Digiboxi pätkii 3G/4G kanssa

  • 5 January 2021
  • 50 kommenttia
  • 1498 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

50 kommenttia

Asiakasnumero lisätty. 
 

Eilen pätki myös samaan telkkariin liitetyn AppleTV:n kautta katsottu ohjelma (eikä sekään ollut ihan eka kerta), joten se voisi viitata siihen että vika voisi löytyä ennemminkin tuon mobiililaajakaistan luotettavuudesta kuin Elisa Viihde -boksista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hmm… Ainakin alueella verkkoa näyttäisi olevan ihan hyvin eikä tuolta suoraan mitään hämminkiä noussut omaan silmään toimivuuden osalta. Kun noita pätkimisiä on ilmennyt niin ootko huomannut että tippuuko yhteydet reitittimestä (katoaako signaalipalkit tai vastaavaa) vai onko yhteys reitittimessä näennäisesti kunnossa mutta yhteys silti epävakaana?

Reitittimen merkkivaloja en ole käynyt katsomassa mutta pari kertaa olen speedtestin tehnyt kuvan jumittaessa ja aika alhaiset lukemat siellä on silloin ollut. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Muistatko @Jaakkomies yhtään millaisia nopeuksia olet saanut? :slight_smile:  Suoratoisto vaatii vähintään 8-10M, jos sen alle tippuu niin varmasti kuvaan alkaa tulla häiriöitä.

Nyt pätkii Nelosella ääni muutaman minuutin välein. Nettiyhteyden nopeus vaihtelee 15-25M välillä. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Oliko tuon äänen pätkimisongelman aikaan muilla kanavilla ongelmia?

En tullut vaihtaneeksi kanavaa kun halusin katsoa sitä Nelosen ohjelmaa silloin. Täytyypä ensi kerralla testailla muitakin kanavia. Tuollaista muutaman sekunnin pätkimistä on aika usein. Välillä menee vain ääni ja välillä kuvakin jäätyy. 
Meillä ei muuten ole antennia tällä hetkellä kytkettynä boksiin ollenkaan, eli kaikki kanavat tulevat netin yli.
Mutta kaiken kaikkiaan on kyllä harmillisen epävakaata tuo Viihteen toiminta, ja vianetsintä on vaikeata kun mahdollisia ongelmakohtia on niin paljon :(

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Mutta kaiken kaikkiaan on kyllä harmillisen epävakaata tuo Viihteen toiminta, ja vianetsintä on vaikeata kun mahdollisia ongelmakohtia on niin paljon :(

Jep, samaa mieltä, @Jaakkomies . Tätä mun casea on nyt tutkittu 3 viikkoa (siis minä testaillut eri kombinaatioita) ja päätellen siitä ettei digiboxin vaihdon katsota auttavan, vian tiedetään olevan mobiilinetissä, joka ruuhkan tai muun syyn vuoksi välillä pudottaa nopeuden alle tuon Viihteen vaatiman 8-10M (vaikka pitemmässä mittauksessa näyttääkin parempia lukemia). Muussa käytössähän tuota pätkimistä tuskin huomaa. 

Hohhoijaa, ei taas tule telkkarin katselusta mitään kun muutaman minuutin välein katkeaa joko ääni tai kuva tai molemmat. Nopeus heittelee välillä 3,5-65M. 
Olisikohan ruoho vihreämpää jollain toisella operaattorilla?

Nyt päivitin liittymän ja reitittimen 5g:hen, kun Elisalta soittelivat ja lupailivat verkon kattavuuden parantuneen meidän alueellamme. 5g onkin nyt ainakin alkuun toiminut hienosti, nopeutta riittää eikä notkahduksia ole ainakaan vielä ollut. Elisa Viihde sen sijaan pätkii edelleen, mikä helpottaa vianetsintää. Luulen, että ongelma on se, että viihdeboksin wlan kuumenee nopeasti ja alkaa sen vuoksi jumittaa. Valitettavasti reititin on sen verran kaukana viihdeboksista että en saa sitä piuhalla yhdistettyä. Voisikohan boksin vaihto auttaa?

Käyttäjätaso 7

Nyt päivitin liittymän ja reitittimen 5g:hen, kun Elisalta soittelivat ja lupailivat verkon kattavuuden parantuneen meidän alueellamme. 5g onkin nyt ainakin alkuun toiminut hienosti, nopeutta riittää eikä notkahduksia ole ainakaan vielä ollut. Elisa Viihde sen sijaan pätkii edelleen, mikä helpottaa vianetsintää. Luulen, että ongelma on se, että viihdeboksin wlan kuumenee nopeasti ja alkaa sen vuoksi jumittaa. Valitettavasti reititin on sen verran kaukana viihdeboksista että en saa sitä piuhalla yhdistettyä. Voisikohan boksin vaihto auttaa?


Ei se Viihde tarvitse kaistaa kuin hiukan päälle 10 Mbit/s eli melkein mikä tahansa nettiyhteys riittää.

Tuota Viihteen pätkimistä on ollut kohta kymmenen vuotta ja ei Elisa ole sille tehnyt oikein mitään. Ohje on vain buuttailla ja palautella tehdasasetuksia.

Olisikohan aika tehdä asiasta jo johtopäätöksiä???

Käyttäjätaso 7

Kun kovin monilla tuon viihteen kanssa näyttää olevan pelkkää harmia kaiken aikaa, niin kannattaisiko miettiä onko sille todellista tarvetta, vai pärjäisikö millään muotoa ilman. Säästyisi monelta harmitukselta.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Luulen, että ongelma on se, että viihdeboksin wlan kuumenee nopeasti ja alkaa sen vuoksi jumittaa. Valitettavasti reititin on sen verran kaukana viihdeboksista että en saa sitä piuhalla yhdistettyä. Voisikohan boksin vaihto auttaa?

Mun casen pari kuukautta kestäneissä tutkimuksissa olen kokeillut piuhaakin boxin ja reitittimen väliin, samanlaista pätkimistä oli silti. Haluttomia ovat boxin vaihtoon, tietävät varmaan että vika on heidän päässä. Mutta ei kannata korjata niin kauan kuin kauppa käy.

Meilläkin elämä on ollut pian kymmenen vuotta viihteetöntä, kun käytössä on ollut Elisa Viihde. 

Vikakoodit ovat näinä vuosina tulleet hyvin tutuiksi sillä ruudussa pyörii ohjelmaa useammin viikakoodit -2, -5-, -11, -113 tai viestit “Juuri nyt ei saada yhteyttä.” “Yritä hetken kuluttua uudelleen.” Erittäin tutuksi on tullut myös “prosenttipyöritys”, josta sitten yritetään jotain huumoria repiä, kun jännitetään, että jääkö prosentit nollille, vai löytyisikö sillä kertaa yhteys takaisin”. 

Kaikista eniten tilanne harmittaa minua, koska usein tämä toistuu juuri silloin, kun heittäydyn lasten kanssa sohvalle - ollaan sovittu leffaillasta tai kuten jouluaattona - aletaan katsomaan perinteisiä jouluohjelmia… Ja katsotaankin tunti tai pari sitä, kun buuttaan ja käynnistelen laitteita, kunnes on pakko lopettaa, etten tule huonolle tuulelle. 

Tästä ilosta saa sitten vielä maksaa ihan täyttä kuukausimaksua.

Asiakaspalvelussa vain ihmetellään, myönnetään, että “Oho, onhan näitä vikailmoituksia aika paljon täällä...” Olen reklamoinut puhelimessa asiasta useasti, mutta tuo reklamaatio ei ole johtanut mihinkään tuloksiin, vaikka kuluttajaviranomaisen mukaan kyse on selkeästä virheestä palvelussa eli tästä “viihteettömyydestä” ei saisi laskuttaa täyttä hintaa, mutta näin on kuitenkin tehty jo pian kymmenen vuoden ajan.

Jos kyse olisi vain minusta, niin olisin luopunut boksista ja yhteydestä jo aikoja sitten, mutta kun on nuo lapset… he eivät haluaisi luopua tietyistä boksin tuomista eduista esim. tallennus (vaikka niitä enää harvoin pääsee katsomaa ja jos pääseekin, niin pätkissä) ja tietyt ohjelmat. Nyt olen hommannut Disney+:n ja sillä siirtänyt ainakin lapset oikean viihteen pariin, joten pian voin sanoa tälle pelleilylle hyvästit, mutta eihän tästä hyvä maku jää suuhun.

Jokunen viikko sitten kokeilin Elisan ehdotuksesta 4g -liittymää ja tilanne muuttui vielä kamalammaksi. Palautin nopeasti modeemin ja purin liittymäkokeilun 2 vkon kokeilujakson aikana. 

Tästä on viihde ja hupi kaukana. Olen jo alustavasti varoittanut lapsia siitä, että Viihde lähtee meiltä lähiaikoina, sillä eihän tätä jaksa enää. Aiemmin ongelmat kulminoituivat “ruuhka-aihoihin” eli iltaan, viikonloppuun, tiettyihin ohjelma-aikoihin jne., mutta nyt ongelma on 24/7, 365. 

Viimeksi, kun soitin Elisan asiakaspalveluun, niin vastausvuorossa ollut kundi aivan hermostui minuun, väitti yhteyden olevan aivan hyvä, joten minulla ei pitäisi olla valittamista. Soitin uudesta ongelmasta, joka on kuvan tai äänen katoaminen hetkittäin. Se alkoi tämän vuoden puolella. Vuorotellen katoaa kuva tai ääni. Parin viikon aikana tuokin on eskaloitunut, niin että nyt se myös useimmiten pätkäisee yhteyden samalla. 

Enkä ole yksin tämän kanssa. Kollegalla duunissa on ihan samat ongelmat, ja Elisan asiakaspalvelusta yritetään hänellekin kertoa, että ongelma on hänen kotonaan ja yhteyksissään. Itse asun omakotitalossa, mutta kaikki palikat ovat parin metrin säteellä toisistaan. Hän asuu pienessä kaksiossa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Hei @Suvi Saari 

Todella ikävä kuulla kokemista ongelmista. :( 

Eihän se kenenkään etu ole, että yhteyksien kanssa on ongelmia tai että ohjelmat pätkii jatkuvasti. Tottakai me haluamme auttaa ja saada palvelun toimimaan ja monesti näissä tilanteissa saamme ratkaisun ongelmaan mutta pahoitteluni, että sinun kohdalla näin ei ole. 

Nämä viimeaikoiset ongelmat saattavat liittyä yleisempään vikaan 

 Eli on havaittu, että kuvassa ja äänessä on ongelmia ja esiintyy sekä tallenteissa ja livekanavissa. Korjauksia ollaan saatu tehtyä mutta ihan lopullista korjausta ongelmaan vielä odotellaan. 

Käyttäjätaso 7

Eihän se kenenkään etu ole, että yhteyksien kanssa on ongelmia tai että ohjelmat pätkii jatkuvasti. Tottakai me haluamme auttaa ja saada palvelun toimimaan ja monesti näissä tilanteissa saamme ratkaisun ongelmaan mutta pahoitteluni, että sinun kohdalla näin ei ole. 

No voi voi. Kyllä on ikävää. :persevere:

Näitä erilaisia Viihteen pätkimisiä on ollut niin kauan kuin Viihde on ylipäätään ollut olemassa eli jo vuosia.

https://yhteiso.elisa.fi/search?q=Viihteen%20p%C3%A4tkiminen

Pitäisiköhän teidän tehdä jotakin muutakin kuin vain valitella? En halua olla ilkeä , mutta ei oikein voi välttyä vaikutelmalta , että te ette joko osaa tai ette halua.

Käyttäjätaso 7

Yhteinen tekijä näyttää olevan näinä aikoina tekniikassa kuin tekniikassa, on se sitten tietotekniikkaa, talotekniikkaa yms, niin koulutetut ammattilaisetkaan eivät epätoimivuuden sattuessa oikeasti tiedä, mitä tehdä. Kokeillaan erilaisia parametrien muutoksia ja jos jonkinmoisia virityksiä etänä tai paikan päällä. Sitten kun vähän aikaa näyttää toimivan, niin sanotaan, että soittele jos tulee jotain, eikä kun tulee jotain, ja melkoisen varmasti tulee. Joskus heikkoina päivinä tulee mieleen, että liekö amatöörien puuhastelua.

Meillä alkoi tuo pätkiminen tammikuun aikana ja tuntuu vaan pahenevan koko ajan. On kyllä nautinto kaukana katsoa tallennuksesta ohjelmaa, kun vähän väliä kuva tai ääni katkeaa.

Nettiyhteyskin on alkanut pätkimään, mikä vaikeuttaa etätyöskentelyä :-(.

Zyxel käytössä, tehdasasetukset palautettu jo useasti.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Moro @AlDorassa ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Ikävä kuulla pätkimisestä :( Onko sulla tarkemmin ottaen mikä Zyxelin malli käytössä? Lisäätkö myös profiiiliisi asiakasnumeron niin päästään tarkistamaan yhteyttä vähän tarkemmin? :) 

Mallinumero on LTE4506-M606. Siinä on vielä takuutakin jäljellä, kun olen joutunut sen kanssa taistelemaan. Meillä myös nettiyhteydessä on jatkuvasti ongelmia.  Tänäänkin on netti katkennut toistakymmentä kertaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@AlDorassa Mitään vikatilannetta tuolla alueen verkossa ei näkynyt. Yhdessä sun osoitteen lähellä olevassa tukiasemassa on muutostöitä menossa mitkä voi vaikuttaa tuohon yhteyteen mutta oletkos kokeillut sitä reititintä kotona eri paikoissa jos se parantaisi sitä kuuluvuutta? 
Ja ootko huomannut, että reitittimestä signaalivalot sammuu kun yhteys pätkäsee? 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Mikähän kumma siinä on, kun minulla on tuo operaattoreista vapaa tallennuspalvelu ja tällaiset ongelmat ovat täysin tuntemattomia. Boksi toimii kotona kaapelimodeemiyhteydellä ja mökillä 4G-yhteydellä ja kaikki kanavat näkyvät suoraan. Yhden ainoan kerran boksi on mennyt jumiin, kun mökillä tuli yllättävä sähköjen pätkäisy kesken katselun.

@AlDorassa Mitään vikatilannetta tuolla alueen verkossa ei näkynyt. Yhdessä sun osoitteen lähellä olevassa tukiasemassa on muutostöitä menossa mitkä voi vaikuttaa tuohon yhteyteen mutta oletkos kokeillut sitä reititintä kotona eri paikoissa jos se parantaisi sitä kuuluvuutta? 
Ja ootko huomannut, että reitittimestä signaalivalot sammuu kun yhteys pätkäsee? 

En ole vielä muualla testannut. Reitittimen oikeanpuoleinen valo vilkkuu koko ajan (minusta päin katsottuna oikea reuna).

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@AlDorassa Mitään vikatilannetta tuolla alueen verkossa ei näkynyt. Yhdessä sun osoitteen lähellä olevassa tukiasemassa on muutostöitä menossa mitkä voi vaikuttaa tuohon yhteyteen mutta oletkos kokeillut sitä reititintä kotona eri paikoissa jos se parantaisi sitä kuuluvuutta? 
Ja ootko huomannut, että reitittimestä signaalivalot sammuu kun yhteys pätkäsee? 

En ole vielä muualla testannut. Reitittimen oikeanpuoleinen valo vilkkuu koko ajan (minusta päin katsottuna oikea reuna).


Tuo WiFi-valon vilkkuminen kertoo että WLAN-yhteyden yli menee dataa, eli sen vilkkuminen nopeasti on täysin normaalia. :) Nuo parannustyöt voivat ainakin tällä hetkellä vaikuttaa toimivuuksiin alueella. Suosittelen tuota yhteyttä vielä huomenissa testaamaan. Alueelle on lisäksi vielä ensi viikolla tulossa lisää parannuksia verkkoon.


Olikos sinulla muita Elisan 4G-liittymiä samassa osoitteessa käytössä? Onko siinä esiintynyt pätkimistä?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Kun Elisa pakottanut kiinteästä mobiiliin niin ei muutakuin kuluttajansuojaan yhteyttä niin loppuu tämä palveluiden huononnus. Valokuitu pitäisi saada kiinteän tilalle, jotta se olisi korvaava yhteys.

Joten jos ei saa korvaavaa kiinteää yhteyttä vaihtakaa suosiolla kaikki palvelut toiseen operaattoriin.

 

@Suvi Saari Tallennus onnistuu esim tallentavalla digiboksilla ja sellainen ei maksa paljoa ja toimii paremmin. VU+ saa sitten likimain kaikki muutkin ominaisuudet.

Osallistu keskusteluun