Netgem N7950 kaapelitaloudessa heikko signaali

  • 17 January 2024
  • 2 kommenttia
  • 110 katselukerrat

Taistelin pitkään signaaliongelmien kyseisen boksin  kanssa.  Antenniliitännästä suoraan televisioon (kokeiltu 3 töllöä) kuva erinomainen, mutta boksin kautta signaalitaso vaeltaa ja kuva "laatikoituu". Tätä ilmiötä ei ollut N7800-boksin kanssa.  Elisan tekninen tukikin yritti selvittää ongelmaa ja heidän ohjeensa mukaisesti boksin ohjelmistö päivitettiin. Arvelivat HDMI-interface ongelmaksi.   Mitään ratkaisevaa parannusta ei löytynyt.  Pitkän salapoliisityön jälkeen selvisi, että N7950 edellyttää datasignaalin poissuodattamista, jonka tein muutaman euron splitterillä suoraan antennirasiasta.   Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä. 


2 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Kiitos jakamisesta ja hieno homma, että löytyi ratkaisu tilanteeseen! 👍 Elisa Viihde Premium (N7950) saa kanavat näkyviin myös nettiyhteyden kautta, jos joku havaitsee ongelmia  lähetyksissä antenni- tai kaapeliverkosta ja ei meinaa ongelman juurisyytä löytää tai tuon splitterin käyttäminen ei auttanut. 😊

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kaapelimodeemin vastaanottosignaali ei eroa televisiolähetyksistä, eikä datasplitteri edes poista televisiolle päätyvää vastaanottosignaalia. Datasplitteri vaimentaa ainoastaan kaapelimodeemin lähetyssignaalia.

Oliko tässä tapauksessa samaan antennirasiaan kytketty myös kaapelimodeemi?

Mikäli oli, paremmalla lähetysvaimennuksella varustettu datasplitteri oli varmaan tarpeen.

Mutta jos kaapelimodeemia ei ole, kyse oli jostakin muusta. Ongelman juurisyy oli mahdollisesti ollut liian voimakas signaali N7950:lle. Tällöin loogisempi väline olisi ollut vaimennin.

Splitteri toki jonkin verran vaimentaa signaalia, mutta vaimennukseen parempi väline on säädettävä vaimennin. Sillä saa tarvittaessa vaimennettua signaalia huomattavasti enemmänkin kuin splitterillä.

Osallistu keskusteluun