Olen tästä vikapuolen kanssa ja muutaman kerran puhelimitse keskustellut ja asiaa on pyritty korjaamaankin, mutta alkuperäisen ongelman tilalle on tullut uusi, joka ei nyt tunnu edistyvän, joten kyselen vielä täältäki kokemuksia ja toivon että vika saataisiin viimein korjattua.
Eli n. kuukausi sitten alueelleni tehtiin verkon parannustöitä, joiden jälkeen alkoi jatkuva lagaaminen peleissä, eli tuli kovia lagipiikkejä 5-10 minuutin välein. Tuo selvitettiin nopeasti ja modeemin linja-arvot olivat huonosti säädetty ja asentajan käytyä niitä säätämässä tuo kyseinen ongelma katosi. Signaali oli siis liian vahva.
Maanantaina oli taas verkon parannustöitä ja se oli vikapuolen mukaan korjaus edellisen parannustyön yhteydessä ilmenneisiin ongelmiin. Kaiken tämän jälkeen yhteys tekee nyt sitä, että aina aika ajoin se katkeaa kokonaan 30-60 sekunniksi ja lennän esim online peleistä aina ulos, joka on varsin raivostuttavaa. Modeemissa on 10dB vaimennin kiinni, koska ilman sitä linja-arvot olisivat aivan liian kovat ja asentaja teki nuo säädöt kun vaimennin oli kiinni.
Olen tässä sen verran asiaa tutkinut, että mielestäni aina kun yhteys hetkellisesti katkeaa, niin modeemin upstream modulaatio muuttuu. Se on tyypillisesti 64QAM, mutta kun yhteys pätkäisee se putoaa yleensä 16QAM ja siitä sitten vielä QPSK:hon. Teidän puolelta ei ole noiden asentajan tekemien säätöjen jälkeen kuulemma enää näkynyt katkoksia ja valojen puolesta modeemi pysyy koko ajan linjalla, joten voiko tuo modulaation putoaminen olla syy tai seuraus ongelmasta?
Modeemina on n. 4 vuotta vanha Arris TG2492, johon tänään teidän puolelta päivitettiin testiksi uusin firmware. Minulle joku teitlä väitti sitäkin, että modeemi olisi rikki, joka tietysti on mahdollista, mutta olisi vähän outoa että se hajoaisi juuri tuossa kohtaa kun verkkoon tehdään muutostöitä. Eikä modeemi tosiaan ole edes vanha.
Outo pätkiminen kaapeliliittymällä
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi mökörölli
Täällä kärsittiin tuommoisesta ongelmasta myös muutama vuosi sitten. Noi upstream muutokset 64QAM → 16QAM ja → QPSK viittaavat selvästi samaan mitä meillä täällä oli, eli kohinaan/häiriöön upstream-taajuuksilla. Vika oli ajoittainen, eli saattoi kestää hyvin lyhyen ajan, toisinaan saattoi kestää tunteja. Saattoi tapahtua päivällä tai yöllä. Ongelma ilmeni aina packet lossina, ja (upload) nopeuden pudotuksena. Häiriö päällä paketteja saattoi kadota 10-25% ja upload nopeus oli pahimmillaan alle 100 kilobittiä/sek.
Ongelma tässä tulee sinun osaltasi varmasti saada Elisa vakuutettua siitä, että vika on kaapelisolussa, eikä omissa laitteissa. Itse käytin tämän tutkimiseen ehkä vähän turhan pitkän aikaa, ennenkuin avasin vikatiketin asiasta. Kokeiltiin eri antennirasiat läpi, erilaisine jaottimineen kaapeleineen. Ongelma oli myös sen verran ajoittainen, ettei kukaan yllättäen ollut linjaa tarkistelemassa ongelmahetkenä.
Sinnikkäästi pidin vikatikettiä Elisalla auki, ja jossain välissä sain suorat yhteystiedot eräältä asentajalta, joka sanoi että hänelle soittaa kun vika on päällä, eli jättää Elisan juupas-eipäs-asiakasonainaväärässä -ketjun välistä. Lopulta vika sattui ko. asentajan työpäivään, ja vihdoin vika saatiin ainakin edes todennettua ja vahvistettua. Itse häiriölähteen jäljittäminen tämän jälkeen kesti vielä oman aikansa.. Ja vika vielä toistui n. vuotta myöhemmin jolloin häiriölähde oli eri. Tällöin ongelman korjaaminen ja jäljittäminen ei tosin pitkää kestänyt, kun oli suorat yhteystiedot asentajalle, joka otti heti kopin asiasta ilman että tarvitsee kuunnella päivä tolkulla asiakkaan syyllistämistä.
TL;DR: Upstream-taajuuksilla kohinaa/häiriötä. Hyvin hankala ongelma, jonka jäljittäminen on vaikeaa. Kunhan muuri murtuu elisan asiakas-on-aina-väärässä-palvelun kanssa, vian jäljille on mahdollista päästä. Asian jäljittämisessä voi mennä pitkä aika, riippuen siitä kuinka yleisesti ongelma toistuu. Pitkää pinnaa vaaditaan, sinnikkyys palkitaan (toimivalla yhteydellä).
Itse kiitän suuresti asentajaa, joka oli minun tapauksessani ongelmaa jäljittämässä. Risut elisan asiakas-on-aina-väärässä-palvelulle, joka vain syyllisti ja jatkuvasti yritti jarrutella asian etenemistä.
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella Elisan työntekijöiden kirjautuminen
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi