Vastattu

Kanavien kuvanlaatu heikkenee Elisa Viihteellä

  • 9 December 2022
  • 61 kommenttia
  • 4290 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

61 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Hei! Mihin se vikailmoituslaatikko on piilotettu? Kerran löysin, mutta en uudestaan. Tämä vikailmoituksen tekeminen on tehty TOSI HANKALAKSI.

Käyttäjätaso 7

Hei! Mihin se vikailmoituslaatikko on piilotettu? Kerran löysin, mutta en uudestaan. Tämä vikailmoituksen tekeminen on tehty TOSI HANKALAKSI.


https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Hei, kiitos! Nyt löytyy “suosikeista”.

Onkohan tuohon alkuperäisen ongelmaan, jota olen osaltani valottanut, mitään ratkaisua olemassa?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Samainen ongelma esiintyy siis YLE:n kanavilla, kun ne lähettävät uutisruutuja normaalin lähetysajan ulkopuolella. Kanavat 1,2,5 ja 501, 502 ja 505 on kokeiltu ja sama ongelma. Ongelmaan on helppo ratkaisu: EI KATSO! ja kas ongelma on poissa 😂 Olen kyllä ostanut ELISA VIIHDE PREMIUMIN lupauksella, että kaikki lähetykset ovat HD-laatua. Olen lupautunut maksamaan siitä kuukausittaisen maksun( ei vähäinen ). Nyt on kai minunkin petettävä lupaus ja jättää maksamatta...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Hei! Mihin se vikailmoituslaatikko on piilotettu? Kerran löysin, mutta en uudestaan. Tämä vikailmoituksen tekeminen on tehty TOSI HANKALAKSI.


Tapoja vikailmoituksen tekoon on useita, mukaan lukien yhteydenottolomake minkä @Sokrates kerkesikin jo linkkaamaan — kiitos! 😊 ​​​

Koska yhteydenottolomakkeelta tulevat viestit ovat sellaisia, missä emme voi vahvasti tunnistaa viestin lähettäjää, yritämme aina ensisijaisesti tavoitella viestin pohjalta soittamalla lomakkeen lähettäjälle. Siinä mielessä suorempikin tapa voi olla varata soittopyyntö täältä aiheella Häiriöilmoitus (muut), jolloin sinulle soitetaan joko mahdollisimman pian asiakaspalvelun aukioloaikojen sisällä, tai vaihtoehtoisesti valitsemanasi aikana. 🙂 

Jos laitat viestin OmaElisasta sisäänkirjautuneena välilehdeltä AsiakaspalveluAsiakaspalvelun viestit, viesti tulee asiakaspalveluun käsittelyyn jo valmiiksi niin että sinut on vahvasti tunnistettu jolloin asiaa on helpompi ja nopeampi hoitaa eteenpäin. 
 

Hei, kiitos! Nyt löytyy “suosikeista”.

Onkohan tuohon alkuperäisen ongelmaan, jota olen osaltani valottanut, mitään ratkaisua olemassa?


On @aarolehi tosiaan sen verran kinkkinen tämä kuvailemasi ongelma, ettei ole ainakaan itselleni tullut oikein vastaavaa vastaan mihin olisi nopeasti heittää jotain kikkakolmosta, mikä varmuudella korjaisi ongelman. Tämän takia olisikin tärkeää, että saataisiin tuota tutkittua lisää esimerkiksi vikailmoituksen kautta, niin joku minua viisaampi pääsee tutkimaan ongelman mahdollisia juurisyitä. 🤔 

Ennen kun asiaa kaivellaan enemmän, olisi toki hyvä jos pystyisit ensin jumppaamaan kaikki täältä löytyvät vianrajaustoimenpiteet — hyvällä tuurilla ongelma ratkeaa jo näillä. 👍🏼 Nuo on myös toimenpiteitä mitä vianrajaus sekä viankorjaus pyytäisivät joka tapauksessa testaamaan, kun vikaa rajataan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Hei, kiitos! Nyt löytyy “suosikeista”.

Onkohan tuohon alkuperäisen ongelmaan, jota olen osaltani valottanut, mitään ratkaisua olemassa?

Tuota kannattaa äänestää, jospa saataisiin homma toimimaan. Täällä samaa sumenemista välillä.(1000/400 kuitu) 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Hei! Minusta tuntuu vahvasti siltä, että Elisalla on tärkeämpää, että kysyjän tunnistus toteutuu kuin itse ongelman selvittely! Jos kysyn tunnuksellani, on TEILLÄ VARMASTI TIETO, kuka on kyseessä. Tunnushan ilmestyy kysymykseen, kun kysyy kirjautuneena. Ja mitä se kysyjän identifiointi vaikuttaa vian korjaamiseen? Toiseen “apuun”: kaikki temput on tehty jo useaan eri kertaan eri “asiakaspalvelijan” avustuksellakin. Jospas vain ottaisitte yhteyttä johokuhun ammattilaiseen asian tiimoilta, voisi ehkä odottaa ongelmaan ratkaisuakin. Kiitos

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Tottakai @aarolehi asiakkaan tunnistus ja tietoturvallinen henkilötietojen käsittely on meille hurjan tärkeää, tätähän vaatii jo sekä Suomen lainsäädäntö ja viistää asiaa EU-säädöksetkin mm. GDPR:n myötä. 🙂 Uskoisin että suurimmalle osalle Elisan asiakkaistakin on tärkeää, että olemme tarkkoja tunnistamisessa. Toki vikatilanteissa voi usein lähteä selvittämään asiaa löyhemmilläkin tiedoilla, esimerkiksi jos joku pirauttaa häiriöilmoituksen tehdäkseen että “koko kunnan X alueella ei toimi puhelut kellään” niin siihen ei toki rakettitiedettä vaadita, että asiaa päästään tutkimaan. Mutta yksittäisissä palveluissa jos meillä on tarvetta käydä asiakastiedoissa tarkistamassa esimerkiksi teknisiä tietoja ja sopimusrakennetta, niin kyllä asian hoitaminen on aika paljon jouhevampaa jos olemme päässeet asiakkaan tunnistamaan. 

Luonnollisesti itse vikatilanteen ratkaisu on aivan yhtä tärkeää, mutta tarvitaan siihen yhteistyötä kyllä asiakaspalvelun ja asiakkaan välillä. Hyvä että olit nuo vianrajaustoimenpiteet jo tehnyt! Sitten vain pistämään tuota vikailmoitusta eteenpäin asiakaspalvelun kautta haluamaasi kanavaa pitkin jos et jo kerennyt, niin tutkitaan ja hutkitaan ongelmaa tarkemmin. 👍🏼 

Miksiköhän muuten nimimerkki mikel on tykännyt melkein kaikki kommentit vaikka ei mitenkään osallistunut keskusteluun?🤔

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Moikka @aarolehi! Viestiesi perusteella pystyimme havaitsemaan häiriötilanteen ja saamme sen korjaukseen. 😊 Haluaisimmekin kiittää sinua, joten laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi niin sovitaan tarkemmin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Hei! Tuo yksityisviestien lähettäminen ei ole minulle tuttua. Sanoisinko “turkkia” tai hepreaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Hei! Tuo yksityisviestien lähettäminen ei ole minulle tuttua. Sanoisinko “turkkia” tai hepreaa.

Klikkaat tuosta aiemmasta linkistä ja sen jälkeen kohdasta “lähetä viesti”.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Moikka @aarolehi! Viestiesi perusteella pystyimme havaitsemaan häiriötilanteen ja saamme sen korjaukseen. 😊 Haluaisimmekin kiittää sinua, joten laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi niin sovitaan tarkemmin.

Onneks tulin tänne keskustelupuolelle tutkimaan itsellä kans aivan sama vika.

yrittäny nettipiuhoja ja heilutella ja paikkoja vaihtamalla muttei vika oo poistunu. 

Saisko tarkempaa tietoa minkä vian löysitte ja koska korjaus kun vielä ei ainakaan ole korjautunu😮

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3

Hei! 

Elisa ei kerro, mikä on vikana eikä saa sitä korjattuakaan!!!

Tiedoksi Elisalle “ kissa elää kiitoksella” enkä satu olemaan kissa.

 

Muuan alan AMMATTILAINEN kertoi, että vika tulee korjata 48 tunnin kuluessa sen havaitsemisesta.

Mitä tähän vastaa herra elisa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@aarolehi - Vielä odotellaan, että saadaan tuohon ongelmaan korjaus. Pahoittelut viivästyksestä, ilmoitamme kun vika on korjattu!

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Kumpa saisitte homman kuntoon, juuri mtv3 kanava päällä ja kuva sumenee välillä mössöksii, vaikka kuidussa pitäisi kaistan riittää,kyllä multicastia on ikävä kuva oli vain oli yksinkertaisesti parempi.

Täytyykö tässä kaapeli tv kytkeä käyttöön että saa kuvan hyväksi.

Kun saisitte bittivirran vastamaan multicastia ja kuvan vastaavaksi niin olisin tyytyväinen. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Muuan alan AMMATTILAINEN kertoi, että vika tulee korjata 48 tunnin kuluessa sen havaitsemisesta.

Tämä koskee tietoliikenneyhteyksiä.

Viihde ei ole tietoliikenne-, vaan hupipalvelu, joten Viihteen korjaamiselle ei ole mitään aikarajaa, valitettavasti. Viihteen kohdalla 4800 tuntia ei ole vielä aika eikä mikään. Toki tuossa vaiheessa aletaan jo keskustelemaan sopimuksen purun edellytyksistä. Mutta mitään selkeää tuntirajaa Viihteellä ei ole.

Käyttäjätaso 7

Kumpa saisitte homman kuntoon, juuri mtv3 kanava päällä ja kuva sumenee välillä mössöksii, vaikka kuidussa pitäisi kaistan riittää,kyllä multicastia on ikävä kuva oli vain oli yksinkertaisesti parempi.

Täytyykö tässä kaapeli tv kytkeä käyttöön että saa kuvan hyväksi.

Kun saisitte bittivirran vastamaan multicastia ja kuvan vastaavaksi niin olisin tyytyväinen. 

Viihde käyttää VBR:ää (Variable bit rate) yhdessä unicastin kanssa. Sen etu on , että yhteys toimii verkossa kuin verkossa. Multicastista operaattorit eivät ikinä päässeet yksimielisyyteen ja sen vuoksi multicast toimi aiemmin vain Elisan omilla liittymillä. No siitä luovuttiin sittemmin kokonaan ja nykyään Viihde ei edellytä Elisan nettiliittymää.

Toki olisi kai mahdollista teknisesti , että VBR:ssä olisi asetus , jolla bitraten voisi lukita. Silloin häiriöt siirtoyhteydessä näkyisivät katkoksina kuvassa , kun nyt VBR pudottaa bittivirtaa automaattisesti ja kuva sumenee.

Semmoista se on IPTV:n kanssa , kun se on vain yksi palvelu muiden joukossa netissä ja kilpailee siirtokaistasta muiden kanssa. Toki videokuva on aikakriittisenä priorisoitu kärkipäähän , mutta ei se kokonaan estä katkoksia näkymästä kuvanlaadussa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Viihde käyttää VBR:ää (Variable bit rate) yhdessä unicastin kanssa. Sen etu on , että yhteys toimii verkossa kuin verkossa. Multicastista operaattorit eivät ikinä päässeet yksimielisyyteen ja sen vuoksi multicast toimi aiemmin vain Elisan omilla liittymillä. No siitä luovuttiin sittemmin kokonaan ja nykyään Viihde ei edellytä Elisan nettiliittymää.

Multicast ei myöskään toimi/toiminut mobiiliverkoissa, koska sitä tukevia päätelaitteita ei ole.

 

Käyttäjätaso 7

Multicast ei myöskään toimi/toiminut mobiiliverkoissa, koska sitä tukevia päätelaitteita ei ole.

Näin on , mutta jos oikeata tarvetta multicastille mobiiliverkossakin on , niin aika pian niitä päätelaitteita ilmestyy.

No nyt on käytössä unicast , joka on ns. point to point yhteys. Multicast sen sijaan on point to multipoint yhteys ja kuormittaa verkkoa ja palvelimia vähemmän , koska eri asiakkaille menevä bittivirta erotellaan vasta verkon reunalla. Unicast sen sijaan varaa jokaiselle oman yhteyden läpi koko verkon.

Vai olenko väärässä? Onko teillä @sakarialanne unicastissa jokin vippaskonsti . mikä vähentää verkon ja palvelimien kuormitusta?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

mutta jos oikeata tarvetta multicastille mobiiliverkossakin on , niin aika pian niitä päätelaitteita ilmestyy.

No nyt on käytössä unicast , joka on ns. point to point yhteys. Multicast sen sijaan on point to multipoint yhteys ja kuormittaa verkkoa ja palvelimia vähemmän , koska eri asiakkaille menevä bittivirta erotellaan vasta verkon reunalla. Unicast sen sijaan varaa jokaiselle oman yhteyden läpi koko verkon.

Kyllähän "unicast-video" verkkoa kuormittaa, mutta multicastin "tarve" vähenee koko ajan, kun yhä harvempi TV-katselija katsoo urheilua lukuunottamatta ohjelmia "livenä" vaan silloin kun itselleen parhaiten sopii ja se muuna aikana katsottu liikenne on unicastia.

Enemmistö Elisan verkossa pyörivästä videoliikenteestä on muuta kuin Elisa Viihteen livekuvaa.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

mutta jos oikeata tarvetta multicastille mobiiliverkossakin on , niin aika pian niitä päätelaitteita ilmestyy.

No nyt on käytössä unicast , joka on ns. point to point yhteys. Multicast sen sijaan on point to multipoint yhteys ja kuormittaa verkkoa ja palvelimia vähemmän , koska eri asiakkaille menevä bittivirta erotellaan vasta verkon reunalla. Unicast sen sijaan varaa jokaiselle oman yhteyden läpi koko verkon.

Kyllähän "unicast-video" verkkoa kuormittaa, mutta multicastin "tarve" vähenee koko ajan, kun yhä harvempi TV-katselija katsoo urheilua lukuunottamatta ohjelmia "livenä" vaan silloin kun itselleen parhaiten sopii ja se muuna aikana katsottu liikenne on unicastia.

Enemmistö Elisan verkossa pyörivästä videoliikenteestä on muuta kuin Elisa Viihteen livekuvaa.

 

Täällä eräs joka katsoo Elisa Viihteen livekuvaa, siis etupäässä maksukanavia, leffoja, musakanavia jne. joten ei se livekuvan merkitys ole kadonnut kokonaan, vain nuo kanavat joita voi tallentaa Elisan palvelimelle, niitä voi katsoa silloin kun huvittaa. En kuitenkaan usko olevani ainut joka livekuvaa katsoo.

Käyttäjätaso 7

mutta jos oikeata tarvetta multicastille mobiiliverkossakin on , niin aika pian niitä päätelaitteita ilmestyy.

No nyt on käytössä unicast , joka on ns. point to point yhteys. Multicast sen sijaan on point to multipoint yhteys ja kuormittaa verkkoa ja palvelimia vähemmän , koska eri asiakkaille menevä bittivirta erotellaan vasta verkon reunalla. Unicast sen sijaan varaa jokaiselle oman yhteyden läpi koko verkon.

Kyllähän "unicast-video" verkkoa kuormittaa, mutta multicastin "tarve" vähenee koko ajan, kun yhä harvempi TV-katselija katsoo urheilua lukuunottamatta ohjelmia "livenä" vaan silloin kun itselleen parhaiten sopii ja se muuna aikana katsottu liikenne on unicastia.

Enemmistö Elisan verkossa pyörivästä videoliikenteestä on muuta kuin Elisa Viihteen livekuvaa.

 

Hmmm…

Eiköhän kaikki Viihteen liikenne ole unicastia eikä vain osa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Kumpa saisitte homman kuntoon, juuri mtv3 kanava päällä ja kuva sumenee välillä mössöksii, vaikka kuidussa pitäisi kaistan riittää,kyllä multicastia on ikävä kuva oli vain oli yksinkertaisesti parempi.

Täytyykö tässä kaapeli tv kytkeä käyttöön että saa kuvan hyväksi.

Kun saisitte bittivirran vastamaan multicastia ja kuvan vastaavaksi niin olisin tyytyväinen. 

Viihde käyttää VBR:ää (Variable bit rate) yhdessä unicastin kanssa. Sen etu on , että yhteys toimii verkossa kuin verkossa. Multicastista operaattorit eivät ikinä päässeet yksimielisyyteen ja sen vuoksi multicast toimi aiemmin vain Elisan omilla liittymillä. No siitä luovuttiin sittemmin kokonaan ja nykyään Viihde ei edellytä Elisan nettiliittymää.

Toki olisi kai mahdollista teknisesti , että VBR:ssä olisi asetus , jolla bitraten voisi lukita. Silloin häiriöt siirtoyhteydessä näkyisivät katkoksina kuvassa , kun nyt VBR pudottaa bittivirtaa automaattisesti ja kuva sumenee.

Semmoista se on IPTV:n kanssa , kun se on vain yksi palvelu muiden joukossa netissä ja kilpailee siirtokaistasta muiden kanssa. Toki videokuva on aikakriittisenä priorisoitu kärkipäähän , mutta ei se kokonaan estä katkoksia näkymästä kuvanlaadussa.

Tuollainen kuvan lukitus pitäisi saada. 

Osallistu keskusteluun