Kuvittelin kai eläväni taikamaassa, jossa tarpeet ja realiteetit oikeasti kartoitetaan. Tällä kertaa Hämeenlinnan Goodmanin elisa koijasi viime keskiviikkona ikäihmistä määräaikaisella Elisaviihteella ja boksilla tietty. Asennuspalvelukin on tulossa kuun puolivälissä laittamaan pelit ja vehkeet kuntoon. Asiakas oli mennyt doronsa kanssa liikkeeseen kysymään neuvoa, kun “puhelimensa ei toiminut”. Hän on niin pihalla tietotekniikasta, että saa hädin tuskin avattua sähköpostin tietokoneellaan, saati osaisi sammuttaa kännykkänsä, jos se menee jumiin. Ja sitten myydään viihdettä. Mielestäni ko. toiminta tilanteessa on ollut moraalitonta, koska asiakas ei selvästi ole edes ymmärtänyt mitä on tilaamassa, saati osannut kertoa, mitä hänellä jo on tai ei ole kotona. Hän ei ole osannut oletetun myyntipuheen aikana kertoa, ettei hänellä ole tietokoneeseen liitettyä nettitikkua parempaa nettiyhteyttä kotona. Toisin sanoen ei langatonta verkkoa tai minkäänlaista nettikaapelointia koko taloudessa.
Voihan sitä kai tuosta hänen dorostaan sitten jakaa verkon viihdeboksille niin kuva näkyy paremmin kuin antenniverkosta HD-lähetyksenä. “TV näkyy paremmin viihdeboksilla” oli myyntipuheen sisältö ikäihmisen itsensä kertomana, kun tiedustelin häneltä, miksi on tehnyt määräaikaisen sopimuksen ja minkälaisen palvelun hän kuvittelee ostaneensa. Ei osannut kertoa muuta kuin on tainnut mokata. Niinpä.. Taloudessa on ennestään jo tallentava HD-boksi, joten on hieman haastavaa ymmärtää tämän viihdeboksin lisäarvo. Asiakkaan TV ei ole 4K-kelpoinen, joten Viihteen 4K-testilähetyksistä ei pääse nauttimaan kuin helppokäyttöisellä dorolla.
Mielestäni myyntitapahtumassa on mennyt moni asia pieleen. Epäilen, että myyntijulle/-tytti kuulee tästä heti maanantai-aamuna (Tähän loppuun syvä huokaus).