Netti toimii hitaasti tai pätkii, kun 4G modeemiin on yhteydessä Ethernet kaapelin avulla. WiFi-yhteys toisella tietokoneella toimii normaalisti.
Esimerkki ongelmasta vaikkapa FireFoxia käytettäessä: kun osoiteriville kirjoitat osoitteen ja painat entteriä a) sivusto aukeaa normaalisti b) sivusto ottaa kauan yhteyttä, aukeaa lopulta c) sivustoon ei saada ollenkaan yhteyttä. Normaalin netin käytön lisäksi tämä vaikeuttaa/estää sisäänkirjautumista erilaisiin sovelluksiin, esim. GeForce Experiene ja Battle.net
Elisa 4G, TP-LINK MR6400 V.1 modeemi (Firmware 1.0.13 Build 180522 (uusin)) Ethernet kaapelilla kiinni Windows 11 tietokoneessa. (Samaiseen modeemiin kun on WiFi:tse yhteydessä (ChromeBookin kanssa) yhteys toimii normaalisti.)
- Olen kokeillut kahdella eri Ethernet kaapelilla.
- Windowsin palomuurin ollessa päällä ja pois päältä.
- Olen päivittänyt kaiken minkä keksin päivittää ja ccleanerin mukaan ajurien pitäisi olla ajantasalla.
- Olen koittanut eri DNS:ä (8.8.8.8 ja 8.8.4.4) ja putsannut DNS cachen (ipconfig /flushdn)
- Network Adapterilla “Intel Ethernet Connection (17) 1219-V” on uusin ajuri. Erilaisten guidejen avustuksella olen kieltänyt sitä menemästä pois päältä jne.
- Olen testannut oletusasetusten palauttamista niin Windowsin kuin modeemin hallinnan puolelta.
- Alueella on lähiaikoina tehty mobiiliverkon uudistustöitä (asiasta ilmoitettiin taannoin sähköpostilla). Yhteys on aiemmin toiminut myös Ethernet kaapelin avulla, joskis siitä on n. 1-2kk kun käytin sitä edellisen kerran ja tuolloin eri tietokoneella (WIN 10)
- SpeedTestin mukaan yhteys on (riittävän) nopea ja TP-LINKin diagnostic toolin avulla pingailu erinäisiin IP-osoitteisiin toimii poikkeuksetta.
Nyt parin päivän vääntämisen jälkeen alkaa ideat olla aika loppu. En oikeastaan enää keksi edes mitään uutta Googletettavaa.