Skip to main content

Kotinetti 5g, yhteyden laatu laskee käyttökelvottomaksi

  • 1. heinäkuuta 2022
  • 5 kommenttia
  • 274 katselukerrat

  • Avulias
  • 1 kommentti

Puolisen vuotta ollut käytössä tämä kotinetti ja yhteyden laatu tuntuu heikkenevän koko ajan.

Tästä ilmoitinkin Elisalle, ja sain vastaukset, että mobiilitukiasema on ruuhkainen ja viedään tieto eteenpäin verkon suunnittelijalle. Tämä on aika laiha lohtu käyttäjänä, kun yhteys alkanyt päivittäin ilta-aikaan jumittamaan todella pahasti.

Olen kerännyt vähän speedtesta statistiikkaa yhteydestä, ja nyt tuo iltaisin ei täytä edes tuota “lupausta” 10-600mb yhteydestä. Aika latistunut olo, että vastaus on että verkon suunnitelijalle viedään tieto… ehkä alimitoitettu ja liikaa myyty alueelle näitä kotinettejä mahdollisesti?

 

tässä yhteysstatistiikkaa joulukuulta asti. jokaisen kohde Elisa Helsinki (saattaa olla seassa joku muukin, mutta pääasiassa Elisa Helsinki).

 

 

Oliko tästä hyötyä?

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

5 kommenttia

Rokha
Forum|alt.badge.img+9
  • Tietopankki
  • 294 kommenttia
  • 1. heinäkuuta 2022

Ennen pitkää 5G:lle käy samoin kuin 4G ettei data vaan kulje. Kapasiteetti tukiasemissa ei riitä ja vastauksena Elisa päivittää liittymiä kalliimmaksi ja dataa pitäis liikkua enemmän. Tukiasemille ei vaan tunnuta tekevän mitään. Ihmettelenkin miten voidaan kokoajan vaan nostaa hintaa ja maximinopeutta, jos kerran ennenkään ole data kulkenut. No onneksi itse sain valokuidun niin tarvitse mobiililla leikkiä. 


  • 940 kommenttia
  • 1. heinäkuuta 2022

Siitä ei ole kovinkaan pitkää aikaa, kun tällä palstalla elisalaisen näppäimistöltä kerrottiin, että Kotinetin toimivuuden arviointiin riittää oikein hyvin yksi asentajan virka-aikaan tekemä mittauskerta.

Mitä sitä nyt suotta testaamaan useampaan kertaan eri vuorokaudenaikoina ja viikonpäivinä, ja eihän 5g ruuhkaudu tulevaisuudessakaan…

 

Mutta yksi kysymys: pysyykö laite koko ajan 5g-yhteydessä?


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 978 kommenttia
  • 1. heinäkuuta 2022
Zagg kirjoitti:

Puolisen vuotta ollut käytössä tämä kotinetti ja yhteyden laatu tuntuu heikkenevän koko ajan.

Tästä ilmoitinkin Elisalle, ja sain vastaukset, että mobiilitukiasema on ruuhkainen ja viedään tieto eteenpäin verkon suunnittelijalle. Tämä on aika laiha lohtu käyttäjänä, kun yhteys alkanyt päivittäin ilta-aikaan jumittamaan todella pahasti.

Olen kerännyt vähän speedtesta statistiikkaa yhteydestä, ja nyt tuo iltaisin ei täytä edes tuota “lupausta” 10-600mb yhteydestä. Aika latistunut olo, että vastaus on että verkon suunnitelijalle viedään tieto… ehkä alimitoitettu ja liikaa myyty alueelle näitä kotinettejä mahdollisesti?

 

tässä yhteysstatistiikkaa joulukuulta asti. jokaisen kohde Elisa Helsinki (saattaa olla seassa joku muukin, mutta pääasiassa Elisa Helsinki).

 

 

 

Miltä signaaliarvot (RSRP, SINR jne) näyttävät laitteen hallinnassa? Vaikuttaa hieman siltä, että laite tippuu 5G:ltä pois ajoittain ja nopeudet romahtavat sitten - tämä on oma arvaus nopeustestien perusteella. Jotain muutakin vikaa todennäköisesti on, hyppiiköhän toiseen tukiasemaan tai jotain.

Olethan tehnyt virallisen vikailmoituksenkin? Ei tuo ongelma mene pelkästään (4G) ruuhkan piikkiin.


Nettolex1234
Forum|alt.badge.img+5
  • Oppinut
  • 132 kommenttia
  • 2. heinäkuuta 2022
Rokha kirjoitti:

Ennen pitkää 5G:lle käy samoin kuin 4G ettei data vaan kulje. Kapasiteetti tukiasemissa ei riitä ja vastauksena Elisa päivittää liittymiä kalliimmaksi ja dataa pitäis liikkua enemmän. Tukiasemille ei vaan tunnuta tekevän mitään. Ihmettelenkin miten voidaan kokoajan vaan nostaa hintaa ja maximinopeutta, jos kerran ennenkään ole data kulkenut. No onneksi itse sain valokuidun niin tarvitse mobiililla leikkiä. 

 

No sitten tulee 6G ja hetken aikaa sekin jeppis ja sama tilanne ei oo kapasiteettia verkossa...Miksi ihmeessä ei sitten lisätä sitä kapasiteettia vaan rakennetaan vaan sellainen suuntaa antava verkko joka sitten pitää riittää ja kelvata..Toki nettikin on turvonnut valtavaksi alustaksi joka rohmuaa dataa ja kun käytetään kaikenmaailman sovelluksia ja peli alustoja yms niin eipä siinä nyt tarvii ihmetellä mistä se hidastelu johtuu myöskin..Toki sekin että taitaa aika yleisesti olla melkeen joka ikisellä kännykän käyttäjällä netti yhteys..On myös ikävää että hinnat nousevat kokoajan ja tuotteesta ei saa sitä katetta enää mitä toivoisi saavansa..Eli tämä 5G hypetyskin taitaa lassahtaa kuin ankan lento...


Snouppi
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 1317 kommenttia
  • 4. heinäkuuta 2022

Moikka @Zagg ja tervetuloa OmaYhteisöön! Aika hurjia muutoksia on kyllä kieltämättä nopeuksien suhteen, eniten pistää silmään nuo missä mennään jo aika lähelle pohjaa ja täällä olikin mietitty sitä mahdollisuutta, että tipahtaako laite 5G verkosta pois. Tässä kohtaa suosittelen olemaan yhteydessä vikapalveluun vielä kertaalleen asian selvittämiseksi. Mahdolliselle vikailmoitukselle kaivataan aina muutamana esimerkkinä tarkat kellonajat sekä päivämäärä joita sinulla onkin jo. Näiden avulla voidaan verkkoa käydä läpi ja selvittää tipahtelun syytä. 👍