PC:n verkkokortti (NIC) mahdollisesti viallinen?

  • 1 November 2021
  • 12 kommenttia
  • 365 katselukerrat

Hei,

Täällä nettiyhteys on ketkennut muutama kerta pari päivän ajan tällä yhdellä koneella niin mietin onko toi Network Interface Card menossa rikki? Yhteys katkee niin pitää koko verkko resetoida (käynnistää uudelleen) modeemin myötä. Onko se verkkokortti menossa rikki, verkkokaapeli viallinen, tai kenties IP konflikti? Meillä on tullut muutamia uusia laitteta m.m. tabletti hankittiin viime vuonna, voiko se vaikuttaa siihen?

Mikään muu ei auta kun resetoida ihan koko verkko, olen käyyistänyt koneen uudelleen, sammutanut koneen ja sammutanut ja kytkenyt pois päältä PC:n power supply:n jos sähkövirrassa olisi jotain, olen deaktivoinut verkkokortin käyttöjärjestelmän kautta, mikään ei auta kun verkon uudelleen käynnistäminen. Verkkoyhteys on muuten toiminut moitteettomasti tähän asti niin epäilen että se on tämä tietokone jossa on joku kumma vika. Käytän langallista Ethernet yhteyttä. Sen jälkeen kun on resetoinut verkon niin se yhteys toimii normaalisti.

Kun se ongelma oli päällä niin tein ping 127.0.0.1, tulos oli 0 lost packets eli verkkoyhteys toimii siltikin? Olen hämilläni.

Haluaisinkin nyt yhteisön neuvoa tässä ongelmatilanteessa.

Joni6375369 10 kuukautta sitten

Hei, sori että nekroan tämän keskusteluketjun mutta olen nyt selvttänyt tämän ongelman. Kyse oli tosiaan HTTP/3 toiminnasta joka ei oikein toimi niin kuin pitäisi Mozilla Firefox selaimessa. Toinen henkilö jolla oli sama ongelma tässä foorumissa:

 

 

Nettiä selatessa törmäsin tähän bugzilla vikailmoistukseen: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910

Rupesin miettimään että miksi Chrome-pohjaiset nettiselaimet toimii ongelmitta? Vika täytyy siis olla Firefox selaimessa joten kirjoitin “Firefox kills internet connection” hakukoneeseen niin vastaus löytyikin sieltä.

Mielestäni olisi järkevää laittaa ns. sticky thread jonnekin että ihmiset tietää että Firefox tosiaan voi keskeyttää tietokoneen nettiyhteyden niin että koko verkko pitää käynnistää uudelleen.

Muut laitteet verkossa toimi OK, mutta tietokone jossa tää vika oli niin nettiyhteyttä ei saanut takaisin millään tavalla enään, joten verkko piti käynnistää uudelleen.

Tähän meni aivan liian paljon aikaa löytää ratkaisu joten julkaisen nyt tämän kirjoituksen että muutkin hyötyvät tästä.

Eli Firefox selaimessa mene about:config, suodata (kirjoita hakukenttään) http3, klikkaa kahdesti network.http.http3.enable kohdasta niin että se muuttuu “false”. Ongelma korjattu.

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Perin harvinaista jos tietokoneen verkkokortin särkyminen oireilisi noin.

Mikä modeemi käytössä?

 

Eräässä tapauksessa oli lähes 15 vuotias modeemi käytössä ja verkko katkeili, mutta yhteys muodostui takaisin odottelun jälkeen tai nopeammin kun käynnisti modeemin uudestaan. Syy oli ilmeisesti modeemi kulunut niin paljon, varmaan kymmeniä ellei satoja teroja sen kautta mennyt tiedonsiirtoa. Ongelmaa toki ei esiintynyt, kun vain vähän nettiä kuormitti.

 

Testaisin, että kun seuraavan kerran verkko pätkäsee, ota tietokoneesta nettipiuha irti ja testaa muilla laiteilla mitä tapahtuu ja odottele rauhassa ja seuraa modeemin valoja. Jos ei ala noin 10min aikana toimimaan niin kyllä vahvasti modeemia epäilisin, tai sitten jotain harvinaisempaa ongelmaa kaapeloinnissa tai jopa operaattorin päässä.

 

edit

ping 127.0.0.1 pitäisi toimia aina, se on tietokoneen sisäinen osoite, koita ennemmin 8.8.8.8  tai 1.1.1.1 ne ovat netissä. Reitittimen IP:täkin kannattaa pingata. Jos laitat -t komennon perään se pingaa jatkuvasti.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Kaikki on toki mahdollista, mutta melkein itse lähtisin vikaa rajaamaan ensiksi modeemista. Jos mahdollista niin laitat jonkun toisen modeemin ja testaat sillä toimintaa. Jos ongelma poistuu niin syyllinen on löytynyt 😉 Jos ongelma seuraa perässä uudellakin modeemilla niin sitten on syytä epäillä mahdollista linjavikaa TAI verkkokorttia ym. kilkkeitä.

Tänään taas katkes, tällä kertaa käynnistin vain reitittimen ja se korjasi tilanteen. Epäilen että kuormitus katkasee yhteyden, toistin videon verkon kautta ja yhteys katkes. Pingasin google.com tulos oli “request timed out”. Outoo silti että se vaikuttaa vaan tähän koneeseen, pitää tutkia enemmän, tarvitaan lisää tietoa.

Onks se reitittimen IP 192.168.0.1 eli osoitteella jolla kirjaudun laitteen hallinointi sivulle?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

juurikin näin laita ping 192.168.0.1 -t

Itse avaan jopa useita eri ikkunoita pingaamaan eri kohteita, osa sisäverkon reititintä ja jotain toista laitetta, sitten julkisesta Internetistä pari kohdetta. Kun pingi pyörii kokoajan näkee jos viive alkaa kasvamaan tai katkomaan niin pääsee paremman syyllisen jäljille.

 

Samat pingit sitten toisellekkin koneelle pyörimään, androidilla terminal emulatorilla on kätevä pingata pitkiä aikoja.

 

On se toki mahdollista, että jos ei muihin laitteisiin vaikuta, että kuormituksessa tietokoneen verkkokortin piiri vaan sammuttaa itsenä jonkin vian takia. Kuormita yhteyttä laita, vaikka youtubesta 4k video pyörimään tai sitten lataile isoja tiedostoja, esim. http://speedtest.tele2.net/

ja testaa sama myös eri laitteellakin.

 

Voitko kertoa reitittimen merkin ja mallin ja sen mikä yhteystyyppi käytössä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Eipä se taida modeemissa tai yhteydessä olla jos yhdestä koneesta tilttaa...

@ihmettelijä2 Käytän tp-link Archer C-20 reititintä oliko se v4 malli milestäni.Päivitetty viimeisempään firmware:iin

Tein lisätutkimuksia, kun kuormitan konetta 1440p60fps tube videolla niin yhteys kakesi, myös epäilen 1080p60fps katkee yhteyden, 1080p30 ei katkennut yhteyttä eikä myöskään 720p60fps video. Portit pitää tarkastella myöhemmin. Eilen löysin yhen “Tom’s Hardware” forum threadin jossa henkilöllä oli sama vika kun mulla, en saanut selville miten hän sen korjasi, se vika vaan hävis. Laitan linkin myöhemmin, nyt ei oo aikaa.

En nyt löytänyt sitä mutta luin sen verran että kaapeli olisi syytä vaihtaa. Nämä ovat ne Ethernet kaapelit jokta tulivat kaupan päälle kun ostin laitteen. Eikö ne myöskään ole aina cat5? Ehkä ne vois vaihtaa ainakin cat5e tai cat6:een.

Jos vika olisi reitittimessä eikö se vaikuttaisi verkkoon laajemmin kun vaan yhteen tietokoneeseen?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

En nyt löytänyt sitä mutta luin sen verran että kaapeli olisi syytä vaihtaa. Nämä ovat ne Ethernet kaapelit jokta tulivat kaupan päälle kun ostin laitteen. Eikö ne myöskään ole aina cat5? Ehkä ne vois vaihtaa ainakin cat5e tai cat6:een.

Jos vika olisi reitittimessä eikö se vaikuttaisi verkkoon laajemmin kun vaan yhteen tietokoneeseen?

Ei välttämättä. Joskus on tullut vastaan tilanteita joissa esim yksi tietty ETH-portti katkoo yhteyttä, mutta muut portit toimivat normaalisti 😊 Nämä on välillä vähän hankalasti selvitettäviä juttuja eivätkä ratkea kuin moninaisilla vianrajaustempuilla

Tutkin myös ajurin (Realtek LAN Driver) ohjauspaneelista, mielestäni olen päivittänyt sen viimeisempään versioon mutta enkö sitten olekaan??

Kuvakaappaus laitehallinnasta.
Kuvakaappaus emäntälevyn tukiverkkosivulta, versiot ei täsmää? o.O

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Testaa ensin eri kaapelilla ja laita mielellään CAT6 niin ei jää siitä kiinni ja testaa myös se eri portti. Voit myös ladata tuolta tuon ajurin ja asentaa uudestaan päälle. Jos vieläkin katkoo niin voi koittaa vanhempaa ajuria.

 

Kun yhteys katkiaa sammuuko verkkokortista valo tai reitittimestä, vai jääkö palamaan, mutta ei vilku? Ja toimiiko yhteys reitittimestä kaapelilla eri laitteeseen?

 

tp-link Archer C-20 on vain 100M portit eli CAT5 kyllä riittää, voi olla, että ongelma on ettei tietokoneen 1000M verkkokortti kättele oikein 100M kanssa, näitä ongelmia tullut välillä vastaan. Voi koittaa tietokoneeseen myös käsin laittaa 100M half-dublex tai 100M full-duplex ja testata auttaako. Osassa näistä se piiri kuumenee hyvin kuumaksi kun käyttää 100M yhteyttä ja voi olla, että siksi katkeaa, itse joutunut joihinkin koneisiin jäähdytyssinkin laittamaan piirin päälle, jotta ongelmat loppuivat. Tai väliin gigabit kytkin.

Asioita joka olen tähän asti koittanut:

Määrittänyt ajurin nopeuden 100 mbit/s full ja half-duplex, ei vaikutusta.

Vaihtanut DNS nimipalvelimea, ei vaikutusta

Tarkistanut energiansäästötoiminnat verkkokortin ajurissa (laitehallinta -> “properties” → energiansäästötoimintoja), olen myös poistanut käytöstä “Vihreä Ethernet” ja “Energiatehokas Ethernet” laitehallinnan “advanced” välilehdestä. Ei vaikutusta.

Asensin uudellen ajurin “Korjausasennus”, ei vaikutusta.

Asensin toisen ajuriversion, en ole vielä kokeilut.

Aikoinaan testasin toisella läppärillä että toimiiko ethernet, kyllä toimi. Läppäri pitää päivittää (en ole käyttänyt sitä aikoihin), en viitti nyt ottaa sitä esiin.

Tässä on toinen henkilö jolla on sama ongelma, ilmeisesti se korjas itsestään…. https://linustechtips.com/topic/570835-troubleshoot-youtube-kills-device-spedific-internet-connection/

Ostin uuden cat6 verkkokaapelin, ei vaikutusta.

Kokeilin toista selainta (Edge), se ei vaikuta sammuttavan verkkoytheyden. Outoa jos Mozilla selaimet katkaisee netin koneesta.

Pitää vielä tarkistaa vilkkuuko verkkokortti.

Ideat alkaa loppua mitä muuta voin tehdä, paitsi käyttää toista nettiselainta tai WiFi:ä.

En edes verkkohaulla löydä toista ihmistä jolla olisi sama ongelma ja olisi korjannut sen, mikä outo juttu tää edes on? Kokeile vaikka itse, et tule löytämään vastausta tähän ongelmaan. :(

Hei, sori että nekroan tämän keskusteluketjun mutta olen nyt selvttänyt tämän ongelman. Kyse oli tosiaan HTTP/3 toiminnasta joka ei oikein toimi niin kuin pitäisi Mozilla Firefox selaimessa. Toinen henkilö jolla oli sama ongelma tässä foorumissa:

 

 

Nettiä selatessa törmäsin tähän bugzilla vikailmoistukseen: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910

Rupesin miettimään että miksi Chrome-pohjaiset nettiselaimet toimii ongelmitta? Vika täytyy siis olla Firefox selaimessa joten kirjoitin “Firefox kills internet connection” hakukoneeseen niin vastaus löytyikin sieltä.

Mielestäni olisi järkevää laittaa ns. sticky thread jonnekin että ihmiset tietää että Firefox tosiaan voi keskeyttää tietokoneen nettiyhteyden niin että koko verkko pitää käynnistää uudelleen.

Muut laitteet verkossa toimi OK, mutta tietokone jossa tää vika oli niin nettiyhteyttä ei saanut takaisin millään tavalla enään, joten verkko piti käynnistää uudelleen.

Tähän meni aivan liian paljon aikaa löytää ratkaisu joten julkaisen nyt tämän kirjoituksen että muutkin hyötyvät tästä.

Eli Firefox selaimessa mene about:config, suodata (kirjoita hakukenttään) http3, klikkaa kahdesti network.http.http3.enable kohdasta niin että se muuttuu “false”. Ongelma korjattu.

Osallistu keskusteluun