Digiboxi pätkii 3G/4G kanssa

  • 5 tammikuu 2021
  • 50 kommenttia
  • 1380 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Sen jälkeen kun Elisa pakotti siirtymään kiinteästä 3G/4G-yhteyteen (MF286D) on ElisaViihteen digiboxi 1-4 kertaa illassa pätkinyt oheisen videon mukaisesti, katkos kestää 10-20s ja aina on 14% tai 15%, sitten vilahtaa 0% ja alkaa taas toimia, aluksi pikselöiden ja kohta ihan normaalisti.

Onko tämä mobiilinetin ominaisuus jota on vain siedettävä? Ruuhkaa? Katkoksia?

Digiboxi on palautettu tehdasasetuksille ja muisti nollattu, MF286D on resetoitu ja softa ajantasalla. WLAN 90-100% digiboxilla. Ei naapureita samalla kanavalla (inSSIDer).

Tätä on jatkunut koko ajan kun tämä mobiilinetti on ollut käytössä, yli kuukauden.

Video (en ihan alusta ehtinyt kuvaamaan, koko “kohtauksen” kesto 10-20s): 

https://www.dropbox.com/s/g8b5ug45c4udpwi/2021-01-04%2009.03.31.mp4?dl=0


50 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Eli katkokset tuntuu jäävän ilta-aikaan? Onko sulla samanaikaisesti muita laitteita esim. tablettia tai puhelinta siihen nettiyhteyteen kytkettynä? Jos on niin pystytkö vaikka ajamaan nopeustestiä https://www.speedtest.net/ silloin kun katkosia tulee niin näkisi vähän millaiset nopeudet sillä hetkellä on? 

Käyttäjätaso 1

Voihan niitä katkoja olla muulloinkin, mutta tulee enimmäkseen iltaisin katsottua.

Olen pari kertaa ajanut nopeustestin katkon jälkeen  ja siedettävä tulos (about 20-30 Mbits) ollut, mutta silloin on kyllä boxikin ollut taas pystyssä. Vaikea sanoa mikä nopeus on ollut katkon alkaessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Okeii no nopeus ihan kohtalainen on. 
Onko sulla mahdollisuutta kytkeä se boksi verkkokaapelilla siihen reitittimeen? :) 

Käyttäjätaso 1

No teoriassa kyllä, mutta intoa kokeiluun latistaa se, että WLAN on digboxissa erittäin hyvä: 100%/-48dBm, suora näköyhteys 8m, lähin naapuri 3 kanavan päässä -80dBm. Jopa parempi kuin aikoinaan kiinteässä laajakaistassa olleesta reitittimestä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Ymmärrän innottomuuden, paperilla toi kyllä näyttää varsin hyvälle. Mutta käytäntö on opettanut varmistamaan noita, sillä mittaustuloksissa ei aina nouse kaikki muuttujat  mitä taustalla voi olla :) Eli jos mahdollista, niin jossain kohtaa tee toi testi vielä niin varmistuu sen osalta sitten että oliko vaikutusta vai ei :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Tapahtuuko pätkäisy samaan aikaan kuin joku käyttää mikroaaltouunia?

Kun meillä oli digiboksi joskus ennen 2,4 GHz:n taajuudella, niin wlan kanavien toisessa päässä tapahtui pätkimisiä aina kun joku jotain mikroaaltouunilla lämmitteli. Siirtämällä kanavan toiseen päähän (1 → 11 tai 11 → 1) ongelma helpottui. Nykyisin 5 Gigan taajuudella eikä mikroaaltouunit hetkauta mitenkään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Tähän on varmaan hyvä lisätä, että tavalliset mikroaaltouunit toimivat 2,45 GHz taajuudella. Ei siis ole mikään ihme, että mikroaaltouuni häiritsee juuri 2,4 GHz langatonta lähiverkkoa. Kaikista pahiten uunin häiriö sattuu kanaville 7, 8, 9 ja 10.

Mikäli uuni häiritsee langatonta lähiverkkoa, kannattaa todellakin kokeilla kanavia 1 ja 13. Huomaa, että virheellisesti Pohjois-Amerikan tilaan asetetut laitteet eivät toimi kanavilla 12 eikä 13.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

Ja jos mikroaaltouuni häiritsee 2,4GHz langatonta verkkoa, silloin olisi syytä viedä mikroaaltouuni kierrätykseen ja ostaa uusi mikroaaltouuni, nimittäin silloin mikroaaltouuni vuotaa, mitä se ei saa tehdä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mikroaaltouunit saavat vuotaa 5 mW/cm², joten kokonaisuudessaan vuotosäteilyä voi tulla muutaman Watin verran. Tämä riittää kyllä peittoamaan 100 mW langattoman lähiverkon lähettimet.

Hyvä mikroaaltouuni toki alittaa reippaasti 5 mW/cm² rajan. Mutta se, että uuni häiritsee 2,4 GHz langatonta lähiverkkoa, ei automaattisesti tarkoita, etteikö uuni täyttäisi tiiviysvaatimuksia.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

Ymmärrän että radioaaltojen toimintaa voi olla vaikea ymmärtää. Mutta jos oletetaan hypoteettisesti että mikroaaltouuni vuotaisi 5 mW/cm² vaikkapa 20 kohdasta et voi laskea näitä lukemia yhteen, radioaallot ei toimi sillä tavalla, mikroaaltouunista ei voi 5 mW/cm² vuodolla tulla mitenkään wattien tehoja. Tiedän aika hyvin miten radioaallot toimii ja miten radioantenni toimii. Yli 5 mW/cm² vuoto (5cm päässä mitattuna) on välittömän käyttökiellon raja ja 1-5 mW/cm² uuni on huollettava 1kk kuluessa. https://www.tyosuojelu.fi/documents/14660/2786302/Tarinoita+ty%C3%B6suojelusta_Vuotos%C3%A4teily%C3%A4!1/b21a0fa8-104a-080f-385f-bea13c9d7717

Minulla ei ole tullut koskaan vastaan tilannetta jossa mikroaaltouuni olisi mitenkään häirinnyt 2,4 GHz langatonta lähiverkkoa.

Minulla ei ole tullut koskaan vastaan tilannetta jossa mikroaaltouuni olisi mitenkään häirinnyt 2,4 GHz langatonta lähiverkkoa.

Ei mullakaan. Eikä aloittajankaan tartte miettiä moista, kun ottaa 5 GHz verkon käyttöön, jota sekä digiboksi, että ZTE:n reititin tukevat. Jos ei kuuluvuus riitä niin vie reitittimen lähemmäksi boksia.

Käyttäjätaso 1

Ymmärrän innottomuuden, paperilla toi kyllä näyttää varsin hyvälle. Mutta käytäntö on opettanut varmistamaan noita, sillä mittaustuloksissa ei aina nouse kaikki muuttujat  mitä taustalla voi olla :) Eli jos mahdollista, niin jossain kohtaa tee toi testi vielä niin varmistuu sen osalta sitten että oliko vaikutusta vai ei :)

No nyt on 1 ilta katseltu digiboxi kaapelin päässä ja pätkii silloinkin.

Laitoin eilen NetSpotin kyttäämään WLANia. Eilen ei ollut yhtään katkoa, tasaista n.-50dBm:ää koko päivä. Mutta tänään oli sitten tämmöistä:

dBm:t vähän huonompia, kun reitititin on nyt kauempana tietsikasta tuon kaapelikokeilun vuoksi. Onkos tuommoinen WLAN:in pätkiminen OK? Läppäri ei noista, varsinkaan pitemmistä, toivu ilman uudelleenkäynnistystä, muut laitteet (känny, iPad, ElisaViihde) toipuvat.

Mikroaaltouuni ei ole syyllinen, ei varmasti ole ollut päällä kertaakaan digiboxin katkojen aikana. Eikä tänään noiden kuvissa näkyvien katkojen aikana.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Ymmärrän innottomuuden, paperilla toi kyllä näyttää varsin hyvälle. Mutta käytäntö on opettanut varmistamaan noita, sillä mittaustuloksissa ei aina nouse kaikki muuttujat  mitä taustalla voi olla 🙂 Eli jos mahdollista, niin jossain kohtaa tee toi testi vielä niin varmistuu sen osalta sitten että oliko vaikutusta vai ei :)

No nyt on 1 ilta katseltu digiboxi kaapelin päässä ja pätkii silloinkin.

Laitoin eilen NetSpotin kyttäämään WLANia. Eilen ei ollut yhtään katkoa, tasaista n.-50dBm:ää koko päivä. Mutta tänään oli sitten tämmöistä:

dBm:t vähän huonompia, kun reitititin on nyt kauempana tietsikasta tuon kaapelikokeilun vuoksi. Onkos tuommoinen WLAN:in pätkiminen OK? Läppäri ei noista, varsinkaan pitemmistä, toivu ilman uudelleenkäynnistystä, muut laitteet (känny, iPad, ElisaViihde) toipuvat.

Mikroaaltouuni ei ole syyllinen, ei varmasti ole ollut päällä kertaakaan digiboxin katkojen aikana. Eikä tänään noiden kuvissa näkyvien katkojen aikana.


Hmm, aivan, eli tuota esiintyy myös muilla laitteilla digiboksin lisäksi. Oliko sinulla samassa osoitteessa toista Elisan verkossa toimivaa 4G-yhteyttä, esim. puhelinliittymää? Jos on, niin oletko huomannut siinä katkoksia?

Käyttäjätaso 1

Joo, onhan kännykässä 4G. Eipä ole sen kanssa ollut ongelmia, mutta eipä sitä tule käytettyäkään tuntikausia, pitäisi olla huono tuuri jos juuri tuommoisen räpsyn aikana olisi puhelu menossa, en paljon soittele.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

Ymmärrän innottomuuden, paperilla toi kyllä näyttää varsin hyvälle. Mutta käytäntö on opettanut varmistamaan noita, sillä mittaustuloksissa ei aina nouse kaikki muuttujat  mitä taustalla voi olla :) Eli jos mahdollista, niin jossain kohtaa tee toi testi vielä niin varmistuu sen osalta sitten että oliko vaikutusta vai ei :)

No nyt on 1 ilta katseltu digiboxi kaapelin päässä ja pätkii silloinkin.

Laitoin eilen NetSpotin kyttäämään WLANia. Eilen ei ollut yhtään katkoa, tasaista n.-50dBm:ää koko päivä. Mutta tänään oli sitten tämmöistä:

dBm:t vähän huonompia, kun reitititin on nyt kauempana tietsikasta tuon kaapelikokeilun vuoksi. Onkos tuommoinen WLAN:in pätkiminen OK? Läppäri ei noista, varsinkaan pitemmistä, toivu ilman uudelleenkäynnistystä, muut laitteet (känny, iPad, ElisaViihde) toipuvat.

Mikroaaltouuni ei ole syyllinen, ei varmasti ole ollut päällä kertaakaan digiboxin katkojen aikana. Eikä tänään noiden kuvissa näkyvien katkojen aikana.

Ei WiFi:n todallakaan pitäisi noin pätkiä signaalia. Onko tuo 2,4GHz vai 5GHz WiFi:llä? Millä kanavalla tuo WiFi on? Ehkä mobiilireititin on viallinen tai jokin aiheuttaa häiriöitä WiFi kanavalle?

Käyttäjätaso 1

2.4GHz (vanhassa läppärissä ei ole 5GHz, joten sitä en ainakaan tällä pääse skannaamaan). Kanava 11. Ainakaan kovin voimakkaita naapureita ei ole samalla kanavalla, voimakkain -85dBm.  Tänään ei taas yhtään räpsyä WLANissa, yksi katkos digiboxissa, joka edelleen kaapelilla reitittimessä.

MIten ulkoinen häiriö voi aiheuttaa signaalinvoimakkuuden putoamisen nollaan? Datansiirron katkoksen ymmärrän, jos joku tulee voimakkaampana päälle, mutta en sitä että alkuperäinen signaali tippuisi nollaan ulkoisen häiriön vuoksi. Tietysti voi olla että tämän läppärin vastaanotin pätkii ja aiheuttaa tuon. Ja digiboxin pätkiminen johtuu jostakin aivan muusta, kuten sen ilmeneminen kaapelin kanssakin viittaa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2

5GHz WiFi verkossa satelliitti kanavilla jos WiFi reititin havaitsee sääsatelliittien signaaleja se lopettaa välittömästä lähettämästä sillä kanavalla (signaali putoaa nollaan) ja sen pitäisi samalla vaihtaa ei satelliitti kanavalle, tämä ei tietenkään koske 2.4GHz WiFi kanavia eikä siihen pitäisi vaikuttaa. En tiedä sitten jos 2.4GHz kanavan taajuudella olisi jokin häiriö radiolähetin että näyttäisikö WiFi vastaanotin sen signaali vai näyttääkö se pelkästään oikeat WiFi signaalit. Tietysti jos läppärin WiFi antenni kaapeli on esim poikkeimessa tai huonosti liittimessä voisi se liikkuessaan aiheuttaa signaalin pätkimistä. Jotkin harvat WiFi reitittimet saattaa toimia niin että jos niillä ei ole nettiyhteyttä niin silloin WiFi menee pois päältä, mutta taitaa lähes kaikissa WiFi olla myös silloin koko ajan päällä.

Käyttäjätaso 1

Niin, @JJesseJ ja @Patomiäs , nyt kun pyytämänne kaapelikokeilu on tehty ja katkoksia digiboxissa on silloinkin, niin mitäs tästä viisastuttiin? (jos nyt unohdetaan tuo WLANin pätkiminen,joka voi johtua läppärin vastaanottimeesta eikä liity digiboxiin mitenkään)

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Niin, @JJesseJ ja @Patomiäs , nyt kun pyytämänne kaapelikokeilu on tehty ja katkoksia digiboxissa on silloinkin, niin mitäs tästä viisastuttiin? (jos nyt unohdetaan tuo WLANin pätkiminen,joka voi johtua läppärin vastaanottimeesta eikä liity digiboxiin mitenkään)


Pakko vielä varmistaa sen verran, että silloin kun digiboksilla esiintyy pätkimistä, niin ptkiikö yhteys silloin muilla laitteilla vai ainoastaan digiboksilla?

Käyttäjätaso 1

En ole ainakaan huomannut, mutta kun se katkos on n.10-15s, niin ei sitä nyt kovin helposti huomaisikaan, varsinkin kun digiboxilta katsellessa ei tule yhtä aikaa muuta tehtyä. Heti katkoksen perään nopeuksia mitatessa kaikki on OK tai ainakin 20-30Mbps.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

En ole ainakaan huomannut, mutta kun se katkos on n.10-15s, niin ei sitä nyt kovin helposti huomaisikaan, varsinkin kun digiboxilta katsellessa ei tule yhtä aikaa muuta tehtyä. Heti katkoksen perään nopeuksia mitatessa kaikki on OK tai ainakin 20-30Mbps.


Aivan, kiitos selvennyksestä. Tässä olisi nyt tärkeää rajata se, että koskeeko tuo pätkiminen ainoastaan digiboksia vai myös muita laitteita samanaikaisesti. Se miksi tätä mietin on se, että jos tuo pätkäisy ei esiinny muilla laitteilla, on vika todennäköisesti digiboksin ja reitittimen välisessä yhteydessä. Jos taas tuo pätkäisy näkyy kaikilla laitteilla, voi vika olla myös esim. reitittimellä. Seuraavan kerran kun Viihteellä esiintyy pätkimistä, niin pystytkö silloin katsomaan esim. puhelin yhdistettynä reitittimen WLAN-yhteyteen, että esiintyykö siinä ongelmaa samaan aikaan? 

Käyttäjätaso 1

@Keinotekoinen , nyt sain tehtyä kännykällä speedtest.net:n WIFI:n läpi juuri katkoksen aikana, 32/15Mbps, joten näyttäisi että yhteys toimii katkon aikanakin.

Käyttäjätaso 5

@Keinotekoinen , nyt sain tehtyä kännykällä speedtest.net:n WIFI:n läpi juuri katkoksen aikana, 32/15Mbps, joten näyttäisi että yhteys toimii katkon aikanakin.

Okei aivan. Kyllähän tämä nyt kovasti digiboksin puolelle alkaa syyttävää sormea osoittamaan. Voisitko tässä kohtaa napata meille moderaattoreille yksityisviestiä, niin voidaan tuosta digiboksin sopimuksesta keskustella vapaammin ja katsoa seuraavia askelmerkkejä? :thinking:

 

Täällä ollut samaa ongelmaa siitä lähtien kun Elisa irtisanoi vanhan lankaliittymän ja jouduttiin siirtymään 4G:hen. Toki katkoksia ja pätkimistä oli ennenkin ollut, mutta nykyään niitä tulee monta kertaa päivässä. Premiumiin päivittämistä olen harkinnut, mutta jos ei ole takuuta paremmasta toimivuudesta, en viitsi siihen investoida.

Onko ideoita miten ongelman saa poistumaan?

-Jaakko

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Lisäätkö @Jaakkomies profiiliisi asiakasnumeron niin vilastaan sen pohjalta vähän toimivuutta tarkemmin alueelta? :) 

Osallistu keskusteluun