Tekstitykseen tulee ihmeellisiä merkkejä N7800-digiboksilla katsellessa Yle-kanavatallenteita

  • 16 February 2021
  • 73 kommenttia
  • 3895 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

73 kommenttia

Käyttäjätaso 5

Itselläni ongelmat Viihteessä jatkuneet pitkälti toista kuukautta. Koskevat osin Vuokraamoakia. Tallennusten tekstityksessä välillä repliikki- ja yhdyssanaviivat erityisen pitkiä. Tekstiin tulee ylimääräisiä tai vääriä kirjaimia (esim. silti = sitlti tai siklti, lyhyt = Llyhyt, he = hei jne.) Välillä kirjain korvautuu väärällä kirjaimella (esim. miestä = meistä, vaan = väan, maksa = mäksa, Q-kirjain = O tai G. Kirjaimet korvautuvat myös merkeillä tai numeroilla (esim. J = /, A = 4, I = / tai ], E = £, e = 6, l = / tai L, C = € ja G = 6). Välillä keskellä sanaa on isoja kirjaimia tai muuta sekavaa (I did it = / D/d /t ja Dad = u ISä . u). Eilen sain ylös sellaisenkin kuin fight clubin = fg/ht cubim. Toisinaan tallenteen vasempaan yläkulmaan ilmestyy euron lipuke. Nämä ongelmat ilmenevät kaikkien kanavien tallenteilla.

Areenan tekstitys tosi korkealla, vähän ruudun keskiosan alapuolella. Tekstityksen keskitys myös häiritsee sekä Areenassa että tallenteissa. Maikkarin suoratoiston tekstitys lähtee vasemmalta eikä ole niin korkealla. 

Kun käyn tallenteissa pausella, en pääse toisinaan lainkaan jatkamaan, ellen kelaa taaksepäin. Jos kelaan tallennetta eteenpäin, kelauksen jälkeen kuvan laatu on surkea. Se jatkuu sellaisena, kunnes kelailen edestakaisin niin pitkään, että kuva vaihtuu normaaliksi. Välillä kun olen kelannut eteen- tai taaksepäin tekstitys ja ääni eivät ole enää synkassa. Kohdassa uusimmat tallenteet joidenkin tallenteiden esittelyruutu on harmaana.

Osan näistä ongelmista olen saattanut Elisa Viihteen tietoon, viimeisimmät ovat uusia, eli nuo kelailujutut.

Laitteet ovat kunnossa. Boxi on N7800 - T2C.

BKV86

Moi @BVK86 ja tervetuloa OmaYhteisöön! :relaxed:  Ikävää lukea, että ongelmia on Viihteellä ollut listaksi saakka. :slight_frown:  

Näitä vikoja pyritään ohjelmistopäivityksillä paikkaamaan, mutta kysyn vielä varmistuksena, että oletko kokeillut jo digiboksille näitä herättelytoimia: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/viihde/ohje/laitteiden-uudelleenkaynnistys/ ? 🛠

Käyttäjätaso 1

Kaikki mahdolliset herättelytoimet on tehty viikkoja sitten, mutta ongelmat jatkuneet. Yksi päivityskin oli välissä. Sen jäljiltä loppuivat kuvan ja äänen pätkiminen, jotka alkoivat tammikuun 2021 lopulla. Mutta näitä muita ongelmia tuli niiden sijaan.

BKV86

Käyttäjätaso 1

Kaikki mahdolliset herättelytoimet on tehty viikkoja sitten, mutta ongelmat jatkuneet. Yksi päivityskin oli välissä. Sen jäljiltä loppuivat kuvan ja äänen pätkiminen, jotka alkoivat tammikuun 2021 lopulla. Mutta näitä muita ongelmia tuli niiden sijaan.

BKV86

Sama täällä, kaikki on tehty, eikä mitään vaikutusta punnat , pystyviivat sekä muut merkit ovat edelleen käytössä.

Kaikki johtuu uudesta digiboxista...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Valitettavasti nuo merkkivirheet tekstityksessä on edelleen päällä ja valitettavasti meillä ei vielä ole antaa tarkempaa ajankohtaa korjauksesta. Pahoittelut tilanteesta.

  

Valitettavasti nuo merkkivirheet tekstityksessä on edelleen päällä ja valitettavasti meillä ei vielä ole antaa tarkempaa ajankohtaa korjauksesta. Pahoittelut tilanteesta.

Ei näköjään rajoitu enää pelkkiin tallenteisiin… :joy:

elisaviihde.fi ohjelmaopas
boksin ohjelmaopas

Mitä seuraavaksi? :thinking:

Sama myös LG TV:n sovelluksessa. No joo, ei nuo välttämättä kai Elisasta johdu(*), mutta huvitti jonkun verran, kun satuin läppäriltä ohjelmaopasta vilkisemaan.

(*) Tai sit johtuu, ainakaan Telkku.com ja Telvis.fi vastaavia häröjä ei esiinny… :smirk:

Ja edelleen Android-sovelluksessa...:

viihde android ohjelmaopas

 

Käyttäjätaso 3

  

Valitettavasti nuo merkkivirheet tekstityksessä on edelleen päällä ja valitettavasti meillä ei vielä ole antaa tarkempaa ajankohtaa korjauksesta. Pahoittelut tilanteesta.

Ei näköjään rajoitu enää pelkkiin tallenteisiin… :joy:

elisaviihde.fi ohjelmaopas
boksin ohjelmaopas

Mitä seuraavaksi? :thinking:

Sama myös LG TV:n sovelluksessa. No joo, ei nuo välttämättä kai Elisasta johdu(*), mutta huvitti jonkun verran, kun satuin läppäriltä ohjelmaopasta vilkisemaan.

(*) Tai sit johtuu, ainakaan Telkku.com ja Telvis.fi vastaavia häröjä ei esiinny… :smirk:

Ja edelleen Android-sovelluksessa...:

viihde android ohjelmaopas

 

Juu, ei taida olla boxin vika tämä kirjainten vääristely, android näyttää samaa sekoilua :-)   Tulee mieleen Juha Vaeaetaenen ja Marja-Liisa Haemaelaeinen ‘englanniksi’!  Minkä kielinen teksti lienee Elisalla käytössä?

Käyttäjätaso 5

Moi @jortsu67 ja @Eekooo ! Tästä ohjelmatietojen merkkiongelmasta onkin aloitettu jo oma ketju:

Sinne ehdinkin jo kirjoittaa, että vika on viety eteenpäin selvitykseen.  🛠

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Eikö noista virheistä voisi tehdä häiriötiedotteen, ettei jokaisen tarvitsisi avata uutta säiettä?
Tai laittaa asiasta tiedon Elisa Viihteen etusivulle?

Käyttäjätaso 5

Eikö noista virheistä voisi tehdä häiriötiedotteen, ettei jokaisen tarvitsisi avata uutta säiettä?
Tai laittaa asiasta tiedon Elisa Viihteen etusivulle?

Yleisesti ottaen kaikista suuremmista häiriöistä tiedotamme asiakastiedote-sivullamme: https://elisa.fi/asiakastiedotteet/tiedote/?tag=all . Ennen kuin häiriötiedote julkaistaan niin vian laajuus ja vaikuttavuus tulee rajata tarkemmin. Tämän takia kaikki viat eivät ilmoituksiin nouse ennen korjausta. :disappointed_relieved:  Onneksi Yhteisöläiset ovat olleet tarkkasilmäisiä tämän osalta ja asiaa heti nostaneet keskusteluun.

Käyttäjätaso 7

Onneksi Yhteisöläiset ovat olleet tarkkasilmäisiä tämän osalta ja asiaa heti nostaneet keskusteluun.

Joo ensimmäiset jo pari kuukautta sitten. :blush:

Vähän on hidasta Elisan reagointi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Siis tämä ei ole suuri häiriö?

“Heti on nostettu”. Tämä keskustelu on aloitettu 2kk sitten. Mitä Elisa on kahden kuukauden aikana tehnyt? Vastaan itse: ei juuri mitään. Osa Elisan asiakaspalvelutehtävissä olevista ei ole tiennyt asiasta mitään. Useimmiten annettu neuvo on ollut “lataa tehdasasetukset ja käynnistä modemi uudelleen”.

Käyttäjätaso 5

Onneksi Yhteisöläiset ovat olleet tarkkasilmäisiä tämän osalta ja asiaa heti nostaneet keskusteluun.

Joo ensimmäiset jo pari kuukautta sitten. :blush:

Vähän on hidasta Elisan reagointi.

Siis tämä ei ole suuri häiriö?

“Heti on nostettu”. Tämä keskustelu on aloitettu 2kk sitten. Mitä Elisa on kahden kuukauden aikana tehnyt? Vastaan itse: ei juuri mitään. Osa Elisan asiakaspalvelutehtävissä olevista ei ole tiennyt asiasta mitään. Useimmiten annettu neuvo on ollut “lataa tehdasasetukset ja käynnistä modemi uudelleen”.

Pahoittelut huonosta sanavalinnasta. Tarkoitin tällä viestilläni tuota eilen ilmestynyttä ongelmaa YLE:n ohjelmatiedoissa joka pistää tallenteet sekaisin.

Tämä on toimittavalla taholla selvityksessä ja laajempi korjaus tässä ketjussa keskusteltuun häsmäkkään on myös kehitteillä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

“Tallenteet sekaisin” ?

Mikä juttu tämä on? En ole kuullutkaan. MInulla muistaakseni oli eilen illalla tallenteet paikoillaan, ainakin päällisinpuolin. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Pistin tästä aiheesta nyt vähän päivityskyselyä taas eteenpäin josko olisi jotain aika-arviota antaa että milloin tilanne paranisi

Vaihdoin ElisaViihde premiumiin tammikuussa, jolloin ongelmat alkoivat. Ehdotettiinpa minulle Elisalta palaamista vanhaan ElisaViihteeseen. Minulla oli tekstivirheiden lisäksi mm. ongelmia kelaamisessa, välillä hävisivät niin teksti, ääni kuin koko kuva. Soitin, soitin ja soitin. Tehtiin sitä ja tätä, vaihdettiin modeemikin. Osa Elisalla ei edes tajunnut, mitä yritin selittää. Virheet näkyivät koneella ja telkkarissa, mutta eivät puhelimessa. Lähetin kuvia, ohjelmatietoja ym. pyynnöstä. Nyt osa ongelmista on korjaantunut, mutta osa ei. Lisäksi puhelimen kautta katsottaessa virheet ovat nyt myös siellä. Eilen näkyi jälleen ongelmia kelauksessa eli kuva jää paikoilleen, eikä voi aavistaa, minne ohjelma on "hypännyt". Ongelmaa/ ongelmia on selvitelty nyt 5 kuukautta. Kaiken lähettämäni materiaalin jälkeen olen saanut kyllä kiitoksen vaivannäöstä ym. mutta mitään vastausta/ kommenttia/ selitystä tai muutakaan yhteydenottoa liittyen ongelmaan en ole saanut nyt viikkoihin. Sen olen huomannut, että yleensä tekstityksen fontti on erilainen kuin muulloin, mutta sama aina kun virheellistä tekstitystä esiintyy. Eli kun ohjelman tekstitysfontti on tietynlainen, tiedän varmasti, että virheitä tulee. On muuten varsin mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla esim. nimi Krüger voidaan kirjoittaa...

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Vaihdoin ElisaViihde premiumiin tammikuussa, jolloin ongelmat alkoivat. Ehdotettiinpa minulle Elisalta palaamista vanhaan ElisaViihteeseen. Minulla oli tekstivirheiden lisäksi mm. ongelmia kelaamisessa, välillä hävisivät niin teksti, ääni kuin koko kuva. Soitin, soitin ja soitin. Tehtiin sitä ja tätä, vaihdettiin modeemikin. Osa Elisalla ei edes tajunnut, mitä yritin selittää. Virheet näkyivät koneella ja telkkarissa, mutta eivät puhelimessa. Lähetin kuvia, ohjelmatietoja ym. pyynnöstä. Nyt osa ongelmista on korjaantunut, mutta osa ei. Lisäksi puhelimen kautta katsottaessa virheet ovat nyt myös siellä. Eilen näkyi jälleen ongelmia kelauksessa eli kuva jää paikoilleen, eikä voi aavistaa, minne ohjelma on "hypännyt". Ongelmaa/ ongelmia on selvitelty nyt 5 kuukautta. Kaiken lähettämäni materiaalin jälkeen olen saanut kyllä kiitoksen vaivannäöstä ym. mutta mitään vastausta/ kommenttia/ selitystä tai muutakaan yhteydenottoa liittyen ongelmaan en ole saanut nyt viikkoihin. Sen olen huomannut, että yleensä tekstityksen fontti on erilainen kuin muulloin, mutta sama aina kun virheellistä tekstitystä esiintyy. Eli kun ohjelman tekstitysfontti on tietynlainen, tiedän varmasti, että virheitä tulee. On muuten varsin mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla esim. nimi Krüger voidaan kirjoittaa...

Nämä ongelmat on monella tapaa haastavia ja niitä kokojan pyritään ratkaisemaan. Valitettavasti vielä ei ole tarkempaa tietoa korjauksesta mutta sitä kokoajan työstetään. 
Pahoittelut tilanteesta. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Vaihdoin ElisaViihde premiumiin tammikuussa, jolloin ongelmat alkoivat. Ehdotettiinpa minulle Elisalta palaamista vanhaan ElisaViihteeseen. Minulla oli tekstivirheiden lisäksi mm. ongelmia kelaamisessa, välillä hävisivät niin teksti, ääni kuin koko kuva. Soitin, soitin ja soitin. Tehtiin sitä ja tätä, vaihdettiin modeemikin. Osa Elisalla ei edes tajunnut, mitä yritin selittää. Virheet näkyivät koneella ja telkkarissa, mutta eivät puhelimessa. Lähetin kuvia, ohjelmatietoja ym. pyynnöstä. Nyt osa ongelmista on korjaantunut, mutta osa ei. Lisäksi puhelimen kautta katsottaessa virheet ovat nyt myös siellä. Eilen näkyi jälleen ongelmia kelauksessa eli kuva jää paikoilleen, eikä voi aavistaa, minne ohjelma on "hypännyt". Ongelmaa/ ongelmia on selvitelty nyt 5 kuukautta. Kaiken lähettämäni materiaalin jälkeen olen saanut kyllä kiitoksen vaivannäöstä ym. mutta mitään vastausta/ kommenttia/ selitystä tai muutakaan yhteydenottoa liittyen ongelmaan en ole saanut nyt viikkoihin. Sen olen huomannut, että yleensä tekstityksen fontti on erilainen kuin muulloin, mutta sama aina kun virheellistä tekstitystä esiintyy. Eli kun ohjelman tekstitysfontti on tietynlainen, tiedän varmasti, että virheitä tulee. On muuten varsin mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla esim. nimi Krüger voidaan kirjoittaa...

Nämä ongelmat on monella tapaa haastavia ja niitä koko ajan pyritään ratkaisemaan. Valitettavasti vielä ei ole tarkempaa tietoa korjauksesta mutta sitä kokoajan työstetään. 
Pahoittelut tilanteesta. 

Kuinkahan pitkään menee tähän korjaamiseen, jota olette “koko ajan” pyrkineet ratkaisemaan?! Tämä striimi alkoi viisi (5!) kuukautta sitten ja itsekin kommentoin ensimmäisen kerran asiasta kolme (3!) kuukautta sitten! Ongelma on vieläkin jokapäiväinen!

Kertokaa nyt hyvät elisalaiset, miksi digitaalisissa lähetyksissä olevat digitaaliset tekstitykset joudutaan konvertoimaan analogiseen muotoon ja sitten takaisin tekstintunnistusalgoritmin läpi digitaaliseksi? :thinking: (Koska näin todella tuntuisi tapahtuvan!) Eikö niitä voisi tallentaa suoraan digitaalisena? Nyt en ymmärrä - mutta minähän olen vain digitaalitekniikan diplomi-insinööri...:nerd:

Teen asiasta huomenna vikailmoituksen ja kehotan kaikkia muitakin asiasta kärsiviä toimimaan samoin! :rage:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kertokaa nyt hyvät elisalaiset, miksi digitaalisissa lähetyksissä olevat digitaaliset tekstitykset joudutaan konvertoimaan analogiseen muotoon ja sitten takaisin tekstintunnistusalgoritmin läpi digitaaliseksi? :thinking: (Koska näin todella tuntuisi tapahtuvan!) Eikö niitä voisi tallentaa suoraan digitaalisena? Nyt en ymmärrä - mutta minähän olen vain digitaalitekniikan diplomi-insinööri...:nerd:


Näinhän tuo tällä hetkellä tosissaan menee. Käytämme tällä hetkellä tätä formaattia tekstitykseen, jotta tekstitykset varmasti näkyvät kaikilla päätelaitteilla, myös esim. puhelimilla. Pidemmän juoksun ratkaisuna olisi tarkoitus saada ns. kuvamuotoiset tekstitykset käyttöön mikä korjaisi samalla tämän merkkiongelman, mutta yhtälössä on aika monta liikkuvaa osasta ja teemme yhteistyötä asian korjaamiseksi mm. kolmannen osapuolen kanssa. Valitettavasti merkkihäröjä pitänee nyt vain sietää vielä jonkin aikaa jotta saadaan pysyvämpi ratkaisu ongelmaan. Pahoittelut vielä tästä aiheutuvasta harmista! :disappointed_relieved:

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Näinhän tuo tällä hetkellä tosissaan menee. Käytämme tällä hetkellä tätä formaattia tekstitykseen, jotta tekstitykset varmasti näkyvät kaikilla päätelaitteilla, myös esim. puhelimilla. Pidemmän juoksun ratkaisuna olisi tarkoitus saada ns. kuvamuotoiset tekstitykset käyttöön mikä korjaisi samalla tämän merkkiongelman, mutta yhtälössä on aika monta liikkuvaa osasta ja teemme yhteistyötä asian korjaamiseksi mm. kolmannen osapuolen kanssa. Valitettavasti merkkihäröjä pitänee nyt vain sietää vielä jonkin aikaa jotta saadaan pysyvämpi ratkaisu ongelmaan. Pahoittelut vielä tästä aiheutuvasta harmista! :disappointed_relieved:

 

Kiitos vastauksesta! :thumbsup:

Elisan asiakaspalvelukin vastasi tekemääni vikailmoitukseen tänään mm. näin:

Digiboksille on tuotu uusi ohjelmistoversio, joka pitää sisällään myös korjauksia tekstitysongelmiin. Digiboksillesi on nyt laitettu uusi ohjelmistoversio tarjolle, jonka pitäisi latautua digiboksiin viimeistään vuorokauden vaihteen jälkeen.

Saas nähdä, odottelen mielenkiinnolla huomisaamua! :nerd:

Kertokaa nyt hyvät elisalaiset, miksi digitaalisissa lähetyksissä olevat digitaaliset tekstitykset joudutaan konvertoimaan analogiseen muotoon ja sitten takaisin tekstintunnistusalgoritmin läpi digitaaliseksi? :thinking: (Koska näin todella tuntuisi tapahtuvan!) Eikö niitä voisi tallentaa suoraan digitaalisena? Nyt en ymmärrä - mutta minähän olen vain digitaalitekniikan diplomi-insinööri...:nerd:

 

DVB-tekstitys on oikeasti bitmap-muotoista kuvavirtaa, jota voidaan näyttää televisiokuvan päällä. Tämän takia esim. Ylen fontit näyttää samanlaisilta kaikilla telkkareilla, tai toisaalta eri kanavilla voi olla hieman erilaiset fontit tekstityksessä.

Puhelimet taas eivät yleensä tykkää lainkaan tuosta formaatista, koska käytännössä kaikki webistä tuleva tekstitys on ihan oikeastikin tekstiä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Herätän keskustelun uudestaan jotta seuraajat huomaavat, ettei korjausta vielä ole ollut jakelussa ainakaan N7800-boksissa.

Hopi-hopi lienee sopivan kohtelias tapa ilmaista tyytymättömyyttään korjausten toimitusaikatauluille..

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Nyt on kulunut jo 9 kuukautta postauksesta eikä asiaa ole vieläkään saatu korjattua.

 

KORJATKAA NYT IHMEESSÄ TÄMÄ VIRHE!

Vika ilmenee meillä kun katselee tallenteita sekä N7800 -boksilla että iOS -applikaatiolla.

Käsittääkseni sitä ei ilmene livenä katsottaessa. Todisteita ongelmasta saa kun vertailee ElisaViihteen ja Yle Areenan tekstitystä kuvakaapattuna samasta tekstipaikasta kuvissa.

Ylellä teksti on priimaa mutta Elisalla se on muokkautunut joksikin käsittämättömäksi.

Käyttäjätaso 1

En ymmärrä kuka edes katsoo puhelimella Elisa viihdettä, ja ElisaViihde premiumissa ole muuta hyvää kuin hinta...Helmikuussa entinen asiakas. Sekä uusille tilaajille tarjotaan Viaplay ilmaiseksi, mut vanhoille  vaivaiset 2viikoa ilmaiseksi.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Minulla on ilo ilmoittaa, että näistä tekstitys ongelmista on saanut nauttia jo noin vuoden myös selaimella katsottaessa.

Kuka keksii mitä tuossa pitäisi lukea.

Tänään poistelin taas dublikaatteja ja siellä oli listalla virheellisesti kaksi Poirottia, joista kumpikin oli eri ohjema, vaikka otsikko olikin sama. En jaksanut tällä kertaa enää ilmoittaa asiasta vaan katsoin vanhemman pois ja siinä oli muun muassa tämä teksitysyllätys. Yleensä nämä merkkivirheet eivät ole näin räikeitä, vaan vain yksittäisiä vääriä merkkejä. Esimerkiksi #-merkkiä en edes muista milloin olisin viimeksi nähnyt teksityksissä, vaikka sitä nykyään aika usein eri ohjelmissa käytetään. Sen sijaan £-merkkiä teksityksissä näkee aika usein vaikkei pitäisi.

 

Olisikohan jo pikkuhiljaa aika tehdä tälle asialle jotain?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Jälleen on kulunut kaksi kuukautta ja digiboksin näyttämä tekstitys on edelleen puutteellista.

Pyydän ystävällisesti Elisan edustajalta selitystä sille, miksi moinen virhe on edelleen korjaamatta.

Osallistu keskusteluun