 4 viikkoa sitten OnePlus Nord CE 3 Elisalta. Siirsin entisestä iPhone puhelimesta SIM-kortin uuteen. Latasin pankin apin sekä omavahvistuksen uuteen puhelimeen. Sitä ennen tuhosin entisen puhelimen apit ja kirjoitin kaikki paperille, mitä tarvitsen. Tyhjensin entisen puhelimen tehdasasetuksille ja kävin myös Elisan Mikkelin myymälässä, jossa tallensimme tiedot mm. pankin sivulle. Seuraavana yönä verkkopankkitunnukset oli mennyt lukkoon. Kävin seuraavana aamuna pankin konttorilla mutta lukitusta ei poistettu vanhentuneen henkilötodistuksen takia. Seuraavana päivänä tili saatiin auki pankin puhelinpalvelun avulla. Viikko sitten tiistaiaamuna verkkopankkitunnukset oli taas lukossa ja ilmoitus “turvallisuussyistä.” Pankkia ei saatu auki edes puhelinpalvelussa, kun Elisan palomuuri jäi selaimessa eteen kirjautuessa. Lähden huomenna poliisin lupapalveluun hakemaan uutta passia kiireellisenä. 

Nyt kysymys, voiko uusi puhelin aiheuttaa verkkopankkitunnusten lukkiutumisen. Soitin äsken FINE neuvontaan, jossa ihmeteltiin ensimmäistä lukkiutumista. 

Minun Elisan mobiilivarmenne ei ole toiminut kahteen vuoteen, vaikka maksu on juossut koko ajan. Mobiilivarmenne ei edes lataudu googlekaupasta eikä aikaisemmin apple-storesta. Nyt täytyy vielä odottaa passin tuloa, koska en pysty kirjautumaan ihinkään vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin. 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus

Furulund kirjoitti:

Latasin pankin apin sekä omavahvistuksen uuteen puhelimeen. Sitä ennen tuhosin entisen puhelimen apit ja kirjoitin kaikki paperille, mitä tarvitsen.

Ensimmäinen virhe on tehty jo tässä vaiheessa. Tunnuslukusovellusta ei tule tuosta vain poistaa mobiililaitteesta. Jos sen tekee, niin sittenhän olet ilman sovellusta.

Ensin olisi pitänyt asentaa tunnuslukusovellus uuteen laitteeseen ja tehdä sen käyttöönotto.

Mikäli vanha laite poistuu käytöstäsi, vanhan laitteen tunnuslukusovellus poistetaan vasta, kun se jo toimii uudessa laitteessa.

Jos pidät vanhan laitteen itselläsi ja pankkisi tukee tätä, kuten esimerkiksi Nordea, niin tunnuslukusovellus kannattaa pitää käytössä molemmissa laitteissa.

Tunnuslukusovellusta ei ole myöskään mahdollista kirjoittaa paperille.

Furulund kirjoitti:

Mobiilivarmenne ei edes lataudu googlekaupasta eikä aikaisemmin apple-storesta.

Mobiilivarmenne toimii mobiililaitteissa kiinteästi olevan sim application toolkit -toiminnon kautta.

Sitä ei ole mahdollista ladata jälkikäteen sovelluksena. Mikäli löydät sovelluskaupasta ”mobiilivarmenteen”, niin kyseessä on huijaus!

Furulund kirjoitti:

Elisan palomuuri jäi selaimessa eteen kirjautuessa.

Oletko asentanut puhelimeen F-Securen tai muun sellaisen? Mikäli tietoturvaohjelmisto häiritsee pankkiasiointia, poista tietoturvasovellus.

Jos koet tarvitsevasi tietoturvasovelluksen, hanki pankkiasiointia varten oma erillinen laitteensa. Tällä laitteella ei tehdä mitään muuta kuin hoideta pankkiasiointia, eikä siihen asenneta mitään ylimäääräisiä sovelluksia.

Furulund kirjoitti:

koska en pysty kirjautumaan ihinkään vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin. 

Käytä pankkisi tunnuslukulistaa.

Mikäli olet Dansken tai Nordean asiakas, jotka ovat tunnuslukulistat poistaneet käytöstä, et valitettavasti voi tähän hätään enää tehdä mitään.

Vastaisuuden varalle, Danskesta kannattaa hankkia tunnuslukulaite.

Nordeasta voit hankkia ID-laitteen tai asentaa ID-sovelluksen useammalle mobiililaitteelle.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

5 kommenttia

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • 21. lokakuuta 2024
Furulund kirjoitti:

Nyt kysymys, voiko uusi puhelin aiheuttaa verkkopankkitunnusten lukkiutumisen.

Olen kyllä puhelimia vaihtanut useankin kerran ja aina on mutkattomasti sujunut verkkopankkitunnusten ja sovelluksen “siirtyminen” laitteesta toiseen, kunhan on noudattanut verkkopankissa kuvattua prosessia. 

Kaikki puhelimet ovat olleet Samsungin S-sarjan androideja mutta sillä tuskin lienee merkitystä.


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2420 kommenttia
  • Vastaus
  • 21. lokakuuta 2024
Furulund kirjoitti:

Latasin pankin apin sekä omavahvistuksen uuteen puhelimeen. Sitä ennen tuhosin entisen puhelimen apit ja kirjoitin kaikki paperille, mitä tarvitsen.

Ensimmäinen virhe on tehty jo tässä vaiheessa. Tunnuslukusovellusta ei tule tuosta vain poistaa mobiililaitteesta. Jos sen tekee, niin sittenhän olet ilman sovellusta.

Ensin olisi pitänyt asentaa tunnuslukusovellus uuteen laitteeseen ja tehdä sen käyttöönotto.

Mikäli vanha laite poistuu käytöstäsi, vanhan laitteen tunnuslukusovellus poistetaan vasta, kun se jo toimii uudessa laitteessa.

Jos pidät vanhan laitteen itselläsi ja pankkisi tukee tätä, kuten esimerkiksi Nordea, niin tunnuslukusovellus kannattaa pitää käytössä molemmissa laitteissa.

Tunnuslukusovellusta ei ole myöskään mahdollista kirjoittaa paperille.

Furulund kirjoitti:

Mobiilivarmenne ei edes lataudu googlekaupasta eikä aikaisemmin apple-storesta.

Mobiilivarmenne toimii mobiililaitteissa kiinteästi olevan sim application toolkit -toiminnon kautta.

Sitä ei ole mahdollista ladata jälkikäteen sovelluksena. Mikäli löydät sovelluskaupasta ”mobiilivarmenteen”, niin kyseessä on huijaus!

Furulund kirjoitti:

Elisan palomuuri jäi selaimessa eteen kirjautuessa.

Oletko asentanut puhelimeen F-Securen tai muun sellaisen? Mikäli tietoturvaohjelmisto häiritsee pankkiasiointia, poista tietoturvasovellus.

Jos koet tarvitsevasi tietoturvasovelluksen, hanki pankkiasiointia varten oma erillinen laitteensa. Tällä laitteella ei tehdä mitään muuta kuin hoideta pankkiasiointia, eikä siihen asenneta mitään ylimäääräisiä sovelluksia.

Furulund kirjoitti:

koska en pysty kirjautumaan ihinkään vahvaa tunnistautumista edellyttäviin palveluihin. 

Käytä pankkisi tunnuslukulistaa.

Mikäli olet Dansken tai Nordean asiakas, jotka ovat tunnuslukulistat poistaneet käytöstä, et valitettavasti voi tähän hätään enää tehdä mitään.

Vastaisuuden varalle, Danskesta kannattaa hankkia tunnuslukulaite.

Nordeasta voit hankkia ID-laitteen tai asentaa ID-sovelluksen useammalle mobiililaitteelle.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 21. lokakuuta 2024

Tunnuslukulista on kahteenkin pankkiin mutta kummankaan numerot eivät mene lävitse vaan pysähtyy Elisan välilehteen, joka jää jököttämään eteen tulpaksi, kun pankki on lukinnut verkkopankkitunnukset vanhentuneen henkilötodistuksen takia. Sitä juuri lähden huomenna hakemaan poliisin lupatoimistosta, koska en pääse kirjautumaan poliisin sivustolle mobiililla eikä tietokoneella.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2124 kommenttia
  • 22. lokakuuta 2024
Furulund kirjoitti:

Tunnuslukulista on kahteenkin pankkiin mutta kummankaan numerot eivät mene lävitse vaan pysähtyy Elisan välilehteen, joka jää jököttämään eteen tulpaksi, kun pankki on lukinnut verkkopankkitunnukset vanhentuneen henkilötodistuksen takia. Sitä juuri lähden huomenna hakemaan poliisin lupatoimistosta, koska en pääse kirjautumaan poliisin sivustolle mobiililla eikä tietokoneella.

Lienee väärinkäsitys, ei pankki sulje verkkopankkia vanhentuneen henkilötodistuksen takia, mutta vanha henkilötodistus toki estää tilin avaamisen henkilöasioinnissa.


error404
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+11
  • Elisalainen
  • 363 kommenttia
  • 22. lokakuuta 2024

Mobiilivarmenteeseen liittyen kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluun, niin käydään kanssasi läpi sitä tarkemmin.