Epäselvyys Elisa Viihteen määräaikaisuudessa


Vuodenvaihteessa Elisa on tarjonnut uutta etuhintaan Viihteestä, jonka myötä sopimus on määräaikaistettu.

Ennen vuoden vaihdetta olen ollut Elisan aspaan yhteydessä irtisanoakseni liittymän, mutta silloin ollaan yhdessä sovittu, että katson vielä tilannetta ja he tulevat muutaman kk hinnassa vastaan.

Nyt syksymmällä olen aikeissa purkaa sopparin, mutta määräaikaisuuden takia ei tietenkään onnistu. En ole huomannut tilausvahvarissa määräaikaisuutta, vaan katsonut, että hinta on se mitä ollaan sovittu. Tänään käydyn keskustelun perusteella "Määräaikaisuus näkyy myös laskulla", mitta laskun kokoinen osuus vainhäviää tililtä joka kk, kun ei papereita enää tule laatikkoon.

Heidän lokinsa mukaan olen kuulemma itse muutoksen. Ja en hiivatissa ole!

En todellakaan halua olla lafkan kanssa naimisissa helmikuuhun 2024.

 

Onko muut törmänneet vastaavaan tilanteeseen?

Mikä neuvoksi?



EDIT 2.12.2022 // muokattu otsikkoa ja tekstin ulkoasua OmaYhteisön yhteisten pelisääntöjen mukaiseksi -draakki

draakki 1 vuosi sitten

Äh, onpas harmillinen tapaus @Heikola 😕 lähtökohtaisesti nämä olisi paras selvittää muutaman kuukauden sisällä siitä, kun myynnissä tai asiakaspalvelussa on mahdollisesti joku epäselvyys tai kömmähdys käynyt, koska pidämme puhelu- ja chatlog-tallenteita tallessa 3 kuukautta. Näin lähes vuotta myöhemmin emme pysty enää varmuudella tarkistamaan, mitä asiakaskohtaamisessa on oikeasti juteltu läpi ja muistettu mainita puolin ja toisin. 😥 

Laskukopiot onneksi löytyy myös OmaElisan Laskut -välilehdeltä. 🙂 Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että laskun sisältö hyväksytään lasku maksamalla, ja jos laskussa jokin kiistanalainen osuus on niin siitä voipi sitten neuvotella ja maksaa vain kiistattoman osan pois yhdessä sovitun selvityksen ajan. 

Mutta ei tässä kannata nyt vielä heittää pyyhettä kehään. Yllämainitut huomiot oli yleisellä tasolla, mutta me mieluusti vielä kurkattaisiin asiakkuudellesi että mitä kirjauksia sieltä oikein löytyy viime helmikuulta, ja katsotaan tilanne kokonaisuutena. 🙂 Laittaisitko meille vielä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? Voidaan yksityisviestitse jatkaa asian selvittämistä määräaikaisuuden ja sopimuksien suhteen. 👍🏼

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Äh, onpas harmillinen tapaus @Heikola 😕 lähtökohtaisesti nämä olisi paras selvittää muutaman kuukauden sisällä siitä, kun myynnissä tai asiakaspalvelussa on mahdollisesti joku epäselvyys tai kömmähdys käynyt, koska pidämme puhelu- ja chatlog-tallenteita tallessa 3 kuukautta. Näin lähes vuotta myöhemmin emme pysty enää varmuudella tarkistamaan, mitä asiakaskohtaamisessa on oikeasti juteltu läpi ja muistettu mainita puolin ja toisin. 😥 

Laskukopiot onneksi löytyy myös OmaElisan Laskut -välilehdeltä. 🙂 Nyrkkisääntönä voisi ajatella, että laskun sisältö hyväksytään lasku maksamalla, ja jos laskussa jokin kiistanalainen osuus on niin siitä voipi sitten neuvotella ja maksaa vain kiistattoman osan pois yhdessä sovitun selvityksen ajan. 

Mutta ei tässä kannata nyt vielä heittää pyyhettä kehään. Yllämainitut huomiot oli yleisellä tasolla, mutta me mieluusti vielä kurkattaisiin asiakkuudellesi että mitä kirjauksia sieltä oikein löytyy viime helmikuulta, ja katsotaan tilanne kokonaisuutena. 🙂 Laittaisitko meille vielä yksityisviestiä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta? Voidaan yksityisviestitse jatkaa asian selvittämistä määräaikaisuuden ja sopimuksien suhteen. 👍🏼

Aika paljon tätä on jo ruuvattu asiakaspalvelun kanssa puhelimitse ja sähköpostilla, ennen kuin avauduin tänne ja olen asian joutunut viemään KKV:lle myös selvitykseen.

Toivotaan että @OmaYhteisö-tiimi voi auttaa

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Onko tuo siis niin että kun ensimmäiset 24kk umpeutuu, tulee taas 24kk määräaikainen voimaan ?

 Ja mitä tulee noihin puhelutallenteisiin, ymmärtääkseni niitä ei noin vain kuunnella uusiksi, vaan niihin tarvitaan rikosilmoitus tms. vastaavaa ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Onko tuo siis niin että kun ensimmäiset 24kk umpeutuu, tulee taas 24kk määräaikainen voimaan ?

 Ja mitä tulee noihin puhelutallenteisiin, ymmärtääkseni niitä ei noin vain kuunnella uusiksi, vaan niihin tarvitaan rikosilmoitus tms. vastaavaa ?


Kun upouuden Elisa Viihde -sopimuksen ensimmäinen 24 kuukauden määräaika umpeutuu, Elisa Viihteen sopimus on siitä eteenpäin toistaiseksi voimassaoleva ellei määräaikaa uusita esim. asiakaspalvelussa, verkon itsepalvelussa, tai vaikka myymälässä. 🙂 Itsekseen uutta määräaikaa ei siis tule. 

Puhelutallenteet voidaan kyllä meillä asiakaspalvelussa erikoisosaajat (esimerkiksi esihenkilöt ja vastaavat henkilöt laajemmilla oikeuksilla) kuunnella tarvittaessa suht matalallakin kynnyksellä jos on esimerkiksi epäselvää, että mitä puhelussa on sovittu vaikkapa hinnasta tai toimenpiteistä. Ei nyt ihan jokapäiväistä hommaa, mutta rikosilmoitukseen asti ei sentään tarvitse mennä. 👍🏼

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

 Lueskelin noita tietosuojavaltuuten ennakkotapauksia näistä tallenteista, asiakkaalla on ne oikeus saada pyydettäessä kuunneltavaksi, mutta tallenteiden säilytysaikaa ei ole asetettu, vaan niitä pitää säilyttää vain niin kauan kuin on tarpeellista.

 Mikä sitten on tarpeellisen pitkä aika, mielestäni ainakin määräaikaisten sopimuksien tapauksessa sanoisin että tarpeellisen pitkä aika olisi määräaikaisuuden kesto ja vähän päälle.

 Juurikin tässä olisi nyt hyvä olla tallenne olemassa, olisi suoraviivaista tarkastaa miten asia on, koska tässä kuluttajansuoja on heikko isoa operaattoria vastaan. Operaattorillekkin asia olisi helpompi hoitaa, säästyisi miestyötunteja ja asiakaskin joutuisi tyytymään mikäli on väärässä, ja luonnollisesti operaattori ollessaan väärässä.

Käyttäjätaso 7

Kaikki yhteydenotot, mihin tahansa asiakaspalveluihin ym. pitää tehdä aina sähköpostilla, tai jollakin lomakkeella, mistä saa kirjallisen vastauksen.

Silloin on aina mustaa valkoisella, eikä jää mikään epäselväksi, eikä muistelun varaan.

Eikä tule puhuttua puhelimessa pehmoisia puolin, eikä toisin.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Nythän asia tulee muuttumaan kun puhelinmyynti ei riitä vaan asiakkaalle pitää lähettää tarjous hyväksyttäväksi paperisena kotiin. Erittäin hyvä muutos kuluttajasuojaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Nythän asia tulee muuttumaan kun puhelinmyynti ei riitä vaan asiakkaalle pitää lähettää tarjous hyväksyttäväksi paperisena kotiin. Erittäin hyvä muutos kuluttajasuojaan.

Kirjallinen muoto voi olla sähköinen tai paperinen. Kirje kotiin kuulostaa omaan korvaani kivikautiselta, etenkin nykyaikana kun kirjepostia ei päivittäin jaeta.

Lakimuutos ei myöskään koske kaikkea puhelinmyyntiä.

Tässä uutisessa mielestäni aika kansantajuisesti avattu asiaa.

https://yle.fi/a/74-20007303

Käyttäjätaso 7

Nythän asia tulee muuttumaan kun puhelinmyynti ei riitä vaan asiakkaalle pitää lähettää tarjous hyväksyttäväksi paperisena kotiin. Erittäin hyvä muutos kuluttajasuojaan.

“Puhelin- ja nettiliittymien puhelinmyyntiä muutos ei koske.”

Ja eiköhän tuo väännetä siihen kuosiin, että asiakkaalle lähetetään tekstari, jossa on linkki jonnekin...

Käyttäjätaso 7

Nythän asia tulee muuttumaan kun puhelinmyynti ei riitä vaan asiakkaalle pitää lähettää tarjous hyväksyttäväksi paperisena kotiin. Erittäin hyvä muutos kuluttajasuojaan.

 Kirje kotiin kuulostaa omaan korvaani kivikautiselta, etenkin nykyaikana kun kirjepostia ei päivittäin jaeta.

Jakeluyhtiö Suomi jakaa nytkin jo kirjeitä pääsääntöisesti sanomalehtien varhaisjakelun yhteydessä aamuyöstä. Tänäkin aamuna tuli yksi.

Ei tosin vielä ihan joka paikassa, mutta laajennee.

Eli päivittäin jaetaan, jopa lauantaina.

Monella yhtiöllä palvelu jo käytössä.

   

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Nythän asia tulee muuttumaan kun puhelinmyynti ei riitä vaan asiakkaalle pitää lähettää tarjous hyväksyttäväksi paperisena kotiin. Erittäin hyvä muutos kuluttajasuojaan.

“Puhelin- ja nettiliittymien puhelinmyyntiä muutos ei koske.”

Ja eiköhän tuo väännetä siihen kuosiin, että asiakkaalle lähetetään tekstari, jossa on linkki jonnekin...

Okei, sillä on näemmä oma lainsäädäntönsä.

“ Sähköisen viestinnän palveluilla on oma lainsäädäntönsä. Sen nojalla esimerkiksi nettiliittymän ostajalle on puhelun jälkeen lähetettävä tiivis ja helposti ymmärrettävä sopimus, jonka tämä hyväksyy tai hylkää. Puhelinliittymän puhelinmyynti puolestaan on sallittu vain yrityksen nykyisille asiakkaille, mutta jos asiakas tahtoo vaihtaa puhelinliittymän toiseen yritykseen, hänen pitää itse ottaa yritykseen yhteyttä. “

No, joka tapauksessa muun tavaran kauppa on mitätön ellei asiakas sitä hyväksy, oli se tekstarin takana, paperisena tai sähköisesti muuten.

Menee nyt vähän offtopiciksi ..

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +3

Vaikka tässä on käsitelty Elisa viihteen määräaikaisuutta, niin kysäisenpä täältä Saunalahti Kotikuitu 100M määräaikaisuudesta. Itselläni on ollut Elisa Viihde ja siihen liittyvä laajakaista vuodesta 2010 lähtien ja Elisa Viihteen määräaikaisuus on päättynyt 2.4.2012 eli reilut kymmenen vuotta sitten. Katselin noita omia tietojani uudistetuilta Elisan sivuilta. En tiedä milloin ovat uudistuneet, mutta itselleni olivat uudet ja ihmettelin, että miksi Viihteeseen liittyvä Saunalahti Kotikuitu 100M liittymäni on määräaikainen 12.5.2023 saakka, joten en voi irtisanoa sopimusta ennen tuota päivämäärää. En tosin ole sitä irtisanomassakaan, mutta haluaisin tietää kuka on muuttanut sopimuksen määräaikaiseksi ja miksi. Itse en ole tehnyt sopimukseen mitään muutoksia, nostanut tai laskenut nopeuksia, tms. Nopeus on aina ollut 100M, Upload muutettiin jo vuosia sitten 5->10 Mbps, mutta siitä on jo todella kauan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Vaikka tässä on käsitelty Elisa viihteen määräaikaisuutta, niin kysäisenpä täältä Saunalahti Kotikuitu 100M määräaikaisuudesta. Itselläni on ollut Elisa Viihde ja siihen liittyvä laajakaista vuodesta 2010 lähtien ja Elisa Viihteen määräaikaisuus on päättynyt 2.4.2012 eli reilut kymmenen vuotta sitten. Katselin noita omia tietojani uudistetuilta Elisan sivuilta. En tiedä milloin ovat uudistuneet, mutta itselleni olivat uudet ja ihmettelin, että miksi Viihteeseen liittyvä Saunalahti Kotikuitu 100M liittymäni on määräaikainen 12.5.2023 saakka, joten en voi irtisanoa sopimusta ennen tuota päivämäärää. En tosin ole sitä irtisanomassakaan, mutta haluaisin tietää kuka on muuttanut sopimuksen määräaikaiseksi ja miksi. Itse en ole tehnyt sopimukseen mitään muutoksia, nostanut tai laskenut nopeuksia, tms. Nopeus on aina ollut 100M, Upload muutettiin jo vuosia sitten 5->10 Mbps, mutta siitä on jo todella kauan.

Kuulostaapas erikoiselta! Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle niin tutkitaan tilannetta! 

Osallistu keskusteluun