Skip to main content
Vastattu

4G-modeemit ajoittaisesti eivät pysty yhdistämään tukiasemaan - Viitasaari

  • 3. maaliskuuta 2025
  • 7 kommenttia
  • 164 katselukerrat

Viime kesän jälkeen on alkanut outo ongelma, missä useampi kokeilemani 4g/5g-modeemi ei pysty silloin tällöin muodostamaan yhteyttä lähimpään tukiasemaan (B20/795395).

 

Käytössä on 4G/50 -liittymä.

 

Zyxelin ulkomodeemi tipahti parin kuukauden välein verkosta eikä pystynyt enää muodostamaan uutta yhteyttä ilman laitteen virtojen poistoa ja takaisin laittoa. Laitteessa ei ollut automatisoitua uudelleenkäynnistystoimintoa, mikä teki asiasta hankalan, olihan verkko käytössä etävalvontaa ja -ohjausta varten.

 

Vaihdoin tilalle tp-link Archer NX200 5g-reitittimen, jossa on uudelleenkäynnistysominaisuus ja laitoin sen käynnistymään joka yö uudelleen. Pari yötä sitten kuitenkin uudellenkäynnistysaikaan yhteys ei muodostunutkaan uudelleen eikä muodostunut viime yönäkään. Eli netti ja etäsysteemit ovat poissa käytöstä.

 

On sellainen kutina, että nämä ongelmat alkoivat sen jälkeen kun kesällä oli ukkosmyrsky ja sen jälkeen tukiasema oli hetken aikaa alhaalla, mutta ehkä tässä on jotain muutakin.

 

Ei tämä kuitenkaan normaalia ole. Samanlainen tp-link -reititin on myös toisella paikkakunnalla käytössä ja siinä on jokaöinen uudelleenkäynnistys toiminut pitkään ilman samanlaisia ongelmia.

 

Voiko tukiasemassa oikeasti olla jotain vikaa vai mistä on kyse?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi

Onhan se toki mahdollista, että tukiasema on viallinen ja tuosta kannattaa tarvittaessa olla yhteydessä meidän vikapalveluun tarkempaa selvitystä varten. Oliko nyt kuitenkin niin, että reititin on muutoin oletusasetuksilla? Että ei ole esimerkiksi napattu mitään tiettyä taajuutta lukituksi. Kiva kun olet löytänyt myös tien OmaYhteisöön ​@Dzonttu! 👌

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

7 kommenttia

Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1341 kommenttia
  • Vastaus
  • 4. maaliskuuta 2025

Onhan se toki mahdollista, että tukiasema on viallinen ja tuosta kannattaa tarvittaessa olla yhteydessä meidän vikapalveluun tarkempaa selvitystä varten. Oliko nyt kuitenkin niin, että reititin on muutoin oletusasetuksilla? Että ei ole esimerkiksi napattu mitään tiettyä taajuutta lukituksi. Kiva kun olet löytänyt myös tien OmaYhteisöön ​@Dzonttu! 👌


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 4. maaliskuuta 2025

Reititin oli nyt lukittuna B20-alueeseen, koska ainoastaan sen kanssa yläkaista tuntui toimivan kunnolla. B3-alueella (missä vaikuttaisi olevan tuplasti isompi kaistanleveys) latausnopeudet olivat paremmat, mutta yhteys poispäin ihan kirjaimellisesti tökki. Oletusasetuksilla yhteys ei aina toiminut parhaalla tavalla.

 

Tukiasema ei ole ihan vieressä, niin signaali ei ole paras mahdollinen ja toki nyt hieman pienempi kuin vanhalla ulkomodeemilla. Ei ollut sopivaa ulkoantennia silloin käsillä, niin ei saanut ihan parasta asennusta.

 

Se tässä eniten häiritsee, että tätä ilmiötä on ollut viimeisen vuoden aikana useasti. Aiemmin en muista tällaista olleen, vaikka käyttöä on ollut viime vuosikymmenen puolelta asti. Ja toki se, että vaikka laite on asetettu käynnistymään uudelleen joka yö klo 03:00, se ei tunnu auttavan.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 18. huhtikuuta 2025

Tuli tehtyä sillä lailla tuhmasti, että otin kokeiluun kilpailevan B28-verkon, kun sellainen oli muutama kuukausi sitten ilmestynyt tarjolle. Ongelmaa ei toistaiseksi ole enää näkynyt.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2124 kommenttia
  • 19. huhtikuuta 2025
Dzonttu kirjoitti:

Tuli tehtyä sillä lailla tuhmasti, että otin kokeiluun kilpailevan B28-verkon, kun sellainen oli muutama kuukausi sitten ilmestynyt tarjolle. Ongelmaa ei toistaiseksi ole enää näkynyt.

Ei se mitään tuhmaa ole :) Asiakkaan oikeus valita ja äänestää jaliollaan jos homma ei toimi.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 22. huhtikuuta 2025

Hankin viikko sitten (huhtikuu 2025) Elisa 4G-50M mobiililiittymän ja laitoin sen Huawei E5186s-22a -reitittimeen. Vähintään joka toinen yö reitittimen yhteys tukiasemaan jumahtaa ja vain buutti auttaa. Reititin sinällään pysyy aina hengissä, saan siihen hallintayhteyden ja pääsen sitä kautta tekemään uudelleenkäynnistyksen.  Minulla on ollut useita vuosia käytössä Telian 4G-50M mobiiliyhteys ko. reitittimessä, sitä ei ole tarvinnut buuttailla.  Onko em. Huawei-laite yhteensopimaton Elisan verkon kanssa eli onko syytä vaihtaa kampetta? Kohde sijaitsee Rovaniemellä melko lähellä keskusta-aluetta.


Sokrates
  • 6340 kommenttia
  • 22. huhtikuuta 2025
tanu56 kirjoitti:

Hankin viikko sitten (huhtikuu 2025) Elisa 4G-50M mobiililiittymän ja laitoin sen Huawei E5186s-22a -reitittimeen. Vähintään joka toinen yö reitittimen yhteys tukiasemaan jumahtaa ja vain buutti auttaa. Reititin sinällään pysyy aina hengissä, saan siihen hallintayhteyden ja pääsen sitä kautta tekemään uudelleenkäynnistyksen.  Minulla on ollut useita vuosia käytössä Telian 4G-50M mobiiliyhteys ko. reitittimessä, sitä ei ole tarvinnut buuttailla.  Onko em. Huawei-laite yhteensopimaton Elisan verkon kanssa eli onko syytä vaihtaa kampetta? Kohde sijaitsee Rovaniemellä melko lähellä keskusta-aluetta.

Kyllä tuo mainittu Huawei on joskus kauan sitten ollut myös Elisan valikoimassa , mutta ei näyttäisi olevan enää tuettujen listalla. Siis voi toimia tai sitten ei.

Ylipäätään ko. laite ei saa enää päivityksiä mistään ja suosittelen hankkimaan uudemman ja turvallisemman.


  • 4726 kommenttia
  • 22. huhtikuuta 2025

Vanhoja laitteita tuolla:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/vanhat-laitteet/

Vanhat reitittimet ja modeemit

Alta löydät reitittimet ja nettitikut, joille valmistajan tuki on päättynyt eikä laitteelle ole enää saatavissa uusia ohjelmistopäivityksiä. Laite kannattaa vaihtaa uuteen.

Esim.

Huawei E5186

Osallistu keskusteluun