Olen viimeaikoina tilannut Postin automaattiin paketteja. Ikäväkseni olen havainnut, että tavara toimitetaan lähimmän automaatin sijaan parin-kolmen kilometrin päähän, kun 300 metrin päässä olisi lähin. Tällöin olen joutunut perumaan tilaukseni ja yrittämään uudestaan. Tämä luonnollisesti hidastaa tuotteen saamista, mutta myös rasittaa kuljetusjärjestelmää. Taas viime perjantaina tilattu paketti toimitettiin muutaman kilometrin päähän. En luota enää Postiin, vaan otin varmuuden vuoksi kuljetuksen Matkahuollolta kotiinkuljetuksena. Siinä taas on se ongelma, että huomenna joudun käkkimään kotona ja jos olisin silloin yövuorossa, valvominen 4 tuntia putkeen tuntuu todella raskaalta, ja mitä jos en herääkään kun oveen koputetaan? Tai en herää kännykänsoittoon. Mieleeni muistuu yksi tapaus, jossa Postin alihankkijana toiminut yrittäjä vain koputti hiljaa oveen ja häipyi niin nopeasti paikalta, etten ehtinyt ovelle! Paketti oli niin iso, että jouduin hakemaan sen taksilla, jolloin kuljetuskulut nousivat valtaviksi. Muutenkin kotiinkuljetus on kallimpi kuin automaattiin toimittaminen. 300 metrin päässä on myös R-kioski, jonne olen tilannut paketteja. Tosin nyt en pysty selvittämään, onko sillä vielä sopimus Matkahuollon kanssa.
COVID-19 pakotti ihmiset käyttämään kotiinkuljetusta. Pakon sanelemana moni sellainen joutui muuttamaan tapakäytäntöjään, joka normaalissa tilanteessa ei olisi suostunut tapojaan muuttamaan. Uskon, että pandemian jälkeen uudesta tavasta tulee se pinttynyt tapa, mikä tarkoittaa, että verkokaupan osuus kaupankäynnistä jää pandemiaa edeltävää tasoa reippaasti korkeammalle tasolle edellä esittämästäni syystä. Postissa tähän ei ole vuodenkaan aikana varauduttu. Jo reilusti ennen pandemiaa, seurasin Ylen ajankohtaisohjelmaa, jossa esiteltiin aiheenaolevalle alalle tulevia uusia yrityksiä. Myös Postin edustaja oli paikalla ja sai kritiikkiä juuri samasta asiasta kuin tämän kirjoituksen pääaihe on: paketteja oli ohjattu toiselle puolelle suurkaupunkia. Sen ymmärrän, että Postikaan ei ottanut vakavasti tieteentekijöiden varoituksia, siitä, että ihmisen levittäytyminen yhä uusille alueille pahentaessaan kiihtyvällä tahdilla ilmastonmuutosta tuhoamalla metsiä ja sen myötä herkkiä ekosysteemejä, jotta eksponentiaalisesti kasvavan lihansyönnin tarpeisiin saataisiin lisää viljelysmaata, lisää samalla todennäköisyyttä sille, että ihminen joutuu yhä useammin villieläinten kanssa lähikontaktiin, mikä lisää vaarallisten pandemioiden todennäköisyyttä, koska Espanjantaudista on niin pitkä aika. Meidät saatiin kiinni housut kintuissa, mutta että nyt vuosi pandemian alkamisen jälkeen Posti EDELLEEN ohjaa paketteja ruuhkan takia kilometrien päähän ihmetyttää, kun monet muut yritykset ovat kyenneet sopeuttamaan toimintaansa jopa aivan huikeilla innovaatioilla!
Kaiken yllämainitun valossa, voin vain toivoa, että Postin kilpailijat ottaisivat vinkistä vaarin: rautalangasta ei lie tarvetta muotoilla, vai..? Kuluttajaystäville sanoisin, että voimme vaikuttaa Postin ruuhkaa vähentävästi priorisoimalla kuljetuspalvelujen käyttöämme joko Matkahuollon palvelujen suuntaan, tai jos joku muu palvelu tulee samojen palveluiden tarjoajien reviirille, niin...rautalankaa…? Ei kai tarvita...