Skip to main content
Kiinnitetty keskusteluMTV-muutos

Muutos MTV:n kanavien katselussa 13.5.2026 alkaen


Näytä ensimmäinen kirjoitus

367 kommenttia

Sokrates
  • June 4, 2026

Voisi ainakin olettaa, että ihan jo noiden nykyaikaisempien pakkauksenhallintojen myötä vähintään 1440p tulisi FHD:n ohella jo startissa mukaan, mutta sinänsä tuo teknologia mahdollistaa myös tarkkuudet 4K ja 8K, vaikkakin tuota kokonaisuutta on kehitetty isossa kuvassa liikkuva käyttö edellä (mobiililaitteet ja liikennevälineet), ja siten testailuissakin ovat tähän mennessä painottuneet 4K:ta ja 8K:ta alemmat resoluutiot, kun on haluttu varmistella eritoten toimintavarmuutta ja häiriöttömyyttä.

Katsellaan mitä tulee.

Telkkarin katsojista suuri osa on eläkeläisiä ja harva haluaa katsella telkkaria puhelimen pieneltä näytöltä eikä edes tabletin näytöltä.

Nuoremmille se sopii , kun näkö ei ole rajoitus.


sjuhani
Forum|alt.badge.img+8
  • Valmentaja
  • June 4, 2026

Voisi ainakin olettaa, että ihan jo noiden nykyaikaisempien pakkauksenhallintojen myötä vähintään 1440p tulisi FHD:n ohella jo startissa mukaan, mutta sinänsä tuo teknologia mahdollistaa myös tarkkuudet 4K ja 8K, vaikkakin tuota kokonaisuutta on kehitetty isossa kuvassa liikkuva käyttö edellä (mobiililaitteet ja liikennevälineet), ja siten testailuissakin ovat tähän mennessä painottuneet 4K:ta ja 8K:ta alemmat resoluutiot, kun on haluttu varmistella eritoten toimintavarmuutta ja häiriöttömyyttä.

Katsellaan mitä tulee.

Telkkarin katsojista suuri osa on eläkeläisiä ja harva haluaa katsella telkkaria puhelimen pieneltä näytöltä eikä edes tabletin näytöltä.

Nuoremmille se sopii , kun näkö ei ole rajoitus.

Joo, ja kyllähän se tosiaan tuolla tuotakin teknologiaa kehittävissä organisaatioissa on jo onneksi otettu viime vuosina mukaan standardointiin ja kehitystyöhön, että nimenomaan isotkin tv:t ja projektorikäyttö ynnä muut ovat yhtä lailla kohderyhmää, vaikka tosiaan kehitystyö alkoi siinä 2020 tuntumissa ensin vähän eri tulokulmalla. Mutta sittemmin tosiaan Yhdysvalloissakin on esimerkiksi 2023–2024 testauksia tehty myös ihan telkkareilla, esimerkiksi 65-tuumaisilla, joskin sekin testausprojekti FHD-laadulla, mutta kuitenkin sinänsä kuvanlaadultaan siis paremmalla FHD:llä kuin mihin tällä hetkellä on vaikkapa meilläpäinkin totuttu. Full HD -laatukaan kun ei tosiaan ole mikään aivan mustavalkoinen asia, ja laadussa on selviäkin eroja riippuen niin alkuperäisen materiaalin tasokkuudesta kuin videoformaateista/-pakkauksesta, ja itse näyttölaitteistosta.

Tuo uusi 5G broadcast/multicast -teknologia onkin vanhempiin teknologioihin verrattuna lisäksi vähintään jokseenkin joustavampi sen suhteen, mitä formaatteja ja laatutasoja on tarjolla, eli niitä voidaan helpommin täydennelläkin ajan mittaan, kun melko iso siivu tuosta kokonaisuudesta tulee vastaanottopäässäkin tukeutumaan lopulta enemmän ohjelmistoon kuin laitteistoon, joskin tietenkin myös laitteistolla on merkityksensä ja suorituskykyvaateensakin.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 4, 2026

^ Hieman tuon suuntaisia pieniä lisälaitteita tosiaan nytkin on jo noissa testailuissa hyödynnetty; on siis varta vasten valmistettu verrattain pieniä määriä vastaanoton mahdollistavia laitteita, joita ei vaan tosiaan tällä hetkellä ole yleisesti kenen tahansa käsien ulottuvilla.

Juuri noin sitä toimittiin myös viimeksi , kun osa televisioista lakkasi toimimasta SD-kanavien poistuessa ja telkkarista tuli pelkkä näyttölaite ja HD-viritin löytyi muutaman kympin digiboksista.

Meillä tosin oli tallennusten vuoksi tallentavia HD-bokseja jo valmiiksi ja onneksi meillä telkkareiden paneelit tukevat vähintään 1080i-resoluutiota. Katsellaan nouseeko tuon 5G-broadcastin saapuessa myös resoluutio ja sitten lienee tarve hankkia myös parempia näyttöjä.

4K-telkkarit on nyt edullisimmillaan 200-250€, joten 5 vuoden päästä saanee peruskokoisia 8K:ta samaan rahaan. Eli ei onneksi kallis investointi, jos ylipäätään tulee kunnon resoluutiolla tavara tarjolle.


Sokrates
  • June 4, 2026

Meillä tosin oli tallennusten vuoksi tallentavia HD-bokseja jo valmiiksi ja onneksi meillä telkkareiden paneelit tukevat vähintään 1080i-resoluutiota. Katsellaan nouseeko tuon 5G-broadcastin saapuessa myös resoluutio ja sitten lienee tarve hankkia myös parempia näyttöjä.

4K-telkkarit on nyt edullisimmillaan 200-250€, joten 5 vuoden päästä saanee peruskokoisia 8K:ta samaan rahaan. Eli ei onneksi kallis investointi, jos ylipäätään tulee kunnon resoluutiolla tavara tarjolle.

Joo tottahan toki. Tarkoitin enemmänkin sitä , että mikäli suurempaa resoluutiota on tarjolla , niin kannattaa miettiä laitteiden uusintaa.

Meillä on jo vähän uudempaa näyttöä ja vanhempaa , jolloin voi verrata kuvanlaatua. Toki taitaa olla niin, että kun ikää tulee ja näkö heikkenee , niin ei siitä 4k:sta ja vielä vähemmän 8k:sta mitään iloa ole , kun eroa ei silmällä erota. Liikkuvan kuvan osalta on oleellisempaa päivitystaajuus ja näytön vähäinen “häntiminen”.


sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+25
  • Elisalainen
  • June 4, 2026

Meillä tosin oli tallennusten vuoksi tallentavia HD-bokseja jo valmiiksi ja onneksi meillä telkkareiden paneelit tukevat vähintään 1080i-resoluutiota. Katsellaan nouseeko tuon 5G-broadcastin saapuessa myös resoluutio ja sitten lienee tarve hankkia myös parempia näyttöjä.

4K-telkkarit on nyt edullisimmillaan 200-250€, joten 5 vuoden päästä saanee peruskokoisia 8K:ta samaan rahaan. Eli ei onneksi kallis investointi, jos ylipäätään tulee kunnon resoluutiolla tavara tarjolle.

Joo tottahan toki. Tarkoitin enemmänkin sitä , että mikäli suurempaa resoluutiota on tarjolla , niin kannattaa miettiä laitteiden uusintaa.

Meillä on jo vähän uudempaa näyttöä ja vanhempaa , jolloin voi verrata kuvanlaatua. Toki taitaa olla niin, että kun ikää tulee ja näkö heikkenee , niin ei siitä 4k:sta ja vielä vähemmän 8k:sta mitään iloa ole , kun eroa ei silmällä erota. Liikkuvan kuvan osalta on oleellisempaa päivitystaajuus ja näytön vähäinen “häntiminen”.

Just näin. Mieluummin katson 1080p 144 Hz taajuudella kuin 4K 60 Hz. Eniten tulee urheilua katsottua ja päivitystaajuudella on iso merkitys.


Forum|alt.badge.img+3
  • Aktiivinen keskustelija
  • June 4, 2026

Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva Elisan boksi, ensi viikolla palautan boksin ja siirryn kilpailevan firman asiakkaaksi, jatkakaa vaan kinastelua Maikkarin kanssa 😆 


Forum|alt.badge.img+6

Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva Elisan boksi, ensi viikolla palautan boksin ja siirryn kilpailevan firman asiakkaaksi, jatkakaa vaan kinastelua Maikkarin kanssa 😆 

Älä nyt ainakaan tee mitään 24kk sopimusta, kun hyvin todennäköisesti sama homma on edessä muillakin operaattoreilla.


Forum|alt.badge.img+5
  • Avulias
  • June 5, 2026

Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva Elisan boksi, ensi viikolla palautan boksin ja siirryn kilpailevan firman asiakkaaksi, jatkakaa vaan kinastelua Maikkarin kanssa 😆 

Lainaus Telian sivulta:

“✓  Tallenna peruskanavien ohjelmia.
  Voit tallentaa useita ohjelmia yhtä aikaa.
✓  Aseta tallennus kerralla kaikille lempisarjasi jaksoille. 
  Ohjelma tallentuu alusta asti, vaikka se olisikin jo alkanut.
  Voit aloittaa ohjelman katselun heti.
✓  Rajattomasti 3 kuukauden tallenteita.
✓  500 tunnin edestä 12 kuukauden tallenteita.
✓  Maksuton BritBox-ohjelmakirjasto”

Elisalla rajaton tallenteiden säilytys 2 vuoden ajan. PITÄKÄÄ TÄMÄ JATKOSSAKIN.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero


Sokrates
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Kyllä siinä moni kuitenkin kiroaa kun on investoinut itse Cable Ready HD-laitteisiin ja sitten ne pitää vaihtaakin Antenni-mallisiin, varsinkin jos omistaa erikoisemman boksin kuten Vu+ joka on markkinoiden paras digiboksi, niin siinä joutuu vaihtamaan osia jos osaa, että saa antennikanavat. Plus että jää ne maksukanavat tallentamatta kun niitä ei enää näe ja IPTV:ssä maksukanavien tallennus on vaikeampaa jos ei ole erikoislaitteita!


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Ai niin, onkos tuo MTV3 jokin mummokanava kun noin sanoit? Itse luulen että se on lähinnä realitysontaa suoltava joka sopii lähinnä nuorille joilla ei ole elämää.


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Ai niin, onkos tuo MTV3 jokin mummokanava kun noin sanoit? Itse luulen että se on lähinnä realitysontaa suoltava joka sopii lähinnä nuorille joilla ei ole elämää.

 

Sellainen mummokanavahan se on. Katsojaikäluokka on myös sitä luokkaa ja moni heistä on juuri nyt pahalla päällä, kun tätä kanavaa ei ole saatu korjattua; On tässä varmaan elisalla ollut riittävästi aikaa, niin varmaan alkaa pian se asiakaskato tapahtumaan.

 

Eero


Forum|alt.badge.img+3
  • Aktiivinen keskustelija
  • June 5, 2026

Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva Elisan boksi, ensi viikolla palautan boksin ja siirryn kilpailevan firman asiakkaaksi, jatkakaa vaan kinastelua Maikkarin kanssa 😆 

mut taitaapi olla kuitenkin niin että pian Maikkarilta  neuvotellaan Dna:n ja Telian kanssa ja sama tilanne edessä kuin Elisalla..


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 5, 2026

Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva Elisan boksi, ensi viikolla palautan boksin ja siirryn kilpailevan firman asiakkaaksi, jatkakaa vaan kinastelua Maikkarin kanssa 😆 

mut taitaapi olla kuitenkin niin että pian Maikkarilta  neuvotellaan Dna:n ja Telian kanssa ja sama tilanne edessä kuin Elisalla..

 

Siksi kannattaa suosiolla siirtyä siihen antennivastaanottoon. Homma on suhteellisen helppo ja edullinen operaatio, kun taloyhtiöissä on valmiina jakeluverkko; kytkee vaan sinne jakovahvistimeen antennin..

 

Eero


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 5, 2026

Onneksi on toistaiseksi voimassa oleva Elisan boksi, ensi viikolla palautan boksin ja siirryn kilpailevan firman asiakkaaksi, jatkakaa vaan kinastelua Maikkarin kanssa 😆 

mut taitaapi olla kuitenkin niin että pian Maikkarilta  neuvotellaan Dna:n ja Telian kanssa ja sama tilanne edessä kuin Elisalla..

 

Siksi kannattaa suosiolla siirtyä siihen antennivastaanottoon. Homma on suhteellisen helppo ja edullinen operaatio, kun taloyhtiöissä on valmiina jakeluverkko; kytkee vaan sinne jakovahvistimeen antennin..

 

Eero

Meillä on Dnan kaapeli ja jos se lopetettaisiin ja siirryttäisiin pelkkään antenniin niin pistän haisevan vastalauseeni!! Tai sitten pitää samantien asennuttaa katolle satelliittilautaset myös, muuten ei tule kauppoja!! En ala pelkillä Suomen kanavilla tulemaan toimeen.


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Ai niin, onkos tuo MTV3 jokin mummokanava kun noin sanoit? Itse luulen että se on lähinnä realitysontaa suoltava joka sopii lähinnä nuorille joilla ei ole elämää.

 

Sellainen mummokanavahan se on. Katsojaikäluokka on myös sitä luokkaa ja moni heistä on juuri nyt pahalla päällä, kun tätä kanavaa ei ole saatu korjattua; On tässä varmaan elisalla ollut riittävästi aikaa, niin varmaan alkaa pian se asiakaskato tapahtumaan.

 

Eero

Siis meinaat että ne mummot katselee jotain realitya jossa on vaan seikkailuja ym. sontaa? Meillä ei äitini katso muuta kuin uutiset ja Emmerdalen Maikkarilta, muuten hän katsoo ihan muita kanavia, minä puolestani en katso Maikkaria ollenkaan, ainoa poikkeus oli lätkän MM.


Forum|alt.badge.img+3
  • Aktiivinen keskustelija
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Ai niin, onkos tuo MTV3 jokin mummokanava kun noin sanoit? Itse luulen että se on lähinnä realitysontaa suoltava joka sopii lähinnä nuorille joilla ei ole elämää.

 

Sellainen mummokanavahan se on. Katsojaikäluokka on myös sitä luokkaa ja moni heistä on juuri nyt pahalla päällä, kun tätä kanavaa ei ole saatu korjattua; On tässä varmaan elisalla ollut riittävästi aikaa, niin varmaan alkaa pian se asiakaskato tapahtumaan.

 

Eero

Siis meinaat että ne mummot katselee jotain realitya jossa on vaan seikkailuja ym. sontaa? Meillä ei äitini katso muuta kuin uutiset ja Emmerdalen Maikkarilta, muuten hän katsoo ihan muita kanavia, minä puolestani en katso Maikkaria ollenkaan, ainoa poikkeus oli lätkän MM.

Tekisi mieli sanoa "Elämä on" kuten Elisan kilpailija, mutta en sano, tosiasia että Emmerdaalet, Kaunarit, Salkkarit ym. monelle iäkkäämmällekin tärkeitä ja jos AINOASTAAN kaapeli-tv  se on "lähetystä ei voi näyttää"


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • June 5, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Ai niin, onkos tuo MTV3 jokin mummokanava kun noin sanoit? Itse luulen että se on lähinnä realitysontaa suoltava joka sopii lähinnä nuorille joilla ei ole elämää.

 

Sellainen mummokanavahan se on. Katsojaikäluokka on myös sitä luokkaa ja moni heistä on juuri nyt pahalla päällä, kun tätä kanavaa ei ole saatu korjattua; On tässä varmaan elisalla ollut riittävästi aikaa, niin varmaan alkaa pian se asiakaskato tapahtumaan.

 

Eero

Siis meinaat että ne mummot katselee jotain realitya jossa on vaan seikkailuja ym. sontaa? Meillä ei äitini katso muuta kuin uutiset ja Emmerdalen Maikkarilta, muuten hän katsoo ihan muita kanavia, minä puolestani en katso Maikkaria ollenkaan, ainoa poikkeus oli lätkän MM.

Tekisi mieli sanoa "Elämä on" kuten Elisan kilpailija, mutta en sano, tosiasia että Emmerdaalet, Kaunarit, Salkkarit ym. monelle iäkkäämmällekin tärkeitä ja jos AINOASTAAN kaapeli-tv  se on "lähetystä ei voi näyttää"

En väheksy noita ohjelmia ja niiden tärkeyttä iäkkäämmille mutta enimmäkseen Maikkarilla on realitysontaa joka on tarkoitettu nuorille joilla ei ole elämää. Eli ei niitä realityjuttuja mummot ja papat katsele.


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 6, 2026

Elisalta karu skenaario: Kohta ilmaiskanavista pitää maksaa:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000012030852.html

 

Elisan mukaan lopputulema voi olla, että suomalaisten täytyy alkaa maksaa kuukausimaksua nykyään ilmaisista mainoskanavista. Päivityksessään Elisa asettaa mainosrahoitteisten kanavien kuukausimaksuksi 6,99–11,99 euroa kuukaudessa.

 

Toisaalta kaapelista joutuu maksamaan, oli ilmaiskanavia tahi ei.

Ei siitä joudu, kun irtisanoo sen.

 

Eero

Ei liene taloyhtiössä ihan helppo prosessi ja jos lopettaa kaapelin katsomisen , niin maksaa pitää kuitenkin.

 

No, onhan se prosessi; päätös irtisanoa elisa ktv ja asennuttaa antennin. Kyllä ne mummelitkin kiinnostuu, kun saa taas mtv3 näkymään.

 

Eero

Ai niin, onkos tuo MTV3 jokin mummokanava kun noin sanoit? Itse luulen että se on lähinnä realitysontaa suoltava joka sopii lähinnä nuorille joilla ei ole elämää.

 

Sellainen mummokanavahan se on. Katsojaikäluokka on myös sitä luokkaa ja moni heistä on juuri nyt pahalla päällä, kun tätä kanavaa ei ole saatu korjattua; On tässä varmaan elisalla ollut riittävästi aikaa, niin varmaan alkaa pian se asiakaskato tapahtumaan.

 

Eero

Siis meinaat että ne mummot katselee jotain realitya jossa on vaan seikkailuja ym. sontaa? Meillä ei äitini katso muuta kuin uutiset ja Emmerdalen Maikkarilta, muuten hän katsoo ihan muita kanavia, minä puolestani en katso Maikkaria ollenkaan, ainoa poikkeus oli lätkän MM.

Tekisi mieli sanoa "Elämä on" kuten Elisan kilpailija, mutta en sano, tosiasia että Emmerdaalet, Kaunarit, Salkkarit ym. monelle iäkkäämmällekin tärkeitä ja jos AINOASTAAN kaapeli-tv  se on "lähetystä ei voi näyttää"

 

65(+) vuotiaat eli eläkeläiset katsovat eniten telkkaria ja heitä ei kiinnosta se, että miksi painamalla kolmosta kanava ei näy. se on korjattava. tämä sama ryhmä omistaa eniten omistusasuntoja, niin muutos tulee tapahtumaan. ymmärrän hyvin tämän asian.

 

Eero


Sokrates
  • June 6, 2026

65(+) vuotiaat eli eläkeläiset katsovat eniten telkkaria ja heitä ei kiinnosta se, että miksi painamalla kolmosta kanava ei näy. se on korjattava. tämä sama ryhmä omistaa eniten omistusasuntoja, niin muutos tulee tapahtumaan. ymmärrän hyvin tämän asian.

Se varmaankin pitää paikkansa , että eläkeläiset katselevat eniten lineaarista tv:tä. Nuoremmat katselevat enemmän erilaisia suoratoistopalveluja.

Sen sijaan eläkeläiset eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä , vaan joukossa on koko yhteiskunnan kirjo kaupan kassasta tekniikan tohtoriin. Moni eläkeläinen on paljon teknisesti valveutuneempi kuin vasta valmistunut AMK-oppilas. Ei siis pidä leimata koko eläkeläiskuntaa “mummokuntaan” , joka ei hallitse  tekniikkaa.


Claudius
  • June 6, 2026

65(+) vuotiaat eli eläkeläiset katsovat eniten telkkaria ja heitä ei kiinnosta se, että miksi painamalla kolmosta kanava ei näy. se on korjattava. tämä sama ryhmä omistaa eniten omistusasuntoja, niin muutos tulee tapahtumaan. ymmärrän hyvin tämän asian.

Se varmaankin pitää paikkansa , että eläkeläiset katselevat eniten lineaarista tv:tä. Nuoremmat katselevat enemmän erilaisia suoratoistopalveluja.

Sen sijaan eläkeläiset eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä , vaan joukossa on koko yhteiskunnan kirjo kaupan kassasta tekniikan tohtoriin. Moni eläkeläinen on paljon teknisesti valveutuneempi kuin vasta valmistunut AMK-oppilas. Ei siis pidä leimata koko eläkeläiskuntaa “mummokuntaan” , joka ei hallitse  tekniikkaa.

Ihmeellinen luulo ja stereotypia joillakin eläkeläisistä. Ehkä kannattaisi tutustua senioreihin hieman låhemmin ja unohtaa esi-isien Esson baarin jutut? Kun ihan oikeasti tätä ryhmää analysoidaan, niin aika moni heistä on ollut todistamassa ICTn käyttöönoton 60-70-luvuilla sekä laajentumisen nykyiseen. Tästä historiasta ei 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneillå ole mitään ymmärrystä eikä käsitystä. 

Näin 75-vuotiaana “fossiilina" meillä on jo pitkään käytetty älytelevisiota, -puhelimia, -tabletteja, -sormuksia ja ties mitä. Kotiverkossa on n 30 erilaista laitetta ja ihan itse rakennetussa verkossa - yhteytenä Elisa Netti 150M, kokeiltu myös 300M,, mutta ei tuonut mitään havaittavaa hyötyä - mahdollisuukista eimkanhata maksaa. Tällä hetkellä ethernet, mutta huoneistojakamossa on myös vedettynå kuidut.

Mitä tulee tähän Elisan ja MTVn kiistaan, niin EVVK. Meillä käytetään pääosin suoratoistopalveluita: Yle Areena, MTV Katsomo+, Ruutu. Siinä vaiheessa kun Elisa lopettaa kaapeli-tvn Mix S-paketista BBC Nordicin, niin hyvästit. Silloin tilataan suoratoistossa BBC Nordic+ sekä HBO Max eli lähinnä Eurosportit. 

Jos omistaa nykyaikaisen älytelevision sekä on nettiyhteys, niin on mahdollista pelkästään tunnukeilla saada käyttöön mainoksilla ryyditetty MTV Katsomo hintaan 0 €/kk: https://www.mtv.fi/tuotteet/ilmainen

Ja näille omakotitalossa asuville,, niin harava-antenni kerrostalon katolle ei ole mikään tosta vaan-juttu. 


Forum|alt.badge.img+4
  • Avulias
  • June 6, 2026

65(+) vuotiaat eli eläkeläiset katsovat eniten telkkaria ja heitä ei kiinnosta se, että miksi painamalla kolmosta kanava ei näy. se on korjattava. tämä sama ryhmä omistaa eniten omistusasuntoja, niin muutos tulee tapahtumaan. ymmärrän hyvin tämän asian.

Se varmaankin pitää paikkansa , että eläkeläiset katselevat eniten lineaarista tv:tä. Nuoremmat katselevat enemmän erilaisia suoratoistopalveluja.

Sen sijaan eläkeläiset eivät ole mikään yhtenäinen ryhmä , vaan joukossa on koko yhteiskunnan kirjo kaupan kassasta tekniikan tohtoriin. Moni eläkeläinen on paljon teknisesti valveutuneempi kuin vasta valmistunut AMK-oppilas. Ei siis pidä leimata koko eläkeläiskuntaa “mummokuntaan” , joka ei hallitse  tekniikkaa.

Ihmeellinen luulo ja stereotypia joillakin eläkeläisistä. Ehkä kannattaisi tutustua senioreihin hieman låhemmin ja unohtaa esi-isien Esson baarin jutut? Kun ihan oikeasti tätä ryhmää analysoidaan, niin aika moni heistä on ollut todistamassa ICTn käyttöönoton 60-70-luvuilla sekä laajentumisen nykyiseen. Tästä historiasta ei 90-luvulla ja sen jälkeen syntyneillå ole mitään ymmärrystä eikä käsitystä. 

Näin 75-vuotiaana “fossiilina" meillä on jo pitkään käytetty älytelevisiota, -puhelimia, -tabletteja, -sormuksia ja ties mitä. Kotiverkossa on n 30 erilaista laitetta ja ihan itse rakennetussa verkossa - yhteytenä Elisa Netti 150M, kokeiltu myös 300M,, mutta ei tuonut mitään havaittavaa hyötyä - mahdollisuukista eimkanhata maksaa. Tällä hetkellä ethernet, mutta huoneistojakamossa on myös vedettynå kuidut.

Mitä tulee tähän Elisan ja MTVn kiistaan, niin EVVK. Meillä käytetään pääosin suoratoistopalveluita: Yle Areena, MTV Katsomo+, Ruutu. Siinä vaiheessa kun Elisa lopettaa kaapeli-tvn Mix S-paketista BBC Nordicin, niin hyvästit. Silloin tilataan suoratoistossa BBC Nordic+ sekä HBO Max eli lähinnä Eurosportit. 

Jos omistaa nykyaikaisen älytelevision sekä on nettiyhteys, niin on mahdollista pelkästään tunnukeilla saada käyttöön mainoksilla ryyditetty MTV Katsomo hintaan 0 €/kk: https://www.mtv.fi/tuotteet/ilmainen

Ja näille omakotitalossa asuville,, niin harava-antenni kerrostalon katolle ei ole mikään tosta vaan-juttu. 

 

No, ei se antennin asennus mitään rakettitiedettä ole, jos muu verkko on kunnossa.

Suurin juttu ehkä signaalin kuljetus keskukselle asti, mutta sekin menee vaikkapa ethernet tai valokuidun läpi käyttäen nykyisiä kaapeleitä.

Näillä hinnoilla kuoletusaika on se pari vuotta kuten olen tässä jo todennut.

Eero