Ylipitkät mainoskatkot

  • 5 January 2024
  • 9 kommenttia
  • 257 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

nykyään on melkein 10 minuutin mainoskatkoja. onneksi ne voi kelata ohi.

muistattako miksi 80 ja 90 luvuilla mainoskatkon maksimipituus oli 5 min.


9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Syynä voisi olla sisällönhankinnan ja sisällöntuotannon jatkuvasti nousseet kustannukset, joita yritetään parhaansa mukaan kattaa mainosrahoitteisesti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Mainoskatkot ovat kyllä aivan liian pitkiä. Sen vuoksi ohjelmat kannattaakin katsoa tallennettuina; voi kelata mainokset.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Tiedä sitten miten pitkään katkojen pidennystä voi tehdä. Kilpailija Telian omistama TV-liiketoiminta on ollut raskaan tappiollista eikä varmasti mainokset houkuttele katsomaan ohjelmia. Elokuviinkin meno on raskasta, kun mainoksia tulee Finnkinossa ainakin puoli tuntia ennen varsinaista rainaa. Nyt kunnoli kulttuurirahaa jäljellä, otin muutaman kertalipun, mutta normaalisti ei viitsi sinne lähteä. Jossain kohden tulee ylitettyä sietokyvyn rajat.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

kun kuvanauhurissa oli paussi päällä, nauha oli pysähdyksissä ja kuvapäärumpu pyöri vinhaa vauhtia joten maksimi paussiaika oli

se viisi minuuttia, koska muuten nauha olisi kulunut puhki. 

Käyttäjätaso 7

Eikös noissa ole ilmais-telkkarin puolella edelleen jonkinlaiset rajoitukset, paljonko mainoksia saa olla per tunti. Ammoisina aikoina sääntely on ollut varmasti tiukempaa.

Mainoskatkoja suht paljon hyppineenä sanoisin, että useimmissa max tunnin tv-ohjelmissa mainoskatkot ovat edelleen 4 - 4,5 minuuttia. Pidemmissä elokuvissa varsinkin ensimmäiset katkot voivat olla todella pitkiä, mutta niitä on harvemmassa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Sarjoissa yleensä se 1h varattu ohjelma aikaa ja jaksot on n.42 min. Loput sitten mainoksia. Se jakson pituus vähän rajoittaa mainontaa, toisin kuin elokuvissa, jossa tosiaan voi olla jotain 6-7 minuutin katkoja nykyään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Lainsäädäntö on vuosien varrella vaihdellut.

Ennen vanhaan pitkän ohjelman sai keskeyttää enintään 45 minuutin välein. Nykyään ohjelman saa keskeyttää kerran 30 minutin jakson sisällä.

Mainosten enimmäismäärä on vaihdellut 15 % ja 20 % välillä ohjelma-ajasta. Nykyään mainoksia saa olla 20 %. Yöllä klo 24 – 6 esitettäviä mainoksia ei lasketa mainonnan aikarajoitukseen.

Yksittäiselle mainoskatkolle ei ole olemassa ylärajaa. Tv-asema voisi keskittää koko illan kiintiön yhteen ainoaan jopa tunnin mittaiseen jättimainoskatkoon.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

jos tallennuspalvelu leikkaisi mainoskatkot pois, voisin maksaa siitä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +10

Asuin 1970-luvulla Saksassa ja siellä oli jo silloin käytössä pitkä mainosohjelma muiden ohjelmien välissä.

Osallistu keskusteluun