Skip to main content
Kiinnitetty keskusteluMTV-muutos

Muutos MTV:n kanavien katselussa 13.5.2026 alkaen


Näytä ensimmäinen kirjoitus

367 kommenttia

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 3, 2026

Kuten tästä Elisan MTV keikasta on opittu, niin kannattaa olla eri kuidussa ja eri sopparissa. Nyt voin irtisanoa elisan ktv helposti. Kaikki eivät näin voin tehdä. 

Eero

Väite ei pidä paikkaansa. Vaikka samassa kuidussa tulisi data+ktv, voi ktv-sopimuksen irtisanoa, toki sillä on sopimuksen mukainen irtisanomisaika. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 3, 2026

Kuten tästä Elisan MTV keikasta on opittu, niin kannattaa olla eri kuidussa ja eri sopparissa. Nyt voin irtisanoa elisan ktv helposti. Kaikki eivät näin voin tehdä. 

Eero

Väite ei pidä paikkaansa. Vaikka samassa kuidussa tulisi data+ktv, voi ktv-sopimuksen irtisanoa, toki sillä on sopimuksen mukainen irtisanomisaika. 

 

Niin, aivan. Sopimusrikkomuksen (kuten tässä kyseessä) ei moista irtisanomisaikaa ole. 

 

Eero


Forum|alt.badge.img+8

Kaapelimodeemi (eurodocsis) han on erillisesti lisenssoitu eli laitteista tai tekniikasta joudutaan maksamaan lisenssimaksuja ja siksi se halutaan mieluusti korvaa suoralla kuitutekniikalla.

Taloyhtiö ei välttämättä halua investoida sisäverkon modernisointiin kuiduksi tai ethernetiksi, jolloin jää vaihdoehdoksi kaapelimodeemi tai g.fast.

Kun taloyhtiö vaihtaa operaattoria, pyritään yleensä käyttämään samaa sisäverkkototeutusta kuin aiemmin, jotta asukkaiden ei tarvitse hommata uusia modeemeja ja siirtymä on helpompi. Tämä on ihan Traficomin ohjeistuksen mukaista toimintaa.

No toi on aika perustaloyhtiötä kun siellä istuu juntteja jotka jarruttaa tahallaan kaikkia päätöksiä. Ei siitä kovin pitkä aika oo kun siit oli uutisis juttu että taloyhtiön hallitukses istuu juuri niitä juntteja jotka jarruttaa remontteja jonka jälkeen koko talo on huonossa kunnossa ja homeessa. 


Sokrates
  • June 3, 2026

Minä ainakin keskustelin halpuuttamisesta. Kuitu+ethernet on ollut taloyhtiöissä aina. Nyt halpuuttajat haluaa tilalle jotain PON verkkoja.  Ehkä se on operaattorille hyvä, taloyhtiölle ja kuluttajalle taas ei ole.

Joo näinhän se yleensä tuppaa menemään , että keskustelu rönsyilee varsinaisen aiheen ulkopuolelle , ainakin osittain. Eipä siinä mitään ja saahan ihmisillä olla mielipiteitä.


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 3, 2026

Kaapelimodeemi (eurodocsis) han on erillisesti lisenssoitu eli laitteista tai tekniikasta joudutaan maksamaan lisenssimaksuja ja siksi se halutaan mieluusti korvaa suoralla kuitutekniikalla.

Taloyhtiö ei välttämättä halua investoida sisäverkon modernisointiin kuiduksi tai ethernetiksi, jolloin jää vaihdoehdoksi kaapelimodeemi tai g.fast.

Kun taloyhtiö vaihtaa operaattoria, pyritään yleensä käyttämään samaa sisäverkkototeutusta kuin aiemmin, jotta asukkaiden ei tarvitse hommata uusia modeemeja ja siirtymä on helpompi. Tämä on ihan Traficomin ohjeistuksen mukaista toimintaa.

No toi on aika perustaloyhtiötä kun siellä istuu juntteja jotka jarruttaa tahallaan kaikkia päätöksiä. Ei siitä kovin pitkä aika oo kun siit oli uutisis juttu että taloyhtiön hallitukses istuu juuri niitä juntteja jotka jarruttaa remontteja jonka jälkeen koko talo on huonossa kunnossa ja homeessa. 

 

Niin, jos talossa on parempi internet tekniikka, kuten ethernet käytössä, niin onhan se typerää pysyä esimeriksi kaapelimodeemissa. Monesti tämä on vaan ymmärtämättömyyttä ja silloin varmaan teleoperaattorin kannattaisi asiassa neuvoa. päätelaitteethan näihin saa yleensä sopimuksen kaupanpäälle.

 

Toki olet oikeassa myös siinä, että sisäverkko kannattaa uusia ajoissa, jos se on surkea, moni ikäiseni kun ei enää pysty sitä 40 vuotta odottamaan sitä uudistusta, kun silloin alkaa kasvaa ruohoa, eikä kuulemma taivaassa tarvita nettiä? (ei ole kokemusta, mutta tämä siis oli puhdas veikkaus)

 

Eero


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 3, 2026

Kaapelimodeemi (eurodocsis) han on erillisesti lisenssoitu eli laitteista tai tekniikasta joudutaan maksamaan lisenssimaksuja ja siksi se halutaan mieluusti korvaa suoralla kuitutekniikalla.

Taloyhtiö ei välttämättä halua investoida sisäverkon modernisointiin kuiduksi tai ethernetiksi, jolloin jää vaihdoehdoksi kaapelimodeemi tai g.fast.

Kun taloyhtiö vaihtaa operaattoria, pyritään yleensä käyttämään samaa sisäverkkototeutusta kuin aiemmin, jotta asukkaiden ei tarvitse hommata uusia modeemeja ja siirtymä on helpompi. Tämä on ihan Traficomin ohjeistuksen mukaista toimintaa.

 

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Traficom ei tälläisiin asioihin ota mitään kantaa, muuten kuin esimerkiksi m65f määräyksen kautta, joka määrittää, että isommassa remontissa pitää tuoda kaksi valokuitua asuntoon asti päätettynä. (ethernet ja 4 kuidun vaatimus on poistunut)

 

Eero


Sokrates
  • June 3, 2026

No toi on aika perustaloyhtiötä kun siellä istuu juntteja jotka jarruttaa tahallaan kaikkia päätöksiä. Ei siitä kovin pitkä aika oo kun siit oli uutisis juttu että taloyhtiön hallitukses istuu juuri niitä juntteja jotka jarruttaa remontteja jonka jälkeen koko talo on huonossa kunnossa ja homeessa. 

Ei pidä yleistää. Joissakin taloyhtiöissä voi ko. asennetta olla , mutta ei kaikissa. Toisekseen ne data- ja ktv-kaapelit harvemmin liittyvät rakenteiden homehtumiseen mitenkään.

PS. Taloyhtiössä hallitus ei päätä suurista remonteista , vaan yhtiökokous.


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 3, 2026

No toi on aika perustaloyhtiötä kun siellä istuu juntteja jotka jarruttaa tahallaan kaikkia päätöksiä. Ei siitä kovin pitkä aika oo kun siit oli uutisis juttu että taloyhtiön hallitukses istuu juuri niitä juntteja jotka jarruttaa remontteja jonka jälkeen koko talo on huonossa kunnossa ja homeessa. 

Ei pidä yleistää. Joissakin taloyhtiöissä voi ko. asennetta olla , mutta ei kaikissa. Toisekseen ne data- ja ktv-kaapelit harvemmin liittyvät rakenteiden homehtumiseen mitenkään.

PS. Taloyhtiössä hallitus ei päätä suurista remonteista , vaan yhtiökokous.

 

 

Kyllä hallitus käytännössä pystyy hidastamaan/jarruttamaan ja jopa estämään monia hankkeita.

 

Nettiasiassakin hallitus pystyy lyömään jarrua ja tiukkaan;

 

Eero

 


Sokrates
  • June 3, 2026

Kyllä hallitus käytännössä pystyy hidastamaan/jarruttamaan ja jopa estämään monia hankkeita.

 

Nettiasiassakin hallitus pystyy lyömään jarrua ja tiukkaan;

 

Yhtiön osakkaat valitsevat hallituksen  ja voivat niin halutessaan myös sen vaihtaa , jos enemmistö on sitä mieltä.


Forum|alt.badge.img+5
  • Avulias
  • June 3, 2026

 

Toki olet oikeassa myös siinä, että sisäverkko kannattaa uusia ajoissa, jos se on surkea, moni ikäiseni kun ei enää pysty sitä 40 vuotta odottamaan sitä uudistusta, kun silloin alkaa kasvaa ruohoa, eikä kuulemma taivaassa tarvita nettiä? (ei ole kokemusta, mutta tämä siis oli puhdas veikkaus)

 

Eero

Silloin ollaankin lähempänä pilvipalvelua,


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 3, 2026

Kaapelimodeemi (eurodocsis) han on erillisesti lisenssoitu eli laitteista tai tekniikasta joudutaan maksamaan lisenssimaksuja ja siksi se halutaan mieluusti korvaa suoralla kuitutekniikalla.

Taloyhtiö ei välttämättä halua investoida sisäverkon modernisointiin kuiduksi tai ethernetiksi, jolloin jää vaihdoehdoksi kaapelimodeemi tai g.fast.

Kun taloyhtiö vaihtaa operaattoria, pyritään yleensä käyttämään samaa sisäverkkototeutusta kuin aiemmin, jotta asukkaiden ei tarvitse hommata uusia modeemeja ja siirtymä on helpompi. Tämä on ihan Traficomin ohjeistuksen mukaista toimintaa.

 

Tämä väite ei pidä paikkaansa. Traficom ei tälläisiin asioihin ota mitään kantaa, muuten kuin esimerkiksi m65f määräyksen kautta, joka määrittää, että isommassa remontissa pitää tuoda kaksi valokuitua asuntoon asti päätettynä. (ethernet ja 4 kuidun vaatimus on poistunut)

 

Eero

Anteeksi, muistin väärin. Kyseessä on Ficomin ohjeistus, jota operaattorit keskenään ovat sitoutuneet noudattamaan operaattorinvaihdoissa ja se on ollut käytössä jo 2013 vuodesta lähtien. 

Toimintamallissa varmistetaan, että loppuasiakkaalle muutos on mahdollisimman sujuva ilman tarvetta uusille laitehankinnoille ja television näkyvyyteen ei tule katkoksia operaattorin vaihtuessa.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 3, 2026

Niin, jos talossa on parempi internet tekniikka, kuten ethernet käytössä, niin onhan se typerää pysyä esimeriksi kaapelimodeemissa. Monesti tämä on vaan ymmärtämättömyyttä ja silloin varmaan teleoperaattorin kannattaisi asiassa neuvoa. päätelaitteethan näihin saa yleensä sopimuksen kaupanpäälle.

Tässä on melko usein kyse siitä, että kiinteistöön on aikanaan vuosia sitten tuotu koaksiaalikaapelilla kaapeli-tv, jonka päälle kaapelimodeemilaajakaista. Ei siis ole tilaajakuitua ollut edes olemassa tai haluttu sellaista rakennettavan, siksi ethernet-sisäverkko jäänyt hyödyntämättä.

Jo useamman vuoden ollut ainakin Elisalla niin, että jos kiinteistössä on ethernet- tai kuitusisäverkko, sitä käytetään nettiä varten, ei suinkaan puhelin- tai antennikaapelointia. Kuitusisäverkoissa tehdään joko FTTB tai FTTA ratkaisu.

Riippuu ihan casesta joutuuko taloyhtiö maksamaan kuidun rakentamisesta osansa ja mikä on päätelaitehinnoittelu.


Forum|alt.badge.img+8

Digita käy parhaillaan neuvotteluita 5G broadcasting järjestelmän testauksesta. Eli kyllä se on tulossa mutta ei vielä moneen vuoteen kun toi pitää eka testata.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000012051338.html


Sokrates
  • June 4, 2026

Digita käy parhaillaan neuvotteluita 5G broadcasting järjestelmän testauksesta. Eli kyllä se on tulossa mutta ei vielä moneen vuoteen kun toi pitää eka testata.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000012051338.html

Kyllä tässä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin. Digita testaa “vaarahälytysten jakamista” 5G-verkossa ja se on kyllä eri asia kuin TV-signaalin jakaminen. Toki jotakin samankaltaisuuttakin lienee , mutta hälytykset jaetaan pakkosyöttönä tietylle alueelle ja TV-lähetys jaetaan koko maahan ja asiakas saa itse valita , mitä katselee.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

Digita käy parhaillaan neuvotteluita 5G broadcasting järjestelmän testauksesta. Eli kyllä se on tulossa mutta ei vielä moneen vuoteen kun toi pitää eka testata.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000012051338.html

Kyllä tässä on nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin. Digita testaa “vaarahälytysten jakamista” 5G-verkossa ja se on kyllä eri asia kuin TV-signaalin jakaminen. Toki jotakin samankaltaisuuttakin lienee , mutta hälytykset jaetaan pakkosyöttönä tietylle alueelle ja TV-lähetys jaetaan koko maahan ja asiakas saa itse valita , mitä katselee.

Se 5G broadcasting & multicasting -teknologiakokonaisuus kuitenkin sinällään mahdollistaa myös tv- ja radiokanavasisältöjen välityksen, vaikka juuri Suomessa näistä nimenomaisista osa-alueista ei vielä suoria mainintoja olisikaan esillä ollut.

https://digitalradioinsider.blogspot.com/p/what-is-5g-broadcast.html

https://digitalradioinsider.blogspot.com/2026/05/sweden-joins-global-5g-broadcast.html


Sokrates
  • June 4, 2026

Se 5G broadcasting & multicasting -teknologiakokonaisuus kuitenkin sinällään mahdollistaa myös tv- ja radiokanavasisältöjen välityksen, vaikka juuri Suomessa näistä nimenomaisista osa-alueista ei vielä suoria mainintoja olisikaan esillä ollut.

Korjatkaa , jos olen ymmärtänyt väärin. Tuo 5G Broadcasting toimii Cell Broadcasting protokollalla ja TV-signaalia 5G verkossa on ainakin Nokia testannut jaetettavan IP-protokollalla.

No kumpaakaan ei vielä Suomessa ole , mutta jos joskus TV-signaalia aletaan jakaa mobiiliverkossa , niin luontevinta olisi silloin käyttää myös mobiilissa samaa protokollaa , joka toimii jo kiinteässä verkossa eli IPTV.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

Se 5G broadcasting & multicasting -teknologiakokonaisuus kuitenkin sinällään mahdollistaa myös tv- ja radiokanavasisältöjen välityksen, vaikka juuri Suomessa näistä nimenomaisista osa-alueista ei vielä suoria mainintoja olisikaan esillä ollut.

Korjatkaa , jos olen ymmärtänyt väärin. Tuo 5G Broadcasting toimii Cell Broadcasting protokollalla ja TV-signaalia 5G verkossa on ainakin Nokia testannut jaetettavan IP-protokollalla.

Nom kumpaakaan ei vielä suomessa ole , mutta jos joskus TV-signaalia aletaan jakaa mobiiliverkossa , niin luontevinta olisi silloin käyttää myös mobiilissa samaa protokollaa , joka toimii jo kiinteässä verkossa eli IPTV.

5G Broadcast & Multicast EIVÄT perustu esim. IP-protokollaan, EIKÄ kyseisten teknologioiden käyttö vaadi edes Internet-yhteyttä, vaan kyseessä on toteutus, joka on siis kansanomaisesti ilmaistuna “enempi sukua nykyiselle DVB-T2:lle/antenni-tv:lle”. Juuri mm. tuon netittömyyden, receive-only-mode (ROM) -ominaisuuden, ansiosta tätä teknologiaa hyödynnetään / tullaan hyödyntämään myös niissä varoitusviestivälityksissä.

https://hub.5g-mag.com/Standards/pages/lte-based-5g-broadcast.html


Sokrates
  • June 4, 2026

5G Broadcast & Multicast EIVÄT perustu esim. IP-protokollaan, EIKÄ kyseisten teknologioiden käyttö vaadi edes Internet-yhteyttä, vaan kyseessä on toteutus, joka on siis kansanomaisesti ilmaistuna “enempi sukua nykyiselle DVB-T2:lle/antenni-tv:lle”.

Kiitos tiedosta. Aina sitä oppii jotakin uutta. 😉

Katsellaan mitä tulevaisuus tältä osin tuo tullessaan , tuskin kuitenkaan ihan huomenna.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

5G Broadcast & Multicast EIVÄT perustu esim. IP-protokollaan, EIKÄ kyseisten teknologioiden käyttö vaadi edes Internet-yhteyttä, vaan kyseessä on toteutus, joka on siis kansanomaisesti ilmaistuna “enempi sukua nykyiselle DVB-T2:lle/antenni-tv:lle”.

Kiitos tiedosta. Aina sitä oppii jotakin uutta. 😉

Katsellaan mitä tulevaisuus tältä osin tuo tullessaan , tuskin kuitenkaan ihan huomenna.

Pitkällähän tuo jo muissa maissa on, jopa ensi vuonna kenties jo naapurissamme Ruotsissakin vähintään osassa maata, ja keskisessä Euroopassahan noita toteutuksia tv- ja radiolähetyksissä on ollut jo vuosikausia käynnissä kehitysprojekteina, joten siellä suunnilla joka tapauksessa aivan lähivuosien aikana alkaa laajempikin käyttö vääjäämättä, kuten noista hetki sitten täydentelemistäni linkeistäkin ilmi käy, esim. kyseisillä sivuilla linkitettyjen artikkeleidenkin kautta.


Sokrates
  • June 4, 2026

5G Broadcast & Multicast EIVÄT perustu esim. IP-protokollaan, EIKÄ kyseisten teknologioiden käyttö vaadi edes Internet-yhteyttä, vaan kyseessä on toteutus, joka on siis kansanomaisesti ilmaistuna “enempi sukua nykyiselle DVB-T2:lle/antenni-tv:lle”.

Kiitos tiedosta. Aina sitä oppii jotakin uutta. 😉

Katsellaan mitä tulevaisuus tältä osin tuo tullessaan , tuskin kuitenkaan ihan huomenna.

Pitkällähän tuo jo muissa maissa on, jopa ensi vuonna kenties jo naapurissamme Ruotsissakin vähintään osassa maata, ja keskisessä Euroopassahan noita toteutuksia tv- ja radiolähetyksissä on ollut jo vuosikausia käynnissä kehitysprojekteina, joten siellä suunnilla joka tapauksessa aivan lähivuosien aikana alkaa laajempikin käyttö vääjäämättä, kuten noista hetki sitten täydentelemistäni linkeistäkin ilmi käy, esim. kyseisillä sivuilla linkitettyjen artikkeleidenkin kautta.

Että sillä viissiin. 😄

Se tietänee sitten joskus tulevina vuosia taas uutta TV-vastaanottimien/digiboksien vaihtorumbaa , vai kuinka?


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

5G Broadcast & Multicast EIVÄT perustu esim. IP-protokollaan, EIKÄ kyseisten teknologioiden käyttö vaadi edes Internet-yhteyttä, vaan kyseessä on toteutus, joka on siis kansanomaisesti ilmaistuna “enempi sukua nykyiselle DVB-T2:lle/antenni-tv:lle”.

Kiitos tiedosta. Aina sitä oppii jotakin uutta. 😉

Katsellaan mitä tulevaisuus tältä osin tuo tullessaan , tuskin kuitenkaan ihan huomenna.

Pitkällähän tuo jo muissa maissa on, jopa ensi vuonna kenties jo naapurissamme Ruotsissakin vähintään osassa maata, ja keskisessä Euroopassahan noita toteutuksia tv- ja radiolähetyksissä on ollut jo vuosikausia käynnissä kehitysprojekteina, joten siellä suunnilla joka tapauksessa aivan lähivuosien aikana alkaa laajempikin käyttö vääjäämättä, kuten noista hetki sitten täydentelemistäni linkeistäkin ilmi käy, esim. kyseisillä sivuilla linkitettyjen artikkeleidenkin kautta.

Että sillä viissiin. 😄

Se tietänee sitten joskus tulevina vuosia taas uutta vastaanottimien vaihtorumbaa , vai kuinka?

Näinhän se toki menee jollain aikavälillä ainakin tv-puolella, mikäli siis kyseisellä uudella teknologialla tullaan korvaamaan vanha, kuten kustannusmielessä ajatellen asian laita olemaan tullee. Tähän tosin ennustan jonkin verran pidempää rinnakkaistoiminta-aikakautta kuin mihin ehkä tähän saakka näissä muutosprosesseissa on enimmäkseen totuttu – 5G broadcast & multicast / 5GB(M) -kokonaisuus kun on myös erityisen virtapihi, niin kustannuksiakin koituu vähemmän, eikä itse lähetysteknologiakaan ole verrattain niin hintavaa. Teknologia mahdollistaakin myös paikallista tv-kanavatoimintaa aiempaa matalammalla kynnyksellä. Vastaanottopäässä kuitenkin sen laajaan hyödyntämismahdollisuuteen menee vielä aikansa, laitteisto- ja ohjelmistosyistä johtuen, mukaan lukien laitteiston valmistuspullonkaulat. Teknisenä yksityiskohtana lisättäköön esimerkiksi, että tämä 5GB(M)-teknologiakokonaisuus tukee esimerkiksi videon pakkauksenhallintoina eli enkoodauksina myös useita, varsin tuoreitakin, tehokkaasti optimoituja muotoja, kuten h.265, h.266 ja AV1, siis rinnakkaisestikin.

Myös, itse asiassa, Suomen Digitallakin on jo kokemuksia ja tietoa aiheesta jonkin verran, kuten ilmenee vaikkapa https://www.digita.fi/ajankohtaista/eurooppalainen-etsi-standardoi-5g-broadcastingin-tvn-jakelustandardiksi/ -sivulta (Digita 12.2.2021: Eurooppalainen ETSI standardoi 5G-broadcastingin TV:n jakelustandardiksi), Helsingin-testailuineen päivineen. Niin ikään heidän “Digita yhtiönä” > “Liiketoiminta”-sivulla on asiasta lyhyt maininta. 

Vastaanotossa, esimerkiksi juuri televisioihin, vähintään siis jokin muunnin tarvitaan näihin nykyisiin DVB-T2-antenni-tv-vastaanottoketjuihin, ja puolestaan esimerkiksi puhelimissa ja tableteissa asia riippuu etenkin 5G-modeemin ominaisuuksisista, sillä sen sisäisiä tiettyjä ominaisuuksia tarvitaan signaalin “ymmärtämiseen”, dekooderin tapaan. Osassa nykyistä mobiililaitekantaa ominaisuudet jo sen sijaan ovatkin olemassa, ja osaan nuo ominaisuudet saadaan aktivoitua käyttöön, jos vain laitteelle julkaistaan tämän mahdollistava ohjelmistopäivitys.

Yhtenä pienenä esimerkkinä mainittakoon vielä, että tällä haavaa löytyvien tietojen mukaan vaikkapa Googlen älypuhelimista tuloaan nyt seuraavaksi, elokuun 2026 loppupuolelta alkaen, tekevä Pixel 11 -mallisto tulee olemaan heidän tuotteistaan ensimmäinen sarja sellaisia laitteita, joista nämä 5G broadcast & multicast -ominaisuudet laitteistotasolla löytyvät, kiitos esimerkiksi modeemivaihdoksen (MediaTek M90 aiempien Samsung-modeemien sijaan). Ohjelmistopäivityksin Googlenkin on siis jatkossa mahdollista sitten noihin tämänkin teknologian käyttö mahdollistaa. Tämän toin esimerkkinä esiin lähinnä vain siksi, kun itsellänikin sattuu Google Pixel 8a olemaan luurina, niin kiinnosti erityisesti näiden osalta tilanne tarkistaa, ja niin se näemmä on, että vasta tuosta seuraavaksi julkaistavasta Pixel 11 -mallistosta lähtien tämä homma alkaa näiden laitteiden keskuudessa lähestyä käytäntöä.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 4, 2026

5G Broadcast & Multicast EIVÄT perustu esim. IP-protokollaan, EIKÄ kyseisten teknologioiden käyttö vaadi edes Internet-yhteyttä, vaan kyseessä on toteutus, joka on siis kansanomaisesti ilmaistuna “enempi sukua nykyiselle DVB-T2:lle/antenni-tv:lle”.

Kiitos tiedosta. Aina sitä oppii jotakin uutta. 😉

Katsellaan mitä tulevaisuus tältä osin tuo tullessaan , tuskin kuitenkaan ihan huomenna.

Pitkällähän tuo jo muissa maissa on, jopa ensi vuonna kenties jo naapurissamme Ruotsissakin vähintään osassa maata, ja keskisessä Euroopassahan noita toteutuksia tv- ja radiolähetyksissä on ollut jo vuosikausia käynnissä kehitysprojekteina, joten siellä suunnilla joka tapauksessa aivan lähivuosien aikana alkaa laajempikin käyttö vääjäämättä, kuten noista hetki sitten täydentelemistäni linkeistäkin ilmi käy, esim. kyseisillä sivuilla linkitettyjen artikkeleidenkin kautta.

Että sillä viissiin. 😄

Se tietänee sitten joskus tulevina vuosia taas uutta TV-vastaanottimien/digiboksien vaihtorumbaa , vai kuinka?

Voishan se olla pelkkä set-top boksi, HDMI:llä kiinni televisioon ja käytetään perinteisen digiboksin tavoin. Ei tarttisi televisiota uusia ja jäisi “varalle” se telkun omaT2-viritin. 

Tuskin tuollainen uusi toteutus valtakunnalliseksi ja “pakolliseksi” muuttuu, ennen kuin sitä tukeva päätelaitekanta on riittävän laaja ja leviämistä edistäisi riittävän edullinen hinta, tyyliin “muutaman kympin hintainen sovitin” tarvitaan.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

- - Että sillä viissiin. 😄

Se tietänee sitten joskus tulevina vuosia taas uutta TV-vastaanottimien/digiboksien vaihtorumbaa , vai kuinka?

Voishan se olla pelkkä set-top boksi, HDMI:llä kiinni televisioon ja käytetään perinteisen digiboksin tavoin. Ei tarttisi televisiota uusia ja jäisi “varalle” se telkun omaT2-viritin. 

Tuskin tuollainen uusi toteutus valtakunnalliseksi ja “pakolliseksi” muuttuu, ennen kuin sitä tukeva päätelaitekanta on riittävän laaja ja leviämistä edistäisi riittävän edullinen hinta, tyyliin “muutaman kympin hintainen sovitin” tarvitaan.

^ Hieman tuon suuntaisia pieniä lisälaitteita tosiaan nytkin on jo noissa testailuissa hyödynnetty; on siis varta vasten valmistettu verrattain pieniä määriä vastaanoton mahdollistavia laitteita, joita ei vaan tosiaan tällä hetkellä ole yleisesti kenen tahansa käsien ulottuvilla.


Sokrates
  • June 4, 2026

^ Hieman tuon suuntaisia pieniä lisälaitteita tosiaan nytkin on jo noissa testailuissa hyödynnetty; on siis varta vasten valmistettu verrattain pieniä määriä vastaanoton mahdollistavia laitteita, joita ei vaan tosiaan tällä hetkellä ole yleisesti kenen tahansa käsien ulottuvilla.

Juuri noin sitä toimittiin myös viimeksi , kun osa televisioista lakkasi toimimasta SD-kanavien poistuessa ja telkkarista tuli pelkkä näyttölaite ja HD-viritin löytyi muutaman kympin digiboksista.

Meillä tosin oli tallennusten vuoksi tallentavia HD-bokseja jo valmiiksi ja onneksi meillä telkkareiden paneelit tukevat vähintään 1080i-resoluutiota. Katsellaan nouseeko tuon 5G-broadcastin saapuessa myös resoluutio ja sitten lienee tarve hankkia myös parempia näyttöjä.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

^ Hieman tuon suuntaisia pieniä lisälaitteita tosiaan nytkin on jo noissa testailuissa hyödynnetty; on siis varta vasten valmistettu verrattain pieniä määriä vastaanoton mahdollistavia laitteita, joita ei vaan tosiaan tällä hetkellä ole yleisesti kenen tahansa käsien ulottuvilla.

Juuri noin sitä toimittiin myös viimeksi , kun osa televisioista lakkasi toimimasta SD-kanavien poistuessa ja telkkarista tuli pelkkä näyttölaite ja HD-viritin löytyi muutaman kympin digiboksista.

Meillä tosin oli tallennusten vuoksi tallentavia HD-bokseja jo valmiiksi ja onneksi meillä telkkareiden paneelit tukevat vähintään 1080i-resoluutiota. Katsellaan nouseeko tuon 5G-broadcastin saapuessa myös resoluutio ja sitten lienee tarve hankkia myös parempia näyttöjä.

Voisi ainakin olettaa, että ihan jo noiden nykyaikaisempien pakkauksenhallintojen myötä vähintään 1440p tulisi FHD:n ohella jo startissa mukaan, mutta sinänsä tuo teknologia mahdollistaa myös tarkkuudet 4K ja 8K, vaikkakin tuota kokonaisuutta on kehitetty isossa kuvassa liikkuva käyttö edellä (mobiililaitteet ja liikennevälineet), ja siten testailuissakin ovat tähän mennessä painottuneet 4K:ta ja 8K:ta alemmat resoluutiot, kun on haluttu varmistella eritoten toimintavarmuutta ja häiriöttömyyttä.