Skip to main content
Vastaus

Mikä ihmeen vakuusmaksu?

  • July 6, 2021
  • 10 kommenttia
  • 2678 katselukerrat

Tämä on täysin järjetöntä, tilasin 3 kpl Samsung S21 Ultra 512Gb puhelinta, koska tuntui että tarjous oli kohtuullisen hintainen noin 1300,00 euroa kappaleelta. Otin maksuajaksi 3 vuotta korottomasti ja kuluttomasti kuten myyjä vakuutti. Kuinka ollakkaan minulle tuli sähköpostissa kolme kertaa 960,00 euron vakuusmaksulaskut, joista myyjä ei maininnut laisinkaan. Mitä minä maksan sitten seuraavat kolme vuotta ja milloin vakuusmaksu palautetaan. Olisin mieluummin ostanut suoraan käteisellä laitteet jos vain liikkeessä olisi sellaisia ollut, mutta eipä ollut. Minusta tällainen osamaksukauppa on täysin järjen vastaista jossa pyydetään vakuusmaksuksi lähes koko laitteen ostoarvo. Taitaapi olla viimeinen kerta kun teen Elisan kanssa kauppoja. Maksut olen aina maksanut ajallaan, luottotiedot on kunnossa, pitkä asiakassuhde Elisaan takana ja useita liittymiä ja viihdepaketti käytössä. Tunsin itseni todella petetyksi kaupassa koska se poikkesi kokonaan siitä mitä oli myyjän kanssa ollut puhe kuukausieristä. Sanallakaan ei mainittu koko vakuusmaksua. Tämä on todella törkeää asiakkaan aliarvioimista ja loukkaavaa koska ymmärsin, ettei Elisa anna mitään arvoa pitkälle asiakassuhteelle ja epäilee minua epärehelliseksi huijariksi. Haistakoon päivänkakkaran koko Elisan myyntiosasto. Kiitos, että pilasitte maineenne ja minun luottamukseni teidän palveluunne.


EDIT // Siivottu ulkoasua ja keskustelun otsikkoa OmaYhteisön pelisääntöjen mukaiseksi. -draakki 7.7.2021

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki

Hei @Paroni Piironen ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Äh, kurja kuulla että vakuusmaksut tulivat tässä tapauksessa ikävänä yllätyksenä :confused:  on aina hyvin yksilöllistä milloin vakuusmaksut määräytyvät ja minkä suuruisina, merkintä luottotiedoissa, epäselvyyksiä katuosoitteessa tai muissa asiakastiedoissa, tai esimerkiksi epätasainen maksuhistoria Elisalle ovat tyypillisimpiä syitä mistä vakuusmaksu määräytyy. Kuitenkin myös vaikka useamman kalliimman laitteen osto kerralla voi hälyttää automaatiolle että ostoksissa voisi olla mahdollisesti jotain epäilyttävää, ja haluammekin olla näissä asioissa tarkkana. Valitettavasti myyjä ei myyntitilanteessa suoraan näe muodostuuko vakuusmaksu vai ei koska luotonhallinnalliseen prosessiin voi mennä usein joistain tunneista päivään tai pariin riippuen siitä meneekö se automaatiolla vai manuaalisesti, mutta ymmärrän hyvin että jos ja kun vakuusmaksupyyntö sitten kilahtaa yllättäen sähköpostiin se voi olla ikäväkin yllätys. Tällaisessa tilanteessa voimme tottakai tapauskohtaisesti katsoa esimerkiksi maksuhistoriaa jne. Elisalle ja konsultoida luotonhallintaa asiassa :slight_smile:

Kuukausimaksuja voi maksaa normaalisti sovitun maksuaikataulun mukaisesti jos ja kun vakuusmaksu(t) on maksettu. Vakuusmaksu voidaan asiakkaan pyynnöstä kohdistaa laitteen loppuerille kun laitteesta on puolet maksettu, tai se voidaan palauttaa kokonaisuudessaan asiakkaan tilille ja/tai asiakkaan pyynnöstä kohdistaa tuleville Elisan laskuille kun laite on maksettu kokonaan pois.

Katsoisimme mieluusti tilanteen vielä tarkemmin, pystyisitkö laittamaan meille yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? Katsotaan miltä vakuusmaksut näyttävät ja vähän tarkemmin syitä niiden muodostumiselle :thumbsup_tone2: kiitos!

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

10 kommenttia

Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • July 7, 2021

Operaattorit laittaa  maksuhäiriöisillä  mistä tässä varmaan kyse

asiakkaan  riskiottajaksi  koska  vakuusmaksu  on    operaattorille  lähes riskitöntä kauppaa

ja kaupan päälle  asiakas on heikoilla jos syystä tai toisesta operaattori ei pysty palauttaan vakuusmaksua .

 


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • July 7, 2021

kyse on laitteista tässä tilanteessa. kilpailijat ei ole sen parempia tässä asiassa. karkea raja tuntuu olevan noin 2000 eurossa jolloin kaikille tulee ennakkomaksuja riippumatta luottotiedoista.

myyjän olisi pitänyt tietää tällaista yleisellä tasolla mutta lopullinen päätös tulee luotonosastolta jonka sääntöjä myyjä ei suoraan tiedä.

huom. en edusta elisaa.


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • July 7, 2021

kyse on laitteista tässä tilanteessa. kilpailijat ei ole sen parempia tässä asiassa. karkea raja tuntuu olevan noin 2000 eurossa jolloin kaikille tulee ennakkomaksuja riippumatta luottotiedoista.

myyjän olisi pitänyt tietää tällaista yleisellä tasolla mutta lopullinen päätös tulee luotonosastolta jonka sääntöjä myyjä ei suoraan tiedä.

huom. en edusta elisaa.

Elisa  ei  kerro  luottorajaa   omissa tiedoissa niinkuin telia

elisa  vois  tässä  asiassa   ottaa oppia teliasta 

niin asiakkat  tietäis  koska  vois tulla vakuusmaksu

kun luulis  että ei sekään elisan maineen kannalta kovinkaan hyvä asia ole  että asiakas  pettyy ja  jättää tilaamatta kun  vakuusmaksua ei tilaushetkellä kerrottu  huono asiakspalvelu aina  muistetaan pitenmpään kuin hyvä .

 


draakki
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • July 8, 2021

Hei @Paroni Piironen ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Äh, kurja kuulla että vakuusmaksut tulivat tässä tapauksessa ikävänä yllätyksenä :confused:  on aina hyvin yksilöllistä milloin vakuusmaksut määräytyvät ja minkä suuruisina, merkintä luottotiedoissa, epäselvyyksiä katuosoitteessa tai muissa asiakastiedoissa, tai esimerkiksi epätasainen maksuhistoria Elisalle ovat tyypillisimpiä syitä mistä vakuusmaksu määräytyy. Kuitenkin myös vaikka useamman kalliimman laitteen osto kerralla voi hälyttää automaatiolle että ostoksissa voisi olla mahdollisesti jotain epäilyttävää, ja haluammekin olla näissä asioissa tarkkana. Valitettavasti myyjä ei myyntitilanteessa suoraan näe muodostuuko vakuusmaksu vai ei koska luotonhallinnalliseen prosessiin voi mennä usein joistain tunneista päivään tai pariin riippuen siitä meneekö se automaatiolla vai manuaalisesti, mutta ymmärrän hyvin että jos ja kun vakuusmaksupyyntö sitten kilahtaa yllättäen sähköpostiin se voi olla ikäväkin yllätys. Tällaisessa tilanteessa voimme tottakai tapauskohtaisesti katsoa esimerkiksi maksuhistoriaa jne. Elisalle ja konsultoida luotonhallintaa asiassa :slight_smile:

Kuukausimaksuja voi maksaa normaalisti sovitun maksuaikataulun mukaisesti jos ja kun vakuusmaksu(t) on maksettu. Vakuusmaksu voidaan asiakkaan pyynnöstä kohdistaa laitteen loppuerille kun laitteesta on puolet maksettu, tai se voidaan palauttaa kokonaisuudessaan asiakkaan tilille ja/tai asiakkaan pyynnöstä kohdistaa tuleville Elisan laskuille kun laite on maksettu kokonaan pois.

Katsoisimme mieluusti tilanteen vielä tarkemmin, pystyisitkö laittamaan meille yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? Katsotaan miltä vakuusmaksut näyttävät ja vähän tarkemmin syitä niiden muodostumiselle :thumbsup_tone2: kiitos!


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • July 8, 2021

Mielestäni se on asiakkaan aliarvioimista  jos asiakas   ei  voi  koskaan tietää    hyväksytäänkö tilaus   luottotarkistuksessa  vaikka   asiat olis hoidettu hyvin  siksi  olis  hyvä  olla joku  asiakkaalle kerrottu  luottoraja  mikä ei lähtökohtasesti   edellytä  vakuusmaksua .


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • July 8, 2021

Hei @Paroni Piironen ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

vakuusmaksu(t) on maksettu. Vakuusmaksu voidaan asiakkaan pyynnöstä kohdistaa laitteen loppuerille kun laitteesta on puolet maksettu, tai se voidaan palauttaa kokonaisuudessaan asiakkaan tilille ja/tai asiakkaan pyynnöstä kohdistaa tuleville Elisan laskuille kun laite on maksettu kokonaan pois.

 

Siis hetkinen, puolet ? Eli ensin maksa ~2/3 laitteen hinnasta vakuusmaksuna ja sitten vielä puolet, että saat maksettua vakuushinnalla loput puolet ja ~1/3osa raha on ollut elisalle vain ilmaista lainaa asiakkaalta ja palautetaan kun laite on maksettu? Onko tämä edes laillista toimintaa ?


Forum|alt.badge.img+9
  • Avulias
  • July 8, 2021

Laite   hankinnoissa  harvoin  vakuusmaksuja  kannattaa  maksaa koska   vakuusmaksut on yleensä niin korkeita että saattaa saada  muualta  samalla  rahalla  laitteen heti 

eriasia on  puhelinliittymät   jossa se voi  olla  kannattavaa jos  tiedostaa että  luottotappio riskin ottaa asiakas.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • July 8, 2021

Asia on nyt selvitelty osittain ja päädyin siihen ratkaisuun, että pyydän vakuusmaksun kuittaamista puhelinten lyhennykseksi ja samalla pyysin koko loppuerästä yhden laskun, jonka jälkeen en ole Elisalle senttiäkään velkaa. 

Ainut syy osamaksukauppaan itselläni oli kun myyjä kertoi 36 kuukauden korottomasta ja kuluttomasta lyhennyksestä kuukausierän ollessa noin 35€ per laite. Olisin sijoittanut tulevat osamaksurahat pörssiosakkeisiin ja saanut niille mahdollisesti kohtuullista arvonnousua ja osinkoja vuosittain. Valitettavasti suunnitelmani ei toteutunut tällä kertaa suurten vakuusmaksujen vuoksi. 

Odotan kuitenkin vielä mielenkiinnolla perusteluja miksi minut on luokiteltu “riskiasiakkaaksi” vaikka luottotiedot, osoitetiedot, laskuhistoria ja muut mahdolliset seikat ovat moitteettomat. Olen kuitenkin maksanut Elisalle useista puhelinliittymistä, Elisa viihde palvelusta, kaapelinetistä ym. noin 150€ joka kuukausi jo useamman vuoden ajan. 

Vastauksen saatuani tämän asian käsittelyn voin lopettaa omalta osaltani siihen. Lopputuloksena kuitenkin voin kertoa, että jäi paha maku suuhun tästä tapauksesta ja täysin ilman omaa syytäni. 


  • July 8, 2021

Odotan kuitenkin vielä mielenkiinnolla perusteluja miksi minut on luokiteltu “riskiasiakkaaksi” vaikka luottotiedot, osoitetiedot, laskuhistoria ja muut mahdolliset seikat ovat moitteettomat.

 

Eiköhän siihen riitä ihan vaan tämä 3900 euron vakuudeton laina, joka ylittää jonkun Elisalla määritellyn riskirajan.


Forum|alt.badge.img

Asia on nyt selvitelty osittain ja päädyin siihen ratkaisuun, että pyydän vakuusmaksun kuittaamista puhelinten lyhennykseksi ja samalla pyysin koko loppuerästä yhden laskun, jonka jälkeen en ole Elisalle senttiäkään velkaa. 

Ainut syy osamaksukauppaan itselläni oli kun myyjä kertoi 36 kuukauden korottomasta ja kuluttomasta lyhennyksestä kuukausierän ollessa noin 35€ per laite. Olisin sijoittanut tulevat osamaksurahat pörssiosakkeisiin ja saanut niille mahdollisesti kohtuullista arvonnousua ja osinkoja vuosittain. Valitettavasti suunnitelmani ei toteutunut tällä kertaa suurten vakuusmaksujen vuoksi. 

Odotan kuitenkin vielä mielenkiinnolla perusteluja miksi minut on luokiteltu “riskiasiakkaaksi” vaikka luottotiedot, osoitetiedot, laskuhistoria ja muut mahdolliset seikat ovat moitteettomat. Olen kuitenkin maksanut Elisalle useista puhelinliittymistä, Elisa viihde palvelusta, kaapelinetistä ym. noin 150€ joka kuukausi jo useamman vuoden ajan. 

Vastauksen saatuani tämän asian käsittelyn voin lopettaa omalta osaltani siihen. Lopputuloksena kuitenkin voin kertoa, että jäi paha maku suuhun tästä tapauksesta ja täysin ilman omaa syytäni. 


Itse olen kuullut laskukaavasta, että kuukausimaksujen pohjalta lasketaan paljonko “luottoa” voidaan myöntää. Kaavoja on monta erilaista ja tosiaan se on sinne tietokoneelle ohjelmoitu ja hyvin hankala ennakkoon tietää kuka saa mitäkin.

 

Kannattaisikohan hiukan tehdä kilpailutusta nytkun on kerta aihetta? Sopivammat paketit katsella niin eikähän alle 100€ kuukausilaskutukseen pääse. Hyvin tarjousta saa kun numeronsiirrot laittaa menemään.