Skip to main content

Elisa 5G kotinetti ZTE MC7010, kehuja ja ihmettelyä

  • 11. helmikuuta 2022
  • 16 kommenttia
  • 3446 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+3

Kokeiltuani usemman vuoden kaikkien kolmen operaattorin 4G yhteyksiä päädyin sitten otttamaan Elisan 5G kotinetin. Tätä ennen viimeksi käytin DNA:n 4G liittymää, joka toimi kohtuullisesti lähes vuoden (lähetin n. 7km etäisyydellä, taajuus 700MHz, upload nopeus n. 50 Mbps) kahden katollani korkeassa mastossa olevan suunta-antennin vahistamana. DNA lopetti ”yllättäen” 700MHz taajuuden 4G käyttöön, joten piti taas alkaa ihmettelemään uusia toimenpiteitä. Paikan haasteellisen sijannin takia, uuden operaattorin valinta vaatii aina katolla olevien antennien suuntauksen toiseen lähetinmastoon. Tianne oli sikäli kinkkinen, että 700 Mhz taajuuksia ei enää mikään operaattori tuntunut enää 4G:lle tarjoavan ja kaikkia olen jo aiemmin kokeillut mm. 800 MHZ tajuudella joka osottautui kaikilla kovin kuormittuneeksi ja siten nopeudetkin jopa HD streemaukseenkin ajoittain riittämättömaäksi.

Elisan sivuja tutkiessani, huomasin Elisan yllättäen tarjoavan 5G mahdollisuutta, vaikka toki siihenkin nähden kuuluvuuskartan perusteella asuinpaikkani sijaitsee kuuluvuusalueen rajamailla.

Elisalta tilaamani kotinetin asennuksen  kävi 13.1.2022 tekemässä Datasilta Oyn asentaja . Asennus sujui maliikkaasti ja asentaja käytti hengityssuojaa - kaikenkaikkiaan positiivinen kokemus.

Ulkomodeemi asennettiin ulkoseinään reilun 4 metrin korkeudelle. Verkko/virransyöttokaapeli kuljetettiin siististi kellarin kautta ulkoseinässä olevaan reikään, josta 4G antennien johtimet aiemmin kulkivat sisään. Asentaja käytti omaa kaapeliaan, joka mitoitettiin paikan päällä sopivan pituiseksi ja liitettiin sisäpuolelle seinään asentajan asentamaaan kiinteään rasiaan, johon sitten reitittimelle (ORBI90) menevä kaapeli ja POE liitettiin. siten  ei  muita verkkoasetuksia tarvinnut modifioida.

Download nopeus on nyt pääasiassa yli 140 Mbps, joskus lähes 200 Mbps.
Ping 17...20 ms.
Upload n. 20 Mbps

Ymmärtääkseni ihan kohtuu nopeudet ja pingit 700 Mhz 5G:lle?

Kaikki on siis toimin  hyvin eiliseen 10.2.2022 saakka. Eilen myöhäisiltana n, 23:45 modemi yhtä-äkkiä pimeni kesken leffastreemaukasen. Siihen ei saanut minkäänlaista yhteyttä. Lähdin ulos tutkimaan, voisiko ledivaloista päätellä mitään.
Ulos ehtiessäni kaikki ledit paloivat hetken ja sammuivat sitten, kuten asetuksissa on säädetty. Tämän jälkeen kännysovelluksella yhteydenotto onnistui ja kaikki tuntui olevan ok. Sisälläkin yhteys internettiin toimi taas (upload nopeus n. 170 Mbps) ja toimii tätä kirjoittaessakin.

Mistähän edellisessä oli kysymys? Buuttasiko modeemi itsensä jostain syystä? Onko tuollainen tyypillistä tälle modeemille?
 

Edellisestä johtuen haluaisin tarkenpaa tietoa myös Elisan takuista. Tilausvahvistuksestsa sanotaan, että laitteen takuu löytyy tuotepakkauksesta, mutta tälläista tietoa en onnistunut löytämään laitteen pakkauksesta enkä mukana olevista dokumenteista. Entä sitten asennuksen takuu? Kuinka pitkä se on? Jos modemi vikaantuu, kenelle kuuluu sen irroitus ja uudelleen asennus huollon jälkeen?

Kiinnitetty vastaus

15. helmikuuta 2022

Kaikki edellä olevat vastaukset yhdistämällä kysymäni asiat pääosin selvisivät.


Nopeudet tänään:

DL 98...140 Mbps
UL 10---20 Mbps
Ping 17...20 ms
Ei boottailuja 10.2.2022 jälkeen

Jos tällaisena tilanne säilyy, olen kovasti paljon tyytyväinen.

Elisa OmaYhteisö-tiimi lähetti seuraavan viestin: ”Kysymykseen Elisa 5G kotinetti ZTE MC7010, kehuja ja ihmettelyä on tullut kommentteja.Onko joku näistä oikea vastaus kysymykseesi? Käy lukemassa vastaukset ja merkitse paras vastaus.”

En pysty noista vastauksista valitsemaan parasta, koska vastaukset yhdistämällä kysymäni asiat selvisivät. Tontzen tarkentava kommentti oli myös paikallaan.

Kiitokset sakarialanteelle ja tontzelle.

Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 11. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:

Kaikki on siis toimin  hyvin eiliseen 10.2.2022 saakka. Eilen myöhäisiltana n, 23:45 modemi yhtä-äkkiä pimeni kesken leffastreemaukasen. Siihen ei saanut minkäänlaista yhteyttä. Lähdin ulos tutkimaan, voisiko ledivaloista päätellä mitään.
Ulos ehtiessäni kaikki ledit paloivat hetken ja sammuivat sitten, kuten asetuksissa on säädetty. Tämän jälkeen kännysovelluksella yhteydenotto onnistui ja kaikki tuntui olevan ok. Sisälläkin yhteys internettiin toimi taas (upload nopeus n. 170 Mbps) ja toimii tätä kirjoittaessakin.

Mistähän edellisessä oli kysymys? Buuttasiko modeemi itsensä jostain syystä? Onko tuollainen tyypillistä tälle modeemille?

Omaan korvaan kuulostaa siltä, että modeemi haki verkosta uuden softapäivityksen ja buuttasi itsensä sen asennuksen yhteydessä.


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 11. helmikuuta 2022
Noin itsekin ajattelin jonkin aikaa asiaa pohdiskeltuani, mutta kun modeemin asetuksista löytyy seuraava tieto: “Viimeisin päivitys: 2022-01-13 14:36:02”. Tämä tapahtui asennuspäivänä
ja kyseesä on versio Elisa 3B_MC7010_B10, joka lienee viimeisin päiviys Elisan nettisivujen mukaan?

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 11. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:
Noin itsekin ajattelin jonkin aikaa asiaa pohdiskeltuani, mutta kun modeemin asetuksista löytyy seuraava tieto: “Viimeisin päivitys: 2022-01-13 14:36:02”. Tämä tapahtui asennuspäivänä
ja kyseesä on versio Elisa 3B_MC7010_B10, joka lienee viimeisin päiviys Elisan nettisivujen mukaan?

 

Kyllä, B10 on viimeisin versio. Seuraava päivitys on sisäisessä testauksessa, menee vielä jonkin aikaa, että saadaan yleiseen jakeluun. Laita profiiliisi asiakasnumero niin voidaan selvitellä, onko noita buutteja tapahtunut muulloinkin, etkä mahdollisesti olisi itse asiaa huomannut ?

Laitteessa taitaa oletuksena olla päällä tietyllä syklillä tapahtuva uudelleenkäynnistys, mutta se taisi olla ajastettu tapahtumaan klo 03 tai jotain ja sen voi kyllä käydä disabloimassakin.


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 11. helmikuuta 2022

En osannut lisätä profiiliin asiakasnumeroa, Lähetin sähköpostia.


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 11. helmikuuta 2022

Modeemin hallijtasivun asetuset:
Ajoitettu uudelleenkäynnistys: Käytössä

Uudelleenkäynnistyssääntö: Viikottain, tiistai

Uudelleenkäynnistyksen aika: 03:00


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:

En osannut lisätä profiiliin asiakasnumeroa, Lähetin sähköpostia.

Kiitos. Selvitellään maanantaina lisää.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2079 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:

Edellisestä johtuen haluaisin tarkenpaa tietoa myös Elisan takuista. Tilausvahvistuksestsa sanotaan, että laitteen takuu löytyy tuotepakkauksesta, mutta tälläista tietoa en onnistunut löytämään laitteen pakkauksesta enkä mukana olevista dokumenteista. Entä sitten asennuksen takuu? Kuinka pitkä se on? Jos modemi vikaantuu, kenelle kuuluu sen irroitus ja uudelleen asennus huollon jälkeen?

 

@sakarialanne Ohitit nämä näppärästi :) Itseänikin kiinnostaisi tämä asia, vaikka mulla ei noita laitteita olekkaan, Tässä kohtaa olis taas pieni parannuksen paikka.

 


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2022
tontze kirjoitti:
John_Ex_Sample kirjoitti:

Edellisestä johtuen haluaisin tarkenpaa tietoa myös Elisan takuista. Tilausvahvistuksestsa sanotaan, että laitteen takuu löytyy tuotepakkauksesta, mutta tälläista tietoa en onnistunut löytämään laitteen pakkauksesta enkä mukana olevista dokumenteista. Entä sitten asennuksen takuu? Kuinka pitkä se on? Jos modemi vikaantuu, kenelle kuuluu sen irroitus ja uudelleen asennus huollon jälkeen?

 

@sakarialanneOhitit nämä näppärästi :) Itseänikin kiinnostaisi tämä asia, vaikka mulla ei noita laitteita olekkaan, Tässä kohtaa olis taas pieni parannuksen paikka.

 

Ulkoreitittimellä on normaali 2 vuoden takuu. Vikatilanteessa asiakas vaihtaa laitteen itse. Jos ei siihen kykene, asentaja voi tulla vaihtamaan. Asiakas ostaa laitteen itselleen, se ei kuulu palvelun kk-maksuun.

Asennusvirheillä on takuu ja vastuuvakuutus, jos sattuisi läpivienneissä jotain vaurioita tulemaan, jotka paljastuvat vasta myöhemmin.

Yksittäisiä tapauksia on ollut, missä perheenjäsenet eivät ole päässeet yksimielisyyteen, voidaanko ulkoreititin asentaa siihen kohtaan, missä on paras kuuluvuus, vai onko se "ruma", mutta muutoin ei juurikaan ole asennuksiin liittyviä ongelmia ollut. Siksi on tärkeää, että tilaaja on paikalla kun asennussuunnittelu ja mittaukset tehdään.

PoE-adaptereita eli virtalähteitä tullee lähivuosina hajoilemaan satunnaisesti, mutta se on helppo vaihtaa itsekin, eikä ole kallis. MESH-laitteilla on sama 2 vuoden takuu.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2079 kommenttia
  • 12. helmikuuta 2022
sakarialanne kirjoitti:
tontze kirjoitti:
John_Ex_Sample kirjoitti:

Edellisestä johtuen haluaisin tarkenpaa tietoa myös Elisan takuista. Tilausvahvistuksestsa sanotaan, että laitteen takuu löytyy tuotepakkauksesta, mutta tälläista tietoa en onnistunut löytämään laitteen pakkauksesta enkä mukana olevista dokumenteista. Entä sitten asennuksen takuu? Kuinka pitkä se on? Jos modemi vikaantuu, kenelle kuuluu sen irroitus ja uudelleen asennus huollon jälkeen?

 

@sakarialanneOhitit nämä näppärästi :) Itseänikin kiinnostaisi tämä asia, vaikka mulla ei noita laitteita olekkaan, Tässä kohtaa olis taas pieni parannuksen paikka.

 

Ulkoreitittimellä on normaali 2 vuoden takuu. Vikatilanteessa asiakas vaihtaa laitteen itse. Jos ei siihen kykene, asentaja voi tulla vaihtamaan. Asiakas ostaa laitteen itselleen, se ei kuulu palvelun kk-maksuun.

Asennusvirheillä on takuu ja vastuuvakuutus, jos sattuisi läpivienneissä jotain vaurioita tulemaan, jotka paljastuvat vasta myöhemmin.

Yksittäisiä tapauksia on ollut, missä perheenjäsenet eivät ole päässeet yksimielisyyteen, voidaanko ulkoreititin asentaa siihen kohtaan, missä on paras kuuluvuus, vai onko se "ruma", mutta muutoin ei juurikaan ole asennuksiin liittyviä ongelmia ollut. Siksi on tärkeää, että tilaaja on paikalla kun asennussuunnittelu ja mittaukset tehdään.

PoE-adaptereita eli virtalähteitä tullee lähivuosina hajoilemaan satunnaisesti, mutta se on helppo vaihtaa itsekin, eikä ole kallis. MESH-laitteilla on sama 2 vuoden takuu.

Tyhjentävä vastaus :D kiitos!


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 14. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:

En osannut lisätä profiiliin asiakasnumeroa, Lähetin sähköpostia.

Kiitos. Selvitellään maanantaina lisää.

Terve, onko selvinnyt mitään?


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 14. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:
John_Ex_Sample kirjoitti:

En osannut lisätä profiiliin asiakasnumeroa, Lähetin sähköpostia.

Kiitos. Selvitellään maanantaina lisää.

Terve, onko selvinnyt mitään?

@John_Ex_Sample  joo, kateltiin purkin vointia etähallintapalvelimen suunnasta ja näyttää siltä, että viimeisen 2 viikon aikana se on buutannut muutoinkin kuin ajastetulla yöllisellä buutilla.

Onko niin, että itse et tietoisesti ole laitetta uudelleenkäynnistänyt (irroittamalla PoE-adapteria seinästä) ?

Noiden buuttien kellonajat eivät ole mitenkään samoja, löytyy klo esim. 23:45, 19:55, 15:15 ja 12:35.


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 14. helmikuuta 2022

10.2.2022 n. 23:45 modeemi yhtä-äkkiä pimeni ja “hävisi” netistä omia aikojaan, poen valo muistaakseni paloi kyllä. Kun olin jonkin aikaa odotellut ja ihmetellyt,  irroitin poen lopulta hetkeksi irrottaa sähköverkosta. Kun vieläkään ei modemi tuntunut heräävän, lähdin ulos katsomaan palaisiko modeemissa mitään valoja, Ulkona sitten…..ks. edellä.

Buutit 19:55, 15:15 ja 12:35, jos ne tapahtui 7.2 johtuivat sähkökatkoista Nurmijärvellä.

Toistaiseksi 10.2 jälkeisen tilanteen jälkeen ei buuttailua ole tapahtunut. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää, mitä 10.2 aiheutti boottauksen.

Nopeuden vaihtelujen putoamsen (n. 55 Mbps)  lisääntyminen kuitenkin vähän mietityttää. Varsinkin, kun huomasin, että modeemi on yhdistynyt samaan mastoon, jossa nopeudet aikoinaan kuormituksen takia tippuivat 4G verkossa parhaimmillaan alle 3 Mbps. Asiaa tutkittiin silloin Elisalla, Mutta sitten kerrottiin, että sille ei  lähiyulevaisuudessa mitään tehtävissä.




 


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 14. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:

Buutit 19:55, 15:15 ja 12:35, jos ne tapahtui 7.2 johtuivat sähkökatkoista Nurmijärvellä.

Nopeuden vaihtelujen putoamsen (n. 55 Mbps)  lisääntyminen kuitenkin vähän mietityttää. Varsinkin, kun huomasin, että modeemi on yhdistynyt samaan mastoon, jossa nopeudet aikoinaan kuormituksen takia tippuivat 4G verkossa parhaimmillaan alle 3 Mbps. Asiaa tutkittiin silloin Elisalla, Mutta sitten kerrottiin, että sille ei  lähitulevaisuudessa mitään tehtävissä.

Olivat 7.2 päivämäärältä nuo räpsyt.

Seuraavassa ZTE MC7010-laitteen softaversiossa, joka hyvällä tuurilla saadaan jakeluun maalis/huhtikuussa, on mahdollisuus vaihtaa ulkoreitittimen antennin tilaa suuntaavan ja ympärisäteilevän välillä.

Tällöin käyttäjällä saattaisi olla mahdollisuus vaikuttaa siihen, mihin tukiasemaan laite yhdistää tai ei ainakaan niin herkästi vaihtelisi kahden eri tukiaseman välillä.


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 14. helmikuuta 2022

10.2.2022 n. 23:45 tapahtuneelle modeemin  ei sittten löytyne selitystä, oleko ymmätänyt oikein?


Uuden softaversion tuomat uudet ominaisuudet varmaan hyödyttää useita käyttäjiä, mutta itseni en usko siitä hyötyvän, ks. antennini GPS tiedot.

Muut täällä päin olevat Elisan mastot ovat sen verran paljon kauempana, kuin nykyinen, että suuntaavuus ominaisuuksien vaihtelulla tuskin pystyy mastoon lukittumiseen vaikuttamaan .vai

modeemin/ Kokemuksia tästä on Telian ja DNA:n kanssa . Molempien romppeet on samassa  lähimastossa ja signaalit 800 MHz taajuudella niin voimakkaat, että edes kahdella (päinvastaiseen mastoon) suuntaavalla antenilla ei ko, taajuudella voinut kytkeytyä muihin mastoihin.

Toivoisin siten, kun vielä sijoitin tähän kaikkeen useita satoja euroja, että Elisa lisää ko. maston kapasiteettia, ennen kuin se menee samalla tavalla tukkoon, kuin 4G:n kanssa kävi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘+


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3824 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2022
John_Ex_Sample kirjoitti:

10.2.2022 n. 23:45 tapahtuneelle modeemin  ei sittten löytyne selitystä, oleko ymmätänyt oikein?

Me emme näe syytä, miksi laite on käynnistynyt uudelleen, mutta jos buuttailu jostain syystä lisääntyy ja kyse ei ole sähkökatkoista, tutkitaan tarkemmin vaikka ihan asentajan toimesta.

 


Forum|alt.badge.img+3
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • 42 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2022
Kiinnitetty vastaus

Kaikki edellä olevat vastaukset yhdistämällä kysymäni asiat pääosin selvisivät.


Nopeudet tänään:

DL 98...140 Mbps
UL 10---20 Mbps
Ping 17...20 ms
Ei boottailuja 10.2.2022 jälkeen

Jos tällaisena tilanne säilyy, olen kovasti paljon tyytyväinen.

Elisa OmaYhteisö-tiimi lähetti seuraavan viestin: ”Kysymykseen Elisa 5G kotinetti ZTE MC7010, kehuja ja ihmettelyä on tullut kommentteja.Onko joku näistä oikea vastaus kysymykseesi? Käy lukemassa vastaukset ja merkitse paras vastaus.”

En pysty noista vastauksista valitsemaan parasta, koska vastaukset yhdistämällä kysymäni asiat selvisivät. Tontzen tarkentava kommentti oli myös paikallaan.

Kiitokset sakarialanteelle ja tontzelle.