Lokakuussa 2020 vietetään Euroopan kyberturvallisuuskuukautta. Halusimme OmaYhteisössäkin jakaa tietoa miten kyberturvallisuus näkyy Elisalla ja kertoa mitkä ovat asiakkaidemme useimmin kysytyt kysymykset kyberturvaan liittyen.
Osallistu keskusteluun ja kysy lisää kommenteissa!
Elisa ilmoittaa asiakkailleen tietoturvaongelmista
Saamme Elisan verkossa havaituista tietoturvaa vaarantavista ilmiöistä ilmoitukset aina luotettavilta tahoilta, kuten Liikenne- ja viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukselta. Näiden ilmoitusten perusteella lähestymme asiakkaitamme ja kerromme ohjeet miten tietoturvaongelman voi korjata. Elisa vastaa viestintäverkkonsa tietoturvasta ja tarjoamistaan tietoturvapalveluista. Suosittelemme huolehtimaan riittävästä tietoturvasta käyttämiesi laitteiden osalta. Elisalta saat mm. palvelut Elisa Turvapaketti, Freedome VPN ja Elisa Salasanapankki.
Kalasteluviestit ja huijauspuhelut
Kalasteluviestit ja huijauspuhelut ovat olleet viimeaikoina paljon esillä. Asiakkaitamme yritetään huijata kalasteluviesteillä ja -soitoilla, joissa pyritään saamaan haltuun pankkitietoja, käyttäjätunnuksia tai muuta henkilökohtaista tietoa. Lisätietoa ja esimerkkejä huijauksista: elisa.fi/huijausviestit
Selvitä täällä ovatko henkilötietosi paljastuneet ja mitä voit asialle tehdä!
Mistä asiakkaamme kysyvät? TOP5 usein kysytyistä kysymyksistä
- Voinko estää numerot, josta huijauspuhelut tulevat?
Huijauspuhelut ovat maailmanlaajuinen vitsaus eikä niihin ole helppoa ratkaisua olemassa. Voit kuitenkin estää puhelimesi asetuksista puhelut tietyistä numeroista. Puheluita tulee kuitenkin useista eri numeroista, joten yksittäisten numeroiden estäminen voi käydä liian työlääksi. - Vastasin huijauspuheluun. Tuleeko siitä nyt maksu?
Puheluun vastaaminen ei muodosta veloitusta Suomessa. Jos olet soittanut takaisin ulkomaisesta numerosta tulleeseen puheluun, on siitä muodostuva veloitus aiheellinen. - Minne voin laittaa tiedon Elisan nimissä saapuneesta huijausviestistä?
Voit laittaa tiedot sähköpostilla osoitteeseen abuse(at)elisa.fi. Kun saamme useita ilmoituksia, tiedotamme huijauksesta osoitteessa elisa.fi/asiakastiedotteet. - Sain viestin saapuneesta paketista ja siinä pyydetään ennakkomaksu kuljetuksesta. Onko viesti huijaus?
Jos jokin viestissä epäilyttää, kannattaa hakea viestin sisältämillä lauseilla netistä, ovatko muutkin saaneet vastaavia viestejä, jotka ovat paljastuneet huijaukseksi. Älä koskaan anna salasanoja, pankkikorttinumeroita tai pankkitunnuksia, mikäli niitä pyydetään viestissä tai linkin kautta aukeavalla sivulla. - Sain sähköpostiin pyynnön kiireellisestä Elisan tilin päivityksestä. Onko tämä huijaus?
Jos sisältö vaikuttaa tärkeältä ja käyttäjältä vaaditaan kiireellisiä toimenpiteitä esimerkiksi viestiin liitetyn linkin kautta, on todennäköisesti kyseessä huijaus. Yleensä viestissä pyydetään sähköpostitunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja, jotta käyttäjä voidaan tunnistaa. Elisa ei koskaan pyydä tunnuksia tai salasanoja sähköpostilla.
Jos jokin vaikuttaa liian houkuttelevalta tai liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä ei ole totta. Lue miten rikolliset hyödyntävät psykologisia keinoja huijauksissa >
Mikä mietityttää tietoturvassa? Kysy kommenteissa!