Skip to main content
Vastattu

Netin nopeus pudonnut huomattavasti

  • 22. toukokuuta 2022
  • 22 kommenttia
  • 1356 katselukerrat

  • Tulokas
  • 1 kommentti

Hei! Meillä on siis kotona Elisan 5G-reititin, joka on kiinnitetty talon ulkoseinään. Aikaisemmin nopeutta tuli speedtestin mukaan 540 Mbps alas ja 80 Mbps ylös.

 

Nyt kuitenkin viimeisen kuuden päivän ajan nopeudet ovat olleet alas 80:ssä ja ylös 40:ssä. Mistäköhän tämä voisi johtua? Olen kokeillut laitteiden resetointia ja uudelleenkäynnistämistä.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jm82

Kimmora kirjoitti:

Samaa ongelmaa ollut nyt vähintään pari viikkoa myös Helsingin Tapaninvainiossa.

Purkkia pitää buutata jatkuvasti, jotta nopeudet pysyy siedettävinä.

Muistelisin että sain viestin verkon parannustöistä, ja sen jälkeen alkanut tapahtua tätä. Liekkö sotkeneet koko homman.

Aiemmin tullut 600mbit/s liittymällä luotettavasti 400-550mbit/s

 

Ei muuta kuin vikailmoitusta sisään Elisalle. Nyt ICT-alan lakkokin loppui niin toivottavasti hommat alkavat siellä rullaamaan taas vähän normaalimmin. Jos kyseessä oli ZTE MC7010 ulkolaite niin siinä taisi ollakin jo B12 päivityksen myötä tiedossa oleva ongelma, johon toivottavasti tulee korjaus mahdollisimman pian.

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

22 kommenttia

jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 970 kommenttia
  • 22. toukokuuta 2022
Mire kirjoitti:

Hei! Meillä on siis kotona Elisan 5G-reititin, joka on kiinnitetty talon ulkoseinään. Aikaisemmin nopeutta tuli speedtestin mukaan 540 Mbps alas ja 80 Mbps ylös.

 

Nyt kuitenkin viimeisen kuuden päivän ajan nopeudet ovat olleet alas 80:ssä ja ylös 40:ssä. Mistäköhän tämä voisi johtua? Olen kokeillut laitteiden resetointia ja uudelleenkäynnistämistä.

 

Onko kyse Elisan koti 5G:stä vai oletteko itse ostaneet ja asentaneet laitteen? Mikä 5G-modeemi kyseessä? Pystytkö katsomaan laitteen webbihallinnasta nettiselaimella tarkempia signaaliarvoja (RSRP,SINR,RSRQ) jne? Kuulostaa hieman siltä, että laite käyttäisi vain pelkästään 4G-verkkoa.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 25. toukokuuta 2022

@Mire, lisää profiiliisi asiakasnumero niin päästään helpommin selvittämään asiaa.


Forum|alt.badge.img+15
  • Tietäjä
  • 562 kommenttia
  • 25. toukokuuta 2022

Tätä on nyt toinenkin ketju OmaYhteisössä. Jotain on selkeästi laitekannassa tai sitten tukiasemaverkossa tapahtunut. 13.5. Elisa on tehnyt huoltotyön Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Pohjanmaan alueilla.

https://elisa.fi/asiakastiedotteet/tiedote/?otsikko=elisa-tekee-matkapuhelinverkon-huoltotyon-etela-savon-pohjois-savon-pohjois-karjalan-ja-pohjois-pohjanmaan-alueilla-13.5.2022-klo-0000---0600&id=59003983252044&tag=elisa.fi%3Amaintenance

 

Ajankohdallisesti sopisi yhteen, vielä jos @Mire käyttöpaikka on noilla alueilla. Toisen ketjun henkilön on.

 

Toinen ketju: 

 


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 25. toukokuuta 2022

Salon alueella, moottoritien kupeessa. 5G on toiminut hyvin, 300mb liittymällä tavaraa kulkenut siinä 250mb down. Nyt on ollut viikon verran 1-5mb. Kerran tein vikailmoituksen viime pe. Silloin kuulemma jotain akkujen vaihtoa. Ei kait se nyt viikkoa vie? Tämä oli toinen kerta tänä vuonna.

Ilmoitusta tästä ei löydy mistään, häiriökartasta tms. En nyt taas viittis soittaa vikapuhelimeen ja venata 1,5h linjalla.


Forum|alt.badge.img+2
  • Avulias
  • 23 kommenttia
  • 25. toukokuuta 2022

Heips!

Joo, itsellä on tuota samaa ongelmaa. Toissapäivänä asensivat purkit sisään ja ulos (ulkoseinälle MC7010 ja sisään Huawein WA8021V5 muistaakseni. Aluksi pelasi hienosti, siirtonopeudet samaa luokkaa kuin aloittajalla. Sittenpä se meno hyytyikin, pingit pomppasi n. 20ms ylöspäin, download pyörii 40-50 megaa ja upload vähän enemmän.

Veivasin tuolta ulkopurkin asetuksista rukseja päälle ja pois, mutta ei niistä mitään apua ollut. Asentaja tiesi sanoa että laitteissa on ollut jotain erikoista, jumahtaa juurikin tuohon viidenkympin kantturoihin nopeudet, ja korjaantuu kun tekee tarpeeksi monta sähköresettiä.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 25. toukokuuta 2022

Moi,

Meillä myös kotinetti ja alun jälkeen latausnopeudet pudonneet radikaalisti. Nopeus vaihteleenyt 13-30Mb välissä. Esim suoratoiston katsominen televisiosta on melko mahdotonta ja Elisaan ei saa yhteyttä vian korjaamiseksi. 


Forum|alt.badge.img+2
  • Avulias
  • 23 kommenttia
  • 25. toukokuuta 2022

Jotain erikoista tuossa yhteydessä on. Äsken testasin speedtestiä, niin pingi 40ms, DL n. 50M ja upload ei lähtenyt ollenkaan. Eli 0.00 oli.

Tein ulkopurkille pitemmän (n. 3min) sähköresetin, ja lopputuloksena ping 21ms, nopeudet 208M / 62M! Eli jotain tuossa ulkopurkissa tapahtuu erikoista, mikä sitten häviää ainakin vähäksi aikaa pitemmällä sähköresetillä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 27. toukokuuta 2022
sakarialanne kirjoitti:

@Mire, lisää profiiliisi asiakasnumero niin päästään helpommin selvittämään asiaa.

Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta. Signaaliarvot ovat kunnossa ja ulkoreititin oli lukittu 5G:hen.

 

Lisäsin asiakasnumeron profiilin.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 28. toukokuuta 2022

Täällä samaa ongelmaa ja laitteina samat kuin pastori83:lla. Itse asun Hyvinkään alueella eikä ole tiedossa mitään alueella olleita huoltoja. Otin liittymän ja laitteen tammikuun lopulla ja kaikki toimi alkuun ihan hyvin. Sitten yks kaks alkoi nopeudet tökkimään tosi pahasti. Alkuun latausnopeudet oli 500-600megaa ja sitten tippui huhtikuussa n.3-15mb/s paikkeille tai ei toiminut ollenkaan vaikka puhelimella toimi elisan 5g liittymä ihan hyvin. Palauttelin ZTE ulkoyksikköön tehdasasetukset, veivailin virtoja pois/päälle ja jotenkin alkoi nopeudet hetkeksi toimimaan. Siitä kuitenkin alkoi se että nyt joutuu vähintään kerran päivässä käynnistelemään tuon ZTE reitittimen uudestaan kun joko nopeudet laahaa tai ei toimi ollenkaan. Tällä viikolla kuitenkin ollut nyt se ongelma että vaikka käynnistänyt uudestaan niin nopeudet jäänyt alle 50mb/s. Nyt sitten otin kokonaan 10 minuutiksi virrat pois ja nyt näyttäisi taas toistaiseksi olevan latausnopeudet n. 500mb/s.


  • Keskustelija
  • 5 kommenttia
  • 31. toukokuuta 2022

Pohjois-Helsingissä samaa vikaa Kotinetti 5G:n ja Hiawein ulkopurkin kanssa. Paketti on toiminut hyvin vajaa pari vuotta, mutta toukokuun aikana on alkanut ilmenemään tuota että nopeudet tippuu 600/100 → 80/50. Eilen sain nopeudet normaaliksi kun resetoin ulkopurkin ja rämppäsin virtoja päälle ja pois useaan kertaan. Ei kyllä voi olla tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen. Elisaakin tuntuu olevan vaikea tavoittaa tällä hetkellä.


Forum|alt.badge.img+10
  • Älyniekka
  • 656 kommenttia
  • 31. toukokuuta 2022

Minäkin asun Pohjois-Helsingissä ja minulla on Saunalahti Mobiililaajakaista 5G 300M. Viime aikoina on ollut ongelmia Elisa Viihteen kanssa sekä tietokoneen nopeudet ovat pudonneet. Elisa Viihteessä saa tottua pyöriviin ympyröihin. Voisiko johtua lähelläni olevasta isosta rakennustyömaasta? Myös signaali, minkä pitäisi olla 1–3, on usein vain 1–2. 

 


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 970 kommenttia
  • 31. toukokuuta 2022
Hanni kirjoitti:

Minäkin asun Pohjois-Helsingissä ja minulla on Saunalahti Mobiililaajakaista 5G 300M. Viime aikoina on ollut ongelmia Elisa Viihteen kanssa sekä tietokoneen nopeudet ovat pudonneet. Elisa Viihteessä saa tottua pyöriviin ympyröihin. Voisiko johtua lähelläni olevasta isosta rakennustyömaasta? Myös signaali, minkä pitäisi olla 1–3, on usein vain 1–2. 

 

Mikäs 4G/5G-modeemi käytössä? Miltä signaaliarvot (RSRP, SINR, RSRQ jne) näyttävät, jos kirjaudut laitteen webbihallintaan?


Forum|alt.badge.img+10
  • Älyniekka
  • 656 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022

Modeemi on ZTE MC801A ja se on ollut käytössä 23.11.2021 alkaen eli aia uusi, Toiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en tiedä, miten laitteen webbihallintaan kirjaudutaan. 


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3831 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022
Hanni kirjoitti:

Modeemi on ZTE MC801A ja se on ollut käytössä 23.11.2021 alkaen eli aia uusi, Toiseen kysymykseen en osaa vastata, koska en tiedä, miten laitteen webbihallintaan kirjaudutaan. 

http://192.168.100.1/index.html#network_info

salasana on laitteen pohjatarrassa, jos et ole sitä itse muuttanut.


Forum|alt.badge.img+10
  • Älyniekka
  • 656 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022

Kiitos tiedosta, täytyy kokeilla; en ole muuttanut salasanaa.

 


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 970 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022
Hanni kirjoitti:

Kiitos tiedosta, täytyy kokeilla; en ole muuttanut salasanaa.

 

Vasemmalla kuvassa on tuo hallinnan pääsivu ja sieltä klikkaamalla pitäisi löytyä sitten tarkemmat tiedot myös noista signaaliarvoista, jos siitä saa kuvakaappauksen otettua tai muuta ja laitettua tänne niin helpottaa asian selvittämistä.

 

 


Forum|alt.badge.img+10
  • Älyniekka
  • 656 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022

Äsken taas katkesi nettiyhteys ja diagnostiikka ilmoitti, että: Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti. Mitä se tarkoittaa?


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 970 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022
Hanni kirjoitti:

Äsken taas katkesi nettiyhteys ja diagnostiikka ilmoitti, että: Windows ei pystynyt tunnistamaan tämän verkon välityspalvelinasetuksia automaattisesti. Mitä se tarkoittaa?

 

Onko tietokoneeseesi kytketty ZTE-modeemiin verkkokaapelilla vai käytätkö laitteen langatonta Wi-Fi-yhteyttä?


Forum|alt.badge.img+10
  • Älyniekka
  • 656 kommenttia
  • 1. kesäkuuta 2022

On kytketty verkkokaapelilla.

 


  • Osallistuja
  • 13 kommenttia
  • 2. kesäkuuta 2022

Minulla kotona nyt muutaman kuukauden ollut ongelma wifin kanssa. Modeemista suoraan nopeudet 600m, mutta reitittimeen laittaessa tippuu alle 100m. Kokeiltu eri reitittimiä sekä johtoja. Buuttailu auttaa harvoin. Ongelmitta toimi alkutalven. Kävin jopa vaihdattamassa takuuseen Huawei purkin, ei auttanut. Uusi tehokkaampi reititin toimii paljon paremmin, silti nopeus alle 100m. Jotain häikkää nyt kaiketi ulkomodeemin yhteistyössä reitittimien kanssa.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 9. kesäkuuta 2022

Samaa ongelmaa ollut nyt vähintään pari viikkoa myös Helsingin Tapaninvainiossa.

Purkkia pitää buutata jatkuvasti, jotta nopeudet pysyy siedettävinä.

Muistelisin että sain viestin verkon parannustöistä, ja sen jälkeen alkanut tapahtua tätä. Liekkö sotkeneet koko homman.

Aiemmin tullut 600mbit/s liittymällä luotettavasti 400-550mbit/s


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 970 kommenttia
  • Vastaus
  • 9. kesäkuuta 2022
Kimmora kirjoitti:

Samaa ongelmaa ollut nyt vähintään pari viikkoa myös Helsingin Tapaninvainiossa.

Purkkia pitää buutata jatkuvasti, jotta nopeudet pysyy siedettävinä.

Muistelisin että sain viestin verkon parannustöistä, ja sen jälkeen alkanut tapahtua tätä. Liekkö sotkeneet koko homman.

Aiemmin tullut 600mbit/s liittymällä luotettavasti 400-550mbit/s

 

Ei muuta kuin vikailmoitusta sisään Elisalle. Nyt ICT-alan lakkokin loppui niin toivottavasti hommat alkavat siellä rullaamaan taas vähän normaalimmin. Jos kyseessä oli ZTE MC7010 ulkolaite niin siinä taisi ollakin jo B12 päivityksen myötä tiedossa oleva ongelma, johon toivottavasti tulee korjaus mahdollisimman pian.