Onko kenellekään tapahtunut seuraavaa:
Puhelin ostettu ulkomailta valmistajalta, ei yksityiseltä. Kyseessä siis täysin uusi puhelin. Puhelin toimi hetken ja nyt ei. Elisan mukaan puhelimen IMEI on mustalla listalla. Ymmärtäisin tämän jos olisi ostettu yksityiseltä jne. mutta arvostettu firma/valmistaja jne. Kuitit, takuut ym. on.
Viestiä laitettu myyjälle, mutta pyhät ym. nyt ja kiinnostaisi tietää, miten tällainen on mahdollista ja onko kohtalotovereita?
Netistä löytyi, että jotkut ulkomailla kirjaavat myyntitiskissä olevien puhelimien IMEI-koodeja ja laittavat niitä joihinkin muihin puhelimiin. Aika kaukaa haettu syy. Eikä tietoa onko ko. puhelin ollut edes missään tiskissä vai pakasta vedetty varastosta.
en ole kuullut vastaavaa.
mutta samsung laitteilla on aluelukko, eli jos ei ole käytetty x minuuttia omalla alueella niin menee lukkoon. tämä taitaa olla valmistajan rajoite. ihmettelen kuitenkin tätä lukkoa. alueet ovat karkeasti maanosia. muita valmistajan rajoitteista olen kuullut, eli sammutetaan etänä jos vie väärälle alueelle.
siitä olen kuullut että operaattorit lähinnä usa:ssa blokkailee laitteita mielivaltaisesti. ne argumentoi yhteensopivuuden nimissä, mutta haiskahtaa liiketoiminnalta suosia omia laitteitaan.
minulla on laite jossa voi vaihtaa imei koodin. en ole asianajaja, mutta imei:n vaihtaminen suomessa on sallittu, oikeammin ei ole kielletty. mutta ei välttämättä muualla maailmassa.
https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2002/31/data.pdf
https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2002/31/notes?view=plain