Skip to main content
Vastaus

Äänentaso mainosten aikana suurempi kuin lähetyksessä?

  • March 17, 2022
  • 4 kommenttia
  • 432 katselukerrat

Viime aikoina on äänen taso alkanut vaihdella ainakin mtv3 kanavalla elisa viihteen kautta katsottaessa. Tämä tapahtuu niin tallenteissa kuin ‘kanavilla nyt’ osiossa. Mainokset tulevat paljon suuremmalla tasolla kuin itse ohjelma. Mitään säätöjä en elisa viihteestä tähän löytänyt.

Katsomme elisa viihdettä sillä elisa digiboxilla. 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JV0600

Sama juttuhan se on vaikka mitä kautta katsoisit, MTV3:n mainokset suorastaan huutaa kun itse ohjelma on hiljaisella. Tämä siis ihan antenni-, kaapeli-, ja IPTV-verkossa joten vika ei ole Elisassa tai sen Viihde-digiboksissa. Vika on siis maikkarin päässä!

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • Vastaus
  • March 17, 2022

Sama juttuhan se on vaikka mitä kautta katsoisit, MTV3:n mainokset suorastaan huutaa kun itse ohjelma on hiljaisella. Tämä siis ihan antenni-, kaapeli-, ja IPTV-verkossa joten vika ei ole Elisassa tai sen Viihde-digiboksissa. Vika on siis maikkarin päässä!


  • March 17, 2022

Kaikilla kanavilla sama ollut iät ajat.

 

 

 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • March 17, 2022

Taitaa johtua siitä, että mainokset ovat ääneltään kompressoituja. Sama juttu kuin monessa nykyajan popkappaleessa. Musiikkia ei voi soittaa hiljaisella volyymilla ilman että se kuulostaa olevan kovalla.

 

Ilmiö selostettu tässä artikkelissa:

https://www.iltalehti.fi/digi/a/2010101512521758

 

Miksi äänenvoimakkuus kasvaa siirryttäessä mainostauolle?

Tämä ei ole niin mustavalkoista. Äänenvoimakkuuden huipputasot ovat desibelein mitattuna mainoksissa samat kuin muussakin sisällössä. Tv-mainoksissa ääni on kompressoitu ja äänen dynamiikka on näin kapea-alaisempi. Muun ohjelmavirran dynamiikka pitää sisällään isoja vaihteluita. Välillä on erittäin hiljaisia kohtia ja välillä taas erittäin kovia kohtia.

Mainospaikat ohjelmissa ovat usein myös kohdassa, jossa äänimaailma on hiljainen. Ja kun mainos lähtee tällaisen hiljaisen kohdan jälkeen liikkeelle, niin tämä tekee sen, että mainokset kuulostavat ihmiskorvaan voimakkaammilta kuin muu sisältö.


  • March 17, 2022

Yksinkertaisin selitys lienee oikea: mainosten pitää kuulua jääkaapille asti.

 

(ot:) Mutta sitä en ymmärrä, miksi Ylen (ostamissa?) kotimaisissa ohjelmissa ohjelman sisäinen äänenvoimakkuus vaihtelee niin suuresti. Esim. Jari Tervon kylmä sota -sarjaa joutui katsomaan kaukosäädin kädessä, kun puheenpätkät tuli vuorotellen kovalla ja hiljaisella.