Vastattu

Suorat lähetykset ja tallenteet pätkii, Viihde premium

  • 13 December 2020
  • 16 kommenttia
  • 1466 katselukerrat

Mulla on ollut Viihde premium (N7950) käytössä kohta vuoden ja noin puolitoista vuotta Huawein DN9245W hybrid-reititin. Ne on kaapelilla kiinni toisissaan. Aiemmin mulla oli viihteen N7700 ja pelkällä korttelikuidulla 30M (käytännössä max 23M) oli ongelmia, joten hankin tuon hybrid-reitittimen 100M mobiililiittymällä. Ongelmat loppuivat.

Nyt kun koen tuon kiinteän vähän turhana hitautensa vuoksi ja kun mobiililla saa lähes poikkeuksetta aikaan katsomatta jotain 80-100M väliltä tasaista tulosta, niin irtisanoin tuon korttelikuidun. Se on vielä noin 1,5vk käytettävissä, koska irtisanomisaika on 2vk.

Kun tuon kiinteän puhelinpistokkeen ottaa irti ja pelkkä mobiili on käytettävissä, niin suorat TV-lähetykset ja tallenteet pätkii noin 3-8min välein. Kuva on vain jumissa noin 10-15sek ja se lähtee toimimaan sen jälkeen. Antennijohto ei ole käytössä.

Viihteen kautta Areena, Viaplay ja Youtube toimivat ilman mitään ongelmia.

Kokeilin viihteen asetuksista ottaa signaalitiedot esille, josta näkee mm. puskurin tilan. Se pysyy jossain 40000-60000 ms tasolla, mutta jossain vaiheessa puskuri alkaa tyhjentyä noin 1000-1500 ms pykälin tyhjäksi. Olen testannut netin nopeustestiä läppärillä samaan aikaan, kun puskuri alkaa tyhjentyä ja saan sitä normaalia 80-100M tulosta. Eli liikenteen sisään pitäisi silloin toimia. Ja kun tuo puskurin tyhjentyminen kestää kuitenkin yli 10sek ja samalla tulee sisään ihan tasaista linjaa. Kokeilin samaa eri kanavilla.

Boksilla versio 8.4.19-26 (To, 12 Marras) ja Huaweilla DN9245W_Elisa2_V100R019C00SPC111.

Viihteelle on palautettu tehtaset ja reititin on resetoitu. Reitittimen paikkaa on kokeiltu vaihtaa 37-neliön yksiössä vähän ja annettu uutta resettiä. Reitittimen vakioastuksta ‘Vain 4G’ on kokeiltu vaihtaa ‘Autom’ ja ‘Vain 4G’-asetuksilla kokeilin pakottaa eri LTE-taajuusalueille. Ne taajuudet, joilla sai verkon toimimaan, viihteellä oli samat ongelmat. Huawein päässä verkkokaapelin paikkaa on kokeiltu vaihtaa eri porttiin ja Viihdettä on koitetu käyttää wifillä. Ei muutoksia.

Jos se korttelikuidun laittaa puhelinpistokkeella toimimaan, niin ongelma katoaa.

Kiinteä on tietenkin aina vakaampi ja tasaisempi kuin mobiiliyhteys, mutta jos kanavan puskuri tyhjenee yli 10sek ajan ja samaan aikaan saa läppärillä vedettyä tasaista lähes satasta viivaa sisään, niin vähän ihmetyttää tuo puskurin toiminta suoraa TV-lähetystä katsottaessa ja vastaavat jumit tallenteissa. Tallenteissahan voi vain laskea aikaa minkälainen toistuvuus ongelmalla on ja miten pitkään jumi kestää.

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Velimir 11 January 2021, 06:07

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Eikö korttelikuparin nopeutta olisi saanut nostettua ?

Se on ainoa tuo Korttelikuitu 30M mitä siihen taloyhtiön saa Elisalla. Siitä syystä tuo hybrid-reititin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mulla on ollut Viihde premium (N7950) käytössä kohta vuoden ja noin puolitoista vuotta Huawein DN9245W hybrid-reititin. Ne on kaapelilla kiinni toisissaan. Aiemmin mulla oli viihteen N7700 ja pelkällä korttelikuidulla 30M (käytännössä max 23M) oli ongelmia, joten hankin tuon hybrid-reitittimen 100M mobiililiittymällä. Ongelmat loppuivat.

Nyt kun koen tuon kiinteän vähän turhana hitautensa vuoksi ja kun mobiililla saa lähes poikkeuksetta aikaan katsomatta jotain 80-100M väliltä tasaista tulosta, niin irtisanoin tuon korttelikuidun. Se on vielä noin 1,5vk käytettävissä, koska irtisanomisaika on 2vk.

Kun tuon kiinteän puhelinpistokkeen ottaa irti ja pelkkä mobiili on käytettävissä, niin suorat TV-lähetykset ja tallenteet pätkii noin 3-8min välein. Kuva on vain jumissa noin 10-15sek ja se lähtee toimimaan sen jälkeen. Antennijohto ei ole käytössä.

Viihteen kautta Areena, Viaplay ja Youtube toimivat ilman mitään ongelmia.

Kokeilin viihteen asetuksista ottaa signaalitiedot esille, josta näkee mm. puskurin tilan. Se pysyy jossain 40000-60000 ms tasolla, mutta jossain vaiheessa puskuri alkaa tyhjentyä noin 1000-1500 ms pykälin tyhjäksi. Olen testannut netin nopeustestiä läppärillä samaan aikaan, kun puskuri alkaa tyhjentyä ja saan sitä normaalia 80-100M tulosta. Eli liikenteen sisään pitäisi silloin toimia. Ja kun tuo puskurin tyhjentyminen kestää kuitenkin yli 10sek ja samalla tulee sisään ihan tasaista linjaa. Kokeilin samaa eri kanavilla.

Boksilla versio 8.4.19-26 (To, 12 Marras) ja Huaweilla DN9245W_Elisa2_V100R019C00SPC111.

Viihteelle on palautettu tehtaset ja reititin on resetoitu. Reitittimen paikkaa on kokeiltu vaihtaa 37-neliön yksiössä vähän ja annettu uutta resettiä. Reitittimen vakioastuksta ‘Vain 4G’ on kokeiltu vaihtaa ‘Autom’ ja ‘Vain 4G’-asetuksilla kokeilin pakottaa eri LTE-taajuusalueille. Ne taajuudet, joilla sai verkon toimimaan, viihteellä oli samat ongelmat. Huawein päässä verkkokaapelin paikkaa on kokeiltu vaihtaa eri porttiin ja Viihdettä on koitetu käyttää wifillä. Ei muutoksia.

Jos se korttelikuidun laittaa puhelinpistokkeella toimimaan, niin ongelma katoaa.

Kiinteä on tietenkin aina vakaampi ja tasaisempi kuin mobiiliyhteys, mutta jos kanavan puskuri tyhjenee yli 10sek ajan ja samaan aikaan saa läppärillä vedettyä tasaista lähes satasta viivaa sisään, niin vähän ihmetyttää tuo puskurin toiminta suoraa TV-lähetystä katsottaessa ja vastaavat jumit tallenteissa. Tallenteissahan voi vain laskea aikaa minkälainen toistuvuus ongelmalla on ja miten pitkään jumi kestää.

 


No onpas erikoista :thinking:  Lisäiletkös asiakasnumerosi profiiliisi vielä, niin tutkitaan asiaa? Eli saat siis myös esim. iltaisin ilman verkkokaapelia väh. 80M tulosta? 

Profiili päivitetty. Mobiili toimii ruuhkassa myös hyvin, mutta pahaan aikaan on tyydyttävä ehkä noin 50M.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Velimir Tuli sellainen vielä mieleen, että onko sulla toista reititintä missä voisit tuota liittymää testata? Ja onko ongelmaa myös silloin jos jaat yhteyden siitä modeemista langattomasti sinne boksille? 

Toista mobiilireititintä ei ole. Mun vanha zyxelin reititin olis aika lähellä, mutta sillä voi käyttää vain kiinteää ja se ei auta tässä tilanteessa. Olen myös kokeillut langattomalla yhteydellä reitittimen ja boksin välin. Ei eroa.

Tuntuu vähän puskurin ongelmalta boksin päässä, mutta kun ei tiedä sitä miten nuo suorat ja tallenteet eroaa areenasta, viaplaysta ja youtubesta, joista ei saa samaa ongelmaa esille.

Jos vain tietäis vaikka tuon suorien lähetysten puskurin logiikan, niin siitä olis hyvä jatkaa. Millä logiikalla tai syklillä tarkistetaan ladatanko lisää. 

Nyt vähän kiire. Ei ehdi enempää pohtimaan.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Empä oo itekään vielä saanut käsiini faktaa tuosta että minkälainen puskuri on ja millä logiikalla se toimii, mutta mutta… Ootko kokeillut puhelimesta tohon yhteyttä jakaa? Lähinnä että toimisko yhtään sen paremmin tai huonommin?

Nyt olen ehtinyt testaamaan puhelimella jaettua yhteyttä viihteelle. Puhelin OnePlus 8T ja Elisan 200M liittymä. Kokeilin ensin suoraa lähetystä noin 30min ja sit saman verran tallennetta. Mitään ongelmia ei ollut. Katselin sit pidempään suoria, Yle1 ja Yle2, mutta ei tullut ongelmia vastaan. Puhelimella ja sen liittymällä näytti tulevan muutamalla testillä 110M-135M. Samalla testasin myös reitittimen mobiiliyhteyden ja sieltä tuli 75M-80M. Nyt kun viihde kulkee taas sen kautta, niin pätkii.

Periaatteessa nopeuden ero ei tunnu olevan merkittävä viihteen tarpeisiin. Kiitos vinkistä. Ei tullut heti mieleen, kun mulla vaihtui ihan hiljattain vasta tuo luuri. Reilu neljä vuotta palveli Honor 7 :) Saa kuitenkin lisää rajattua ongelmaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Okei, eli hybridireititintä pelkällä mobiililla käytellen ilmenee ongelmia, mutta muut variantit tarjoaa toimivan nettiyhteyden? Jopas nyt… Koitan kovasti muistella miten siellä DN reitittimen asetuksissa meni, mutta jostain pitäisi saada määritettyä laite/palvelu käyttämään vain jompaa kumpaa hybridin kaistoista, mietin että auttaisiko tuo tässä kohtaa jos sitä kautta kertoisi reitittimelle että tuuppaisi boksin datavirrat vain sinne mobiilin puolelle :thinking:

En löytänyt asetusta, että vois blokkailla toista yhteyttä. Testasin kuitenkin vaihtaa hetkeksi puhelimesta sen 200M-liittymän simin tuohon reitittimeen, mutta se ei muuttanut tilannetta. Pitää vielä tutkia tarkemmin uudestaan nuo asetukset, jos blokki löytyis.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Ootko löytänyt @Velimir sitä ohjausta että saa rajattua vain toisen kaistan käyttöön?

Ensi viikolla on paremmin aikaa. Käyn testaamassa laitteita myös toisessa osoitteessa, jossa pitäis olla kevyempää kuormaa mastolle.

Nyt on laitteita käytetty toisessa osoitteessa ja erilaisissa maisemissa pari iltaa ja pari aamua ilman ongelmia. Ei ole pätkinyt kertaakaan. Asetuksia en vielä ole etsinyt.

Latausnopeudet on vaihdellut 60-90M väliltä eli merkittävää muutosta kotiosoitteni verkon nopeuksiin ei ole.

Sama laitteisto oli muuten viikon reissulla Tampereella mukana toukokuussa ja sieltä ei muistu mieleen mitään pätkimistä tai muutakaan ongelmaa.

Reitittimestä en löytänyt mitään valintaa rajata kiinteä tai mobiili. Sen verran kuitenkin vielä reissusta, että olin viikon näiden laitteiden kanssa muualla ja koko aikana ei ollut suorien tai tallenteiden kanssa ongelmaa. Nyt taas kotiuduttua ongelmat jatkuu.

Ja näköjään HBO Nordic -ohjelmakirjasto pätkii myös. Mulla on ollut tämän vuoden puolella Viaplayn lisäksi myös Cmore, joissa ongelmaa ei esiinny.

Käyttäjätaso 5

Ja näköjään HBO Nordic -ohjelmakirjasto pätkii myös. Mulla on ollut tämän vuoden puolella Viaplayn lisäksi myös Cmore, joissa ongelmaa ei esiinny.

Voihan keppana. Ikävä kuulla, että ongelmat ovat löytäneet uusia alustoja Viihteeltä. 😓 Oletko tuolle Viihdeboksille vielä kokeillut hakea uusia ohjelmistoversioita? Se onnistuu tämän sivun ohjeiden mukaan:

 

Tapa 1: Ota digiboksista virtajohto irti ja samalla kun kytket sen takaisin kiinni, pidä virtanappia pohjassa kunnes virtavalo alkaa vilkkua vihreänä (n. 3 sekuntia). Tämä pakottaa digiboksin hakemaan uusimmat päivitykset.

Tapa 2: Voit tarkistaa myös kaukosäätimellä digiboksin Asetukset-valikosta onko päivityksiä saatavilla, toimi näin:

  1. Valitse digiboksin Menun Asetukset-valikosta: Asetukset > Lisäasetukset > Ohjelmistopäivitys. 
  2. Toimenpide vaatii lapsilukon PIN-koodin (4 numeroa), jos olet sen asettanut digiboksillesi.