Skip to main content
Vastattu

Talokuitu, netti ei toimi


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia

Päivitin 100M nopeuden 300M mutta nopeus oli edelleen vain 100M. Sama kävi myös tuttujen nopeuden nostoissa. Oli sattunut virhe Elisalla mikä rajoitti nopeuden. 

Seuraavan kerran päivitin nopeuden 600M. Tällä kertaa halusin että vahvistavat Elisalta muutoksen sujumisen ongelmitta. Vahvistivat nopeuden korottuvan sovitusti ja katkoitta. Mutta päivityksen sijaan Elisa hukkasi nettini kokonaan. Epäystävällinen asiakaspalvelija kertoi, hymiöitä tekstissään käyttäen, että ei ole heidän virheensä vaan heille vain tulee näitä vikatilanteita. Eivätkä ole vastuussa virheistä. Netin päivityksen voivat myydä ja laittaa tilausvahvistuksen mutta ei ole heidän vika jos netti ei olekaan lainkaan toiminnassa ilmoitettuna päivänä ja kellonaikana. Kertoi myös että heillä ei ole ketään joka voisi asian korjata. Jäi kuva että kukaan ei asialle mitään tee eikä kenelläkään ole tietoa milloin töiden tekemiseen tarvitsemani netti on toiminnassa. Osaako joku kertoa kuka Elisalla tietäisi milloin netti alkaa toimimaan? Kyseisen chatti henkilön en toivo enää kommentoivan. 

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne

Ongelma on nyt korjattu ja @Piiian nettiyhteys on taas kunnossa. Selvitämme vielä täällä päässä, mikä tuon ongelman aiheutti, että nopeuden muutoksen yhteydessä yhteys lakkasi toimimasta.

Pahoittelut omasta puolestani.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

28 kommenttia

  • 523 kommenttia
  • 28. joulukuuta 2023

Asiakaspalveluun joudut olemaan yhteydessä ,jos haluat henkilökohtaista palvelua.

Kun saat vahvistuksen, että netti on nostettu 300 (vai 600 megaan) ja jos edelleen toimii vain 100 megaisena, niin tarkista laitteet ja kaapelit, että ne kykenee gigaseen yhteyteen asti, eikä rajoitu vain 100 megaan (Esim Cat5-kaapeli, tai joku reititin/kytkin, jossa vain 100 meganen portti.)


  • 4728 kommenttia
  • 28. joulukuuta 2023
Piiia kirjoitti:

Päivitin 100M nopeuden 300M mutta nopeus oli edelleen vain 100M. Sama kävi myös tuttujen nopeuden nostoissa. Oli sattunut virhe Elisalla mikä rajoitti nopeuden. 

Seuraavan kerran päivitin nopeuden 600M. Tällä kertaa halusin että vahvistavat Elisalta muutoksen sujumisen ongelmitta. Vahvistivat nopeuden korottuvan sovitusti ja katkoitta. Mutta päivityksen sijaan Elisa hukkasi nettini kokonaan. Epäystävällinen asiakaspalvelija kertoi, hymiöitä tekstissään käyttäen, että ei ole heidän virheensä vaan heille vain tulee näitä vikatilanteita. Eivätkä ole vastuussa virheistä. Netin päivityksen voivat myydä ja laittaa tilausvahvistuksen mutta ei ole heidän vika jos netti ei olekaan lainkaan toiminnassa ilmoitettuna päivänä ja kellonaikana. Kertoi myös että heillä ei ole ketään joka voisi asian korjata. Jäi kuva että kukaan ei asialle mitään tee eikä kenelläkään ole tietoa milloin töiden tekemiseen tarvitsemani netti on toiminnassa. Osaako joku kertoa kuka Elisalla tietäisi milloin netti alkaa toimimaan? Kyseisen chatti henkilön en toivo enää kommentoivan. 

 

On vähän poikkeuksia asiakaspalvelussa:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/poikkeusaukioloajat/

Jos ei  Chatti käy, niin

sometiimiltä voi kysäistä, jos mahdollista:

Sometiimimme auttaa klo 9-21

Voihan harkita vika/häiriöilmoitustakin:

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​ Vika/häiriöilmoitukset ympäri vuoden, joka päivä 24h.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

 

 

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 28. joulukuuta 2023

Asiakaspalvelija kertoi että nopeuden nostamisen, 300M nopeudesta 600M nopeuteen, sijaan he saivat nettiliittymäni katoamaan. Kertoi myös että heillä ei kukaan osaa sanoa mitä tapahtui, eikä kukaan tiedä milloin netti alkaa taas toimimaan. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 28. joulukuuta 2023

Nopeuden piti päivittyä 27.12 klo 17 mennessä. 

Chat asiakaspalvelija kertoi vikatilanteita sattuvan harvoin. Mutta jo pelkästään minun kohdalle on osunut virhe molemmilla kerroilla kun liittymän nopeutta on päivitetty.

Laitoin asiasta nyt tuonne sometiimiin kyselyn. 

Kiitos linkistä. 


  • 4728 kommenttia
  • 28. joulukuuta 2023
Piiia kirjoitti:

Nopeuden piti päivittyä 27.12 klo 17 mennessä. 

Chat asiakaspalvelija kertoi vikatilanteita sattuvan harvoin. Mutta jo pelkästään minun kohdalle on osunut virhe molemmilla kerroilla kun liittymän nopeutta on päivitetty.

Laitoin asiasta nyt tuonne sometiimiin kyselyn. 

Kiitos linkistä. 

Toivottavasti lutviutuu.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • Vastaus
  • 28. joulukuuta 2023

Ongelma on nyt korjattu ja @Piiian nettiyhteys on taas kunnossa. Selvitämme vielä täällä päässä, mikä tuon ongelman aiheutti, että nopeuden muutoksen yhteydessä yhteys lakkasi toimimasta.

Pahoittelut omasta puolestani.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 28. joulukuuta 2023

Moi, 

Iso kiitos Sakari että autoit. 


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 12. lokakuuta 2024

Tilasin em. valokuitu/talokuitu liittymän kotiimme. Saan jatkuvasti nopeuksia 50 - 55mb/s.

Luin tuolta toisaalta, että tämä on ihan normaalia. Voinko siis maksaa kuudesosan tilaamani tuotteen hinnasta, koska se on vain normaalia?

Soittelin asiasta asiakaspalvelun kanssa ja minua kehotettiin ostamaan erinäisiä lisätuotteita ja välineitä kotiini, jotta saisin nettiini lisää tehoa. Ostinkin siis tehokkaamman wifi adapterin, jolla sain nopeudet nousemaan 60 - 65mb/s tasolle. Nyt olen minun pitänee sitten ostaa kaikkiin kotimme internettiä hyödyntäviin laitteisiin uusi wifi adapteri, jos haluan näitä laitteita käyttää.

Mielestäni en tilannut tällaista.

Olen pettynyt.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • 12. lokakuuta 2024

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?


  • 440 kommenttia
  • 12. lokakuuta 2024

@aots76 ja @sakarialanne Tuosta nopeudesta tulee ensimmäisenä mieleen, että testataanko 2.4GHz wlanverkossa? Silloin nopeus olisi tuota luokkaa.


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
starfall kirjoitti:

@aots76 ja @sakarialanne Tuosta nopeudesta tulee ensimmäisenä mieleen, että testataanko 2.4GHz wlanverkossa? Silloin nopeus olisi tuota luokkaa.

Ei. 5Ghz


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

asiakasnumero?


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

Meillä oli aiemmin 100mb/s netti ja toimi vanhalla modeemilla. Silloin nopeudet koko talossa luokkaa 80mb/s. Nyt talokuidun kanssa tosiaan paljon heikommalla tasolla. Yritin tehdä etätyötä teamsilla, ei onnistu.

Tulee takkiin tällainen. Tuesta minua tosiaan neuvottiin päivittämään laitteita. Minulla 4 vuotta vanha tietokone, 2 vuotta vanha televisio. Mesh - purkin ja tietokoneen välillä ei seiniä.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

asiakasnumero?

Näet sen joltain laskulta tai OmaElisasta.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

Meillä oli aiemmin 100mb/s netti ja toimi vanhalla modeemilla. Silloin nopeudet koko talossa luokkaa 80mb/s. Nyt talokuidun kanssa tosiaan paljon heikommalla tasolla. Yritin tehdä etätyötä teamsilla, ei onnistu.

Tulee takkiin tällainen. Tuesta minua tosiaan neuvottiin päivittämään laitteita. Minulla 4 vuotta vanha tietokone, 2 vuotta vanha televisio. Mesh - purkin ja tietokoneen välillä ei seiniä.

Onko se kuitupääte nyt ihan eri paikassa kuin vanha modeemi oli ? Mikä se vanha modeemi on tarkemmin merkiltään ja malliltaan ? Sen voit todennäköisesti halutessasi kytkeä kuitupäätteen perään.

Yleisesti ottaen MESH-laitteiden langattomat verkot kyllä toimivat paremmin kuin yksittäisten modeemien WLAN-tukiasemat, riippuu toki käyttöpaikasta.

Onko noita MESH-laitteita nyt yksi vai enemmän ? Jos enemmän, onko MESH-laitteiden välinen langaton linkki muodostunut 2.4 vai 5 GHz taajuudella ?


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

Meillä oli aiemmin 100mb/s netti ja toimi vanhalla modeemilla. Silloin nopeudet koko talossa luokkaa 80mb/s. Nyt talokuidun kanssa tosiaan paljon heikommalla tasolla. Yritin tehdä etätyötä teamsilla, ei onnistu.

Tulee takkiin tällainen. Tuesta minua tosiaan neuvottiin päivittämään laitteita. Minulla 4 vuotta vanha tietokone, 2 vuotta vanha televisio. Mesh - purkin ja tietokoneen välillä ei seiniä.

Onko se kuitupääte nyt ihan eri paikassa kuin vanha modeemi oli ? Mikä se vanha modeemi on tarkemmin merkiltään ja malliltaan ? Sen voit todennäköisesti halutessasi kytkeä kuitupäätteen perään.

Yleisesti ottaen MESH-laitteiden langattomat verkot kyllä toimivat paremmin kuin yksittäisten modeemien WLAN-tukiasemat, riippuu toki käyttöpaikasta.

Onko noita MESH-laitteita nyt yksi vai enemmän ? Jos enemmän, onko MESH-laitteiden välinen langaton linkki muodostunut 2.4 vai 5 GHz taajuudella ?

Ei ihan samassa paikassa. Noin kolmen metrin päässä aiemmasta. Huawei oli aiempi, nykyinenkin on huawei.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

Meillä oli aiemmin 100mb/s netti ja toimi vanhalla modeemilla. Silloin nopeudet koko talossa luokkaa 80mb/s. Nyt talokuidun kanssa tosiaan paljon heikommalla tasolla. Yritin tehdä etätyötä teamsilla, ei onnistu.

Tulee takkiin tällainen. Tuesta minua tosiaan neuvottiin päivittämään laitteita. Minulla 4 vuotta vanha tietokone, 2 vuotta vanha televisio. Mesh - purkin ja tietokoneen välillä ei seiniä.

Onko se kuitupääte nyt ihan eri paikassa kuin vanha modeemi oli ? Mikä se vanha modeemi on tarkemmin merkiltään ja malliltaan ? Sen voit todennäköisesti halutessasi kytkeä kuitupäätteen perään.

Yleisesti ottaen MESH-laitteiden langattomat verkot kyllä toimivat paremmin kuin yksittäisten modeemien WLAN-tukiasemat, riippuu toki käyttöpaikasta.

Onko noita MESH-laitteita nyt yksi vai enemmän ? Jos enemmän, onko MESH-laitteiden välinen langaton linkki muodostunut 2.4 vai 5 GHz taajuudella ?

Ei ihan samassa paikassa. Noin kolmen metrin päässä aiemmasta. Huawei oli aiempi, nykyinenkin on huawei.

Olisiko sinulla mahdollisuutta testin vuoksi laittaa tietokonetta suoraan kiinni kuitupäätteeseen ethernet-kaapelilla ja testata nopeutta ? Eli MESH-laite ja kaikki langattomuus pois testin ajaksi.


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024

ok


Sokrates
  • 6343 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:

asiakasnumeroni on xxxxxxxxx

Älä laita asiakasnumeroasi tänne julkiselle kaskustelupalstalle , vaan omaan yksityiseen profiiliisi. Sieltä modet ne näkevät.

Viestisi oikeassa alakulmassa on kolmen pisteen valikko , josta löytyy muokkaa-toiminto.


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
sakarialanne kirjoitti:
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

@aots76 laita asiakasnumero profiiliisi niin selvitetään lisää. 

Kerro myös, mikä oli vanha nopeus ja mihin olet päivittänyt ?

Meillä oli aiemmin 100mb/s netti ja toimi vanhalla modeemilla. Silloin nopeudet koko talossa luokkaa 80mb/s. Nyt talokuidun kanssa tosiaan paljon heikommalla tasolla. Yritin tehdä etätyötä teamsilla, ei onnistu.

Tulee takkiin tällainen. Tuesta minua tosiaan neuvottiin päivittämään laitteita. Minulla 4 vuotta vanha tietokone, 2 vuotta vanha televisio. Mesh - purkin ja tietokoneen välillä ei seiniä.

Onko se kuitupääte nyt ihan eri paikassa kuin vanha modeemi oli ? Mikä se vanha modeemi on tarkemmin merkiltään ja malliltaan ? Sen voit todennäköisesti halutessasi kytkeä kuitupäätteen perään.

Yleisesti ottaen MESH-laitteiden langattomat verkot kyllä toimivat paremmin kuin yksittäisten modeemien WLAN-tukiasemat, riippuu toki käyttöpaikasta.

Onko noita MESH-laitteita nyt yksi vai enemmän ? Jos enemmän, onko MESH-laitteiden välinen langaton linkki muodostunut 2.4 vai 5 GHz taajuudella ?

Ei ihan samassa paikassa. Noin kolmen metrin päässä aiemmasta. Huawei oli aiempi, nykyinenkin on huawei.

Olisiko sinulla mahdollisuutta testin vuoksi laittaa tietokonetta suoraan kiinni kuitupäätteeseen ethernet-kaapelilla ja testata nopeutta ? Eli MESH-laite ja kaikki langattomuus pois testin ajaksi.

kokeiltu on. Silloin tulee likimain 300mb/s.


  • 4728 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:

asiakasnumeroni on

Poista asiakasnumero viestistäsi. Tunnin verran aikaa toimia.

Klikkaa kolmea pistettä viestisi oikealla ja valitse, Muokkaa

Asiakasnumeron voit lisätä Omaan profiiliisi noin:

Oma profiili/muokkaa profiilia.

Omaan profiiliin pääset klikkaamalla

nimimerkkipallukkaasi oikealla ylhäällä/Oma profiili

 


  • Keskustelija
  • 9 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
Kimblez kirjoitti:
aots76 kirjoitti:

asiakasnumeroni on

Poista asiakasnumero viestistäsi. Tunnin verran aikaa toimia.

Klikkaa kolmea pistettä viestisi oikealla ja valitse, Muokkaa

Asiakasnumeron voit lisätä Omaan profiiliisi noin:

Oma profiili/muokkaa profiilia.

Omaan profiilliin pääset klikkaamalla

nimimerkkipallukkaasi oikealla ylhäällä/Oma profiili

 

poistin. Ja sitten olisi kiva saada netti toimimaan, sellaisena, kuin olen sen tilannut.

 


Sokrates
  • 6343 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:

poistin. Ja sitten olisi kiva saada netti toimimaan, sellaisena, kuin olen sen tilannut.

Kerroit edellä , että suoraan kuitupäätteestä tulee se 300 Mbit/s , minkä ilmeisesti olet tilannut. Valitettavasti operaattorin vastuu päättyy siihen kuitupäätteeseen ja sisäverkon laitteet ovat asiakkaan omalla vastuulla.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3822 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024
aots76 kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:

Olisiko sinulla mahdollisuutta testin vuoksi laittaa tietokonetta suoraan kiinni kuitupäätteeseen ethernet-kaapelilla ja testata nopeutta ? Eli MESH-laite ja kaikki langattomuus pois testin ajaksi.

kokeiltu on. Silloin tulee likimain 300mb/s.

No sitten tarkistat seuraavaksi, että onhan kuitupäätteen ja MESH-laitteen välillä oleva ethernet-kaapeli CAT5e tai CAT6 -tasoinen eli näkyykö RJ45-liittimen läpi 8 johdinta ? 4-johtiminen rajoittaa maksiminopeuden 100 megabittiin.

Onko se Huawein MESH-laite malliltaan WA8021 vai K562 ? Lukee laitteen pohjassa.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2124 kommenttia
  • 13. lokakuuta 2024

Kannattaa myös lisäillä laitteita yksitellen aina yhden lisäämisen jälkeen varmistaen verkon nopeus.

 Eli kuitupäätteen jälkeen ensin se ensimmäinen wifi purkki kaapelilla kiinni, kokeile verkon langaton nopeus.

 Jos hidas, on vika jo ensimmäisessä laitteessa(tai siinä laitteessa jolla mittaat). Jos nopeus ok, lisää seuraava laite ja testaa jälleen nopeus, jne.

 Testaa laitteen lähellä, jotta yhteys syntyy korkeammalle taajuudelle. Kauempana laitteesta yhteys saattaa synty 2.4GHz hitaampaan verkkoon sen vahvemman ja kauaskantoisemman signaalin takia.


Osallistu keskusteluun