Skip to main content
Vastattu

Netti toimii hitaasti tai pätkii, kun 4G modeemiin on yhteydessä Ethernet kaapelin avulla, mikä avuksi? (WiFi-yhteys toimii normaalisti.)


Netti toimii hitaasti tai pätkii, kun 4G modeemiin on yhteydessä Ethernet kaapelin avulla. WiFi-yhteys toisella tietokoneella toimii normaalisti.

 

Esimerkki ongelmasta vaikkapa FireFoxia käytettäessä: kun osoiteriville kirjoitat osoitteen ja painat entteriä a) sivusto aukeaa normaalisti b) sivusto ottaa kauan yhteyttä, aukeaa lopulta c) sivustoon ei saada ollenkaan yhteyttä. Normaalin netin käytön lisäksi tämä vaikeuttaa/estää sisäänkirjautumista erilaisiin sovelluksiin, esim. GeForce Experiene ja Battle.net

 

Elisa 4G, TP-LINK MR6400 V.1 modeemi (Firmware 1.0.13 Build 180522 (uusin)) Ethernet kaapelilla kiinni Windows 11 tietokoneessa. (Samaiseen modeemiin kun on WiFi:tse yhteydessä (ChromeBookin kanssa) yhteys toimii normaalisti.)

 

  • Olen kokeillut kahdella eri Ethernet kaapelilla.
  • Windowsin palomuurin ollessa päällä ja pois päältä.
  • Olen päivittänyt kaiken minkä keksin päivittää ja ccleanerin mukaan ajurien pitäisi olla ajantasalla.
  • Olen koittanut eri DNS:ä (8.8.8.8 ja 8.8.4.4) ja putsannut DNS cachen (ipconfig /flushdn)
  • Network Adapterilla “Intel Ethernet Connection (17) 1219-V” on uusin ajuri. Erilaisten guidejen avustuksella olen kieltänyt sitä menemästä pois päältä jne.
  • Olen testannut oletusasetusten palauttamista niin Windowsin kuin modeemin hallinnan puolelta.
  • Alueella on lähiaikoina tehty mobiiliverkon uudistustöitä (asiasta ilmoitettiin taannoin sähköpostilla). Yhteys on aiemmin toiminut myös Ethernet kaapelin avulla, joskis siitä on n. 1-2kk kun käytin sitä edellisen kerran ja tuolloin eri tietokoneella (WIN 10)
  • SpeedTestin mukaan yhteys on (riittävän) nopea ja TP-LINKin diagnostic toolin avulla pingailu erinäisiin IP-osoitteisiin toimii poikkeuksetta. 

 

Nyt parin päivän vääntämisen jälkeen alkaa ideat olla aika loppu. En oikeastaan enää keksi edes mitään uutta Googletettavaa. 

 

 

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi vähämielinen

Ongelma selvisi: viallinen reititin.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

21 kommenttia

tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2107 kommenttia
  • 15. joulukuuta 2021

Toimiiko langaton puoli normaalisti samaan aikaan kun käytössä on rj45 ? Onko intelin ajurit intelin sivuilta ? Kokeile poistaa ajurit ja asentaa uusiksi.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 15. joulukuuta 2021
tontze kirjoitti:

Toimiiko langaton puoli normaalisti samaan aikaan kun käytössä on rj45 ? Onko intelin ajurit intelin sivuilta ? Kokeile poistaa ajurit ja asentaa uusiksi.

Langaton puoli toimii normaalisti kun rj45 käytössä.

Ajarit eivät ole Intelin sivulta, vaan Asuksen. (https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRIME/PRIME-Z690M-PLUS-D4/HelpDesk_Download/)

Kokeilin poistaa ja asentaa uusiksi, ei muutosta.


Nettolex1234
Forum|alt.badge.img+5
  • Oppinut
  • 132 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

simerkki ongelmasta vaikkapa FireFoxia käytettäessä: kun osoiteriville kirjoitat osoitteen ja painat entteriä a) sivusto aukeaa normaalisti b) sivusto ottaa kauan yhteyttä, aukeaa lopulta c) sivustoon ei saada ollenkaan yhteyttä. Normaalin netin käytön lisäksi tämä vaikeuttaa/estää sisäänkirjautumista erilaisiin sovelluksiin, esim. GeForce Experiene ja Battle.net

 

Elisa 4G, TP-LINK MR6400 V.1 modeemi (Firmware 1.0.13 Build 180522 (uusin)) Ethernet kaapelilla kiinni Windows 11 tietokoneessa. (Samaiseen modeemiin kun on WiFi:tse yhteydessä (ChromeBookin kanssa) yhteys toimii normaalisti.)


 

 

 

Tuossahan se taitaa tullakkin esille että windows 11 käyttiksessä taitaa olla se ongelma? Samoin voisit kokeilla firefoxin sijaan kokeilla google chromea..Lataa se tikulle tolla chromebookilla ja asenna se sitten tohon windows 11 koneellesi..Jos sillä rupeaa toimimaan niin sitten on vaan tuo firefox selaimessa ongelma tai haitta ohjelma joka hidastaa sen toiminnan liki nollaan..


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
Nettolex1234 kirjoitti:

Tuossahan se taitaa tullakkin esille että windows 11 käyttiksessä taitaa olla se ongelma? Samoin voisit kokeilla firefoxin sijaan kokeilla google chromea..Lataa se tikulle tolla chromebookilla ja asenna se sitten tohon windows 11 koneellesi..Jos sillä rupeaa toimimaan niin sitten on vaan tuo firefox selaimessa ongelma tai haitta ohjelma joka hidastaa sen toiminnan liki nollaan..

Sama ongelma myös Edgellä, eli ei valitettavasti ratkea noin helpolla. Ylipäätään jos ongelma olisi Windows 11 ja FireFoxin yhteensopivuus, siitä olisi netti pullollaan artikkeleja.

 

Ei haittaohjelmia.


  • 4658 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

 Auttaisikohan Firefoxin verkkoyhteysasetusten muokkaaminen mitään. ( Asetukset / Yleiset / Verkkoasetukset). Sieltä kun voi määritellä välityspalvelinasetuksia. Voi olla ettei ole mitään hyötyä, mutta tulipahan vain mieleen. Oletusselaimenahan Firefox kuitenkin sinulla on.


Nettolex1234
Forum|alt.badge.img+5
  • Oppinut
  • 132 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Onko tietokoneessa AMD prosessori siis käytössä?

 


Lautturi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 992 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Hyvää keskustelua! Itsellä meni sen verran yli hilseen, että en osaa nyt oikein muuta sanoa kun, että jatkakaa samaan malliin 👍 Selkeästi ongelma liittyy nyt siis johonkin muuhun kuin meidän verkkoon kerta toisella laitteella homma rokkaa moitteetta.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
Lautturi kirjoitti:

Hyvää keskustelua! Itsellä meni sen verran yli hilseen, että en osaa nyt oikein muuta sanoa kun, että jatkakaa samaan malliin 👍 Selkeästi ongelma liittyy nyt siis johonkin muuhun kuin meidän verkkoon kerta toisella laitteella homma rokkaa moitteetta.

Joo, en oleta ongelman liittyvän teidän verkkoon. (Kirjoitin kattavan kuvauksen siitä, mitä kaikkea olen jo kokeillut, siksi, ettei samoja juttuja kannata enää ehdottaa.) Ajattelin, että tältä foorumilta saattaisi löytyä joku, joka on kohdannut vastaavan ongelman aiemmin tai joku, joka tietää muuten vain paljon näistä verkkoasiosta. Nähtäväksi jää.


Rokha
Forum|alt.badge.img+9
  • Tietopankki
  • 294 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Oletko koittanut vaihtaa porttia modeemin takaa. Siellä luultavasti 4kpl? Jos vaikka joku häiriö siinä hmm...


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
Rokha kirjoitti:

Oletko koittanut vaihtaa porttia modeemin takaa. Siellä luultavasti 4kpl? Jos vaikka joku häiriö siinä hmm...

Olen joo.   


  • 4658 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Windows 11 -aseman hidastusvirhe vaikuttaa odotettua enemmän käyttäjiin.

Otsikko tuolta:

https://www.windows11tips.com/fi/windows-11-drive-slowdown-error-affects-more-users-than-expected/

Ei varmaan mitään merkitystä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
Kimblez kirjoitti:

Windows 11 -aseman hidastusvirhe vaikuttaa odotettua enemmän käyttäjiin.

Otsikko tuolta:

https://www.windows11tips.com/fi/windows-11-drive-slowdown-error-affects-more-users-than-expected/

Ei varmaan mitään merkitystä.

En olisi osannut ajatellakaan, että ongelma voi olla kiintolevyissä. Ei valitettavasti ratkennut tälläkään, latasin aamulla viimeisimmät päivitykset eikä mitään muutosta.


  • 4658 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Kuinka korjata epävakaa verkkoyhteys Windows 11: ssä

https://www.windows11tips.com/fi/how-to-fix-unstable-network-connection-in-windows-11/

Onko tuollaista tullut katsottua.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2107 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021

Kokeile vielä poistaa wifi ajurit kokonaan ja antaa windowssin ladata tilalle omansa.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
Kimblez kirjoitti:

Kuinka korjata epävakaa verkkoyhteys Windows 11: ssä

https://www.windows11tips.com/fi/how-to-fix-unstable-network-connection-in-windows-11/

Onko tuollaista tullut katsottua.

On. Varmaankin juuri tuo samainen guide englanniksi.

Tavat 1-3 olen kokeillut aivan samalla tavalla. Tapa 4: ei ole viruksia, isoja tiedostoja ei liiku, olen bootannut reitittimen ja koittanut toisella kaapelilla.

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
tontze kirjoitti:

Kokeile vielä poistaa wifi ajurit kokonaan ja antaa windowssin ladata tilalle omansa.

En ole juuri nyt koneen luona, mutta en usko että siinä on wifi ajureita, kun siinä ei ole wifi-korttiakaan. 


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2107 kommenttia
  • 16. joulukuuta 2021
vähämielinen kirjoitti:
tontze kirjoitti:

Kokeile vielä poistaa wifi ajurit kokonaan ja antaa windowssin ladata tilalle omansa.

En ole juuri nyt koneen luona, mutta en usko että siinä on wifi ajureita, kun siinä ei ole wifi-korttiakaan. 

Aivan, ongelmahan oli ethernet yhteydessä .. Anteeksi sekoiluni.


Rokha
Forum|alt.badge.img+9
  • Tietopankki
  • 294 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2021

Onko koneessa oleva ethernet portti kunnossa ja voitko koittaa toista reititintä hmm... Vaikuttaa aika oudolta, kun mikään ei auta. Varmasti turhauttavaa 🙁


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2021
Rokha kirjoitti:

Onko koneessa oleva ethernet portti kunnossa ja voitko koittaa toista reititintä hmm... Vaikuttaa aika oudolta, kun mikään ei auta. Varmasti turhauttavaa 🙁

Vein koneen ja modeemin manaajan vastaanotolle. Olen kyllä henkisesti varautunut siihen, ettei siitäkään ole iloa, vaikka ihan hyvämaineiseen hoitoon lähtikin.

 

Koneen ethernet portin viallisuutta olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Täysin pimeänä se ei tietenkään ole. Onko mitään ideaa, miten tälläinen viallisuus konkreettisesti todetaan tai miten varmistua, että vika on juuri koneen ethernet portissa?


irritus
Forum|alt.badge.img+22
  • Superstara
  • 2436 kommenttia
  • 17. joulukuuta 2021

Yksi tapa varmistaa verkkosovittimen ja -kaapelin toiminta on pingata omassa lähiverkossa reititintä tai toista konetta ja katsoa tuleeko pakettihävikkiä. Eli komentoriviltä ping 192.168.1.1 ja anna pyöriä jonkun aikaa. Windows vaatii lisäksi parametrin /t eli ping /t 192.168.1.1 jottei se lopeta jo neljän paketin jälkeen.

Kun olet katsonut listaa riittävän pitkään, lopeta pingaus Ctrl+C näppäilyllä ja kiinnitä huomio erityisesti pakettihukkaan eli packet loss arvoon. Sen pitäisi olla lähiverkossa mielellään nolla.

 

Paras olisi tietenkin pingata reititintä kahdelta koneelta yhtä aikaa. Jos pakettihävikkiä tulee vain toisella koneella, vaida Ethernet-kaapelien paikat reitittimen päässä ristiin ja jatka koetta.

Jos edelleenkin sama kone hukkaa paketteja, vika on todennäköisesti paketteja hukkaavan koneen verkkosovittimessa tai verkkojohdossa. Jos paketteja hukkaava kone vaihtui, vika on todennäköisesti reitittimessä.

Mikäli molemmat koneet hukkaavat paketteja, reititin voi olla rikki.

┈─┈

TP-LINK MR6400 näyttää olevan kolme LAN-porttia ja yksi LAN/WAN-monitoimiportti. Olethan kytkenyt koneen LAN1, LAN2 tai LAN3 porttiin?

LAN/WAN toimintatilan automaattinen valinta ei välttämättä aina toimi oikein. Mikäli reititin erehtyy luulemaan LAN4/WAN-porttiin kytkettyä tietokonetta toiseksi reitittimeksi, ei ole ihmekään, ettei kone saa yhteyksiä.

┈─┈

Joskus puutteellinen IPv6 yhteys voi aiheuttaa käsittämätöntä hidastelua. Ellet ole täysin varma, että TP-LINK MR6400 hanskaa IPv6 ongelmitta kaikille lähiverkkon koneille, kokeile kääntää tietokoneen verkkoasetuksista IPv6-protokolla pois päältä.

Tietokoneen asetusten muokkaamisen sijaan voit myös kokeilla reitittimen mobiiliyhteyden asetuksista AdvancedNetworkInternetWAN Interface vaihtaa PDP Type joko IPv4 tai IPv4 + IPv6.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • 9 kommenttia
  • Vastaus
  • 19. joulukuuta 2021

Ongelma selvisi: viallinen reititin.