Ongelmat postin kuljetuksissa


Olen viimeaikoina tilannut Postin automaattiin paketteja. Ikäväkseni olen havainnut, että tavara toimitetaan lähimmän automaatin sijaan parin-kolmen kilometrin päähän, kun 300 metrin päässä olisi lähin. Tällöin olen joutunut perumaan tilaukseni ja yrittämään uudestaan. Tämä luonnollisesti hidastaa tuotteen saamista, mutta myös rasittaa kuljetusjärjestelmää. Taas viime perjantaina tilattu paketti toimitettiin muutaman kilometrin päähän. En luota enää Postiin, vaan otin varmuuden vuoksi kuljetuksen Matkahuollolta kotiinkuljetuksena. Siinä taas on se ongelma, että huomenna joudun käkkimään kotona ja jos olisin silloin yövuorossa, valvominen 4 tuntia putkeen tuntuu todella raskaalta, ja mitä jos en herääkään kun oveen koputetaan? Tai en herää kännykänsoittoon. Mieleeni muistuu yksi tapaus, jossa Postin alihankkijana toiminut yrittäjä vain koputti hiljaa oveen ja häipyi niin nopeasti paikalta, etten ehtinyt ovelle! Paketti oli niin iso, että jouduin hakemaan sen taksilla, jolloin kuljetuskulut nousivat valtaviksi. Muutenkin kotiinkuljetus on kallimpi kuin automaattiin toimittaminen. 300 metrin päässä on myös R-kioski, jonne olen tilannut paketteja. Tosin nyt en pysty selvittämään, onko sillä vielä sopimus Matkahuollon kanssa. 

 

COVID-19 pakotti ihmiset käyttämään kotiinkuljetusta. Pakon sanelemana moni sellainen joutui muuttamaan tapakäytäntöjään, joka normaalissa tilanteessa ei olisi suostunut tapojaan muuttamaan. Uskon, että pandemian jälkeen uudesta tavasta tulee se pinttynyt tapa, mikä tarkoittaa, että verkokaupan osuus kaupankäynnistä jää pandemiaa edeltävää tasoa reippaasti korkeammalle tasolle edellä esittämästäni syystä. Postissa tähän ei ole vuodenkaan aikana varauduttu. Jo reilusti ennen pandemiaa, seurasin Ylen ajankohtaisohjelmaa, jossa esiteltiin aiheenaolevalle alalle tulevia uusia yrityksiä. Myös Postin edustaja oli paikalla ja sai kritiikkiä juuri samasta asiasta kuin tämän kirjoituksen pääaihe on: paketteja oli ohjattu toiselle puolelle suurkaupunkia. Sen ymmärrän, että Postikaan ei ottanut vakavasti tieteentekijöiden varoituksia, siitä, että ihmisen levittäytyminen yhä uusille alueille pahentaessaan kiihtyvällä tahdilla ilmastonmuutosta tuhoamalla metsiä ja sen myötä herkkiä ekosysteemejä, jotta eksponentiaalisesti kasvavan lihansyönnin tarpeisiin saataisiin lisää viljelysmaata, lisää samalla todennäköisyyttä sille, että ihminen joutuu yhä useammin villieläinten kanssa lähikontaktiin, mikä lisää vaarallisten pandemioiden todennäköisyyttä, koska Espanjantaudista on niin pitkä aika. Meidät saatiin kiinni housut kintuissa, mutta että nyt vuosi pandemian alkamisen jälkeen Posti EDELLEEN ohjaa paketteja ruuhkan takia kilometrien päähän ihmetyttää, kun monet muut yritykset ovat kyenneet sopeuttamaan toimintaansa jopa aivan huikeilla innovaatioilla! 

Kaiken yllämainitun valossa, voin vain toivoa, että Postin kilpailijat ottaisivat vinkistä vaarin: rautalangasta ei lie tarvetta muotoilla, vai..? Kuluttajaystäville sanoisin, että voimme vaikuttaa Postin ruuhkaa vähentävästi priorisoimalla kuljetuspalvelujen käyttöämme joko Matkahuollon palvelujen suuntaan, tai jos joku muu palvelu tulee samojen palveluiden tarjoajien reviirille, niin...rautalankaa…? Ei kai tarvita...


15 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Posti on mennyt alaspäin, se täytyy myöntää. Kustannusjahti on heidän tärkein tehtävä ja posti ja pakettien jako on prosessin ikävä tehtävä. Itse pyrin käyttämään jotain muuta kuin postia ja olen lisännyt myös kivijalka kauppojen käyttöä. Tähän se johtaa kun lähetyspalvelut eivät toimi kunnolla.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moro. 
Joo on totta, että nyt valloilla olevan maailmantilanteen takia Posti ja monet muut kuljetusyritykset ovat välillä olleet pahastikin helisemässä. Varmasti nämä kaikki yritykset kehittävät palveluaan siihen suuntaan, että jatkossa pakettien toimitus olisi kaikkien osapuolten kannalta vaivatonta ja helppoa. 

Mutta hieman joudun nyt kysymään, että olikos tässä taustalla jotain mitä me Elisalla voisimme omassa toiminnassa kehittää? :) 

Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni:

Verkkokauppa on lisääntynyt niin älyttömästi, että ei sitä tarvittavaa automaattien lokerokapasiteettia hetkessä taiota pystyyn Postin toimesta.

Lisäksi on monia ihmisiä jotka tilaavat tavaraa, mutta eivät käy sitä heti noutamassa kun se perille saapuu. Tämä taasen näkyy toiselle käyttäjälle niin, että hänen pakettinsa ohjataan eri paikkaan, kun toinen paikka oli täynnä. Tätä ongelmaa voisi pienentää perimällä “sakkoa” Postin toimesta sellaisilta, jotka eivät pakettia heti hae.

Omasta mielestäni Postin palvelu on toiminut erinomaisesti, eikä itseäni ole haitannut hakea pakettia pari kilometriä pidemmältä kuin normaalisti, on kuitenkin päätynyt automaattiin, eikä ole tarvinnut Postin palvelupisteen tiskillä jonottaa paketin saadakseen.

Ne kokemani “automaattivaihdokset” ovat olleet myyntisesonkihuippujen aikaan, esim. Black Friday ja Joulu.

Itse en esim. haluaisi odottaa pakettiani pidempään sen takia, että “vakkariautomaatista” vapautuisi tilaa vaan mieluummin haen sen vähän kauempaa.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Kyllä nuo pakettiautomaatit nyt jotenkin toimii ja itselleni ei tuota ongelmaa hakea toisesta automaatista pakettia. Mutta jakamatta jääneet paketin saapumisilmoitukset ja toimittamattomat kotiinkuljetukset nakertavat luottamusta jo laitokseen. Ja nämä on tapahtunut jo ennen korona-aikana. Onneksi asun sen verran isossa kaupungissa, että kivijalka liikkeet tarjoavat oivan vaihtoehdon verkkokaupalle. Eihän pahimpaan aikaan kivijalka liikkeessä ollut mitään riskiä saada tartuntaa, kun ei niissä kukaan käynyt .

Moro. 
Joo on totta, että nyt valloilla olevan maailmantilanteen takia Posti ja monet muut kuljetusyritykset ovat välillä olleet pahastikin helisemässä. Varmasti nämä kaikki yritykset kehittävät palveluaan siihen suuntaan, että jatkossa pakettien toimitus olisi kaikkien osapuolten kannalta vaivatonta ja helppoa. 

Mutta hieman joudun nyt kysymään, että olikos tässä taustalla jotain mitä me Elisalla voisimme omassa toiminnassa kehittää? :) 


No sen verran, että ihan oma-aloitteisesti tarjoaisitte oikein paletin eri kuljetusliikkeitä. Toki siinä on oma selvittelytyönsä, mutta etu tulisi sitä, että Elisa haluaa olla osallisena siinä, että asiakas saa teidän tuotteenne mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti. Mielestäni sitä voidaan pitää hyvänä kilpailuetuna. Kun syntyy hyvä vaikutelma, ja palvelu toimii, siitä syntyy brändi. Esimerkki: Jokainen arvostaa esimerkiksi Volvoa automerkkinä, koska sen valmistaja aikoinaan herätti luottamuksen laadukkaalla tuotteella. Itsekin myytte selvästi sellaisen tuotevalmistajan tuotteita, joiden tiedetään olevan rahanväärtejä. Itse tilasin juuri Xboxin pelikuulokkeet, jotka on valmistanut meidän videopelejä 20 vuotta pelanneiden yleisesti kauan arvostama yritys. 


No sen verran, että ihan oma-aloitteisesti tarjoaisitte oikein paletin eri kuljetusliikkeitä. 

 

Tänä päivänä asiakkaan on tilausvaiheessa mahdollista valita kuljetusyhtiöistä Posti, Matkahuolto tai Budbee. Minkä kaipaisit lisää ?

(Budbee ei toimi vielä koko Suomessa).

 

Käyttäjätaso 7

Monet verkkokaupat käyttävät Postia, Matkahuoltoa ja Postnordia, Jotkut eivät Postia ollenkaan.

Lähellä olevasta k-marketista voi noutaa kaikkien edellämainittujen toimitettuja paketteja. Postin paketit postin tiskiltä ja muut kassalta. Jonottaa ei tarvitse sen pitempään, kuin kassalla muutenkaan, eikä juuri postissakaan. Melkoisen sujuva systeemi.

 


No sen verran, että ihan oma-aloitteisesti tarjoaisitte oikein paletin eri kuljetusliikkeitä. 

 

Tänä päivänä asiakkaan on tilausvaiheessa mahdollista valita kuljetusyhtiöistä Posti, Matkahuolto tai Budbee. Minkä kaipaisit lisää ?

(Budbee ei toimi vielä koko Suomessa).

 


Lue viestini uudestaan, niin ehkä tuo trollaaminen loppuu. Ei ole minun tehtäväni selvittää, mikä kuljetusyritys on luotettavin, eikä ammattiosaamiseni edes ole lähelläkään tuota elinkeinoelämän sektoria! Koita ymmärtää, että olen tässä keskustelussa asiakkaan statuksella, en palvelujen tuottajana - ja jos olisin, niin en vääntäisi täällä trollien kanssa, vaan keskustelisin Elisan ao. sektorin päällikön kanssa. Tietysti myös veloittaisin muhkeasti konsulttipalveluistani. Niinhän jokainen entinen toimikaudellaan henkilökohtaiset kontaktit luonut maamme pääministeri, presidentti ja muu Ilkkka Ruostetsaaren valtaeliittiryhmään aikanaan laskema henkilö tekee. Mielestäni olen jo nyt jakanut ihan riittävästi ilmaisia vinkkejä!

Käyttäjätaso 7

Ei kai se lähettäjän vika ole, jos paketti menee vähän sivuun.


Ei ole minun tehtäväni selvittää, mikä kuljetusyritys on luotettavin

Posti, Matkahuolto ja Budbee ovat kaikki luotettavia. Toki virheitä sattuu kaikille, se on inhimillistä kun on ihmisiä tekemässä asioita.

On “mahdotonta” ajatella, että tarjolla olisi 20 eri kuljetusalan yritystä, joista asiakas valitsisi haluamansa. 

Ajattelin, että sinulla olisi kokemusta esim. DHL:n tai UPS:n käytöstä ja olisit niihin ollut tyytyväinen ja kenties suositellut ottaa vaihtoehtoihin mukaan.

Emme taida oikein ymmärtää toisiamme tässä keskustelussa, viestien sävystä päätellen, joten ehkä minun on parempi “vaieta”.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni:

Verkkokauppa on lisääntynyt niin älyttömästi, että ei sitä tarvittavaa automaattien lokerokapasiteettia hetkessä taiota pystyyn Postin toimesta.

Lisäksi on monia ihmisiä jotka tilaavat tavaraa, mutta eivät käy sitä heti noutamassa kun se perille saapuu. Tämä taasen näkyy toiselle käyttäjälle niin, että hänen pakettinsa ohjataan eri paikkaan, kun toinen paikka oli täynnä. Tätä ongelmaa voisi pienentää perimällä “sakkoa” Postin toimesta sellaisilta, jotka eivät pakettia heti hae.

Itse en esim. haluaisi odottaa pakettiani pidempään sen takia, että “vakkariautomaatista” vapautuisi tilaa vaan mieluummin haen sen vähän kauempaa.

 

Otathan kuitenkin huomioon ettei kaikki pysty hakemaan pakettejaan heti kun ne on automaattiin tai postiin saapuneet, siksi on väärin periä mitään sakkoja sellaisesta. On mm. esteitä että pystyy hakemaan paketin vaikka vasta parin päivän päästä.

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla, en minäkään haluaisi hakea pakettia kilsojen päästä kun lähempänäkin on noutopaikkoja. Olen joskus joutunut niin tekemään ja kyllä sellanen kyrsii suoraan sanottuna. Joskus on ihan postin oman mokan takia käynyt niin että joutunut soittamaan postiin kun cdonin paketti menikin ihan väärään postiin vaikka lähempänäkin olisi ollut tilaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6


Ei ole minun tehtäväni selvittää, mikä kuljetusyritys on luotettavin

Posti, Matkahuolto ja Budbee ovat kaikki luotettavia. Toki virheitä sattuu kaikille, se on inhimillistä kun on ihmisiä tekemässä asioita.

On “mahdotonta” ajatella, että tarjolla olisi 20 eri kuljetusalan yritystä, joista asiakas valitsisi haluamansa. 

Ajattelin, että sinulla olisi kokemusta esim. DHL:n tai UPS:n käytöstä ja olisit niihin ollut tyytyväinen ja kenties suositellut ottaa vaihtoehtoihin mukaan.

Emme taida oikein ymmärtää toisiamme tässä keskustelussa, viestien sävystä päätellen, joten ehkä minun on parempi “vaieta”.


Uhriutuminen on aina hyvä vaihtoehto :D

Mielenkiintoinen keskustelu. Omalla kohdalla olen määritellyt Postin noutopisteen ja jokainen paketti (parisen sataa) viimeisen kolmen vuoden aikana on mennyt sinne. Näitä automaatteja en käytä juuri siitä syystä, että niitä ei ole tarpeeksi ja tuppaavat olemaan täynnä. Nouto on aina muun kauppareissun sivussa mutkan takana.

Näiden muiden kuriirien (kotiinkuljetus) kanssa onkin sitten jatkuvasti pelkkiä ongelmia. Eilen viimeksi piti yhtä neuvoa lähes puoli tuntia, että osaa oikeaan osoitteeseen. Ollaan kuitenkin yli 10000 asukkaan kerrostalolähiössä PK-seudulla ja Google ainakin tietää osoitteen sekä talon sijainnin kartalla. Eräs kuriiri haluaa aina toimittaa kotiinkuljetuspaketin yli 5 kmn päähän noutopisteeseen (ei se jota Postin kanssa käytän) ja kun haluaa sen kotiin, niin siitä tulee toimituksen muutos ja vähintään päivän viive.

Postin hoitamissa kotiinkuljetuksissa ei ole kertaakaan ollut ongelmaa, ne ovat erikseen neuvomatta ja ohjaamatta löytäneet perille ja aina ilmoitetussa aikahaarukassa. Joskus ovat soittaneet, jotta ollaanko kotona.

Käyttäjätaso 7

Sinänsä ihan aiheellista keskustelua , mutta ongelmat ovat pakettien kuljetusfirmojen eikä paketin lähettäjän aiheuttamia. Sikäli tämä keskustelu on ehkä väärällä foorumilla.

Näin korona-aikaan on tullut käytettyä nettikauppoja tavallista enemmän ja ei ole ollut valitettavaa. Aina on paketti perille tullut eikä ole tarvinnut niitä noutaa lähipostia kauempaa kuljetusfirmasta riippumatta.

Käyttäjätaso 5

Sinänsä ihan aiheellista keskustelua , mutta ongelmat ovat pakettien kuljetusfirmojen eikä paketin lähettäjän aiheuttamia. Sikäli tämä keskustelu on ehkä väärällä foorumilla.

Tässä olen samaa mieltä. Kyllä keskustelua saa ja kannattaakin käydä kokemusten kartoittamiseksi.

Ideapajaan tämä keskustelu ei ole ehkä optimaalisin, niin muutin tämän langan ideasta keskusteluksi.

Osallistu keskusteluun