Skip to main content

Elisan kotiakku ei vain toimi

  • May 26, 2026
  • 18 kommenttia
  • 331 katselukerrat

En suosittele elisan kotiakkua kenellekkään. Ei se vaan toimi. itsekki mietin jo irtisanomista niin että voin ohjata itse akkuja. Tekiäly sekoilee niin pal et tulee kalliiksi. Ostetaan kalliiseen aikaan ja myy halpana. Ei näin

18 kommenttia

eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+12
  • OmaYhteisön moderaattori
  • May 26, 2026

Olethan yhteydessä Elisan Kotiakun asiakaspalveluun.

Mikäli tuntuu siltä, että akku ei toimi oikein tulee aina olla ensisijaisesti heihin yhteydessä, jotta akkujen toimivuus saadaan tarkastettua.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • May 26, 2026

Asiakaspalvelu meinas toimii niinkuin pitää.. eli sellanen tekoäly. Sekasin mutta toimii.. kannattaa miettiä ennen kuin ottaa tekoälyllä ohjattua akustoa elisalta.


Forum|alt.badge.img
  • Avulias
  • May 26, 2026

Asiakaspalvelu meinas toimii niinkuin pitää.. eli sellanen tekoäly. Sekasin mutta toimii.. kannattaa miettiä ennen kuin ottaa tekoälyllä ohjattua akustoa elisalta.

Voisitko liittää kuvakaappauksia toiminnasta? Sen jälkeen olis helppo arvioida onko sekasin vai onko joku syy miksi toimii miten toimii.


Forum|alt.badge.img
  • Osallistuja
  • May 27, 2026

Voihan se tietysti olla ettei toimii. Meillä on nyt ollut 21 kWn akku helmikuun puolelta väliltä. Meillä se on kyllä toiminut aika lailla odotuksien mukaan sanoisin. Jos on ainostaan akku ja reservimarkkinakorvaus tämä tuskinpa tulee olemaan kannattava. Vaatii myös paneelit katolle. 
 

Kun itse olen laskenut niin akun isoin hyöty on että pääsee itse käyttämään suuremman osan paneelien tuotannosta. Toiseksi tulee reservimarkkinakorvaus. Veikkaan että reservimarkkinakorvaus tulee tippumaan ainakin lähivuosina. Tämä ostaa halvalla ja käyttää myöhemmin on aika olematon osa kokonaisuudessa jos ei sähkömarkkinoilla on kaaosta. Omasta tuotonnosta meillä on parisataa euroa lisää lvuodessa verrattuna siihen ettei olisi akkua. Hintahelhduksista on satasen luokkaa. Jos vieklä reservimarkkinakorvaus tippuu ne äkkiä se on pakkasella tai plus miinus nolla.

Luulen että monella odotukset ovat jotain muuta mitä voisi uskoa kun katsoo hinnanvaihtelut lyhyellä tähtäimellä. Akkua käyttäessä häviöt ovat luokkaa 15-20 prosenttia. Kolmenkymmen prosentin säästö sähkön hinnassa tarkoittaa 10-20 Euron säästöä kuukaudessa ei sen enempää. Se että nostaa oman kulutuksen osuus parikymmentä prosenttia on se mitä tuo se hyöty kun muuten olisi myynyt nollahintaan.

 

Itse lähdin tähän mukaan ainostaan sen takia että talvella oli nollakorko tarjous kymmenen vuoden aikana. Omaa rahaa en olisi laittanut. Minusta tämä investointi on enimmäkseen suojaus sitä varten jos hinnat lähtevät nousuun tai jos sähkömarkkinoilla on erittäin voimmakkaat hinnanvahdelut. Normitilanteessa se on nipin napin kannattava mutta tuskinpa tappiollinen. Sähkön siirtohinnat tulevat nousemaan jokaisella. Verkon ylläpitäminen kallistuu ja sitä enemmän kotituottajia on sitä sama kakkua pitää jakaa.

 

Ihmist katsovat näitä hintaeroja päivän aikana ja uskovat että tästä syntyy isoja säästöjä. Näin ei ole käytänössä.

 

Meillä tämä oli noin 12500 Euron panos käytänössä nollakorolla. Odotusarvo on että nykypäivän raharvossa tuotto on luokkaa 5000 Euroa 25 vuoden aikana. Siihen olen laskenut että invertteri vaihdetaan 12 vuoden päästä ja akku 17 vuoden päästä, hinnat pysyvät ennallaan mutta reservimarkkinakorvaus tippuu 5 prosenttia joka vuosi. Onko se sitten hyvä sijoitus, ei välttämättä mutta se tuo suojaa jos näin ei käy.

 

IRR on luokkaa 11 %. Sen voisi verrata sähköyhtiön osinkotuottoon joka on luokkaa 4-5 prosenttia. Riskit ovat samankaltaiset mutta omalla akulla ja paneeleilla tuotto pitäisi olla huomattavasti korkeimmat. Syy on että on kyseessä on investointi mitä pitäsi korvata 15-20 vuoden välein.

 

Isoin hyöty on mielestäni suojaus hintapiikkiä ja nousevalle siirtohintoja vastaan. Isoin haitta on rumat paneelit katolla ja ettei pääsee oikestaan pesemään kattoa. Muut haitat ovat että sitoaa itsensä pörssisopimukseen pitkään aikaan ja lisääntynyt paloriski. Isoa tuottoa en odota. Takaisnmaksu olen arvioinut 11 vuotta. Töissä se ei saisi hyväksyntä


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • May 30, 2026

Mielenkiintoista olis nähdä apin graafit tuosta tilanteesta kyllä.. Itseläni on toiminut ihan ok, lukuunottamatta muutamaa virhetilannetta josta Elisakin infonnut.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 1, 2026

Tässä se purkaa taas akkua halvimpaan aikaan päivästä 10sentin hintaa  vaikka klo 21 lähes 30 senttiä


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 1, 2026

Mulla ei ole paneeleja joten kysyn onko tuo paneelien näyttämä lukema päivän aikana kertynyttä vai tällä hetkellä auringosta tulevaa ? 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • June 1, 2026

Mulla ei ole paneeleja joten kysyn onko tuo paneelien näyttämä lukema päivän aikana kertynyttä vai tällä hetkellä auringosta tulevaa ? 

Tällä hetkellä tuleva.. tänään on tullut 60kwh


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • June 1, 2026

Tässä se purkaa taas akkua halvimpaan aikaan päivästä 10sentin hintaa  vaikka klo 21 lähes 30 senttiä

 

laitas tämä näkymä näytille, mistä selviää se kokonaiskuva. Kolmen neljän maissa näkyy kuvassa pari olematonta sinistä nököä, jos haluaa suurennuslasilla virheitä etsiä.  

 


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 2, 2026

Mulla ei ole paneeleja joten kysyn onko tuo paneelien näyttämä lukema päivän aikana kertynyttä vai tällä hetkellä auringosta tulevaa ? 

Tällä hetkellä tuleva.. tänään on tullut 60kwh

Ainakin tuossa kohtaa siis akku latautuu hiukan? Mahtaako paneelien suora myynti näkyä purkuna tuossa? 


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • June 2, 2026

Mulla ei ole paneeleja joten kysyn onko tuo paneelien näyttämä lukema päivän aikana kertynyttä vai tällä hetkellä auringosta tulevaa ? 

Tällä hetkellä tuleva.. tänään on tullut 60kwh

Ainakin tuossa kohtaa siis akku latautuu hiukan? Mahtaako paneelien suora myynti näkyä purkuna tuossa? 

Akku purkaa kuvassa eikä lataa ja suoramyyntiä ei myöskään tuossa kuvassa näy. Kuva tosin on epätosi 10kW inun kanssa ja tod näk jokin muutostilanne koska purku+paneelit =11,3kW.

 


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 2, 2026

Mulla ei ole paneeleja joten kysyn onko tuo paneelien näyttämä lukema päivän aikana kertynyttä vai tällä hetkellä auringosta tulevaa ? 

Tällä hetkellä tuleva.. tänään on tullut 60kwh

Ainakin tuossa kohtaa siis akku latautuu hiukan? Mahtaako paneelien suora myynti näkyä purkuna tuossa? 

Akku purkaa kuvassa eikä lataa ja suoramyyntiä ei myöskään tuossa kuvassa näy. Kuva tosin on epätosi 10kW inun kanssa ja tod näk jokin muutostilanne koska purku+paneelit =11,3kW.

 

Joo en tiedä miten suoramyynnin pitäisi tuossa näkyä kun paneeleja mulla ei tosiaan ole, mutta peruskoulumatikalla kuvan pohjalta tuotetaan enemmän kuin puretaan. 


Forum|alt.badge.img+1

Tässä se purkaa taas akkua halvimpaan aikaan päivästä 10sentin hintaa  vaikka klo 21 lähes 30 senttiä

Niin se tuntuu tekevä


  • Keskustelija
  • June 24, 2026

Anteeksi että pöyhin vanhaa keskustelua, mutta on oikaistava: Krisun kuvasta ei käy ilmi talon käyttö. Eli jos talo käyttää vaikkapa 12 kW sähköä tuolla hetkellä, niin 5,9 kW siitä tulee paneeleista, 5,4 kW akusta ja loput 0,7 kW ostettaisiin verkosta. Paneeleiden suurempi tuottoluku kuin akun purun luku ei merkitse tuossa kuvassa siis yhtään mitään.

En osaa tosin selittää Krisun kokemusta, mutta vähän vastaavia kokemuksia on välillä ollut itsellänikin. Oma kokemukseni 2026 alkuvuoden kalleimmista päivistä oli, että tekoäly ei ymmärtänyt ladata akkua päivän halvimpiin aikoihin (paneeleistahan ei silloin iloa ollut), vaikka kalliimmat tunnit olivat nelin-viisinkertaisia hinnaltaan. Oma teoriani tälle ilmiölle oli, että tekoälyllä on jokin kiinteä sääntö: “älä lataa jos hinta on yli 20 cnt/kWh”, vaikka todellisuudessa lataaminen kannattaisi jos akku on tyhjä ja muutaman tunnin päästä hinta pomppaa 85 cnt/kWh tasolle. Valittelinkin tästä Elisalle, mutta en joko ikinä saanut vastausta tai en tiedä mistä sen lukisin, koska asiakastuki tuntuu olevan ulkoistettu tänne foorumille...


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • June 24, 2026

Anteeksi että pöyhin vanhaa keskustelua, mutta on oikaistava: Krisun kuvasta ei käy ilmi talon käyttö. Eli jos talo käyttää vaikkapa 12 kW sähköä tuolla hetkellä, niin 5,9 kW siitä tulee paneeleista, 5,4 kW akusta ja loput 0,7 kW ostettaisiin verkosta. Paneeleiden suurempi tuottoluku kuin akun purun luku ei merkitse tuossa kuvassa siis yhtään mitään.

En osaa tosin selittää Krisun kokemusta, mutta vähän vastaavia kokemuksia on välillä ollut itsellänikin. Oma kokemukseni 2026 alkuvuoden kalleimmista päivistä oli, että tekoäly ei ymmärtänyt ladata akkua päivän halvimpiin aikoihin (paneeleistahan ei silloin iloa ollut), vaikka kalliimmat tunnit olivat nelin-viisinkertaisia hinnaltaan. Oma teoriani tälle ilmiölle oli, että tekoälyllä on jokin kiinteä sääntö: “älä lataa jos hinta on yli 20 cnt/kWh”, vaikka todellisuudessa lataaminen kannattaisi jos akku on tyhjä ja muutaman tunnin päästä hinta pomppaa 85 cnt/kWh tasolle. Valittelinkin tästä Elisalle, mutta en joko ikinä saanut vastausta tai en tiedä mistä sen lukisin, koska asiakastuki tuntuu olevan ulkoistettu tänne foorumille...

En kyllä keski minä päivänä tänä vuonna olisi pitänyt ladata yli 20snt/kWh hinnalla? 30.1 lienee se kallein yö ja spot huiteli tuolloin karvan alle 20snt/kWh lukemissa ja ei ongelmia latauksen kanssa, kuin ei muinakaan vastaavina päivinä. Kuvassa malliksi 26-30.1 jakso, mistä näkyy liittymäni in/out ja aluston lataukset eroteltuna (sisältyvät jo ostopalkkiin).

 


  • Keskustelija
  • June 24, 2026

Joo totta. Tarkistin päivät ja minulla oli hinnassa mukana siirtokulut hinta-appissani ja muutenkin pyöristin vähän. Olin tänään puhelimessa sattumalta Elisan tuen kanssa ja kertoivat, että alkuvuonna oli ollut häikkää algoritmin logiikassa. Ehkä oma lataamattomuuteni johtui siitä. Tässä 2.2.2026 tilanne. Kulutuksessa näkyy yön piikki lämminvesivaraajasta, yllättäen aurinkokin on näyttäytynyt päivällä. Mut tyhjäksi 30.1.-1.2. kulutettu akku ei ladannut yöllä ollenkaan. Näitä oli pari päivää. 

 


Forum|alt.badge.img+1
  • Avulias
  • June 24, 2026

1-2.2 itsellä näin akun osalta.

Pitäisi penkoa koska noita yleisempiä jumeja oli, mutta harvoin ne on näkynyt kaikilla saman aikaisesti. 
 

Itsellä ei tammi helmikuussa ollut häikkään, mutta maaliskuun alkuun mahtui se pätkä, missä pakka levisi, kun talvi ja lämmitystarve sakkasi, samalla kun aurinko alkoi paistamaan täydeltä terältä. 

 

 


  • Keskustelija
  • June 24, 2026

Hyvä että on toiminut paremmin tuolloin 👍 - harmi toki että sitten on sakannut myöhemmin. 

Sä on nähny vaivaa datan kaivamiseen vähän eri tasolla, itse en vielä ole jaksanut alkaa säätämään tuolla tasolla 🤯