Skip to main content

Saa nähdä, onko kohta koko elisan omayhteisöä?

  • October 23, 2025
  • 10 kommenttia
  • 304 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+2

https://mobiili.fi/2025/10/23/tyontekijapuolelta-tyrmistynyt-vastaanotto-elisan-ilmoitukseen-jopa-400-tyopaikan-vahentamisesta-suomessa-tama-uutinen-oli-taysi-shokki/

10 kommenttia

lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • October 23, 2025

elisan touhu vähän ihmetyttää. elisa on kuitenkin voitollinen yritys ja tulosta tehdään. nyt lempataan väkeä pihalle, tilanteessa jossa talous on muutenkin vähän epävarma. elisa olisi voinut joustaa kyllä tässä, ja ne palvelut on jo nytkin jo kalliista päästä.

 


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • October 23, 2025

"Muutosohjelman osana henkilöstövähennykset voivat johtaa Elisan mukaan enintään 450 työpaikan vähennykseen, joista enintään 400 Suomessa."

Kuulostaa valtavalta määrältä. Elisan ei kannata ainakaan asiakaspalvelusta vähentää porukkaa, nytkään ei pääse koskaan läpi. 

mutta sehän on tätä päivää monellakin alalla, että yksin on tehtävä kahden/kolmen ihmisen hommat, vaikka duuni ei kuuluisi edes itselle, ja palkkahan pysyy samana.

Tämä on sitä toimintojen yksinkertaistamista ja tuottavuuden lisäämistä. Hävetkää siat.

 


Forum|alt.badge.img+6
  • Mentor
  • October 23, 2025

Jos lehtitietojen mukaan Elisalla Suomessa on noin 4700 työntekijää niin jäähän silti suurin osa vielä jäljelle. Eikös kilpailijatkin ole näitä ‘organisaatiomuutoksia’ tehneet myös. Mitä tulee ajankohtaan niin nimenomaan epävarmassa tilanteessahan irtisanomisiin yleensä joudutaan.

Kiinnostaisi tietysti minkä tyyppisiä tehtäviä ollaan vähentämässä vai käytetäänkö ‘juustohöylää’ ?

Suomen ulkopuolisissa maissa irtisanominen voi olla hyvin vaikeaa ja kallista, joten Suomen verrattain suuren osuuden ymmärtää. Ei Suomessakaan tietysti ilmaista ja triviaalia ole. Ei nyt kuitenkaan aleta tähän tekemään mitään vuodatusta aiheesta, toisten mielestä irtisanominen saisi olla helppoa, ja toiset taas haluaisivat sen mahdollisimman vaikeaksi. Rekryfirmat pitävät huolen että jonkinasteinen vaikeus takuulla tulee säilymään vielä pitkään.


  • October 23, 2025

Töiden uudelleenorganisointi ja väen vähentäminen silloin tällöin on ainut keino pitää iso organisaatio toimivana ja edes suht tehokkaana. Jos porukkaa vain palkattaisiin sisään uusiin tehtäviin, mutta toisesta päästä ei laiteta väkeä ulos, väkimäärä paisuu kuin pullataikina. Julkiselta sektorilta voi katsoa mikä on vaihtoehto, kun kaikenlaista pikkupomoa ja sivuaputukihenkilövastaavaa on pilvin pimein, eikä suorittavaan työhön riitä enää rahaa.

Tietysti vaihtoehtoinen malli olisi laittaa henkilö pihalle heti kun alkuperäinen toimenkuva loppuu, mutta työlainsäädäntö ohjaa tekemään tuotannollis&taloudelliset irtisanomiset isommissa ryppäissä.

 

Mitä otsikon kysymykseen tulee, tätä palstaa uhkaa korkeintaan sensuuri. Väen vähentämisen luulisi vain korostavan palstan merkitystä, kun täällä asiakkaat tukee toisiaan ja ylläpito ostetaan ulkoa.

 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • October 23, 2025

Siellä varmaan katsotaan työtehtävät, jotka voidaan automatisoida siten, että vain pari jää vahtimaan tekoälyn jälkiä. Esimerkiksi hyvinvointialueet ovat irtisanoneet paljon teksinkäsittelijöitä ja sihteerejä, jotka purkavat lääkäreiden saneluja. Nykyään nimittäin puheentunnistus on yhä useammassa paikassa käytössä. Teleoperaattorin ollessa kyseessä on varmasti valtava määrä automatisoitavia tai tehostettavia prosesseja.


Forum|alt.badge.img+3
  • Avulias
  • October 24, 2025

Ikäviä asioita tällaiset asiat. Voitollinen yritys potkii satoja ihmisiä ulos ja missä maailman tilanteessa.

Uusia työpaikkoja kun ei sada taivaalta ja hakijoita on satoja tuhansia.

Elisan asiakas ollut melkein aina. Toki vuosia käytin Elisan prepaidia koska silloin tuli huomattavasti halvemmaksi kuin normaali liittymä. Nykyään käytän Elisan 5g liittymää rajaton koska tulee melkein puolet halvemmaksi kuin prepaid.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • October 24, 2025

https://mobiili.fi/2025/10/23/tyontekijapuolelta-tyrmistynyt-vastaanotto-elisan-ilmoitukseen-jopa-400-tyopaikan-vahentamisesta-suomessa-tama-uutinen-oli-taysi-shokki/

Varmasti jatkossakin  on omayhteisö tässähän pääasiassa  asiakkaat auttelee itse toisiaan  mikä on elisalle edullista   se mikä voi tapahtua on et  moderoinnin tekee tekoäly mikä poistaa sitten kaiken vähänkin  epäilyttävän eli moderointi voi olla jatkossa tiukempaa  .


rane58
Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • October 24, 2025

Mitä jos ne ulkoistaa johtoportaan tietokoneälyyn, olisiko siinä mitään mieltä….?🤔


Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • October 25, 2025

Entä ne jotka ei osaa tämmösiä palstoja käyttää ja on pelkän puhelimen varassa et ne joutuu soittaa asiakaspalveluun? Ne joutuu odottamaan pidempään jos asiakaspalvelijoita potkitaan pihalle toki sama myös chat asiakaspalveluis. 


Forum|alt.badge.img+6
  • Mentor
  • October 26, 2025

Erittäin todennäköistä on että toimintoja ulkoistetaan partnereille. Väkeä vaan vähennetään ns. omilta palkkalistoilta.