Taloyhtiössä tulee huhtikuussa elisan netti ja sen mukana jonkinlainen reititin kai
eli kysyisin että pystyykö elisan laitteissa estään tarvittaessa päivityksen asentamisen jos tarvii nettiä sillä hetkellä eikä netti saa katketa sen takia .
Taloyhtiössä tulee huhtikuussa elisan netti ja sen mukana jonkinlainen reititin kai
eli kysyisin että pystyykö elisan laitteissa estään tarvittaessa päivityksen asentamisen jos tarvii nettiä sillä hetkellä eikä netti saa katketa sen takia .
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates
Mites muuten on
Annetaanko näissä elisan bokseissa
Kaikki oikeudet elisalle
Eli pystyykö elisa vaikka sitä kautta tunkeutuun asiakkaan koneelle eli pystyykö elisa muuttaan asetuksia reitittimeltä
Ei pitäisi. Etähallinta tarkoittaa vain modeemin päivitystä ja joidenkin sen asetusten hallinnointia. Sisäverkkoosi ei pääse ja sinulla lienee koneessasi kaiken lisäksi palomuuri , jonka pitäisi estää pääsy koneellesi.
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Moi Suoraan ei taida pystyä päivityksiä estämään. Näistä lähetetään kuitenkin aina tekstiviestitse ennakkotieto, joten ihan yllättäen tuo päivitys ei pääse tapahtumaan. Päivityksiä tapahtuu pari kertaa vuodessa ja aina öisin, joten kovin monesti tuo tuskin käyttöä keskeyttää! Toki, jos saat ilmoituksen että päivitys on tulossa huonoon aikaan, voit olla meihin yhteydessä niin hoidamme sen manuaalisesti jo etukäteen.
Moi Suoraan ei taida pystyä päivityksiä estämään. Näistä lähetetään kuitenkin aina tekstiviestitse ennakkotieto, joten ihan yllättäen tuo päivitys ei pääse tapahtumaan. Päivityksiä tapahtuu pari kertaa vuodessa ja aina öisin, joten kovin monesti tuo tuskin käyttöä keskeyttää! Toki, jos saat ilmoituksen että päivitys on tulossa huonoon aikaan, voit olla meihin yhteydessä niin hoidamme sen manuaalisesti jo etukäteen.
Ei pidä aina paikkaansa tuokaan tieto. Hommasin joskus Elisalta kivijalkaliikkeestä vmg3925-b10b ja tämähän ei saanut päivityksiä ollenkaan. Vaikka takuulappu näkyi omaelisan kautta. Ilmoitin palstatiimille modeemin tiedot ja sen jälkeen vasta jälkeen modeemi rupesi saamaan päivityksiä.
Moi Suoraan ei taida pystyä päivityksiä estämään. Näistä lähetetään kuitenkin aina tekstiviestitse ennakkotieto, joten ihan yllättäen tuo päivitys ei pääse tapahtumaan. Päivityksiä tapahtuu pari kertaa vuodessa ja aina öisin, joten kovin monesti tuo tuskin käyttöä keskeyttää! Toki, jos saat ilmoituksen että päivitys on tulossa huonoon aikaan, voit olla meihin yhteydessä niin hoidamme sen manuaalisesti jo etukäteen.
Ei pidä aina paikkaansa tuokaan tieto. Hommasin joskus Elisalta kivijalkaliikkeestä vmg3925-b10b ja tämähän ei saanut päivityksiä ollenkaan. Vaikka takuulappu näkyi omaelisan kautta. Ilmoitin palstatiimille modeemin tiedot ja sen jälkeen vasta jälkeen modeemi rupesi saamaan päivityksiä.
Yksittäistapauksia on ollut, joissa laitteen sarjanumero ei ole ollut etähallintapalvelimen tietokannassa, eikä siksi ole päivitystä saanut.
Yksi vaihtoehto on hankkia laite vapailta markkinoilta, jolloin voit päivittää sen silloin kun se itsellesi parhaiten sopii. Monesti myös vapailta markkinoilta hankitut laitteet saattavat olla hinta-laatu-suorituskyky -suhteeltaan parempia kuin operaattorin tarjoamat laitteet. Myös asetuksia saattaa päästä muokkaamaan monipuolisemmin kuin operaattorin tarjoamissa laitteissa.
Yksi vaihtoehto on hankkia laite vapailta markkinoilta, jolloin voit päivittää sen silloin kun se itsellesi parhaiten sopii. Monesti myös vapailta markkinoilta hankitut laitteet saattavat olla hinta-laatu-suorituskyky -suhteeltaan parempia kuin operaattorin tarjoamat laitteet. Myös asetuksia saattaa päästä muokkaamaan monipuolisemmin kuin operaattorin tarjoamissa laitteissa.
Vastapainoksi vaakakuppiin toiselle puolelle että operaattorien myymät omilla päivityksillä varustetut laitteet on pääsääntöisesti aina tietoturvallisempia (oletussalasanat muutettu yms) ja päivitykset tapahtuvat automaatiolla eikä asiakkaan tarvitse itse tarkistella ja päivitellä laitetta :)
Vastapainoksi vaakakuppiin toiselle puolelle että operaattorien myymät omilla päivityksillä varustetut laitteet on pääsääntöisesti aina tietoturvallisempia (oletussalasanat muutettu yms) ja päivitykset tapahtuvat automaatiolla eikä asiakkaan tarvitse itse tarkistella ja päivitellä laitetta :)
Jopas nyt.
Elisa päivittää päätelaitteitaan suurinpiirtein kerran vuodessa. Ainakin minun laitetoimittaja päivittää ohjelmistojaan vähintään kymmenen kertaa useammin ja ei se päivitysten tarkistus ole vaikeaa. Ei tarvitse tehdä muuta kuin ladata ja päivittää ja tietoturva on satavarmasti paremmalla tasolla kuin missään Elisan laitteissa jo ihan päivytystiheydestä johtuen.
Tuon osaa tehdä ihan kuka tahansa.
Vastapainoksi vaakakuppiin toiselle puolelle että operaattorien myymät omilla päivityksillä varustetut laitteet on pääsääntöisesti aina tietoturvallisempia (oletussalasanat muutettu yms) ja päivitykset tapahtuvat automaatiolla eikä asiakkaan tarvitse itse tarkistella ja päivitellä laitetta :)
Jopas nyt.
Elisa päivittää päätelaitteitaan suurinpiirtein kerran vuodessa. Ainakin minun laitetoimittaja päivittää ohjelmistojaan vähintään kymmenen kertaa useammin ja ei se päivitysten tarkistus ole vaikeaa. Ei tarvitse tehdä muuta kuin ladata ja päivittää ja tietoturva on satavarmasti paremmalla tasolla kuin missään Elisan laitteissa jo ihan päivytystiheydestä johtuen.
Tuon osaa tehdä ihan kuka tahansa.
Voi kun osaisikin. Et uskokaan kuinka moni käyttäjä käyttää nettisivuja menemällä haluamaansa paikkaan aina Googlen kautta hakusanaa käyttäen. Heillä ei ole aavistustakaan, mikä on modeemin hallintaosoite ja miten sinne kirjaudutaan ja etsitään “update software” valikko.
Vastapainoksi vaakakuppiin toiselle puolelle että operaattorien myymät omilla päivityksillä varustetut laitteet on pääsääntöisesti aina tietoturvallisempia (oletussalasanat muutettu yms) ja päivitykset tapahtuvat automaatiolla eikä asiakkaan tarvitse itse tarkistella ja päivitellä laitetta :)
Jopas nyt.
Elisa päivittää päätelaitteitaan suurinpiirtein kerran vuodessa. Ainakin minun laitetoimittaja päivittää ohjelmistojaan vähintään kymmenen kertaa useammin ja ei se päivitysten tarkistus ole vaikeaa. Ei tarvitse tehdä muuta kuin ladata ja päivittää ja tietoturva on satavarmasti paremmalla tasolla kuin missään Elisan laitteissa jo ihan päivytystiheydestä johtuen.
Tuon osaa tehdä ihan kuka tahansa.
Voi kun osaisikin. Et uskokaan kuinka moni käyttäjä käyttää nettisivuja menemällä haluamaansa paikkaan aina Googlen kautta hakusanaa käyttäen. Heillä ei ole aavistustakaan, mikä on modeemin hallintaosoite ja miten sinne kirjaudutaan ja etsitään “update software” valikko.
No kaikki on suhteellista ja teillä on mielestäni hieman aliarvioiva käsitys asiakkaista keskimäärin. En epäile etteikö myös kuvaamasi kaltaisia asiakkaita ole , mutta ei se ole asian koko kuva.
Jos se teidän automaattipäivitys toimisi ja päivityksiä jaettaisiin yhtä tiheään kuin minun toimittajani , niin eipä siinä mitään. Valitettavasti todellisuus on hieman karu. Päivityksiä tulee ihan liian harvoin , joka vaarantaa tietoturvan pitkäksi aikaa ja ei se automaattisuuskaan pelaa , vaan vähän väliä pitää asiakkaiden pyytää teiltä manuaalista päivitystä. Ei sitäkään suurin osa osaa tehdä ilman opastusta.
PS. Minun modeemissa ei tarvitse kuin kirjautua hallintaan ja päivitysosiossa napauttaa automaattipäivitysnappulaa ja sitten vain odotetaan hetki , kun kaikki tapahtuu automaattisesti.
No kaikki on suhteellista ja teillä on mielestäni hieman aliarvioiva käsitys asiakkaista keskimäärin. En epäile etteikö myös kuvaamasi kaltaisia asiakkaita ole , mutta ei se ole asian koko kuva.
Tarkoitus ei ole aliarvioida ketään, ihan vain oman siivilipuolen toiminnankin kautta on tullut havaittua että tietotaito ei kaikilla riitä siihen ylläpitoon. Ja toki sitten on myös ihmiset jotka - vaikka osaisivatkin tai helposti oppisivat - haluavatkin ennemmin ns. avaimet käteen palvelun eli että itse ei tarvitse murehtia näistä vaan että kriittiset päivitykset hoituvat automaattisesti :)
Vastapainoksi vaakakuppiin toiselle puolelle että operaattorien myymät omilla päivityksillä varustetut laitteet on pääsääntöisesti aina tietoturvallisempia (oletussalasanat muutettu yms) ja päivitykset tapahtuvat automaatiolla eikä asiakkaan tarvitse itse tarkistella ja päivitellä laitetta :)
Jopas nyt.
Elisa päivittää päätelaitteitaan suurinpiirtein kerran vuodessa. Ainakin minun laitetoimittaja päivittää ohjelmistojaan vähintään kymmenen kertaa useammin ja ei se päivitysten tarkistus ole vaikeaa. Ei tarvitse tehdä muuta kuin ladata ja päivittää ja tietoturva on satavarmasti paremmalla tasolla kuin missään Elisan laitteissa jo ihan päivytystiheydestä johtuen.
Tuon osaa tehdä ihan kuka tahansa.
Paitsi mun Huawein. Reilut pari vuotta meni päivitysten välillä eikä olisi varmaan tullut sekään, jos en olisi täällä palstalla kysellyt.
Tarkoitus ei ole aliarvioida ketään, ihan vain oman siivilipuolen toiminnankin kautta on tullut havaittua että tietotaito ei kaikilla riitä siihen ylläpitoon. Ja toki sitten on myös ihmiset jotka - vaikka osaisivatkin tai helposti oppisivat - haluavatkin ennemmin ns. avaimet käteen palvelun eli että itse ei tarvitse murehtia näistä vaan että kriittiset päivitykset hoituvat automaattisesti :)
Ajatus sinänsä ei ole huono. Ongelma oikeastaan on , että teidän palvelu ei käytännössä toimi muun kuin laskutuksen osalta.
Päivityksiä tulee liian harvoin , jos tulee. Kyllä ne teidän kriittiset tietoturvaan liittyvät päivitykset pitäisi tulla heti eikä vain ehkä kerran vuodessa.
Minä saan kriittiset korjaukset muutamassa viikossa ja muita parannuksia kymmenkunta vuodessa.
Tarkoitus ei ole aliarvioida ketään, ihan vain oman siivilipuolen toiminnankin kautta on tullut havaittua että tietotaito ei kaikilla riitä siihen ylläpitoon. Ja toki sitten on myös ihmiset jotka - vaikka osaisivatkin tai helposti oppisivat - haluavatkin ennemmin ns. avaimet käteen palvelun eli että itse ei tarvitse murehtia näistä vaan että kriittiset päivitykset hoituvat automaattisesti :)
Ajatus sinänsä ei ole huono. Ongelma oikeastaan on , että teidän palvelu ei käytännössä toimi muun kuin laskutuksen osalta.
Päivityksiä tulee liian harvoin , jos tulee. Kyllä ne teidän kriittiset tietoturvaan liittyvät päivitykset pitäisi tulla heti eikä vain ehkä kerran vuodessa.
Minä saan kriittiset korjaukset muutamassa viikossa ja muita parannuksia kymmenkunta vuodessa.
Ei se aavistuksen vanhempi versio mahdollista mitään helppoa hakkeroimista jos tietoturva on muuten kunnossa ja tuskin siltikään vaikka ei oliskaan. Jos joku tämmöinen sattuis se olis aika iso uutisaihe
Ei se aavistuksen vanhempi versio mahdollista mitään helppoa hakkeroimista jos tietoturva on muuten kunnossa ja tuskin siltikään vaikka ei oliskaan. Jos joku tämmöinen sattuis se olis aika iso uutisaihe
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007851807.html
Vastapainoksi vaakakuppiin toiselle puolelle että operaattorien myymät omilla päivityksillä varustetut laitteet on pääsääntöisesti aina tietoturvallisempia (oletussalasanat muutettu yms) ja päivitykset tapahtuvat automaatiolla eikä asiakkaan tarvitse itse tarkistella ja päivitellä laitetta :)
Jopas nyt.
Elisa päivittää päätelaitteitaan suurinpiirtein kerran vuodessa. Ainakin minun laitetoimittaja päivittää ohjelmistojaan vähintään kymmenen kertaa useammin ja ei se päivitysten tarkistus ole vaikeaa. Ei tarvitse tehdä muuta kuin ladata ja päivittää ja tietoturva on satavarmasti paremmalla tasolla kuin missään Elisan laitteissa jo ihan päivytystiheydestä johtuen.
Tuon osaa tehdä ihan kuka tahansa.
Voi kun osaisikin. Et uskokaan kuinka moni käyttäjä käyttää nettisivuja menemällä haluamaansa paikkaan aina Googlen kautta hakusanaa käyttäen. Heillä ei ole aavistustakaan, mikä on modeemin hallintaosoite ja miten sinne kirjaudutaan ja etsitään “update software” valikko.
Käyttäjissä on niitä, jotka taatusti osaavat ja hallitsevat itse hankkimiensa laitteiden päivitykset ja huolehtivat siitä, että viimeisimmät versiot on aina asennettu. Näitä tuntuu olevan moni elisalaisistakin.
Käyttäjissä on niitä, jotka eivät hallitse tai eivät edes halua hallita päivityksiä, heille sopii silloin parhaiten operaattorin toimittama laite ja siihen operaattorin ohjaamat päivitykset. He tosin tuskin osaavat tarkistaakaan, jotta onko päivitys tullut. Silloin operaattorin velvollisuus on aina huolehtia, että jokainen laite on ajantasainen. Aiemmin todettiin, että operaattorin päivitysprosessit eivät aina toimi. Näinhän ei voi olla.
Tässäkin ketjussa tuli heti esille Elisan strategia, että kaikki asiakkaat ovat yhtä massaa ja heille ehdottomasti ainoa ja oikea on se, minkä operaattori on päättänyt. Näinhän ei voi olla, koska asiakkailla on erilaiset olosuhteet, tarpeet, käyttötavat jne,. Hekin ovat maksavia asiakkaita, joten heidän vähättelyään olisi syytä välttää ja osaamistaan aliarvioida.
Ja mitä tulee omaan verkkokonfiguraatioon, niin päivitykset tapahtuvat automaattisesti tai hallinta ilmoittaa tietyn laitteen päivityksestä. Jokainen laite on siis aina ajantasainen.
Mites muuten on
Annetaanko näissä elisan bokseissa
Kaikki oikeudet elisalle
Eli pystyykö elisa vaikka sitä kautta tunkeutuun asiakkaan koneelle eli pystyykö elisa muuttaan asetuksia reitittimeltä
En epäile ketään
kaikkihan nykyään on mahdollista
Mites muuten on
Annetaanko näissä elisan bokseissa
Kaikki oikeudet elisalle
Eli pystyykö elisa vaikka sitä kautta tunkeutuun asiakkaan koneelle eli pystyykö elisa muuttaan asetuksia reitittimeltä
Ei pitäisi. Etähallinta tarkoittaa vain modeemin päivitystä ja joidenkin sen asetusten hallinnointia. Sisäverkkoosi ei pääse ja sinulla lienee koneessasi kaiken lisäksi palomuuri , jonka pitäisi estää pääsy koneellesi.
Kävin tänään Hakemassa reitittimen kytketään 8.4
yllätyin että ei alettu kaupitteleen virustetorjuntaa ja hyvä niin itse hankkimalla saa halvemmalla .
Päätin nyt että en ota käyttöön sitä elisan antamaa poksia
syystä että taloyhtriön tiedotteessa
oli että olisin korvausvastuusssa siittä jos hajoo eli olis taloyuhtiön omaisuutta
ja poksissa kuitenkin elisan softa missä mulla ei ole täyttä hallinta oikeutta niinkuin kaupasta ostetulle eli ei myöskään ole varmaan operaattori papaa
vaikka elisan puolelta se onkin mun nimissä
mikä on aikas hassua miksi operaattorit ei voi tehdä taloyhtiöiden kanssa sopimusta että ne tulis suoraan taloyhtiön nimiin
ja samalla takuulaput menis taloyhtiölle mulla on jo edellisestä sopimuksesta telian poksi kaapissa käyttämättönänä siksi että kuuluu jättää asuntoon sitten kun joskus muutan että eikö operaattoreitten kannattais sopia asiat tgoisin vai halutaanko että asiakkaat laittaa poksit vaan kaappiin .
Päätin nyt että en ota käyttöön sitä elisan antamaa poksia
syystä että taloyhtriön tiedotteessa
oli että olisin korvausvastuusssa siittä jos hajoo eli olis taloyuhtiön omaisuutta
ja poksissa kuitenkin elisan softa missä mulla ei ole täyttä hallinta oikeutta niinkuin kaupasta ostetulle eli ei myöskään ole varmaan operaattori papaa
vaikka elisan puolelta se onkin mun nimissä
mikä on aikas hassua miksi operaattorit ei voi tehdä taloyhtiöiden kanssa sopimusta että ne tulis suoraan taloyhtiön nimiin
ja samalla takuulaput menis taloyhtiölle mulla on jo edellisestä sopimuksesta telian poksi kaapissa käyttämättönänä siksi että kuuluu jättää asuntoon sitten kun joskus muutan että eikö operaattoreitten kannattais sopia asiat tgoisin vai halutaanko että asiakkaat laittaa poksit vaan kaappiin .
Jos Elisan boksi hajoaa takuun voimassaoloaikana, menee takuuseen. Jos takuun päättymisen jälkeen, joudut hankkimaan uuden. Ostat oman boksin ja se hajoaa takuun jälkeen, joudut ostamaan uuden, eli maksat kaksi kertaa enemmän. Jos boksi ei hajoa takuun voimassaoloaikana, se tuskin hajoaa seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Päätin nyt että en ota käyttöön sitä elisan antamaa poksia
syystä että taloyhtriön tiedotteessa
oli että olisin korvausvastuusssa siittä jos hajoo eli olis taloyuhtiön omaisuutta
ja poksissa kuitenkin elisan softa missä mulla ei ole täyttä hallinta oikeutta niinkuin kaupasta ostetulle eli ei myöskään ole varmaan operaattori papaa
vaikka elisan puolelta se onkin mun nimissä
mikä on aikas hassua miksi operaattorit ei voi tehdä taloyhtiöiden kanssa sopimusta että ne tulis suoraan taloyhtiön nimiin
ja samalla takuulaput menis taloyhtiölle mulla on jo edellisestä sopimuksesta telian poksi kaapissa käyttämättönänä siksi että kuuluu jättää asuntoon sitten kun joskus muutan että eikö operaattoreitten kannattais sopia asiat tgoisin vai halutaanko että asiakkaat laittaa poksit vaan kaappiin .
Jos Elisan boksi hajoaa takuun voimassaoloaikana, menee takuuseen. Jos takuun päättymisen jälkeen, joudut hankkimaan uuden. Ostat oman boksin ja se hajoaa takuun jälkeen, joudut ostamaan uuden, eli maksat kaksi kertaa enemmän. Jos boksi ei hajoa takuun voimassaoloaikana, se tuskin hajoaa seuraavan kymmenen vuoden aikana myy.
Näissä operaattoreitten kautta tilattavissa laitterissa on sekin heikkous
että huolto tapauksissa helposti joutuu eka soitteleen kaiken maailman omagurut todennäköisesti mitkä maksaa maltaita
ennen kuin laite viedään huoltoon kokemusta on vaikka en soittanu
tietysti operaattoreitten kautta hankituissa tuotteissa on etunsa myös varsinkin jos ei osaa päivittää laitteita
operaattoreille ei enään kuulu meinaan asiakaspalvelu kaikki ohjataan maksullisiin palveluihin .
Tähän minä haluaisin elisalta vastauksen ainakin
kattelin takuulappua siinä on mun asiakasnumero ja osote
osote nyt tietysti muuttuu jos lähtee asunnosta mutta kun laite pitää jättää asuntoon niin silloinhan periaatteessa pitäis myös
jättää takuulappu niin mites tietoturvan elisa on ajatellu kun asiakasnumero näkyy takuulapulla
siksikin poksi pitäis laittaa taloyhtiön nimiin ei asukkaan nimiin tai sitten takuulappuun ei tulisi asiakanumeroo ollenkaan eihän normaalisti kaupassakaan takuukuittiin tuu asiakasnumeroo Nimi ja osotetiedotkin vois poistaa .
Jos laite on rikki, noudatetaan kyseisen laitevalmistajan huoltoprosessia ja asiakaspalvelu/vikapalvelu auttaa vian rajailussa ja asian selvittämisessä. OmaGurulle ei näissä tilanteissa tarvitse, soittaa, heiltä saa sitten apua mm. laitteen asetuksien ja yleisesti käytön kanssa kyllä. Jos laite jää tulevalle asukkaalle, ei takuulappua tarvitse hänelle välittää, modeemin tiedoilla saamme kyllä asiat hoidettua!
Huomenna pitäis liittymän vaihtua
saisinko vielä vastauksen siihen onko noi operaattoripoksit operaattori vapaita
sitten toinen asia pystyykö ite vaihtaan ton sähköpostiosoitteen mihin tulee uusista viesteistä ilmotukset en huomannu kohtaa .
Tarkoitatko
Tuosta sähköpostiosoitteen vaihtamisesta kannattaa laittaa meille yksityisviestiä, niin hoidetaan asia.
Tarkoitatko
Tuosta sähköpostiosoitteen vaihtamisesta kannattaa laittaa meille yksityisviestiä, niin hoidetaan asia.
Jep
Mietin vaan pystyykö noita elisan poksien ohjelmistoja päivittään muitten operattorien verkossa
kun nythän elisa ne päivittää sitä lähinnä tarkotin
vaikkakin poksi jääkin asuntoon kun joskus muutan
mutta kyllä tämmösetkin on hyvä tietää kuitenkin päivittäminen on tärkeetä tietoturvan kannalta .
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
OKPahoittelut, virusskannerimme havaitsi, että tämän tiedoston lataaminen ei ole turvallista.
OK