Liittymä on Vihdissä ja käytössä Huawei 715 modeemi, carrier aggregation, katolla olevat tupla suunta-antennit suunnattuna Nurmijärven Nummenpäässä olevaan mastoon. Haasteellisesta sijainnista johtuen käytössä on siis vain tämä yksi masto. Olen useasti ollut puhelimitse yhteydessä tekniseen tukeen ko. mastossa ilmenneiden ongelmien takia. Aina välillä tekninen tukikin on havainnut ongelman ko, mastossa ja joskus jopa buutannut ko. maston, mikä sitten on auttanutkin joksikin aikaa. Viimeksi soittaessani ei mastosta tällä kertaa tuen mukaan löytynyt teknistä ongelmaa. Tekninen tuki kertoi vain, että ko. masto on kovin kuormittunut ja antoi ymmärtää, että tilannetta ei aiota korjata. Nyt tilanne on vain pahentunut ja nopeuden tippuminen on lähes ”säännöllistä”, mikä haittaa jo etätyöskentelyä puhumattakaan pelaamisesta tai Elisa Viihde Premium käytössä olevasta digiboksista, jonka hankin HD Tv lähetyksien katsomiseen. Tekniseen tukeen en viitsisi enää soittaa, koska on niin turhauttavaa roikkua kymmeniä minuutteja linjalla ennen, kuin pääsee keskustelemaan kenenkään kanssa. Myöskään viimeksi saamani kommentit kuormitustilanteesta eivät tunnu kovin kannustavilta uuteen yhteydenottoon. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
50 megan LTE-liittymän nopeus tipahtelee iltaisin alle 5 megan, usein jopa alle yhden megan
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jm82
Liittymä on Vihdissä ja käytössä Huawei 715 modeemi, carrier aggregation, katolla olevat tupla suunta-antennit suunnattuna Nurmijärven Nummenpäässä olevaan mastoon. Haasteellisesta sijainnista johtuen käytössä on siis vain tämä yksi masto. Olen useasti ollut puhelimitse yhteydessä tekniseen tukeen ko. mastossa ilmenneiden ongelmien takia. Aina välillä tekninen tukikin on havainnut ongelman ko, mastossa ja joskus jopa buutannut ko. maston, mikä sitten on auttanutkin joksikin aikaa. Viimeksi soittaessani ei mastosta tällä kertaa tuen mukaan löytynyt teknistä ongelmaa. Tekninen tuki kertoi vain, että ko. masto on kovin kuormittunut ja antoi ymmärtää, että tilannetta ei aiota korjata. Nyt tilanne on vain pahentunut ja nopeuden tippuminen on lähes ”säännöllistä”, mikä haittaa jo etätyöskentelyä puhumattakaan pelaamisesta tai Elisa Viihde Premium käytössä olevasta digiboksista, jonka hankin HD Tv lähetyksien katsomiseen. Tekniseen tukeen en viitsisi enää soittaa, koska on niin turhauttavaa roikkua kymmeniä minuutteja linjalla ennen, kuin pääsee keskustelemaan kenenkään kanssa. Myöskään viimeksi saamani kommentit kuormitustilanteesta eivät tunnu kovin kannustavilta uuteen yhteydenottoon. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Tuossa Elisan tukiasemassa näyttää olevan LTE800+LTE1800 ja jos tukiasema on kovin ruuhkautunut niin tilanne on hankala. Miltä signaaliarvot näyttävät kun katsot Huawein webbihallinnasta asetuksista (RSRP = voimakkuus, RSRQ = laatu, SINR = häiriötaso)? Arvot auttavat arvioimaan tilannettta, mieluiten ilman kuormitusta. Signaaliarvoilla on merkitystä erityisesti ruuhka-aikana saatuihin nopeuksiin.
Millaisia nopeuksia saat aikaisin aamulla tai yöaikaan ruuhka-aikojen ulkopuolella?
50M-liittymä on halvimpia Elisan mobiililaajakaistoista, joten sillä on myös pieni vaikutus ruuhkatilanteessa, jolloin liittymä saa hieman vähemmän resursseja (= vähemmän nopeutta) kuin esim. 300M-liittymä, johtuen eri priorisoinnista.
Mikäli tilanne ei parane millään konsteilla eikä Elisa lupaa parannusta asiaan niin kokeilisin Telian prepaidia. Telia on ilmeisesti eri mastossa (samassa kuin DNA), joten sitä pitää kokeilla ilman ulkoisia antenneja tai sitten suunnata antennit uudestaan. Käytössä Telialla on taajuudet LTE700+LTE800+LTE1800, joten saat tuolla Huawein purkilla LTE700 tai LTE800 + LTE1800 2CA kombon käyttöön. Melkein kokeilisin lukita LTE700+LTE1800 eli B28+B3.
DNAlla näyttää olevan vain pelkkä B20 LTE800, joten siellä on vähiten kapasiteettia lähtökohtaisesti ja saattaa olla myös ruuhkainen (tosin ikinä ei voi tietää jos ei kokeile...)
Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.
Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.
Liity OmaYhteisöön
Onko sinulla jo tunnus? Kirjaudu sisään
Tervetuloa OmaYhteisöön!
Eikö sinulla ole vielä tunnusta? Luo OmaYhteisö-tunnus
Kirjaudu tai rekisteröidy Elisa Tunnuksella Elisan työntekijöiden kirjautuminen
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi