Vastattu

Mobiilitukiasema on hidas puhelimessa

  • 24 May 2023
  • 6 kommenttia
  • 711 katselukerrat

Olen käyttänyt mobiilitukiasemaa vuosikausia, eikä siinä ole ollut mitään ongelmia. Nyt on pari viikkoa ollut lähiverkon nopeus nollilla tai erittäin minimaalinen. Puhelin on Samsung s 21+ 5G.

Tiedän, että läppäriä voi käyttää usb-yhteyden kautta, mutta se ei auta, kun käyttää chromecastia. 

Verkkotilana on automaattinen 5G/4G/3G/2G, johon en ilmeisesti voi vaikuttaa.

Elisa chat kehoittaa olemaan yhteydessä omaguruun, mutta en halua maksaa maltaita kyseisestä palvelusta.

Puhelimessa siis kaikki toimii ihan hyvin mutta mobiilitukiaseman yhteys on huono.

Arvelen että naapurissa on joku tukiasema, joka käyttää samaa kaistaa ja häiritsee puhelimen verkkoa, mutta en tiedä kuinka voisin vaihtaa kaistaa puhelimessa.

Mitä voin asialle tehdä?

 

EDIT 24.5.2023 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -Burnett

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Snouppi 30 May 2023, 14:25

Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Olen käyttänyt mobiilitukiasemaa vuosikausia, eikä siinä ole ollut mitään ongelmia. Nyt on pari viikkoa ollut lähiverkon nopeus nollilla tai erittäin minimaalinen. Puhelin on Samsung s 21+ 5G.

Tiedän, että läppäriä voi käyttää usb-yhteyden kautta, mutta se ei auta, kun käyttää chromecastia. 

Verkkotilana on automaattinen 5G/4G/3G/2G, johon en ilmeisesti voi vaikuttaa.

Elisa chat kehoittaa olemaan yhteydessä omaguruun, mutta en halua maksaa maltaita kyseisestä palvelusta.

Puhelimessa siis kaikki toimii ihan hyvin mutta mobiilitukiaseman yhteys on huono.

Arvelen että naapurissa on joku tukiasema, joka käyttää samaa kaistaa ja häiritsee puhelimen verkkoa, mutta en tiedä kuinka voisin vaihtaa kaistaa puhelimessa.

Mitä voin asialle tehdä?

Puhelimen WLAN-tukiasema/hotspot on yleensä asetuksiltaan varsin minimaalinen ja useimmissa ei voi esim. valita kanavaa , millä laite toimii.

Mobiilireitittimissä asetuksia kyllä riittää. Ylipäätään puhelimen käyttämistä tukiasemana muille laitteille ei suositella , koska se tappaa laitteen akun aika nopeasti.

Tiedän toki tämän ja käyttö on melko vähäistä. Mutta käytänpä vähän tai paljon, sen pitäisi toimia!

Käyttäjätaso 7

Tiedän toki tämän ja käyttö on melko vähäistä. Mutta käytänpä vähän tai paljon, sen pitäisi toimia!

Juu oikeassa olet.

Se pointtini onkin , että puhelimen asetukset ovat kovin minimaaliset ja jos kuuluvuusalueella on paljon muita WLAN-tukiasemia häiritsemässä , niin puhelimen asetuksilla ei asialle voi tehdä oikein mitään.

Itselläni puhelimessa on vain seuraavat asetukset:

  • Tukiaseman nimi
  • Käytettävä kaista 5GHz tai 2,4GHz
  • Salausavain
  • Salausmoodi

Taajuuskaistaa voit kokeilla vaihtaa mikäli muut laitteesi tukevat molempia kaistoja.

Mobiilireitittimissä on em. lisäksi mahdollista lukita kanavia , mikäli häiritseviä kanavia on ympäristössä tietyllä kanavalla.

WiFi Analyzer appilla voit tutkia , mitä tukiasemia ja millä taajuudella/kanavalla ympäristössäsi on.

Toki voit tutkia onko niitä häiriöitä vain yhdessä käyttöympäristössä vai yleisemmin. Jos on yleisemmin , niin vika lienee puhelimessa.

Onkohan operaattoreilla omat kaistansa? Ihmetyttää lähinnä, jos naapuriin on tullut uusi yhteys, kuten epäilen, se voi häiritä toista yhteyttä ja se toinen ei voi asialle mitään. Täytynee mennä koputtelemaan nappureiden oville, että vaihtamaan kaistaa ne, kun itse en siihen pysty. 🤔

Käyttäjätaso 7

Onkohan operaattoreilla omat kaistansa? Ihmetyttää lähinnä, jos naapuriin on tullut uusi yhteys, kuten epäilen, se voi häiritä toista yhteyttä ja se toinen ei voi asialle mitään. Täytynee mennä koputtelemaan nappureiden oville, että vaihtamaan kaistaa ne, kun itse en siihen pysty. 🤔

Ei operaattoreilla ole WLAN-kanavien kanssa mitään tekemistä. Laitevalmistajat käyttävät standardoituja taajuuksia ja kanavanvalinta oletuksena on automaattinen. Puhelimissa sitä ei voi muuttaa , mutta reitittimissä voi.

Kokeilepa sitä naapurin kanssa sopimista ja valitkaa sopiva kanava kiinteäksi , automaatilla se muuttuu itsestään. Voi auttaa hetkeksi , mutta edelleen sen sinun puhelimen kanava voi itsestään muuttua , kun sitä ei voi lukita.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Suosittelen tekemään Samsungille verkkoasetusten nollauksen kertaalleen. Jatkuva mobiilitukiaseman käyttö ei yleensä ole suositeltavaa ainakaan akun kannalta. Tuttavalla tuppasi tilttaamaan ajoittain tuo yhteydenjakaminen, mutta puhelimen bootilla tai verkkoasetusten nollauksella tokeni. 

Menee todennäköisesti näin kyseisellä luurilla: Asetukset → Yleinen hallinta → Palauta → Nollaa verkkoasetukset.

Lisäksi oikein mukava saada sinut meidän matkaan OmaYhteisöön @nalliainen! 🔥

Osallistu keskusteluun