Skip to main content
Vastattu

Onko Elisan latausliittymän hinnastossa virhe?

  • 19. helmikuuta 2025
  • 7 kommenttia
  • 318 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+2

Hei.

Eloisan latausliittymän sivulla sanotaan näin.

  • 100 Mbit/s nettiyhteys
    0,99 €/käyttövuorokausi
  • Puhelut kotimaan numeroihin
    0,077 €/min
  • Tekstiviestit
    0,077 €/kpl

Puhe-erittelyssä puhe ja viestit ovat kuitenkin 0,08 (8 sentti min/sms). Ei ihan ole 7,7 snt.

Voisiko hinnastoa muuttaa?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus

Puheluerittelyn rivit on pyöristetty.

Jos kirjaat liittymän saldon ylös ja lähetät useita viestejä, saldon pitäisi tämän jälkeen täsmätä 0,077 hintaan. Näin vaikka yksittäiset rivit yhteenlaskettuna summa suurempi.

Pyöristykset toimivat myös toiseen suuntaan. Tusina 0,00 riviä on voinut tosiasiassa kuluttaa sentin-pari saldoa.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

7 kommenttia

lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • 702 kommenttia
  • 19. helmikuuta 2025

meneekö pyöristys virheiden piikkiin. en ruvennut noita tarkemmin katselee.

 


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2427 kommenttia
  • Vastaus
  • 19. helmikuuta 2025

Puheluerittelyn rivit on pyöristetty.

Jos kirjaat liittymän saldon ylös ja lähetät useita viestejä, saldon pitäisi tämän jälkeen täsmätä 0,077 hintaan. Näin vaikka yksittäiset rivit yhteenlaskettuna summa suurempi.

Pyöristykset toimivat myös toiseen suuntaan. Tusina 0,00 riviä on voinut tosiasiassa kuluttaa sentin-pari saldoa.


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Aktiivinen keskustelija
  • 73 kommenttia
  • 19. helmikuuta 2025

Kiitos vastauksesta.

Siinä onkin Elisalle kehitysvinkki, laittakaa hinnat tasaeuroon/senttiin ja luopukaa naurettavasti 19,99 ja 0,077 hinnoista. Se on 20 euroa ja 8 senttiä, välttyisi samalta monelta ihmetykseltä.


Claudius
  • 436 kommenttia
  • 20. helmikuuta 2025

*,99-hinnat ovat psykologinen kikka saada ostajat uskomaan edulliseen diiliin. Lisäksi luemme hinnat aina vasemmalta oikealle ja silloin 19,99 € on aina halvempi kuin 20,00 €. Lisäksi ihmisen muisti on lyhyt, joten hinnasta muistamme 19.

Siksi noista vähän vajaa tasahinnoista emme pääse eroon.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • 133 kommenttia
  • 20. helmikuuta 2025

En kyllä ymmärrä miksi noita yleensäkkään pitää  pyöristää   yleensäkkään  laskuja ei pyöristetä   käteiskaupassa vaan pyöristetään  lähinmpään 5 tai 10  senttiin .


roopeg
OmaYhteisön yhteisömanageri
Forum|alt.badge.img+19
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 1226 kommenttia
  • 20. helmikuuta 2025

Pyöristäminen on kyllä asia, jonka kanssa ei vaan voi ikinä voittaa, myös allekirjoittaneelle se välillä aiheuttaa harmaita hiuksia erinäisissä työtehtävissä. 😅

Yksi esimerkki! Jos meillä on vaikkapa 19,99 € kuukaudessa maksava liittymä, jolle halutaan antaa 50 % alennus. 19,99 € * 0,5 = 9,995 € ja koska puolikkaita senttejä ei ole, pyöristämme kahteen desimaaliin, hinnaksi tulisi 10,00 €. Mutta tuohan ei enää olekaan 50 % alennus, vaan pyöristyksen myötä alennuksen suuruus olisi todellisuudessa 49,98 %. Voidaanko siis edes puhua 50 % alennuksesta? Tässä tapauksessa alennettu hinta 9,99 € olisi sen sijaan oikeasti 50,03% alennus, mutta silti varmasti parempi vaihtoehto.

Todella pienistä asioistahan tässä on kyse, mutta esimerkiksi alennuskampanjoiden kanssa on kyllä todella tärkeää, että sentit menee “oikein” ja alennus on sen verran mitä on luvattu. 🙂


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • 702 kommenttia
  • 20. helmikuuta 2025

nyt tuntuu että latausliittymän osalta seurannassa on laskenta vika, mutta tarkemmat tiedot puuttuu. jos joku tekee pitkän puhelun voisi reportoida tänne foorumille.

karkeat ohjeet:

  1. soita *100#, ja kirjaa saldo.
  1. tee noin vähintään 3 minuuttia kestävä puhelu. mielummin pidempi.
  1. soita *100# uudestaan, ja kirjaa saldo.

tässä vaiheessa vielä korostan että vika voi olla vain seurannassa ja saldo menee oikein. epäilen että alv on laskutettu kahdesti.

 


Osallistu keskusteluun