Tekstitykseen tulee ihmeellisiä merkkejä N7800-digiboksilla katsellessa Yle-kanavatallenteita

  • 16 February 2021
  • 73 kommenttia
  • 3895 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

73 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Kuten draakki tuolla aikaisemmin ilmaisi niin ongelma on tiedossa ja pyritään saamaan parannusta tekstityksiin. Tämä tekstityksen tuottaminen kaikille laitteille nähtäväksi ei ole ihan niin yksinkertainen asia kuin äkkiseltään luulisi ja tästä johtuen nämä mahdolliset muutokset eivät tapahdu aivan sormia napsauttamalla.

 

Ikävä kyllä, toistaiseksi joudumme sietämään tekstityksen puutteita.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Ettei nyt fokus katoaisi niin kyse on minun kohdallani tämässä perustamassani viestiketjussa on koko ajan ollut ja on edelleenkin kyse perususdigiboksista eikä kaiken maailman mobiililaitteista. 

Netgemin kautta tallenteita katsoessa tekstitys korruptoituu. Elisa myy Viihdepalveluaan monella eri tavalla katsottuna,  mutta tässä tapauksessa maksamme likimain 40€ joka kuukausi siitä, että saamme katsoa tallenteita digiboksilla vdsl-nopeudella.

Pyydän siis Elisaa korjaamaan tämän virheen tähän ympäristöön. Tätä olen peräänkuuluttanut nyt likimain vuoden päivät. On surkuhupaisaa, että teleyhtiö joka yleensä vaatii ja antaa 99,999% päälläolovaatimuksen/-lupauksen laahaa jalkojaan tässä asiassa.

Mikä on korjausaikataulunne asiassa!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

99,999 % koski POTS- ja ISDN-liittymiä. Viihde-palveluun ei kai koskaan ole luvattukaan enempää kuin 0,001 %.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Käsite Telco -grade ei suinkaan rajaudu tiettyyn tekniikkaan vaan katta kyllä laajemman skaalan palveluja, olkoonkin että niillä yleensä viitataan jatkuvasti päällä oleviin tietoliikennepalveluihin… mutta hei, minulle tämä kylää on jatkuvasti käyttämöni palvelu jossa korjauksen vasteaikaa ei pidä laskea vuosissa vaan päivissä.

Käyttäjätaso 1

Minulla on ilo ilmoittaa, että näistä tekstitys ongelmista on saanut nauttia jo noin vuoden myös selaimella katsottaessa.

Kuka keksii mitä tuossa pitäisi lukea.

 


“… je-ne-sais-quoi”, onpi ranskaa ja tarkoittaa “en-tiedä-mitä”.
Jos tähän nyt ei kunnon ratkaisua ole löytynyt vuoden taistelun jälkeen, niin voisiko edes erotella tekstintunnistimen outputista tavalliseen tekstiin kuulumattomat merkit (/ | £ jne.) ja vaihtaa ne todennäköisempiin? Jos ei parempaa tunnistinta ole saatavissa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Luin jostain tämön viestiketjun uumenista, että Elisa yrittää ohittaa Ylen dynaamisen tekstityksen ja korvata sen päälleliimatulla tekstityksellä.

Toivottavasti luin asian väärin!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@MickeNy, lähelle, mutta ei ihan.

Elisa lukee koneellisesti Ylen DVB-muotoisen tekstityksen kirjainmerkeiksi. Elisan asiakas ei saa alkuperäistä DVB-tekstitystä, vaan kasan Єliƨaп aгνaаmїa аakkøsia.

Käyttäjätaso 1

Heh, toi äskeinen oli haouska! Vuosi v...tusta takana, kauakohan vielä edessä. Tää on jo täysin käsittämätöntä piittamattomuutta maksavista asiakkaista. Tekstitysongelmat korjattava välittömästi.

Käyttäjätaso 1

Yli vuosi kärsitty tästä...

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Niinkuin Irritus ylempänä asian titeaa: Elisa saa kelpo aineistoa ja sählää sen virheelliseksi. Nyt Elisalta on kulunut vuosi eikä ole saanut asiaa korjattua. Tällaisen firman vastuulle olemme antaneet TV-lähetystemme tallentamisen. 
 

Olen käynnisänyt toimenpiteet jotka tähtäävät siihen, että ajan myötä en enää ole riippuvainen Elisan palveluista. Ensimmäinen näistä oli luopua mobiiliverkkoasiakkuudesta, toinen oli luopua lankaverkkoasiakkuudesta. Nyt enää Elisa Viihde tulee Elisalta, ja senkin suhteen siirryn pikkuhiljaa pois tallentamisesta. Viimeinen askel on lempata Viihde ja sen myötä laajakaista.

Käyttäjätaso 1

Asia ei tunnu etenevän, eikä täällä ole taas aikoihin kerrottu missä mennään asian korjaamisen kanssa.
Virheellisesti toimivasta palvelusta ei mielestäni tarvitsisi maksaa täyttä hintaa. Voidaanko sopia vaikka 40% alennuksesta Viihteeseen siihen asti kun vika on korjattu!?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Asia ei tunnu etenevän, eikä täällä ole taas aikoihin kerrottu missä mennään asian korjaamisen kanssa.
Virheellisesti toimivasta palvelusta ei mielestäni tarvitsisi maksaa täyttä hintaa. Voidaanko sopia vaikka 40% alennuksesta Viihteeseen siihen asti kun vika on korjattu!?

Raha on konkreettinen asia, jolla palvelun laatua voi mitata. Nyt laadussa on parantamisen varaa ja ongelman käsittelyssä selviä puutteita. Mielummin maksaisin hyvin toimivasta palvelusta täyden hinnan. Jos alennus hinnasta saadaan kunnes palvelu on korjattu niin mikäs siinä - mutta tähtäin i ole alennuksessa vaan laadussa, ja Elisan pitäisi tämä tietää! Kuulisin mielelläni Elisan palvelutoiminnasta vastavan tai muutoin mukana olevan kommentin tähän… kello käy!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Kuluneen reilun vuoden aikana olemme nöyränä oppineet jo “automaattisesti” korjaamaan aivoissamme nämä alkukirjainvirheet:

Mutta tämmöiset vaikeammat tapaukset vaativatkin tosi uskollisen ja taitavan Elisa-asiakkaan, joka tajuaa, että tässä lukee “Menen naimisiin”:

Mutta tämä ei auennut edes kokeneelle dekryptaajalle:

Hei Elisa, onko OK, jos “jonkun aikaa” jätän kk-maksuni maksamatta ja “pahoittelen siitä teille aiheutuvasta harmista”?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Tämmöinen 8 kuukautta sitten käyty keskustelunpätkä on kiinnitetty tämän ketjun alkuun…

draakki

JakkeP kirjoitti:

Kertokaa nyt hyvät elisalaiset, miksi digitaalisissa lähetyksissä olevat digitaaliset tekstitykset joudutaan konvertoimaan analogiseen muotoon ja sitten takaisin tekstintunnistusalgoritmin läpi digitaaliseksi? :thinking: (Koska näin todella tuntuisi tapahtuvan!) Eikö niitä voisi tallentaa suoraan digitaalisena? Nyt en ymmärrä - mutta minähän olen vain digitaalitekniikan diplomi-insinööri...:nerd:


Näinhän tuo tällä hetkellä tosissaan menee. Käytämme tällä hetkellä tätä formaattia tekstitykseen, jotta tekstitykset varmasti näkyvät kaikilla päätelaitteilla, myös esim. puhelimilla. Pidemmän juoksun ratkaisuna olisi tarkoitus saada ns. kuvamuotoiset tekstitykset käyttöön mikä korjaisi samalla tämän merkkiongelman, mutta yhtälössä on aika monta liikkuvaa osasta ja teemme yhteistyötä asian korjaamiseksi mm. kolmannen osapuolen kanssa. Valitettavasti merkkihäröjä pitänee nyt vain sietää vielä jonkin aikaa jotta saadaan pysyvämpi ratkaisu ongelmaan. Pahoittelut vielä tästä aiheutuvasta harmista! :disappointed_relieved:

Nyt, tämän kahdeksan kuukauden jälkeen, kysyisin, kuinka pitkä tuo “jonkin aikaa” on? Vuosi, kaksi, kymmenen?

Olen jo kerran uhannut kirjoittaa tästä Hesarin yleisönosastoon tai antaa Hesarin toimittajille juttuvinkin, mutta toistaiseksi en ole tähän ryhtynyt. Koska ongelma jatkuu vuodesta toiseen, minun täytynee toteuttaa uhkaukseni.

Jos ette Elisa Viihteessä pysty korjaamaan ongelmaa, jonka tiedätte olevan olemassa, laittakaa siitä nyt edes asiakastiedote näkyviin, ettei kaikkien (uusien) asiakkaiden tarvitse ihmetellä, onko vika “heidän päässään”, kun se kerran on Elisa Viihde -järjestelmässä!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Niin, ja Elisahan myy virheellistä palvelua toimivana, ja pimittää nämä tiedossa olevat ongelmat uusilta asiakkailtaan.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Avasin tänään uuden “kyselyn” reklamaation tekemisestä. Laittakaapa kaikki tämänkin keskustelun osallistujat sinne viestejä ja kokemuksia, niin yritetään saada ääntämme kuulumaan. (Laitan tämän saman kommentin kaikkiin löytämiini tekstitysongelmaa käsitteleviin keskusteluihin.)

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Kuvittelenko vain, mutta tuntuu että tekstitysviat ovat huomattavasti vähentyneet toukokuun päivityksen jälkeen? Iso E on edelleen punnan merkki, mutta muuten tuntuu että ärsyttäviä virheitä on vähemmän. Vai onko aivoni 1.5 vuodessa oppineet jo suodattamaan ne pois…

Jos jotain korjausta teitte toukokuun päivitykseen, niin lisätkää vielä tuo iso E korjausfileen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Aikaa kuluu mutta pulmat jatkuu. Tuntuu että Elisa käy jotain ihme viivytystaistelua asian johdosta. Vähän väli Elisa kysyy tarkempia tietoja milloin missä virheitä esiintyy. Ihan kun Elisa ei asiaa tuntisi lainkaan. Ihme lafka!

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Yli-inhimillisten ponnistelujen tuloksena Elisan tekstitysammattilaiset ovat saaneet aikaan uuden tekstityssoftan:  😆

 

Hei kaikille.

Palasin Viihteen asiakkaaksi naapurifirmasta, jonka tallenninta jouduin buuttaamaan kolme kertaa viikossa. Juttelin myös asiakaspalvelijan kanssa yhtenä lauantaina puhelimessa neljä tuntia kun viat eivät tuntuneet korjautuvan. 

Toukokuusta asti olen ihmetellyt tekstityksen virheitä omassa uudessa Netgem-laitteessani, -appiukon laite on toiminut aina hienosti. Luulin vian johtuvan omista ylimääräisistä laitteistani.

Tänään ryhdyin katsomaan suosikkisarjaani På spåret, joka näkyi ruudussa nimellä Pä späret.

Kiihkeästi odotan uusia sanoja joita voisin oppia.

Uusi Netgem on surkea.

 

Lasse Malmilta

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

@Lasse Malmilta  Ei tuo johdu itse digiboksista eli Netgemistä vaan Elisan käyttämästä tekstitysjärjestelmästä joka sotkee kirjaimet ajoittain, eli ne käyttää jotain softaa joka ei osaa skannata alkuperäistä tekstitystä vaan sotkee. Tätä on vähän vaikea selittää mutta softavika Elisan järjestelmässä, itsekin joskus huomannut että tulee ihan erilaista tekstiä kuin pitäisi.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +1

Elisaviihteen kautta älytelevisiolla katsotussa  Yle Teeman elokuvassa Lola oli taas älyttömiä sanoja : Cöcile, Hölene £/dolores, Brrthday, Aim6, |sä jne.

Koska tekstitykset saadaan kuntoon?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Laitoin asiasta tiedustelua eteenpäin, oliko tästä tilannetietoa. Pahoittelut tilanteesta.

Osallistu keskusteluun