Skip to main content

Uudistettu latausliittymä Saunalahti Latausliittymä 4G 50M astuu voimaan tänään 25.6.2020. Selkeytämme latausliittymien valikoimaa ja uusi latausliittymä korvaa aiemmat Norppa-, Reilu- ja muut Elisan latausliittymät. Halusimme koota vielä tänne OmaYhteisön puolelle tiivistetysti tietoa uudesta latausliittymästä.

Uusi Saunalahti Latausliittymä 4G 50M tiivistetysti:

  • Liittymä toimii 4G-verkossa
  • Liittymässä ei ole kuukausimaksua
  • Normaalihintaiset kotimaan puhelut ja viestit 0,066 €/min/viesti.
  • Rajaton netin käyttö Suomessa 0,066 €/megatavu, kuitenkin enintään 0,66 €/vuorokausi.

Ladattavat kuukausipaketit: 

Latausliittymälle saat tilattua erilaisia puhe- ja nettipaketteja (Rajoitukseton 4G, Nettikuukausi 4G ja 4G+, Nettiviikko 4G+, Puhe- ja viestipaketti). Uudet liittymäpaketit saat tilattua osoitteesta lataa.elisa.fi 25.6. alkaen. Lataaminen onnistuu myös muissa myyntikanavissamme kuten R-kioskeissa tai tekstiviestillä.

 

:calling:  Latausliittymän tiedot näet aina OmaElisasta. Näet liittymäsi saldon, käytön sekä lataushistorian. Voit hallita myös liittymäsi estoja tai tilata liittymällesi uuden SIM-kortin.

:page_with_curl:  Ohjeita Latausliittymän käyttöön löydät asiakaspalveluohjeestamme

 

Heräsikö sinulla kysyttävää? Esitä kysymyksesi alle:point_down_tone3:

Haluan liittymälleni tekstiviestipaketin toistuvaismaksulla. En kuitenkaan saa toistuvaismaksun kohtaa näkyviin mistään. Latasi pelkän yhden kuukauden paketin eikä missään mainittu mitään toistuvaismaksun vaihtoehdosta.


Miksi Elisan laskutusliittymää ei voi muuttaa latausliittymäksi ellei ensin kierrätä numeroa kilpailijalla? 


Haluan liittymälleni tekstiviestipaketin toistuvaismaksulla. En kuitenkaan saa toistuvaismaksun kohtaa näkyviin mistään. Latasi pelkän yhden kuukauden paketin eikä missään mainittu mitään toistuvaismaksun vaihtoehdosta.

Toistuvaismaksun vaihtoehto on kyllä tulossa ihan piakkoin kunhan vaan kaikki muutokset saadaan maaliin :) 


Missä on 3kk nettipaketti nettikvartaali 2G hintaan 25e, joka ainakin vähän aikaa sitten näkyi yhtenä vaihtoehtona jossain matskuissa?

Nythän tässä käy niin, että kun tuo 9,90e (normaalihinta 19,90e) on halvin jolla saa netin kuukaudeksi niin tarjousjakson jälkeen pojan puhelimen kuukausimaksu käytännössä nelinkertaistuu kun tähän asti on pärjätty tuolla Mobiililaajakaista Minillä. Poika on käytännössä aina kotiverkossa kiinni ja soittaa ehkä 1e edestä puheluita niin siihen tämä kuukausimaksuton liittymä on ollut mainio.


Missä on 3kk nettipaketti nettikvartaali 2G hintaan 25e, joka ainakin vähän aikaa sitten näkyi yhtenä vaihtoehtona jossain matskuissa?

Nythän tässä käy niin, että kun tuo 9,90e (normaalihinta 19,90e) on halvin jolla saa netin kuukaudeksi niin tarjousjakson jälkeen pojan puhelimen kuukausimaksu käytännössä nelinkertaistuu kun tähän asti on pärjätty tuolla Mobiililaajakaista Minillä. Poika on käytännössä aina kotiverkossa kiinni ja soittaa ehkä 1e edestä puheluita niin siihen tämä kuukausimaksuton liittymä on ollut mainio.

taidat sekoittaa prepaid- ja lataus-paketit. jos muistini oikein toimii niin lataus-liittymissä ei koskaan ole ollut netti-kvartaalia. prepaid:n nettikvartaali toimii lte:ssä mutta latauksen mlk mini ei. minin hinta on kuitenkin pienempi.

pakettien hinnat tuossa nousee joo. minulla meni tuo 9.9€/kk mahdollisuus ohi. toisaalta jos tuohon tarjoushintaan on päässyt niin nopeus on 50Mbit/s.

 


Missä on 3kk nettipaketti nettikvartaali 2G hintaan 25e

Toukokuisen tiedotteen mukaan tällaista ei ollut alunperinkään tulossa. Sen mukaan ainoat Latausliittymään saatavat paketit olisivat Nettikuukausi 4G ja rajoitettu Rajoitukseton 4G. Mobiililaajakaista Minin käyttäjille tarjotaan +303 % hinnankorotusta, joskin ensimmäiset pari vuotta menee tarjouksella vain +101 % korotuksella.

Tällä hetkellä Elisan Prepaid-kauppa tarjoaa tiedotetta enemmän paketteja Latausliittymiin; Nettikuukausi 4G+, Nettikuukausi 4G, Nettiviikko 4G+, Puhepaketti, Viestipaketti ja rajoitettu Rajoitukseton 4G.

Prepaidiin verrattuna Nettikuukausi 2G, Nettikvartaali 2G ja rajoitettu Rajoitukseton 3G paketit puuttuvat.

Ota tästä nyt sitten selvää, puuttuuko osa paketeista Prepaid-kaupasta vai näkyykö siellä vieläkin  liikaa paketteja?

Oli miten oli, nyt kun Latausliittymät on siirretty samaan taustajärjestelmään Prepaidien kanssa, on älytöntä, etteivät kaikki Prepaidien ja Latausliittymien paketit ole saatavilla molempiin liittymiin.


Lataussaldoon hyvitettiin yksi nettipaketin kk maksu, miten saan ostetttua uuden netti kuukausipaketin tällä saldolla? Saan kyllä ostettua paketin, mutta joudun maksamaan sen tililtäni...


Lataussaldoon hyvitettiin yksi nettipaketin kk maksu, miten saan ostetttua uuden netti kuukausipaketin tällä saldolla? Saan kyllä ostettua paketin, mutta joudun maksamaan sen tililtäni...


Hmmmmm…

Liittymän saldoa ei ymmärtääkseni voi siirtää pakettiin. No voin olla väärässäkin.

Ei kai siinä mitään ongelmaa muuten ole. Käytät vain sen saldon ja ostat sitten sen loputtua uuden paketin.


Tähänasti kk paketti on käyttänyt ladattua saldoa ja jos on ladannut liittymää valmiiksi pitkäksi aikaa voi sillä käyttää nettiä hintaan 20,46€/kk, aina jokin juksutus näissä uudistuksissa ja Elisa tekee aina hyvää tulosta!


muokattu sana OmaYhteisön pelisääntöjen mukaisesti /draakki


Tähänasti kk paketti on käyttänyt ladattua saldoa ja jos on ladannut liittymää valmiiksi pitkäksi aikaa voi sillä käyttää nettiä hintaan 20,46€/kk, aina jokin juksutus näissä uudistuksissa ja Elisa tekee aina hyvää tulosta!


No kappas vaan.:zipper_mouth:

Jos aiemmin on tuommoinen toiminut , niin sitten lienee muuttunut tai sitten oli jokin häiriö , kun ihan kaikki uuden liittymätyypin palvelut eivät vielä taida olla Prepaid-kaupassa toiminnassa.


Liittymän saldoa ei ymmärtääkseni voi siirtää pakettiin.

Latausliittymä Reilun, Norpan ja Norppa Plussan paketit toimivat kestotilausperiaattella. Ensimmäinen tilaus maksettiin ”tuoreella rahalla”, mutta sen jälkeen paketti veloitettiin saldosta. Paketin tilauksen pystyi poistamaan Oma Saunalahdessa. Myös siinä tilanteessa, että liittymän saldo ei riittänyt paketin uusimiseen, tilaus päättyi.

Uuden Latausliittymä 4G 50M tilausjärjestelmä on tyystin erilainen aikaisempiin Latausliittymiin verrattuna. Paketin tilaus ei ole enää kestotilaus, vaan kertatilaus, aivan kuten Saunalahden Prepaid-liittymissäkin.

Ainakaan Prepaid-kaupassa maksutapana ei ole liittymän saldoa.

@pAy79, oletko kokeillut, toimivatko Prepaid-liittymien tekstiviestikomennot nyt myös Latausliittymillä? Prepaideissa Rajoitetun 4G-paketinhan voi maksaa liittymän saldolla lähettämällä tekstiviestin 4G numeroon 15020. Nettikuukausi 4G voi tilata lähettämällä tekstiviestin DATA50M numeroon 15020.


Latausliittymä Reilun, Norpan ja Norppa Plussan paketit toimivat kestotilausperiaattella. Ensimmäinen tilaus maksettiin ”tuoreella rahalla”, mutta sen jälkeen paketti veloitettiin saldosta. Paketin tilauksen pystyi poistamaan Oma Saunalahdessa. Myös siinä tilanteessa, että liittymän saldo ei riittänyt paketin uusimiseen, tilaus päättyi.

Uuden Latausliittymä 4G 50M tilausjärjestelmä on tyystin erilainen aikaisempiin Latausliittymiin verrattuna. Paketin tilaus ei ole enää kestotilaus, vaan kertatilaus, aivan kuten Saunalahden Prepaid-liittymissäkin.

Jaahas.

En ole paketteja tilannut ja näköjään aina oppii jotakin uutta. No tosin ei tuolla tiedolla liene enää merkitystä , kun ne vanhat latausliittymät jo kuopattiin.

Tiedotteen mukaan jonkin sortin toistuvaismaksu tähän uuteenkin on tulossa jossakin vaiheessa. Toistaiseksi se vielä puuttuu prepaid-kaupasta.

Uutta! Toistuvaismaksulla paketin veloitus automaattisesti

Voit myös valita paketin maksamiseen Toistuvaismaksun, jolloin paketti veloitetaan kuukausittain pankki- tai luottokortiltasi. Tällöin sinun ei tarvitse uusia tilausta kuukausittain.

Toistuvaismaksun aktivoit osoitteessa lataa.elisa.fi. Valitset vain haluamasi paketin esim. Rajoitukseton 4G ja syötät maksukorttisi tiedot turvallisesti kumppanimme NETSin palvelussa.”


Liittymän saldoa ei ymmärtääkseni voi siirtää pakettiin.

 

@pAy79, oletko kokeillut, toimivatko Prepaid-liittymien tekstiviestikomennot nyt myös Latausliittymillä? Prepaideissa Rajoitetun 4G-paketinhan voi maksaa liittymän saldolla lähettämällä tekstiviestin 4G numeroon 15020. Nettikuukausi 4G voi tilata lähettämällä tekstiviestin DATA50M numeroon 15020.

 

Kokeilin, ei toimi. Ei luulisi olevan vaikea lisätä maksukohtaan, että maksetaan saldolla.


Kokeilin, ei toimi.

Asia selvä.

Tässä valossa se, että 25.6.2020 Elisan lakkauttamat paketit hyvitetään saldona, jota ei voi käyttää uusien pakettien tilaamiseen, on ongelma.

Mobiililaajakaistan suhteen voit toki odottaa heinäkuulle 2022, jolloin Nettikuukausi 4G:n tarjoushinnoittelu päättyy. Sen jälkeen netin käyttö perushinnalla tulee pakettia halvemmaksi, jos kuukaudessa on yksikin päivä ilman netin käyttöä. Näin voit käyttää hyvityksenä saamasi saldon 30.06.2022 jälkeen.

Latausliittymä Reilun sekä tekstiviestipakettien entisten käyttäjien on syytä ryhtyä neuvottelemaan asiaankuuluvasta hyvityksestä.

Ei luulisi olevan vaikea lisätä maksukohtaan, että maksetaan saldolla.

Todellisuudessa se on vaikeaa. Prepaid-kauppaanhan ei kirjauduta, joten kuka tahansa voisi tyhjentää toisten liittymien saldoja tilaamalla paketteja ilkivaltaisesti.

Tämän johdosta paketin tilaaminen saldolla pitäisi rakentaa Oma Elisan puolelle, ei Prepaid-kauppaan.


Elisa nosti Latausliittymien soitonsiirtojen hintaa sopimusehtojen vastaisesti. Uuteen hinnastoon ilmestyi tällainen:

Soitonsiirrot
Soitonsiirrot kaikkiin kotimaan liittymiin 0,066€/min
Soitonsiirrot vastaajaan 0€/min

Latausliittymä Reilu-, Norppa- ja Norppa Plus-liittymillä soitonsiirrot Elisan ja Saunalahden matkapuhelinliittymiin olivat maksuttomia, eikä tästä korotuksesta ilmoitettu etukäteen.


Huomasin myöskin sattumalta soitonsiirron tulleen maksulliseksi lautausliittymien välillä eikä tästä oltu infottu aiemmin.

Ei tästä kyllä pisteitä heru Elisalle.

Ei näin! 


ellulla on toki kaikki oikeudet muokata tarjontaansa haluamallaan tavalla, kunhan se noudattaa omia sopimusehtojaan muutosten ilmoittamisesta ajoissa liittymänhaltijoille. Soitonsiirrot normaaleihin numeroihin ovat olleet kuluttajalle veloituksettomia maailman sivun. Lieneekö muutosaikeen syynä nousseet yhteenliittämiskulut ja vähentyneet tuotot.

Soitonsiirron muutos maksulliseksi on merkittävä asia, eikä sitä sovi hyväksyä olankohautuksella. Teletoimija taisi olla pikkunäppärä ja yrittää selvitä yhdellä liittymämuutostekstarilla, johon ei mahtunut kaikkea tärkeää tai sitten ilmoitus muutoksesta vain ”unohtui”.

Pitänee maanantaina koeponnistaa viestintäviraston näkemys sopimusehtojen noudattamisesta, kun teletoimija ei ilmoittanut kuluttajalle lainkaan oleellisesta seikasta, joka sattumalta huomattiin uudesta latausliittymähinnastosta.


ellulla on toki kaikki oikeudet muokata tarjontaansa haluamallaan tavalla, kunhan se noudattaa omia sopimusehtojaan muutosten ilmoittamisesta ajoissa liittymänhaltijoille. Soitonsiirrot normaaleihin numeroihin ovat olleet kuluttajalle veloituksettomia maailman sivun. Lieneekö muutosaikeen syynä nousseet yhteenliittämiskulut ja vähentyneet tuotot.

Soitonsiirron muutos maksulliseksi on merkittävä asia, eikä sitä sovi hyväksyä olankohautuksella. Teletoimija taisi olla pikkunäppärä ja yrittää selvitä yhdellä liittymämuutostekstarilla, johon ei mahtunut kaikkea tärkeää tai sitten ilmoitus muutoksesta vain ”unohtui”.

Pitänee maanantaina koeponnistaa viestintäviraston näkemys sopimusehtojen noudattamisesta, kun teletoimija ei ilmoittanut kuluttajalle lainkaan oleellisesta seikasta, joka sattumalta huomattiin uudesta latausliittymähinnastosta.


Hmmmm…

Latausliittymien hinnastossa tosiaan soitonsiirto on vastaajaa lukuunottamatta maksullista.

Kurkkasin Oma Elisaa latausliittymäni kohdalta ja siellä sanotaan näin:

“ Soitonsiirroilla voit ohjata matkapuhelimeesi tulevat puhelut valitsemaasi suomalaiseen numeroon. Soitonsiirto Suomessa olevasta GSM-puhelimesta toiseen Saunalahden liittymään on maksuton. Muihin kuin Saunalahden liittymiin siirretyt puhelut maksavat siirron tekijälle saman verran kuin siirron kohteena olevaan numeroon soittaminen. “

Selkeä ristiriita näyttää hinnaston ja Oma Elisan välillä olevan. Kumpi lienee totta??


Kokeilin ja siirtyneet puhelut syövät Latausliittymän saldoa. Oma Elisa on ristiriidassa hinnaston ja liittymän toteutuksen kanssa.

Oma Elisassa välilehdeltä liittymän käyttö löytyy lisää ristiriitaista tietoa:

Uusi SIM-kortti

Tarvitset uuden SIM-kortin jos nykyinen korttisi on rikki tai kadonnut, tai sinulla on uusi puhelin tai muu laite, johon nykyinen korttisi ei käy. Uuden SIM-kortin aktivointi maksaa 7 €.

Hinnaston mukaan:

Liittymäkortin vaihtomaksu 0,00 €

Lisäksi Oma Elisassa on edelleen päivitä liittymä-painikkeet välilehdillä liittymän käyttö ja sopimus, jotka eivät enää toimi.


Kokeilin ja siirtyneet puhelut syövät Latausliittymän saldoa. Oma Elisa on ristiriidassa hinnaston ja liittymän toteutuksen kanssa.

Oma Elisassa välilehdeltä liittymän käyttö löytyy lisää ristiriitaista tietoa:

Uusi SIM-kortti

Tarvitset uuden SIM-kortin jos nykyinen korttisi on rikki tai kadonnut, tai sinulla on uusi puhelin tai muu laite, johon nykyinen korttisi ei käy. Uuden SIM-kortin aktivointi maksaa 7 €.

Hinnaston mukaan:

Liittymäkortin vaihtomaksu 0,00 €

Lisäksi Oma Elisassa on edelleen päivitä liittymä-painikkeet välilehdillä liittymän käyttö ja sopimus, jotka eivät enää toimi.


Vielä näyttäisi olevan muuttamatta tukko asioita. Virallinen hinnastohan lienee se mikä pätee.

Näyttävät nuo päivitysnappuloiden linkit yrittävän päästä Oma Saunalahteen , joka jo kuopattiin. Toisaalta mihin sen uuden latausliittymän päivittäisi , kun se on ainoa latausliittymä eikä taida päivitys laskutusliittymäänkään olla mahdollista , vai onko?


Rajoitukseton 4G kk-paketti

Sis. rajaton netti (maks. 100 Mbit/s.) Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa. Sis. lisäksi normipuhelut/viestit (maks. 165 minuuttia/viestiä/vrk ja 5000 minuuttia/viestiä/kk) Suomessa ja EU/ETA-maissa kuukaudeksi.

Päivittäiset saldotiedot eivät päivity lataa.elisa.fi-sivulle eikä txt -kysely löydä tietoja. 


Kiitos kaikille huomioista ja kysymyksistä! Osa tiedoista varmistuu vielä kunhan saamme tämän latausliittymämuutoksen kunnialla maaliin, mutta vastailen nyt jo parhaani mukaan ja loppuihin kysymyksiin palataan toivottavasti heti ensi viikolla, kunhan tästä viikonlopusta nyt selvitään :slight_smile:  kiitos kärsivällisyydestä!
 

Miksi Elisan laskutusliittymää ei voi muuttaa latausliittymäksi ellei ensin kierrätä numeroa kilpailijalla? 


Tämä ei valitettavasti ole tosissaan teknisesti mahdollista, edes tämän nyt tapahtuneen latausliittymä-muutoksen jälkeen :confused:  ymmärrän kyllä hyvin harmin tästä aiheesta ja olemme välittäneet eteenpäin palautteen siitä, että tämä olisi toivottu ominaisuus. Koska muutos onnistuu niin sanotusti “kierrättämällä” se toki on jonkin sortin kiertotie ainakin nyt toistaiseksi, mutta ymmärrän hyvin että hullunkuriseltahan tuo tuntuu.

 

Toukokuisen tiedotteen mukaan tällaista ei ollut alunperinkään tulossa. Sen mukaan ainoat Latausliittymään saatavat paketit olisivat Nettikuukausi 4G ja rajoitettu Rajoitukseton 4G. Mobiililaajakaista Minin käyttäjille tarjotaan +303 % hinnankorotusta, joskin ensimmäiset pari vuotta menee tarjouksella vain +101 % korotuksella.

Tällä hetkellä Elisan Prepaid-kauppa tarjoaa tiedotetta enemmän paketteja Latausliittymiin; Nettikuukausi 4G+, Nettikuukausi 4G, Nettiviikko 4G+, Puhepaketti, Viestipaketti ja rajoitettu Rajoitukseton 4G.

Prepaidiin verrattuna Nettikuukausi 2G, Nettikvartaali 2G ja rajoitettu Rajoitukseton 3G paketit puuttuvat.

Ota tästä nyt sitten selvää, puuttuuko osa paketeista Prepaid-kaupasta vai näkyykö siellä vieläkin  liikaa paketteja?

Oli miten oli, nyt kun Latausliittymät on siirretty samaan taustajärjestelmään Prepaidien kanssa, on älytöntä, etteivät kaikki Prepaidien ja Latausliittymien paketit ole saatavilla molempiin liittymiin.

 

Vaikka prepaid- ja latausliittymät pystyy lataamaan saman lataa.elisa.fi sivun kautta ne ovat silti teknisesti erilaisia, minkä takia esimerkiksi latausliittymään voi vaihtaa SIM-kortin mutta prepaid-liittymään ei voi. Koska liittymät ovat eri tuotteita joissa on eri ominaisuuksia myös hinnoittelu niiden välillä on erilaista.
 

Liittymän saldoa ei ymmärtääkseni voi siirtää pakettiin.

Latausliittymä Reilun, Norpan ja Norppa Plussan paketit toimivat kestotilausperiaattella. Ensimmäinen tilaus maksettiin ”tuoreella rahalla”, mutta sen jälkeen paketti veloitettiin saldosta. Paketin tilauksen pystyi poistamaan Oma Saunalahdessa. Myös siinä tilanteessa, että liittymän saldo ei riittänyt paketin uusimiseen, tilaus päättyi.

Uuden Latausliittymä 4G 50M tilausjärjestelmä on tyystin erilainen aikaisempiin Latausliittymiin verrattuna. Paketin tilaus ei ole enää kestotilaus, vaan kertatilaus, aivan kuten Saunalahden Prepaid-liittymissäkin.

Ainakaan Prepaid-kaupassa maksutapana ei ole liittymän saldoa.

@pAy79, oletko kokeillut, toimivatko Prepaid-liittymien tekstiviestikomennot nyt myös Latausliittymillä? Prepaideissa Rajoitetun 4G-paketinhan voi maksaa liittymän saldolla lähettämällä tekstiviestin 4G numeroon 15020. Nettikuukausi 4G voi tilata lähettämällä tekstiviestin DATA50M numeroon 15020.


Asia on juuri niin kuin @irritus sen sanoi eli ​​​​​​​uuden Latausliittymä 4G tilaustapa on erilainen aikaisempiin latausliittymiin verrattuna, ja paketin tilaus ei ole enää kestotilaus, vaan kertatilaus. Toistuvaismaksu mikä helpottaa saman paketin “kestotilausta” (veloitetaan jatkossa kortilta/tililtä, ei saldosta) tulee mahdolliseksi kunhan kaikki nämä muutokset saadaan tehtyä loppuun ja kaikki rypyt matkasta silitettyä, eli ihan tässä piakkoin :slight_smile:

 

Kokeilin, ei toimi.

Asia selvä.

Tässä valossa se, että 25.6.2020 Elisan lakkauttamat paketit hyvitetään saldona, jota ei voi käyttää uusien pakettien tilaamiseen, on ongelma.


Varmistan vielä, onko pakettien tilaus saldosta tekstarikomennolla mahdollista sen jälkeen kun kaikki muutokseen liittyvä on saatu vietyä läpi. Palaillaan tähän!

 

Elisa nosti Latausliittymien soitonsiirtojen hintaa sopimusehtojen vastaisesti. Uuteen hinnastoon ilmestyi tällainen:

Soitonsiirrot
Soitonsiirrot kaikkiin kotimaan liittymiin 0,066€/min
Soitonsiirrot vastaajaan 0€/min

Latausliittymä Reilu-, Norppa- ja Norppa Plus-liittymillä soitonsiirrot Elisan ja Saunalahden matkapuhelinliittymiin olivat maksuttomia, eikä tästä korotuksesta ilmoitettu etukäteen.


Hmm, tästä nyt heti kättelyssä isot pahoittelut jos on näin päässyt käymään ettei tuosta ole tiedotettu, kyllähän jos muutos hinnoittelussa tapahtuu niin siitä pitäisi sitten infoakin tulla :disappointed_relieved:  selvittelen ​​​mitä tuossa on käynyt ja pitääkö hinnoittelutieto paikkaansa ja palaillaan tähän ketjuun heti kun tiedämme enemmän.​
 

Kokeilin ja siirtyneet puhelut syövät Latausliittymän saldoa. Oma Elisa on ristiriidassa hinnaston ja liittymän toteutuksen kanssa.

Oma Elisassa välilehdeltä liittymän käyttö löytyy lisää ristiriitaista tietoa:

Uusi SIM-kortti

Tarvitset uuden SIM-kortin jos nykyinen korttisi on rikki tai kadonnut, tai sinulla on uusi puhelin tai muu laite, johon nykyinen korttisi ei käy. Uuden SIM-kortin aktivointi maksaa 7 €.

Hinnaston mukaan:

Liittymäkortin vaihtomaksu 0,00 €

Lisäksi Oma Elisassa on edelleen päivitä liittymä-painikkeet välilehdillä liittymän käyttö ja sopimus, jotka eivät enää toimi.


Tässä varmasti hämminkiä aiheuttaa se, että näkymä on samanlainen kuin laskutusliittymilläkin mille SIM-kortin vaihto parhaillaan maksaa 7e, mutta latausliittymille toistaiseksi mm. SIM-kortin vaihdot tehdään veloituksetta. Laitan tästä palautteen eteenpäin että josko tuo saataisiin korjattua niin, että tieto näkyy latausliittymille oikein!
 

Rajoitukseton 4G kk-paketti

Sis. rajaton netti (maks. 100 Mbit/s.) Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa. Sis. lisäksi normipuhelut/viestit (maks. 165 minuuttia/viestiä/vrk ja 5000 minuuttia/viestiä/kk) Suomessa ja EU/ETA-maissa kuukaudeksi.

Päivittäiset saldotiedot eivät päivity lataa.elisa.fi-sivulle eikä txt -kysely löydä tietoja. 


@Klunssi jos lähetät saldokyselyn joko tekstiviestinä TILI numeroon 18258 tai näppäilemällä *100# puhelusovelluksella ja sitten valitsemalla vihreä luuri/soita -näppäimen niin saatko siis mitään tietoja ollenkaan? :open_mouth:


Kiitos kaikille huomioista ja kysymyksistä! Osa tiedoista varmistuu vielä kunhan saamme tämän latausliittymämuutoksen kunnialla maaliin, mutta vastailen nyt jo parhaani mukaan ja loppuihin kysymyksiin palataan toivottavasti heti ensi viikolla, kunhan tästä viikonlopusta nyt selvitään :slight_smile:  kiitos kärsivällisyydestä!
 

Miksi Elisan laskutusliittymää ei voi muuttaa latausliittymäksi ellei ensin kierrätä numeroa kilpailijalla? 


Tämä ei valitettavasti ole tosissaan teknisesti mahdollista, edes tämän nyt tapahtuneen latausliittymä-muutoksen jälkeen :confused:  ymmärrän kyllä hyvin harmin tästä aiheesta ja olemme välittäneet eteenpäin palautteen siitä, että tämä olisi toivottu ominaisuus. Koska muutos onnistuu niin sanotusti “kierrättämällä” se toki on jonkin sortin kiertotie ainakin nyt toistaiseksi, mutta ymmärrän hyvin että hullunkuriseltahan tuo tuntuu.

 

Toukokuisen tiedotteen mukaan tällaista ei ollut alunperinkään tulossa. Sen mukaan ainoat Latausliittymään saatavat paketit olisivat Nettikuukausi 4G ja rajoitettu Rajoitukseton 4G. Mobiililaajakaista Minin käyttäjille tarjotaan +303 % hinnankorotusta, joskin ensimmäiset pari vuotta menee tarjouksella vain +101 % korotuksella.

Tällä hetkellä Elisan Prepaid-kauppa tarjoaa tiedotetta enemmän paketteja Latausliittymiin; Nettikuukausi 4G+, Nettikuukausi 4G, Nettiviikko 4G+, Puhepaketti, Viestipaketti ja rajoitettu Rajoitukseton 4G.

Prepaidiin verrattuna Nettikuukausi 2G, Nettikvartaali 2G ja rajoitettu Rajoitukseton 3G paketit puuttuvat.

Ota tästä nyt sitten selvää, puuttuuko osa paketeista Prepaid-kaupasta vai näkyykö siellä vieläkin  liikaa paketteja?

Oli miten oli, nyt kun Latausliittymät on siirretty samaan taustajärjestelmään Prepaidien kanssa, on älytöntä, etteivät kaikki Prepaidien ja Latausliittymien paketit ole saatavilla molempiin liittymiin.

 

Vaikka prepaid- ja latausliittymät pystyy lataamaan saman lataa.elisa.fi sivun kautta ne ovat silti teknisesti erilaisia, minkä takia esimerkiksi latausliittymään voi vaihtaa SIM-kortin mutta prepaid-liittymään ei voi. Koska liittymät ovat eri tuotteita joissa on eri ominaisuuksia myös hinnoittelu niiden välillä on erilaista.
 

Liittymän saldoa ei ymmärtääkseni voi siirtää pakettiin.

Latausliittymä Reilun, Norpan ja Norppa Plussan paketit toimivat kestotilausperiaattella. Ensimmäinen tilaus maksettiin ”tuoreella rahalla”, mutta sen jälkeen paketti veloitettiin saldosta. Paketin tilauksen pystyi poistamaan Oma Saunalahdessa. Myös siinä tilanteessa, että liittymän saldo ei riittänyt paketin uusimiseen, tilaus päättyi.

Uuden Latausliittymä 4G 50M tilausjärjestelmä on tyystin erilainen aikaisempiin Latausliittymiin verrattuna. Paketin tilaus ei ole enää kestotilaus, vaan kertatilaus, aivan kuten Saunalahden Prepaid-liittymissäkin.

Ainakaan Prepaid-kaupassa maksutapana ei ole liittymän saldoa.

@pAy79, oletko kokeillut, toimivatko Prepaid-liittymien tekstiviestikomennot nyt myös Latausliittymillä? Prepaideissa Rajoitetun 4G-paketinhan voi maksaa liittymän saldolla lähettämällä tekstiviestin 4G numeroon 15020. Nettikuukausi 4G voi tilata lähettämällä tekstiviestin DATA50M numeroon 15020.


Asia on juuri niin kuin @irritus sen sanoi eli uuden Latausliittymä 4G tilaustapa on erilainen aikaisempiin latausliittymiin verrattuna, ja paketin tilaus ei ole enää kestotilaus, vaan kertatilaus. Toistuvaismaksu mikä helpottaa saman paketin “kestotilausta” (veloitetaan jatkossa kortilta/tililtä, ei saldosta) tulee mahdolliseksi kunhan kaikki nämä muutokset saadaan tehtyä loppuun ja kaikki rypyt matkasta silitettyä, eli ihan tässä piakkoin :slight_smile:

 

Kokeilin, ei toimi.

Asia selvä.

Tässä valossa se, että 25.6.2020 Elisan lakkauttamat paketit hyvitetään saldona, jota ei voi käyttää uusien pakettien tilaamiseen, on ongelma.


Varmistan vielä, onko pakettien tilaus saldosta tekstarikomennolla mahdollista sen jälkeen kun kaikki muutokseen liittyvä on saatu vietyä läpi. Palaillaan tähän!

 

Elisa nosti Latausliittymien soitonsiirtojen hintaa sopimusehtojen vastaisesti. Uuteen hinnastoon ilmestyi tällainen:

Soitonsiirrot
Soitonsiirrot kaikkiin kotimaan liittymiin 0,066€/min
Soitonsiirrot vastaajaan 0€/min

Latausliittymä Reilu-, Norppa- ja Norppa Plus-liittymillä soitonsiirrot Elisan ja Saunalahden matkapuhelinliittymiin olivat maksuttomia, eikä tästä korotuksesta ilmoitettu etukäteen.


Hmm, tästä nyt heti kättelyssä isot pahoittelut jos on näin päässyt käymään ettei tuosta ole tiedotettu, kyllähän jos muutos hinnoittelussa tapahtuu niin siitä pitäisi sitten infoakin tulla :disappointed_relieved:  selvittelen ​​​mitä tuossa on käynyt ja pitääkö hinnoittelutieto paikkaansa ja palaillaan tähän ketjuun heti kun tiedämme enemmän.​
 

Kokeilin ja siirtyneet puhelut syövät Latausliittymän saldoa. Oma Elisa on ristiriidassa hinnaston ja liittymän toteutuksen kanssa.

Oma Elisassa välilehdeltä liittymän käyttö löytyy lisää ristiriitaista tietoa:

Uusi SIM-kortti

Tarvitset uuden SIM-kortin jos nykyinen korttisi on rikki tai kadonnut, tai sinulla on uusi puhelin tai muu laite, johon nykyinen korttisi ei käy. Uuden SIM-kortin aktivointi maksaa 7 €.

Hinnaston mukaan:

Liittymäkortin vaihtomaksu 0,00 €

Lisäksi Oma Elisassa on edelleen päivitä liittymä-painikkeet välilehdillä liittymän käyttö ja sopimus, jotka eivät enää toimi.


Tässä varmasti hämminkiä aiheuttaa se, että näkymä on samanlainen kuin laskutusliittymilläkin mille SIM-kortin vaihto parhaillaan maksaa 7e, mutta latausliittymille toistaiseksi mm. SIM-kortin vaihdot tehdään veloituksetta. Laitan tästä palautteen eteenpäin että josko tuo saataisiin korjattua niin, että tieto näkyy latausliittymille oikein!
 

Rajoitukseton 4G kk-paketti

Sis. rajaton netti (maks. 100 Mbit/s.) Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa. Sis. lisäksi normipuhelut/viestit (maks. 165 minuuttia/viestiä/vrk ja 5000 minuuttia/viestiä/kk) Suomessa ja EU/ETA-maissa kuukaudeksi.

Päivittäiset saldotiedot eivät päivity lataa.elisa.fi-sivulle eikä txt -kysely löydä tietoja. 


@Klunssi jos lähetät saldokyselyn joko tekstiviestinä TILI numeroon 18258 tai näppäilemällä *100# puhelusovelluksella ja sitten valitsemalla vihreä luuri/soita -näppäimen niin saatko siis mitään tietoja ollenkaan? :open_mouth:

Nyt vihdoin sain tuolla TILI kyselyllä saldotiedot, ja lataa.elisa.fi-sivullekin on minuutit päivittyneet. Hyvä juttu. Pari päivää oli joku jummi päällä... *100# kyselyllä saa saldotiedot, ei paketin sisältämää tarkempaa erittelyä... 

Voisitteko kertoa miten tämä pitäisi oikein tulkita: "lisäksi normipuhelut/viestit (maks. 165 minuuttia/viestiä/vrk ja 5000 minuuttia/viestiä/kk)"? Eli jos tuo 165 min on vrk maksimi pakettiin sisältyvää puhetta, niin eikö tuon 165 min pitäisi nollautua joka vrk? Minulla ainakin tuon minuuttimäärä vähenee koko ajan ilman, että se nollautuisi.

Vai onko kyseessä kuitenkin paketti, joka sisältää 5000 min puhetta / kk, jolloin ei olisikaan vrk - maksimia? 

 


Tapaus: Soitonsiirron muuttuminen maksulliseksi uudistuneessa ‘Saunalahti latausliittymä 4G 50M’.

Mielestäni elisalla ei ole oikeutta laskuttaa soitonsiirrosta Elisa Saunalahden liittymiin ennen kuin se on ilmoittanut siitä nykyisille liittymänhaltijoille (Elisan yleiset sopimusehdot kuluttaja-asiakkaalle 10.1). Aiemmin elisa on noudattanut keskimäärin yhden (1) kuukauden muutosilmoitusaikaa yhdenmukaistaessaan esimerkiksi kuukausimaksuja.

Toivottavasti teletoimija tekee automaattisesti tarvittavat hyvitykset, ettei jokaisen käyttäjän tarvitse erikseen reklamoida viestintäpalvelun virheestä (Elisan yleiset sopimusehdot kuluttaja-asiakkaalle 5.2).

Jos tieto soitonsiirron maksullisuudesta on nyt saatavilla uuden liittymän avaajalle, häntä voidaan toki laskuttaa siitä.

En halua tapauksessa hakea syyllistä, jos puutteellisen tiedonkulun syynä kyseessä on inhimillinen erhe kesähelteellä. Toivon teletoimijan kuitenkin noudattavan omia sopimusehtojaan ja mukauttavan toimintonsa niiden mukaisiksi.

Ps. Konsernin ulkopuoliselta asiakasraadilta voisi pyytää myös kommentteja ja korjausehdotuksia tiedotusaihioihin (vink, vink). 

 

Korjaus: Tosiaan myös elisan verkkoasioinnin omilla sivuilla kerrotaan edelleen soitonsiirron “Suomessa olevasta GSM-puhelimesta toiseen Saunalahden liittymään on maksuton”.

 

Viite: Sitaatti elisan verkkoasioinnista 29.6.2020

 


 

Kokeilin ja siirtyneet puhelut syövät Latausliittymän saldoa. Oma Elisa on ristiriidassa hinnaston ja liittymän toteutuksen kanssa.

Oma Elisassa välilehdeltä liittymän käyttö löytyy lisää ristiriitaista tietoa:

Uusi SIM-kortti

Tarvitset uuden SIM-kortin jos nykyinen korttisi on rikki tai kadonnut, tai sinulla on uusi puhelin tai muu laite, johon nykyinen korttisi ei käy. Uuden SIM-kortin aktivointi maksaa 7 €.

Hinnaston mukaan:

Liittymäkortin vaihtomaksu 0,00 €

Lisäksi Oma Elisassa on edelleen päivitä liittymä-painikkeet välilehdillä liittymän käyttö ja sopimus, jotka eivät enää toimi.

 


Tässä varmasti hämminkiä aiheuttaa se, että näkymä on samanlainen kuin laskutusliittymilläkin mille SIM-kortin vaihto parhaillaan maksaa 7e, mutta latausliittymille toistaiseksi mm. SIM-kortin vaihdot tehdään veloituksetta. Laitan tästä palautteen eteenpäin että josko tuo saataisiin korjattua niin, että tieto näkyy latausliittymille oikein!

 

 

Tilasin uuden sim-kortin latausliittymään, kun vanhassa puhelimessa oli micro-sim ja uudessa on nano-sim.

Tänään tuli tilausvahvistus ja 7€ lasku:

 


Osallistu keskusteluun