Blog

Miksi laskuni loppusumma ei vastaa oletettua?

  • 12 July 2019
  • 2 kommenttia
  • 4499 katselukerrat
Miksi laskuni loppusumma ei vastaa oletettua?
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 243 kommenttia
Laskun loppusumma voi olla oletettua suurempi useasta erilaisesta syystä. Alla on listattu yleisimpiä syitä, josta johtuen laskun loppusumma on sovittua tai oletettua suurempi.

Ensimmäinen laskuni

Laskun loppusumma voi olla sovittua suurempi ensimmäisen laskun osalta, sillä ensimmäinen lasku pitää sisällään yleensä veloituksia uudesta liittymästä vajaalta kuukaudelta, sekä seuraavalta kokonaiselta kuukaudelta. Liittymämaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, eli mikäli sopimus avataan voimaan kuun 17. päivä, laskussa veloitetaan liittymästä kyseinen kuukausi loppuun, sekä seuraava kokonainen kuukausi.

Laskusta löytyy laskuerittely, josta pääset kätevästi tarkistamaan päivämäärät, joilta laskulla veloitetaan. Laskuerittely löytyy myöskin OmaElisasta välilehdeltä Laskut.

Ensimmäisen laskun jälkeen laskutus tasaantuu ja jatkossa laskutus jakso on kalenterikuukausi ja saat laskun kerran kuukaudessa.

Liittymääni on päivitetty

Kun liittymälle tehdään muutoksia, laskutus päättyy siihen päivään kun muutos astuu voimaan. Uuden liittymän laskutus alkaa muutosta seuraavana päivänä. Mikäli olet jo kerennyt maksaa kuukausimaksun liittymästä ja teet tämän jälkeen päivityksen liittymällesi, jo maksetut kausimaksut hyvitetään laskullesi automaattisesti.

Laskuerittelystä pääset näkemään tarkat päivämäärät, joilta laskullasi veloitetaan. Laskuerittely löytyy OmaElisasta välilehdeltä Laskut.


Laskullani on veloituksia liittymäni pakettiin kuulumattomista palveluista

Puhelut, tekstiviestit sekä sovelluksien kautta tilatut erityismaksulliset palvelut näkyvät laskulla omalla rivillään. Nämä erityismaksulliset palvelut veloitetaan aina palveluntarjoajan hinnaston mukaisesti, eivätkä ne kuulu liittymän pakettiin. Laskullasi näkyy myös palveluntarjoajan nimi, mikäli se on saatavilla. Esimerkiksi yksityisyyden suojan piiriin kuuluvista palveluista ei palveluntarjoajaa näytetä.

Erityismaksullisia palveluita ovat mm.
  • Soitot palvelu- ja yritysnumeroihin, osallistumiset äänestyksiin tai lahjoituksiin
  • Tekstiviestit palvelu- ja yritysnumeroihin, osallistumiset äänestyksiin tai lahjoituksiin.
  • Palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta, esimerkiksi matkaliput, mobiilipelin tarjoamat lisämaksulliset palvelut kuten virtuaalivalutta, lisäosat ym.
Ylläolevat eivät sisälly pakettiliittymien puhe- tai viestipaketteihin. Minuttivelotteisissa liittymissä kulut tulevat muiden puheluiden ja tekstiviestien päälle

Jos puheluerittelyssäsi näkyy tapahtumia joita et tunnista tehneesi, tarkista löytyisikö seuraavista ohjeista apua:

Puheluerittelyssäni näkyy puhelu, jota en ole soittanut?
Miten selvitän eri palvelutekstiviestiveloitusten taustalla olevat palveluntarjoajat?
Miten ostot verkkopalveluista päätyvät puhelinlaskulle ja miten estän mobiilimaksamisen?


Olen ollut ulkomailla

Puhelimen käyttö ulkomailla on lähes aina kalliimpaa kuin kotimaassa, sillä puhelut, viestit ja netin käyttö veloitetaan erillisen roaming-hinnoittelun mukaan. Osaan liittymistämme kuuluu myös ulkomaankäyttöä EU- ja ETA -maiden alueella. Voit tarkistaa oman liittymätyyppisi OmaElisasta.


Olen maksanut laskuni myöhässä

Mikäli olet maksanut laskusi myöhässä, lähetämme sinulle maksukehotuksen josta muodostuu seuraavalle laskullesi 5 euron maksukehotusmaksu. Maksukehotusmaksu veloitetaan seuraavalla normaalilla kuukausilaskulla.

OmaElisassa näet Laskut -välilehdellä laskun eräpäivän sekä laskun maksupäivän. Mikäli alkuperäisellä eräpäivällä ja laskun maksupäivällä on eroa 14 päivää, tai enemmän, sinulta laskutetaan maksukehotusmaksu.

Mikäli lasku näkyy OmaElisassa maksettuna, sinun ei tarvitse välittää sinulle saapuvasta maksukehotuksesta. Maksukehotusmaksu peritään kuitenkin seuraavalla normaalilla kuukausilaskullasi, mikäli maksu on maksettu yli 14 päivää myöhässä.

Maksukehotusmaksun lisäksi laskultasi löytyy myös korkolain mukainen viivästyskorko.


Olen irtisanonut liittymäni

Liittymillä on sopimusehdoissamme määritetyt irtisanomisajat, joten liittymän käyttö sekä laskutus päättyvät aikaisintaan irtisanomisajan umpeuduttua.

Liittymän kuukausimaksut veloitetaan etukäteen, mutta käytön mukaiset maksut veloitetaan jälkikäteen, josta johtuen irtisanotusta liittymästä veloitetaan vielä mahdolliset käytön mukaiset maksut viimeisellä laskulla, joka saapuu sinulle yleensä vasta liittymän irtisanomisen jälkeen.

Myöskin irtisanottujen liittymien laskut näet kätevästi OmaElisasta

Esimerkki: Irtisanot liittymäsi 16.9. Irtisanomisaika on 14 vuorokautta, joten liittymä irtisanotaan 30.9. Syyskuun alussa olet saanut laskun, jolla on veloitettu kausimaksuja syyskuun loppuun. Lokakuussa saat vielä laskun, jossa veloitetaan kausimaksuun kuulumattomat maksut, kuten käytön mukaiset puhelumaksut tai pakettiliittymään kuulumattomat puhelut syyskuun ajalta.


En ole saanut laskua, vaikka minulla on voimassaoleva liittymä

Laskuillamme on 5 euron minimilaskutusraja. Mikäli laskun loppusumma jää alle 5 euron, ei kyseisenä kuukautena laskua lähetetä sinulle vaan siirretään se seuraavan kuukauden laskulle.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

2 kommenttia

Miten aktivoimattomsta liittymästä voi tulla lasku kun en ole ottanut koko korttia käyttöön??? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Miten aktivoimattomsta liittymästä voi tulla lasku kun en ole ottanut koko korttia käyttöön??? 

Vastailin tähän toisessa ketjussa mihin olit saman kysymyksen laitellut