Skip to main content

IPhone 12 ja iSO 18.0

 

Kaupungin viisinumeroiseen palvelunumeroon ei mene pyydetty vastaus koodi perille, OmaGuru katsonut, että puhelimessa ei ole vikaa ja tarkastettu, että palvelunumero estoja ei ole.

 

Kaikkiin muihin numeroihin MMS viestin lähetys ommistuu normaalisti.

 

Voiko silti olla niin,  että verkon ja IPhonen välinen kommunikaatio on jostain syystä “blokattu”?

Oletko varma, että numero ottaa vastaan MMS-viestejä? Monet palvelunumerot toimivat ainoastaan tekstiviesteillä, eivät multimediaviesteillä.

Onko viestissä tietokoneille hankalia kieliä, kuten saamea, kreikkaa, koreaa? Jopa é saattaa aiheuttaa ongelmia, jos järjestelmän suunnittelija on unohtanut sen olemassaolon.

Hiljattain Google Messages sotki muut kuin plus-alkuiset puhelinnumerot. Eihän iMessage tee samaa virhettä ja muuta numeroa väkisin vääräksi?

Jos nurkista löytyy peruspuhelin, kannattaa viestin lähettämistä kokeilla sillä.


Eli kyseessä on otsikon mukainen SMS viestiin vastaus.

Samanmoisia vaivoja ollut ainakin terveydenhuollon viestien kanssa, tosin toisinpäin.

Viesti ei ole saavuttanut kaikkia asiakkaita. Ne johtuneet järjestelmästä/palvelun tuottajasta.

Eli ei välttämättä tuon kummempaa. (Väliaikainen vaiva.)

 

 

 


VoWiFi, VoLTE ja VoNR voivat häiritä tekstiviestejä, erityisesti palvelunumeroihin/palvelunumeroista.

Kokeile kääntää WiFi pois päältä. Onnistuuko viestin lähetys nyt?

Jos ei vieläkään onnistu, kokeile kääntää VoLTE ja VoNR, joissakin puhelimissa kehittyneet puhelut, pois päältä. Mikäli puhelimessasi ei ole tällaista valintaa, valitse verkkotyypiksi pelkkä 2G.

Jos puhelimessa ei ole myöskään 2G-valintaa, sitten ei enää auta muu kuin etsiä etsiä vanha GSM- tai UMTS-puhelin ja siirtää sim-kortti sinne.

Muista myös palauttaa verkkotyypiksi liittymäsi mukaisesti 4G tai 5G ja kääntää WiFi takaisin päälle kokeilujen jälkeen. 2G rajoittaa puhelimen käyttöä merkittävästi, eikä sitä voi suositella kuin ainoastaan teksti- ja multimediaviesteille.


Onnistuiko vastaaminen lopulta? Jos onnistui niin mikä sai sen pelittämään kunnolla? 😊

Ja hei tervetuloa mukaan tänne OmaYhteisöön @MarkoHuh


Asia ratkesi eli aluksi katsoin OmaElisan kautta onko mitää viestiestoja päällä, ei ollut. Soitin vielä asiakaspalveluun ja he tarkastivat saman, ei estoja. OmaGuru tutki kaupassa puhelimen ja sekin oli heidän mielestä kunnossa, tässä välissä olin itsekkin tutkinut kaikki osaamani kommuniointi asetukset pariin/kolmeen kertaan. Soitin vielä kerran asiakaspalveluun ja lupasivat tutkia asian tarkemmin ja löysivät omien sanojen mukaan jonkin “piiloeston” joka ei näy normaalisti  systeemissä ulospäin ja vaati syvempää tutkimusta, mikä lie kommunikointi protokolla ongelma, koko prosessi kesti yli viikon.


Hyvä kuulla että asia lopulta kuitenkin selvis! 😊👍


Osallistu keskusteluun