Kotiakku on tulossa meidänkin talouteen ja siihen liittyen tein varmaan pari viikkoa sitten tarvittavat ilmoituksen käyttöpaikan osalta Elisalle, jotta voivat hakea verkkoyhtiöltä sähkön myyntiin tarkoitettua toista käyttöpaikkatunnusta. En ole saanut mitään vahvistusta, että tunnusta olisi haettu/saatu. Kauanko tässä pitäisi kestää? Lähinnä sillä kyselen, että akun asennus on kuun lopussa ja ohjeiden mukaan minun pitäisi siihen mennessä tehdä tuo ylijäämäsähkösopimus, johon tarvitsen tuon toisen käyttöpaikkatunnuksen.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eepuska
Selvittelin tätä asiaa ja Kotiakun asennusprosessi tilauksen jälkeen etenee näin:
1. Asiakkaana täytät esitietolomakkeen 2. Kotiakun asennusta hoitava taho käy esitietolomakkeen läpi 3. Asennusporukka tekee ilmoituksen verkkoyhtiölle, jossa tilanne voi edetä kahdella eri tavalla:
A. Asiakkaalla ei ole paneeleita 1. Verkkoyhtiö luo toisen käyttöpaikkatunnuksen (tuotannon käyttöpaikka) ja lähettää sen asiakkaalle 2. Asiakkaan tulee tehdä ylijäämän myyntisopimus (saattaa löytyä usein nimellä ‘aurinkosähkön myynti’) 3. Kun sopimus on tehty, verkkoyhtiö saa tiedon ja lähettää kytkentäluvan asennukselle
B. Asiakkaalla on paneelit 1. Asiakkaalla on jo entuudestaan tuotannon käyttöpaikka sekä myyntisopimus 2. Verkkoyhtiö lähettää kytkentäluvan asennukselle
Kytkentälupa lähetetään asennusta hoitavalle taholle tai asiakkaalle, käytäntö vaihtelee hieman verkkoyhtiöstä riippuen. Toivottavasti tämä selkeytti tilannetta!😊
Kotiakku on tulossa meidänkin talouteen ja siihen liittyen tein varmaan pari viikkoa sitten tarvittavat ilmoituksen käyttöpaikan osalta Elisalle, jotta voivat hakea verkkoyhtiöltä sähkön myyntiin tarkoitettua toista käyttöpaikkatunnusta. En ole saanut mitään vahvistusta, että tunnusta olisi haettu/saatu. Kauanko tässä pitäisi kestää? Lähinnä sillä kyselen, että akun asennus on kuun lopussa ja ohjeiden mukaan minun pitäisi siihen mennessä tehdä tuo ylijäämäsähkösopimus, johon tarvitsen tuon toisen käyttöpaikkatunnuksen.
Mulle asennettiin viime viikolla akku, eikä kyllä ollut mitään puhetta mistään ylijäämäsähkösopimuksesta ?
Tosin, minulla ei vielä ole paneeleita, mutta ymmärtääkseni tuurilla voi käydä niin että pörssisähköä menee myyntiin.
Kotiakku on tulossa meidänkin talouteen ja siihen liittyen tein varmaan pari viikkoa sitten tarvittavat ilmoituksen käyttöpaikan osalta Elisalle, jotta voivat hakea verkkoyhtiöltä sähkön myyntiin tarkoitettua toista käyttöpaikkatunnusta. En ole saanut mitään vahvistusta, että tunnusta olisi haettu/saatu. Kauanko tässä pitäisi kestää? Lähinnä sillä kyselen, että akun asennus on kuun lopussa ja ohjeiden mukaan minun pitäisi siihen mennessä tehdä tuo ylijäämäsähkösopimus, johon tarvitsen tuon toisen käyttöpaikkatunnuksen.
Mulle asennettiin viime viikolla akku, eikä kyllä ollut mitään puhetta mistään ylijäämäsähkösopimuksesta ?
Tosin, minulla ei vielä ole paneeleita, mutta ymmärtääkseni tuurilla voi käydä niin että pörssisähköä menee myyntiin.
Sähköpostissa, jossa sain lopullisen tarjouksen akusta, luki näin lopussa:
“Jotta Kotiakun asennus ja käyttöönotto onnistuu sujuvasti, täytyy ennen asennusta tehdä muutama asia.
Tällä sivulla olevien ohjeiden mukaisesti lähetät meille käyttöpaikkaan liittyvät esitiedot. Esitietojen pohjalta teemme tarvittavat ilmoitukset verkkoyhtiölle.
Jos sinulla ei ole omasta takaa aurinkopaneeleja ja niitä varten tehtyä ylijäämäsähkösopimusta, tulee myös sellainen tehdä.”
Tuolla myös oli lomake, johon piti täyttää oman käyttöpaikan tiedot. Ja minulle tulossa akun asennuksen yhteydessä myös aurinkopaneelit.
Mutta pitää varmaan soitella asiakaspalveluun, jos tätä kautta ei löydy vastausta.
Reilu vuosi sitten, kun itselle tuli paneelit, niin laitoin nykyisen käyttöpaikkatunnuksen paneelit myyvälle/asentavalle yritykselle tietoon. Tämän perusteella tekivät asennuksen jälkeen ilmoituksen paikalliseen verkkoyhtiöön ja tämän myöden aukesi uusi TUOTANNON käyttöpaikkatunnus ja sain verkkoyhtiöltä luvan laittaa invertterin päälle. Tämän jälkeen voi tehdä pientuotannon myyntisopimuksen sähkön myyjän kanssa.
Selvittelin tätä asiaa ja Kotiakun asennusprosessi tilauksen jälkeen etenee näin:
1. Asiakkaana täytät esitietolomakkeen 2. Kotiakun asennusta hoitava taho käy esitietolomakkeen läpi 3. Asennusporukka tekee ilmoituksen verkkoyhtiölle, jossa tilanne voi edetä kahdella eri tavalla:
A. Asiakkaalla ei ole paneeleita 1. Verkkoyhtiö luo toisen käyttöpaikkatunnuksen (tuotannon käyttöpaikka) ja lähettää sen asiakkaalle 2. Asiakkaan tulee tehdä ylijäämän myyntisopimus (saattaa löytyä usein nimellä ‘aurinkosähkön myynti’) 3. Kun sopimus on tehty, verkkoyhtiö saa tiedon ja lähettää kytkentäluvan asennukselle
B. Asiakkaalla on paneelit 1. Asiakkaalla on jo entuudestaan tuotannon käyttöpaikka sekä myyntisopimus 2. Verkkoyhtiö lähettää kytkentäluvan asennukselle
Kytkentälupa lähetetään asennusta hoitavalle taholle tai asiakkaalle, käytäntö vaihtelee hieman verkkoyhtiöstä riippuen. Toivottavasti tämä selkeytti tilannetta!😊
A. Asiakkaalla ei ole paneeleita 1. Verkkoyhtiö luo toisen käyttöpaikkatunnuksen (tuotannon käyttöpaikka) ja lähettää sen asiakkaalle 2. Asiakkaan tulee tehdä ylijäämän myyntisopimus (saattaa löytyä usein nimellä ‘aurinkosähkön myynti’) 3. Kun sopimus on tehty, verkkoyhtiö saa tiedon ja lähettää kytkentäluvan asennukselle
Tämä on vähän ristiriitainen, en ollut tehnyt mitään sopimuksia myynnistä, eikä tätä kukaan kehoittanut tekemäänkään. En ole saanut mitään uusia käyttöpaikkatunnuksia mistään. Asennus kuitenkin tuli ja meni ja sähköäkin eilen näemmä myin ..
Verkkoyhtiön sivuilla ei näy kuin tämä normaali käyttöpaikkatunnus.
Laitteiston asentavan sähköurakoitsijan pitäisi tehdä sähköverkkoyhtiölle ilmoitus verkkoon liitettävästä pientuotannosta ja sähkövarastoista. Tämän ilmoituksen käsittelyn jälkeen saat tuotannon käyttöpaikkanumeron, jolla voit tehdä ylijäämäsähkön sopimuksen sähkönmyyntiyhtiösi kanssa. Sähköverkkoyhtiö antaa kytkentäluvan tuotantolaitteistolle.
Viikko takaperin soittelin tuonne Kotiakun asiakaspalveluun ja vahvistivat sieltä (toki tekstarilla seuraavana päivänä), että käyttöpaikkailmoitus oli tullut heille perille. Odottelin viikon ja olin sitten yhteydessä asennuskumppaniin ja kysyin heiltä, että mikä on tuotannon käyttöpaikkatunnuksen hakemisen tilanne. Kertoivat, että käyttöpaikkani tiedot eivät näy Elisan palvelussa, vaikka lomake oli täytetty jo KOLME VIIKKOA sitten ja Elisa itse varmisti, että lomake on mennyt perille. No, toimitin sitten sähköpostilla speksit asennuskumppanille ja he tekivät ilmoituksen verkkoyhtiölle heti tämän jälkeen. Akun asennukseen on nyt viikko ja Elisan ohjeistuksen mukaan ylijäämäsähkösopimus on oltava tehtynä asennuspäivään mennessä. Mielestäni ei mennyt Elisan päästä ihan kunnolla maaliin tämä, kun jouduin itse selvittelemään ja kyselemään. Tai sitten olen vaan liian hätäinen ja kaikki tämä olisi hoitunut itsestään pari päivää ennen asennusta, mutta mistä näistä tietää kun kommunikointi asiakkaan suuntaan ollut olematonta. Itse tykkään kuitenkin hoitaa asiat ajoissa kuntoon.
Kerrotusta poiketen mulle ei ilmoitusta tullut kun tuon myyntipaikkatunnuksen sain, sähkönmyyjäni teki sopimuksen kanssani ja sai numeron verkkoyhtiöltäni suoraan.
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.