Digiboxin vaihtuvat ongelmat

  • 25 huhtikuu 2021
  • 5 kommenttia
  • 243 katselukerrat

Koettu on nämä lukuisat ongelmat, mitä muillakin asiakkailla on ollut tässä kuukausien kuluessa, eli on ollut äänen ja kuvan pätkimistä, niiden epäsynkkaa, boxin jumiutumista…

Ja kyllä. Kaikki on käynnistelty ja päivitelty ja varmisteltu. Kerta toisensa jälkeen. On bootannut ja irrotellut piuhoja. Tarkistanut kaikki kiinnitykset, kaiken mahdollisen. Piuhoilla ja wifillä. 

Olen myös reklamoinut tästä Elisaa - muutamaankin kertaan. Minullahan kyse ei ole vain näiden muutamien kuukausien uusista ongelmista, vaan vuosia jatkuneista ongelmista, joiden päälle nykyiset ovat tulleet. Vastauksina on ollut mm. “väitätkö, että ongelmat ovat meidän päässä” ja “kokeilepa vielä liittää… ja bootata… ja ota sitten uudelleen yhteyttä, jos ongelmat jatkuvat...”.

Samoin minulta on tivattu, mitä muutoksia täällä päässä on tapahtunut. No, ei kerrassaan mitään. Edelleen sama talo. Samat seinät. Samat piuhat. Samat välimatkat sisällä ja ulkona.

Viime viikkojen vakio-ongelmia on ollut se, kun haluaisin katsoa illalla kuuden tai seitsemän uutiset. Lähtökohtaisesti boksi tilttaa juuri tuohon aikaan illalla. Jos näin tapahtuu, niin se ei enää yleensä suostu käynnistymään kohtuullisessa ajassa uudelleen - pisimmällään olen ihan testimielessä veivannut päälle ja pois boksia ja modeemia aina silloin tällöin noin puolitoista tuntia.

Nyt en enää viitsi veivata laitteiden kanssa iltojani, joten jos boksi tilttaa, se saa olla. Harmittaa vain, että edelleen joudun maksamaan täyttä hintaa tästä palvelusta, jossa käyttöaika on kovin rajallinen omaan tarpeeseen nähden.

Nyt yllättäen, aivan uutena ongelmana on se, että boksi ei enää tilttaa niin, että kuva tai ääni jäisi jumiin, vaan nyt ruutu vain menee yhtäkkiä - ilman minkäänlaista varoitusta - mustaksi, ja siihen loppuu katsominen. 

Tänään olen yrittänyt katsoa tallenteista yhtä sarjaa, mutta se on ollut aivan mahdotonta, sillä boksi tiputtaa jatkuvasti näytön mustaksi. Kun saan sen suurella vaivalla takaisin linjoille, parin minuutin sisällä ruutu on taas pimeä. Eikä palaudu itsekseen. 

Uskoakseni kyse on (jälleen ja edelleen) digiboksista johtuvasta (N7800) ongelmasta, sillä samaan aikaan wifin päässä olevat muut laitteet toimivat edelleen ja TVstä voi katsoa esim. Disney+ -palvelua.

En olisi uskonut, että kaikkien jo nähtyjen ja koettujen ongelmien jälkeen, tulee vielä jotain aivan uutta, mutta uskottava se on. 


5 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Omien kokemuksien mukaan, paras ratkasu on oma tallentava digiboksi. Tulee halvemmaksi ja toimii paljon paremmin. VU+ boksi jos haluaa myös netin kautta tallentaa ja katsella tallenteita tai live-kuvaa.

 

Itsellä on vieläkin Elisa viihde boksi ilman aktiivista tilausta, joka toimii perus HD-digiboksina N7700. Siihen se juuri ja juuri kykenee, todella hidas käynnistymään, kyllä sillä yleensä uutiset saa katsottua, jos laittaa ajoissa päälle. Kumma kun sen pitää mennä niin syvälliseen lepotilaan. Sitten asetuksista laitoin jonkin virransäästö asetukseen niin pitkän ajan kuin sain tais olla vain 8h ja yleensä jätän boksin aina päälle. Mutta se tuon 8h jälkeen sammuu, eli seuraavana iltana meneekin taas kauan boksin käynnistymisessä.

Suosittelen laittamaan boksin asetuksista virransäästöön niin pitkän ajan kuin saa (jos saisi niin kokonaan pois päältä) ja pitämään boksia aina päällä, mielellään IPTV kanavan puolella. Näin ollen ei tarvi niin useasti odotella boksia ja turhautua koko kapistukseen. Sähkön kulutuksessa se ei kuitenkaan näy.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1

Omien kokemuksien mukaan, paras ratkasu on oma tallentava digiboksi. Tulee halvemmaksi ja toimii paljon paremmin. VU+ boksi jos haluaa myös netin kautta tallentaa ja katsella tallenteita tai live-kuvaa.

 

Itsellä on vieläkin Elisa viihde boksi ilman aktiivista tilausta, joka toimii perus HD-digiboksina N7700. Siihen se juuri ja juuri kykenee, todella hidas käynnistymään, kyllä sillä yleensä uutiset saa katsottua, jos laittaa ajoissa päälle. Kumma kun sen pitää mennä niin syvälliseen lepotilaan. Sitten asetuksista laitoin jonkin virransäästö asetukseen niin pitkän ajan kuin sain tais olla vain 8h ja yleensä jätän boksin aina päälle. Mutta se tuon 8h jälkeen sammuu, eli seuraavana iltana meneekin taas kauan boksin käynnistymisessä.

Suosittelen laittamaan boksin asetuksista virransäästöön niin pitkän ajan kuin saa (jos saisi niin kokonaan pois päältä) ja pitämään boksia aina päällä, mielellään IPTV kanavan puolella. Näin ollen ei tarvi niin useasti odotella boksia ja turhautua koko kapistukseen. Sähkön kulutuksessa se ei kuitenkaan näy.


vu+ käyttäjä täälläkin. Onko ketjun aloittaja kokeillut vaihtaa hdmi kaapelia? Se aiheuttaa myös jos jonkunlaista ongelmaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Koettu on nämä lukuisat ongelmat, mitä muillakin asiakkailla on ollut tässä kuukausien kuluessa, eli on ollut äänen ja kuvan pätkimistä, niiden epäsynkkaa, boxin jumiutumista…

Ja kyllä. Kaikki on käynnistelty ja päivitelty ja varmisteltu. Kerta toisensa jälkeen. On bootannut ja irrotellut piuhoja. Tarkistanut kaikki kiinnitykset, kaiken mahdollisen. Piuhoilla ja wifillä. 

Olen myös reklamoinut tästä Elisaa - muutamaankin kertaan. Minullahan kyse ei ole vain näiden muutamien kuukausien uusista ongelmista, vaan vuosia jatkuneista ongelmista, joiden päälle nykyiset ovat tulleet. Vastauksina on ollut mm. “väitätkö, että ongelmat ovat meidän päässä” ja “kokeilepa vielä liittää… ja bootata… ja ota sitten uudelleen yhteyttä, jos ongelmat jatkuvat...”.

Samoin minulta on tivattu, mitä muutoksia täällä päässä on tapahtunut. No, ei kerrassaan mitään. Edelleen sama talo. Samat seinät. Samat piuhat. Samat välimatkat sisällä ja ulkona.

Viime viikkojen vakio-ongelmia on ollut se, kun haluaisin katsoa illalla kuuden tai seitsemän uutiset. Lähtökohtaisesti boksi tilttaa juuri tuohon aikaan illalla. Jos näin tapahtuu, niin se ei enää yleensä suostu käynnistymään kohtuullisessa ajassa uudelleen - pisimmällään olen ihan testimielessä veivannut päälle ja pois boksia ja modeemia aina silloin tällöin noin puolitoista tuntia.

Nyt en enää viitsi veivata laitteiden kanssa iltojani, joten jos boksi tilttaa, se saa olla. Harmittaa vain, että edelleen joudun maksamaan täyttä hintaa tästä palvelusta, jossa käyttöaika on kovin rajallinen omaan tarpeeseen nähden.

Nyt yllättäen, aivan uutena ongelmana on se, että boksi ei enää tilttaa niin, että kuva tai ääni jäisi jumiin, vaan nyt ruutu vain menee yhtäkkiä - ilman minkäänlaista varoitusta - mustaksi, ja siihen loppuu katsominen. 

Tänään olen yrittänyt katsoa tallenteista yhtä sarjaa, mutta se on ollut aivan mahdotonta, sillä boksi tiputtaa jatkuvasti näytön mustaksi. Kun saan sen suurella vaivalla takaisin linjoille, parin minuutin sisällä ruutu on taas pimeä. Eikä palaudu itsekseen. 

Uskoakseni kyse on (jälleen ja edelleen) digiboksista johtuvasta (N7800) ongelmasta, sillä samaan aikaan wifin päässä olevat muut laitteet toimivat edelleen ja TVstä voi katsoa esim. Disney+ -palvelua.

En olisi uskonut, että kaikkien jo nähtyjen ja koettujen ongelmien jälkeen, tulee vielä jotain aivan uutta, mutta uskottava se on. 



Pahoittelut ongelmista. Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, niin voitaisiin katsoa tuota digiboksin puolta tarkemmin?

Käyttäjätaso 1

Samaa ongelmaa täälläkin. Päivitys tuli mutta mitään apua siitä ei ollut. Ruutu menee mustaksi ja boksi jämähtää. Nopein tapa on silloin vaihtaa Viihde-sovellukseen ja striimata Chromecastin kautta. Ihmetyttää ettei boxi ole koko aikana toiminut kunnolla kuin viimevuotisen Ison Tiltin jälkeen vuodenvaihteen yli. Sitten joku päivitys rikkoi toiminnan jälleen eikä uudesta päivityksestäkään ollut apua. Voisi todeta että huonompaan päin meni. Ilmeisesti liian hankala ongelma saada boxi kuntoon? 

Käyttäjätaso 5

Samaa ongelmaa täälläkin. Päivitys tuli mutta mitään apua siitä ei ollut. Ruutu menee mustaksi ja boksi jämähtää. Nopein tapa on silloin vaihtaa Viihde-sovellukseen ja striimata Chromecastin kautta. Ihmetyttää ettei boxi ole koko aikana toiminut kunnolla kuin viimevuotisen Ison Tiltin jälkeen vuodenvaihteen yli. Sitten joku päivitys rikkoi toiminnan jälleen eikä uudesta päivityksestäkään ollut apua. Voisi todeta että huonompaan päin meni. Ilmeisesti liian hankala ongelma saada boxi kuntoon? 

Moi @brecker ! Eihän tuo nyt optimaaliselta Viihde-kokemukselta kuulosta. :disappointed_relieved:

Varmistan näin alkuun, että oletko kokeillut vielä näitä herättelytoimia viihdeboksille: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/viihde/ohje/laitteiden-uudelleenkaynnistys/ ? 

 

Jos käyt lisäilemässä tuon asiakasnumerosi tuonne profiiliisi, niin voitaisiin myös tältä puolen hieman tuota Viihteen sielunelämää tutkailla. 🔍

Osallistu keskusteluun