Tilauksen peruuttaminen

  • 14 February 2022
  • 4 kommenttia
  • 359 katselukerrat

Tilasin Elisalta tarjouspuhelimen 17.11.2021 ja tilausvahvistuksen jälkeen pahoittelut, ettei tuotetta ole varastossa. Kyselin useaan otteeseen syytä tuotteen saatavuuteen, mutta en saanut kuin pahoitteluja vastaukseksi. Kysyin kuluttajansuojasta voiko myyjä jatkuvasti lykätä toimitusta ja vain todeta, että tavarantoimittaja ei osaa arvioida toimitusaikaa. Kuluttjansuojasta neuvoivat antamaan lisäajan jonka jälkeen voisin hankkia tuotteen kateostona muualta. Ehdotin tätä Elisalle ja se sopi heille. Kaksiviikkoa tuon viestin jälkeen sain tekstiviestillä pahoittelut, että tilaus on peruttu koska tuotetta ei ole enää tulossa lisää. Kuluttajansuojan mukaan Elisan tulisi tuote silti minulle toimittaa kateostona mikäli niin tahdon. Laitoin tästä viestiä ja sain puhelinsoiton Elisalta, jossa myyjä ehdotti tuotteen vaihtoa tai rahojen palautusta. Sanoin tahtovani 4kk sitten tilaamani tuotteen ja että se tulisi minulle kateostona joltin toiselta yritykseltä. Myyjä sanoi että Elisa ei oikein ole tehnyt kateostoja ja käski olenaan uudelleen yhteydessä kuluttajansuojaan. Eli ainoaksi vaihtoehdoksi jäi siis riitauttaa tilanne tai perua tilaus. Valitsin rahojen palautuksen koska en vain enää jaksa vääntää tätä asiaa. Tähänhän Elisa myös pyrki. Liitymäni vaihdoin jo pois Elisalta ja toivon että muutkin laiteostoja Elisalta harkitsevat näkisivät tämän viestin ennen ostopäätöstä. Törkeää käytöstä yritykseltä! Suomesta olisi kateostona kyseisen tuotteen kyllä saanut helposti ostettua.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Eipä Elisa kuitenkaan ainoa, yleinen ilmiö.

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/huolestuttava-ilmio-verkkokaupoissa-myyjat-yrittavat-vetaytya-tilauksista-lainvastaisin-perustein/

Kuluttajien on voitava luottaa tilauksensa paikkansapitävyyteen, eikä verkkokauppa saa vetäytyä sopimuksesta esimerkiksi varaston riittämättömyyteen tai toimitusvaikeuksiin vedoten. Yleensä näissä tilanteissa ei ole kyse sellaisesta ylivoimaisesta esteestä, joka oikeuttaisi myyjän vetäytymään sopimuksesta.

Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että yritys on vastuussa siitä, että sen ilmoittamat tiedot esimerkiksi varaston riittävyydestä pitävät paikkansa. Myyjän tehtävänä on huolehtia siitä, että jos tuote on loppu, sitä ei ole enää mahdollista ostaa.

 

 

Kyllä, yleinen ilmiö ei kuitenkaan oikeuta näin toimimaan. Löytyy myös myyjiä joiden varastot pitävät paikkaansa ja elleivät pidä, ovat kuitenkin halukkaita asiakasta auttamaan.

Käyttäjätaso 3

Kyllä, yleinen ilmiö ei kuitenkaan oikeuta näin toimimaan. Löytyy myös myyjiä joiden varastot pitävät paikkaansa ja elleivät pidä, ovat kuitenkin halukkaita asiakasta auttamaan.

Kumma kun useissa suomalaisissa ja yleensä melko suurissa verkkokaupoissa ei edelleenkään ymmärretä että tilausvahvistus on sopimus ja että sopimusta pitää noudattaa. Itse olen törmännyt näihin muutaman kerran ja aina saa rautalangasta vääntää mikä sopimus on. Yleensä ollut niin pikkusummista kyse, että olen sitten luovuttanut ja laittanut liikkeen vain boikottiin, mutta kallimmassa en periksi antanut ja lopulta liike myönsi virheensä ja toimitti tilaamani tuotteen.

Ulkomaalaisten kauppojen kanssa ei ole koskaan ollut näitä ongelmia, jotenkin saavat pidettyä saldot paremmin kohdallaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Moikka @Ritim! Pahoittelut tilanteesta. Laitatko asiasta yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle niin käydään tilannetta tarkemmin läpi.