iPhone 12:een tuli omituinen ongelma: SIM lakkasi toimimasta. Ensin kokeiltiin tietysti fyysisen SIM kortin putsausta, mutta se ei auttanut. Verkko oli hetken päällä, mutta katkesi sitten ja puhelin sanoo että ei SIMiä.
Kokeiltiin verkkoasetusten resetointi ja uudelleenkäynnistys, mutta ongelma jatkui. Samaten päivitettiin iOS uusimpaan versioon.
Kokeilimme sitten asentaa eSIMin josko fyysinen SIM kortti olisi rikki. Jostain syystä tässä puhelimessa ei edes ollut mahdollisuutta lisätä eSIMiä.
Otimme uuden tyhjennetyn iPhone 12n ja siirsimme tiedot sinne. Tähän uuteen puhelimeen onnistui eSimin asentaminen ja puhelin toimi taas pari minuuttia normaalisti verkossa kunnes tuli Ei SIMiä. Asetuksissa mobiilidatassa kuitenkin näkyi, että Elisan eSim oli käytössä. Taas uudelleen käynnistämisellä sai verkon hetkeksi toimimaan. Lentotilassa käyttäminen ei auttanut. Verkon katkestessa ensisijaisesta eSimistä häviää mobiilidata-asetuksissa pieni harmaa e-kirjain edestä.
Kokeiltiin myös Elisan eSimin poistaminen ja asentaminen uudestaan. Edelleen sama tilanne, verkko häviää muutaman minuutin käytön jälkeen.
Uudessa tyhjässä puhelimessa oli jostain tullut AT&T verkon eSIM, jonka sain lopulta poistettua puhelimesta. Puhelin on operaattorivapaa, tarkistettu puhelimen tiedoista.
Voisiko joku Appi vaikuttaa siihen, että SIM katoaa? Joku tietoturvaohjelma? Tämä oireilu kun tuntuu olevan sekä fyysisessä että eSimissä.





