Vastattu

Onko ok huijata 80-vuotias ostamaan 2-vuoden määräaikainen sopimus Elisa Viihde Premiumia ilman että häneltä on oikeasti kartoitettu sen tarvetta ?


Hei,

80-vuotiaalle, hieman dementoituneelle anopilleni myytiin Elisa Viihde Premium määräaikainen sopimus. Hän ei selkeästi ole ymmärtänyt mitä hänelle on myyty ja vasta kolmannen laskun jälkeen huomannut että ko. palvelusta on häntä myös laskutettu. Summa on ollut 24,90 euroa, palvelusta jota hän ei osaa edes itse ottaa käyttää ja hänellä ei ole palveluun vaadittavaa teknologiaa. Hän oli myös erikseen sanonut että ei halua mitään maksullista palvelua. Hän on nyt pyytänyt määräaikasuuden perumista, mutta tähän ei ole Elisan myymälässä suostuttu, vaikka selkeästi asiakkaalle on myyty hänelle sopimaton palvelu (tarvekartoitus mennyt ihan metsään myyntitilanteessa) ? 

Mitä mieltä yhteisö on tällaisesta toiminnasta ?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Keinotekoinen 17 May 2021, 09:57

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Mitä mieltä yhteisö on tällaisesta toiminnasta ?

Ei ole ainoa tapaus ja tällainen on suoraan sanoen ihan p*****stä. Näyttää olevan ihan tarkoituksellista rahastusta Elisalta.

Laita yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle asiasta. Kerro asiakastiedot ja perustele sekä vaadi sopimuksen purkua. On näitä määräaikaisia sopimuksia aiemminkin purettu tapauskohtaisesti.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Yllättävän usein saa täällä lukea tällaista eikä siihen oikeasti taida olla Elisan puolelta puututtu ainakaan tarpeeksi tehokkaasti, kun jatkuvasti tällaista tapahtuu. Mielenkiintoisinta tässä on se miten monta höynäytettyä maksaa moisesta, kun ei ole ketään asian selvittämiseksi.

 

Ihmisten pitäisi kiertää Elisa shopitit kaukaa, ettei vaan tule huijatuiksi. Koska Elisa oikeasti puuttuu tähän vai onko tässä oikeasti niin hyvät tulot, että ei ahneuksissaan kiinnosta. :money_mouth::thinking:

Käyttäjätaso 7

Ihmisten pitäisi kiertää Elisa shopitit kaukaa, ettei vaan tule huijatuiksi. Koska Elisa oikeasti puuttuu tähän vai onko tässä oikeasti niin hyvät tulot, että ei ahneuksissaan kiinnosta. :money_mouth::thinking:

Niinpä.

Olen täällä yhteisössä pyörinyt yli kymmenen vuotta ja koko ajan on näitä tapauksia ollut. Joka kerta elisalaiset lupaavat korjata asian , mutta mitään muuta ei tapahdu kuin , että ko. tapauksen myyjälle ilmeisesti lähetetään nuhtelut. Muuten toiminta jatkuu entisellään.

Olen taipuvainen kallistumaan tuolle ahneuden kannalle ja toiminnan muuttaminen pitäisi lähteä myynnin päättäjistä. Myyjä tekevät mitä esimiehet käskevät.

Käyttäjätaso 7

Asiahan on niin, että yhtiö on sellainen, kuin sen johtaja, oli sitten pienempi, tai isompi firma.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +7

Noist jokaisesta huijaustapauksesta pitää ilmoittaa kuluttaja-asiamiehelle niin voi olla et tulee rangaistus niiltä kun ne on saanu tarpeeksi niitä.

Elisan toimintaympäristöön ja strategiaan (https://elisa.fi/yhtiotieto/tietoa-elisasta/missiomme-ja-arvomme/) kuuluu jollain tavalla - jota ei avata myös yo kuva. Jotenkin tuntuu siltä, että pääpaino on myydä ikääntyvälle väestölle palveluita joita he eivät tarvitse. Tämänkin ketjun tapauksesta pitäisi tehdä ilmoitus kuluttajansuoja-asiamiehelle sekä myös lähettää Elisan ko palvelusektorin johtoryhmän jäsenelle sähköposti tapahtuneesta.

Käyttäjätaso 7

Elisan toimintaympäristöön ja strategiaan (https://elisa.fi/yhtiotieto/tietoa-elisasta/missiomme-ja-arvomme/) kuuluu jollain tavalla - jota ei avata myös yo kuva. Jotenkin tuntuu siltä, että pääpaino on myydä ikääntyvälle väestölle palveluita joita he eivät tarvitse. Tämänkin ketjun tapauksesta pitäisi tehdä ilmoitus kuluttajansuoja-asiamiehelle sekä myös lähettää Elisan ko palvelusektorin johtoryhmän jäsenelle sähköposti tapahtuneesta.


Se johtoryhmän jäsen viis veisaa, vaikka lähettäisi kuinka monta sähköpostia. Partaansa se vaan nauraa.

Elisan toimintaympäristöön ja strategiaan (https://elisa.fi/yhtiotieto/tietoa-elisasta/missiomme-ja-arvomme/) kuuluu jollain tavalla - jota ei avata myös yo kuva. Jotenkin tuntuu siltä, että pääpaino on myydä ikääntyvälle väestölle palveluita joita he eivät tarvitse. Tämänkin ketjun tapauksesta pitäisi tehdä ilmoitus kuluttajansuoja-asiamiehelle sekä myös lähettää Elisan ko palvelusektorin johtoryhmän jäsenelle sähköposti tapahtuneesta.


Se johtoryhmän jäsen viis veisaa, vaikka lähettäisi kuinka monta sähköpostia. Partaansa se vaan nauraa.

Omalla kohdalla aspa kieltäytyi muuttamasta palveluja, mutta sähköposti jr:n jäsenelle tuotti tulosta ja päivää viestin lähettämisen jäljeen aspa otti yhteyttä ja teki haluamani muutokset.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Moi kaikille!

@OkbyOk olikin meille laittanut yksityisviestiä, joten käydään tapahtunut läpi hänen kanssaan.

Tässä nyt yleisesti vielä, meille on ehdottomasti tärkeää se, että sopimus käydään läpi sillä tavalla että asiakas ymmärtää mitä sopimus koskee. Kiitos, että ohjeistitte aloittajaa olemaan meihin yhteydessä, niin voidaan tilanne käydä tarkemmin läpi.

Hei Tämä tosiaan hoidettiin aspan osalta todelle mallikkaasti. Jatkan tyytyväisenä Elisan asiakkaana.

 

 

 

 

 

 

Naapurin pariskunta yli 70v halusi mobiililaajakaistaliittymän. Rouva meni hoitamaan asiaa paikalliseen Elisan palvelupisteeseen. Siellä hänelle oli myyty kiinteä laajakaista ja vastoin hänen pyyntöään Elisa Viihde 24kk määräaikainen, antaen ymmärtää että se olisi ilmainen (todellisuudessa 24,90€/kk). Painostettu rouvaa tekemään päätös heti, eikä annettu soittaa miehelle palvelupisteestä. 
Kiinteää laajakaistaa ei saatu asennettua ja nyt heitä pompotetaan yrityksissä perua Elisa Viihde.

Pyysivät minulta naapuriapua asiassa.
Onhan tämä nyt varsin törkeää, jos tämän jälkeen vielä evätään mahdollisuus Elisa Viihteen irtisanomiseen ja laitetaan maksamaan perusteettomasti 2v erehdyttäen myydystä palvelusta.

Elisan osakkeenomistajana ja muutenkin toivoisin näkeväni eettisempää toimintaa!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi @Naapurin Pete ja tervetuloa Yhteisöön! Ei kuulosta ollenkaan hyvältä, asia on toki selvitettävä juuriaan myöten. Tähän tarvitaan kuitenkin sopimuksen tehnyttä naapuriasi. Meille voi varata soittoajan, voitte vaikkapa yhdessä soitella mikäli tuntuu että näin on teille parempi asiaa selvitellä, kunhan tuo sopimuksen tehnyt henkilö on myös linjoilla ja antaa suostumuksen asian hoitamiseen näin porukalla. :slight_smile:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Naapurin pariskunta yli 70v halusi mobiililaajakaistaliittymän. Rouva meni hoitamaan asiaa paikalliseen Elisan palvelupisteeseen. Siellä hänelle oli myyty kiinteä laajakaista ja vastoin hänen pyyntöään Elisa Viihde 24kk määräaikainen, antaen ymmärtää että se olisi ilmainen (todellisuudessa 24,90€/kk). Painostettu rouvaa tekemään päätös heti, eikä annettu soittaa miehelle palvelupisteestä. 
Kiinteää laajakaistaa ei saatu asennettua ja nyt heitä pompotetaan yrityksissä perua Elisa Viihde.

Pyysivät minulta naapuriapua asiassa.
Onhan tämä nyt varsin törkeää, jos tämän jälkeen vielä evätään mahdollisuus Elisa Viihteen irtisanomiseen ja laitetaan maksamaan perusteettomasti 2v erehdyttäen myydystä palvelusta.

Elisan osakkeenomistajana ja muutenkin toivoisin näkeväni eettisempää toimintaa!


@Naapurin Pete  Elisan myyjät kyllä osaa huijata ja painostaa ostamaan. Miksei sitä kiinteää yhteyttä saanut asennettua?

Nykyään alkaa olemaan nuo mobiililaajakaistat sen verta kalliita, että tuplalaajakaistan on saanut samaan hintaan, ainakin jos listahintoja Elisalla katsoo. Eri keskusteluja lukiessa tuntuu olevan Elisa viihteen myynnin provikka niin suurta, että sen myynti on ihan pakkomielle ja sitä kaupataan väkisin ja ei tosiaankaan suostuta irtisanomaan sitä, koska nykyään ei ole laajakaistaan enään sidottu.

Toivottavasti vaihtoivat operaattoria ja kehottavat muitakin vaihtamaan.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Olen tämän niin katkerasti saanut myös kokea. Ikää kun on, ja tiettyjä keskittymiseen vaikuttavia sairauksia, tuo puhelimessa suoritettu myyntipuhe saattaa mennä osittain ohi korvien ja siitä sitten saa maksaa. Tästä on minulla hyvänä esimerkkinä kasvaneet puhelinlaskuni, joiden maksaminen kirpaisee todella. Olisi monta tärkeämpääkin rahanreikää, pienellä eläkkeellä kun yksin maksaa kaiken. Jokainen kymppikin on tärkeä! Ymmärrän tietenkin, ettei mitään saa ilmaiseksi, mutta kun sain Telian minulle tekemän tarjouksen, voin sanoa, että itketti.  Eläkkeeni on pieni, huolimatta 46 vuoden työurasta. Sehän ei Elisaa kiinnosta tietenkään.

Sekin, että Elisa Viihde Premiumhan ei sinänsä ole paljoa kalliimpi kuin se “tavallinenkaan”, mutta kun se lootakin (mikä lienee reititin?) piti uusia. Ainakin näin iäkkäämmälle pitäisi hyvin selvästi kertoa, miten paljon kuukausittain loppujen lopuksi pitää lisää maksaa! Samaan syssyyn kun tuli tämä pakotettu siirtyminen langattomuuteen, lisää maksaen, laadusta tinkien.

Ahneus tuntuu olevan nykypäivän trendi, inhimillisyys ei. 

Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.:bell:

76-vuotias isäni meni Elisan liikkeeseen tekemään kotinetti sopimusta kun taloyhtiössä on elisan kuitu. Myyjä onnistui kuitenkin myymään hänelle 2 vuoden määräaikaisen elisa viihdepaketin. Kun kuulin asiasta samana päivänä neuvoin häntä perumaan tilauksen kun moisella tv-paketilla ja laitteilla mitään todellisuudessa tee. Seuraavalle aamulle sovitun asennuspalvelun hän perui samana iltana. Seuraavana päivänä hän meni liikeeseen ja palautti laitteiston. Liikkeessä ilmoitettiin että sopimusta ei enää voi purkaa. Otin itse yhteyttä liikkeeseen ja pyysin purkamaan sopimuksen sillä isäni ei ymmärtänyt mitä laitteita ja palveluja hän tarvitsee. Sieltä ilmoitettiin että sopimusta ei voi purkaa ja tilauksen sisältö on kerrottu kyllä isälleni niin että hän on asian ymmärtänyt. Miten on mahdollista että isäni joka käyttää ainoastaan pöytäkonetta tarvitsisi langattoman reitittimen ja elisan viihde paketin digipoksin. Televisiostakaan ei osaa käyttää edes yle areenan sovellusta. Liikkeestä kuitenkin vakuutettiin että ovat toimineet täysin hyvän tavan mukaan ja paikalla ollut myyjän esihenkilö asian on tämän vahvistanut. Ymmärrän kyllä jos isäni ei ole ensimmäisellä käyntikerralla osannut täysin kertoa mitä hän haluaa/tarvitsee, mutta jos ilmoittaa vuorokauden sisään että haluaa perua sopimuksen niin asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Varmistin vielä eikö elisa aio sopimusta purkaa ja pitääkö minun valittaa asiasta kuluttaja-asiamiehelle. Vastaus oli etteivät aio purkaa sopimusta.

Aion nyt viedä asian kuluttaja-asiamiehelle ja harkitsen myös asian nostamisessa esille mediassa. Tälle järkyttävälle pakkomyynnille on saatava loppu ja sopimuksen purku on saatava helpommaksi. Kaikissa nettiostoksissakin on nykyisin vähintään 14 vrk palautusoikeus. Miksi se on tehty niin vaikeaksi näissä liittymäkaupoissa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@Apuaa1 olen ihan samaa mieltä, että selkeästi nämä asiat tulee aina ilmaista. Väärinkäsityksiltä ei kuitenkaan ikinä voi täysin välttyä ja silloin onkin tärkeää, että asiat kysyttäessä myös selvitetään kunnolla. :thumbsup: Jos sinun sopimuksien osalta on jotakin vielä solmussa, niin laita ihmeessä yksityisviestiä meille, niin tutkaillaan yhdessä. :slight_smile:

@Erämaja sinänsä tuo on ihan totta, että myymälässä ei samanlaista palautusoikeutta ole, kuin esimerkiksi verkossa. Tuo 14 vrk peruutusoikeus koskee nimenomaan etämyyntiä, johon myymälässä vierailu ei kuulu. Se on sitten toinen asia, että olisiko kyseinen myynti pitänyt jättää kokonaan tekemättä. :thinking: Jos laitat meille yksityisviestillä tarkempia tietoja tapahtuneesta, niin voidaan suoraan tästä ottaa asiasta koppia. :slight_smile: