Jos mobiilidatan nopeus on kotona lähes aina alle 0.4M iltaisin kotona niin onko aihetta rutista?
Asiakaspalvelun vastaus on että käytä wifiä, mutta mielestäni se ei ole oikea vastaus/ratkaisu periaatteellisista syistä jos mobiilin kk-maksu on kuitenkin yli 20 €?
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg
Moi @smolami! Harmi kuulla, että nopeudet ovat jääneet noin heikoiksi. @jm82 onkin jo kertonut nuo yleisimmät syyt hitaisiin nopeuksiin, mutta jos haluat että tutkitaan asiaa vielä tarkemmin voit laittaa meille yksityisviestiä. Toki jos lisäät OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi, niin voidaan ihan tässäkin tuota verkon toimintaa alueella hieman avata.
Jos mobiilidatan nopeus on kotona lähes aina alle 0.4M iltaisin kotona niin onko aihetta rutista?
Asiakaspalvelun vastaus on että käytä wifiä, mutta mielestäni se ei ole oikea vastaus/ratkaisu periaatteellisista syistä jos mobiilin kk-maksu on kuitenkin yli 20 €?
Kannattaa vilkaista vähän muita viestiketjuja täällä mistä lähteä liikkeelle ongelman selvityksestä. Mikä 4G-laite laite (merkki ja mallinumero? Laitteen kyvykkyys, signaalitasot ja laatu/häiröt vaikuttavat saatuihin nopeuksiin kuten myös etäisyys tukiasemaan, maaston muodot ja rakennukset.
Cellmapper luuriin google play storesta kun lataa ilmaiseksi ja kuvakaappaukset siitä tänne niin tiedetään signaalin vahvuus ja mihin tukiasemaan ottaa yhteyttä. Silloin pystyy selvittämään asiaa ja arvioimaan mistä ongelma johtuu. Paljon on upload nopeus?
Onko käytössä myös kiinteä yhteys? (VDSL, valokuitu, kaapelimodeeemi)
Laite toimii muualla kuin junan vessa ja nopeudet ok. Viimeisin mittaus, lataus 0.39M lähetys 0.01M.
Onko käyttöpaikka Väinölässä tuolla Jyskänvuoren luona? Tuo 800 MHz taajuus on todennäköisesti hyvin ruuhkainen. Mikä puhelin sinulla on (merkki ja malli)? Puhelimen kyvykkyys vaikuttaa saatuihin nopeuksiin. Väinölä on ilmeisesti hieman haasteellinen alue Elisalle.
Tukiasemassa on kolme eri taajuutta, mutta koska tuo 800 MHz on jo -100 dBm niin voi olla, että korkeammat (1800 ja 2100 MHz) taajuudet vaimenevat liikaa. Olet hieman epäoptimaalisessa paikassa tukiasemaan nähden.
Onko nopeudet yhtä huonot vuorokauden ympäri vai pelkästään ruuhka-aikaan? Ovatko nopeudet olleet aina yhtä huonot vai tippuneet vasta viime aikoina? Oletko tehnyt jo vikailmoituksen Elisalle huonoista nopeuksista?
Suosittelen muuten vaihtamaan tuommoisen vanhan Saunalahden sim-kortin jossain vaiheessa uudempaan Elisan korttiin.
4G-liittymissä nopeuden pitää olla ruuhkassakin vähintään 5 megabittiä, jos signaali riittää siihen. Tuollainen nopeus ei kovin kummoista signaalia vaadi ja nopeus olisi aina olematonta, jos signaali on syypää. Tuote ei vastaa tilattua ja kaipa olet oikeutettu korvauksiin. Ainakin DNA on ilmoittanut, että 5 megaa on minimi heidän 4G-liittymissä, jos kuuluvuus riittää. Muistaakseni sama on Elisalla.
"Rajaton netti ilman datakattoa 10 M nopeudella 4G-verkossa (nopeuden vaihteluväli 3G-verkossa 0,4-10 Mbit/s ja 4G-verkossa 5-10 Mbit/s)"
Siksikö jos 4g tippuu 3g:hen kun kenttä/signaali on huono tai ruuhkainen?
Puhelin voi mennä 3G:lle useasta eri syystä. Jos puhelin ei tue VoLTEa niin puhelun ajaksi se menee 3G:lle tai mikäli 4G-signaali ei ole tarpeeksi voimakas puhelin tippuu 3G:lle tai jopa 2G:lle. Signaalin voimakkuus 4G:llä on käytännössä -115dBm huonommalla puolella kun siirtyminen 3G:lle yleensä tapahtuu. Voi myös olla, että tukiasemassa ei ole 4G:tä - tänä päivänä se on jo hyvin harvinaista.
Olen Elisalle muutamia kertoja asiasta raportoinut parin vuoden aikana.
Nopeudet olleet aina huonot(useamman vuoden)
Nopeudet huonot ruuhka-aikoina(16-22)
Tänään 0.14M huonoimmillaan.
Jos ollaan huonossa paikassa tukiasemaan nähden niin? 😁
Väinölässä ei olla mutta Jyskänvuoren takana periaatteessa kyllä.
Puhelin on One Plus 5
Kyllähän tuossa käyttökohteessa jonkinlainen katve täytyy olla. Voi myös olla, että käyttöpaikka on juuri pahasti kahden antennisektorin välissä, jolloin häiriöitä on paljon ja nopeudet jäävät alhaisiksi, erityisesti ruuhkassa. Onko kotona ainoastaan huonot nopeudet? Muualla toimii vauhdikkaasti? Puhuit 10M Huoleton liittymästä, kannattaa myös huomioida, että se on ruuhkassa heikoimmillaan, koska se on halvin liittymä ja data on priorisoitu tällöin alhaisimmaksi liittymävalikoimassa.
Siellä on varmaan myös kiinteä liittymä saatavilla kotiin tuolla alueella, jos teillä ei vielä ole sellaista. Toki voi myös katsastaa kilpailijoiden tarjontaa, jos nopeudet eivät parane vikailmoituksista huolimatta ja laitteet ja liittymä on tarkistettu kuntoon.
Moi @smolami! Harmi kuulla, että nopeudet ovat jääneet noin heikoiksi. @jm82 onkin jo kertonut nuo yleisimmät syyt hitaisiin nopeuksiin, mutta jos haluat että tutkitaan asiaa vielä tarkemmin voit laittaa meille yksityisviestiä. Toki jos lisäät OmaYhteisön profiiliisi sille varatulle paikalle asiakasnumerosi, niin voidaan ihan tässäkin tuota verkon toimintaa alueella hieman avata.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.
Elisan ja kolmansien osapuolien evästeitä käytetään verkkosivujen toiminnan varmistamiseen, tilastointiin ja analytiikkaan, sekä sisällön ja markkinoinnin personointiin. Elisa voi luovuttaa kumppaneilleen tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja suostumukseesi perustuen. Evästeasetuksista voit muuttaa valintojasi milloin tahansa. Lue lisää tietosuojasta ja evästeistä.
Evästeasetukset
Käydessäsi Elisan sivuilla vierailusta tallentuu kävijätietoja. Tietojen perusteella parannamme sivujen toiminnallisuuksia ja tarjoamme sinulle personoitua sisältöä. Kävijätietoja yhdistetään toisiinsa selaimesi tallentamien evästeiden avulla. Kävijätietoja voidaan yhdistää myös asiakastietoihisi, mikäli olet ollut kirjautuneena sivustollamme. Elisa voi luovuttaa tietojasi, kuten selain- ja ostotietoja, kumppaneilleen suostumukseesi perustuen.
Kyseiset kumppanit toimivat tietojen käsittelyn osalta itsenäisinä rekisterinpitäjinä. Lisätietoa käsittelystä löydät kumppaneiden tietosuojaselosteista. Elisan käyttämät kumppanit löydät valitsemalla Näytä evästeet alta olevista evästetyypeistä. Näkymästä voit hyväksyä haluamasi evästeet. Evästevalinnat eivät vaikuta sivuillamme olevien mainosten määrään.
Lue lisää Elisan tietosuojaperiaatteista.
Hallinnoi asetuksia
Välttämättömät evästeet
Aina aktiivinen
Monet ominaisuudet, kuten ostoskori ja kirjautuminen, eivät toimi ilman näitä evästeitä. Nämä evästeet ovat aina käytössä.
Markkinointiin käytettävät
Sinulle näytetyt mainokset voidaan personoida kävijätietojesi perusteella. Suostuessasi näihin evästeisiin voit saada sivustollamme ja muualla internetissä mainoksia sinua kiinnostavista asioista.
Analytiikkaan käytettävät
Verkkosivujemme kehittäjät näkevät anonyymiä tietoa siitä, mitä asiakkaat sivuilla tekevät. Opimme esimerkiksi, mitkä sivut ovat luetuimpia ja miten sivuja voisi kehittää vielä paremmiksi.
Toiminnalliset evästeet
Toiminnalliset evästeet tekevät verkkosivujemme käytöstä vaivattomampaa muistamalla aiempia valintojasi tai asetuksia verkkosivuillamme.
Personointiin käytettävät
Voimme tehdä vierailustasi sinulle räätälöidyn esimerkiksi tuomalla etusivulle tarjouksen tuoteryhmästä, josta olet ollut aiemmin kiinnostunut.