Vastattu

N7950 hidastuu yhden päivän käytön jälkeen

  • 5 December 2023
  • 7 kommenttia
  • 263 katselukerrat

Hei

Minulle vaihdettiin noin viikko sitten uusi N7950 digiboxi vanhan samanlaisen laitteen tilalle, koska aikaisempi laite piti resetoida tehdas asetuksille päivittäin. Laite hidastui kanavan vaihdon osalta päivän käytön jälkeen niin hitaaksi, että digiboxi on käytännössä käyttökelvoton.

 

Laitteen hidastuttua kanavien vaihtamiseen menee useimmiten noin 20-30 sekunttia, joskus kanavien vaihto ei toimi ollenkaan. Vaihdon jälkeen näkyviin jää usen musta ruutu. Kanavien edes taas relaaminen saa lopulta kanavan vaihtumaan.

 

Toivoin jo ongelman menneen ohi uudelle N7950 digoboxilla, mutta ei.

Uusi laite hidastuu edelleen päivän käytön jälkeen  niin hitaaksi, että laite on resetoitava tehdasasetuksille edelleen päivittäin.

 

Vika ei siis oletettavimmin ole itse digiboxissa!?.

Laitteen ohjelmisto: To 15 Kesä, 8.4.27.43

Laite kytketty kiinteään korttelikuitu ethernettiin, jossa verkon viiveet erittäin pienet ja latausnopeudet suuret.

 

TV- kanavien bittivirta on koko ajan Maximi, eli 7000 kbps.

Tietoliikenne ongelma asia ei siis todennäköisesti ole, koska laitteen tehdas asetuksille resetoinnin jälkeen laite toimii taas todella ripeästi noin yhden päivän.

 

Asetusten takaa löytyvässä singnaalitiedoissa tulee kanavaa vaihdettaessa usein tieto: laitteesi tallentaa parhaillaan.. Voiko tallennuspalvelu taustalla jotekin sotkea laitteen?

 

Lyhykäisyydessään IP-tietoliikenne toimii siis oikein, eikä palomuurissa näy asian osaltaa logeissa mitään droppeja. Mikä ihmeen ongelma voi olla, jos se ilmenee nyt sekä vanhalle että uudella N7950 digiboxilla?

Huom: myöskään laitteen sisäisen muistin tyhjennys ei auta. 

 

Voiko kyseisen laitteen ohjelmistossa olla joku ohjelmistovirhe, joka korruptoi laitteen sisäisen muistin yhden päivän käytön jälkeen?

 

Olenko muilla käyttäjillä ollut havaittavissa vastaavia ongelmia?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi teck_geek 5 December 2023, 18:06

Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Ja vikaan löytyi asiantuntevan Elisan tuen kautta apu, kiitos erinomaisesta palvelusta.

Uskomatonta mutta totta, vika oli korttelikuitu modeemissa..

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Ja vikaan löytyi asiantuntevan Elisan tuen kautta apu, kiitos erinomaisesta palvelusta.

Uskomatonta mutta totta, vika oli korttelikuitu modeemissa..

Kiva, kun jaoit ongelman ratkenneen. 😊 Toki mielenkiinnosta olisi mukava tietää mikä siinä modeemissa on se tekijä, joka aiheutti tilanteen?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Olen käyttänyt Viihde Premiumia mökillä 4G verkon yli ja yhteys tuntuu ajoittain ruuhkautuvan, erityisesti iltaisin ja sadepäivinä. Tällöin boksilla kestää kanavanvaihto pidempään ja ruutu pysyy jonkin aikaa mustana. Boksin hidastelua en ole huomannut, mutta on sekin mahdollista. 

Korttelikuitu modeemi oli siltaavassa tilassa erillisellä palomuurilla varustettuna.
Palomuuri ei oletettavimmin toiminut enää oikein multicastin osalta, joka taas aiheutti kanavan vaihtumisen viiveitä.

 

Modeemin palautus NAT- moodiin ja digiboxin kytkeminen siihen WiFi:n kautta ratkaisi ongelman.

 

Etsin vikaa todella pitkään.

Speed testit ja yhteyden latencyt oli ihan ok, siksi viimeiseen saakka en tahtonut uskoa että vika olisi tietoliikenteessä. Varsinkin kun vika jostain ihmeen syystä korjautui aina laitteen tehdas asetusten palauttamisen kautta normaaliksi. Uskomatonta mutta totta.. anyways, nyt kaikki toimii taas oikein.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Korttelikuitu modeemi oli siltaavassa tilassa erillisellä palomuurilla varustettuna.
Palomuuri ei oletettavimmin toiminut enää oikein multicastin osalta, joka taas aiheutti kanavan vaihtumisen viiveitä.

Multicast-jakelua ei kyllä ole hetkeen ollut käytössä, vaan IPTV-kanavat ovat unicastia, jotta kanavat näkyvät myös mobiili- ja kaapelimodeemiyhteyksillä, joissa multicast ei toimi lainkaan.

Hei

Minulla alkoivat täsmälleen samanlaiset ongelmat pian sen jälkeen, kun vaihdoin Viihteen Premiumiin, eli kun sain tuon N7950 digiboksin. Laitteen resetointi tehdasasetuksille auttaa minullakin, mutta seuraavana päivänä kanavien vaihto on taas hidastunut, tai ne eivät vaihdu ollenkaan.

Tuosta teck_geekin korjauskeinosta en maallikkona ymmärtänyt juuri mitään, joten löytyisikö tähän jotain helpommin ymmärrettävää ratkaisua?

Asun omakotitalossa, jossa meillä on Elisan Valokuitu (Saunalahti Kotikuitu) sekä Elisan laajakaistaliittymä. Kuitumodeemi on kytketty TeleWell-EAV510 AC reitittimeen, josta on langallinen ethernet-yhteys digiboksiin. Wifi-yhteyden sijasta käytän siis ethernetiä, koska olen kuvitellut sen olevan luotettavampi.

 Aiemmin käytin kuitumodeemini kautta myös kaapeli-TV-yhteyttä, mutta jätin sen pois “tarpeettomana kustannuksena” Elisan asiakaspalveluhenkilön suosituksesta. Nyt kun tuota kaapeli-TV-vaihtoehtoakaan ei enää ole, pitäisi minun saada ratkaistua tuo kanavien vaihdon ongelma jotenkin muuten. Osaatteko siis auttaa?

 

 

Käyttäjätaso 7

Hei

Minulla alkoivat täsmälleen samanlaiset ongelmat pian sen jälkeen, kun vaihdoin Viihteen Premiumiin, eli kun sain tuon N7950 digiboksin. Laitteen resetointi tehdasasetuksille auttaa minullakin, mutta seuraavana päivänä kanavien vaihto on taas hidastunut, tai ne eivät vaihdu ollenkaan.

Tuosta teck_geekin korjauskeinosta en maallikkona ymmärtänyt juuri mitään, joten löytyisikö tähän jotain helpommin ymmärrettävää ratkaisua?

Asun omakotitalossa, jossa meillä on Elisan Valokuitu (Saunalahti Kotikuitu) sekä Elisan laajakaistaliittymä. Kuitumodeemi on kytketty TeleWell-EAV510 AC reitittimeen, josta on langallinen ethernet-yhteys digiboksiin. Wifi-yhteyden sijasta käytän siis ethernetiä, koska olen kuvitellut sen olevan luotettavampi.

 Aiemmin käytin kuitumodeemini kautta myös kaapeli-TV-yhteyttä, mutta jätin sen pois “tarpeettomana kustannuksena” Elisan asiakaspalveluhenkilön suosituksesta. Nyt kun tuota kaapeli-TV-vaihtoehtoakaan ei enää ole, pitäisi minun saada ratkaistua tuo kanavien vaihdon ongelma jotenkin muuten. Osaatteko siis auttaa?

 

 

Tee vaikka vika/häiriöilmoitus, niin eiköhän lutviudu.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot

Vaihtoehtoja:

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)Vika- ja häiriöilmoitukset 24h.

Joka päivä, juhlapyhinäkin. (Nopein ja kätevin)

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Hitaampia:

Soittakaa minulle /Häiriöilmoitus

OmaElisassa:

Omaelisa /Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>

Uusi viesti>Aihe/Häiriöilmoitukset

 

Osallistu keskusteluun