Vastattu

TV meni pimeäksi kesken katselun (Elisa viihde premium)

  • 17 August 2023
  • 12 kommenttia
  • 465 katselukerrat

Onko kellään mitään vinkkejä seuraavaan tilanteeseen? Katsoin alkuviikosta TV:tä Elisa viihde premiumin kautta kunnes kuva meni pimeäksi mutta ääni kuului normaalisti. Olen kokeillut digiboxin buuttausta, päivitysten hakemista boxista suoraan, ja uutta antennijohtoa ja HDMI-piuhaa. Nyt boxissa näkyy vaan jatkuva himmeä sininen valo. Kännykässä ja tabletissa Elisa viihde toimii normaalisti. TV lähtee kyllä päälle mutta kuva ei näy (voi myös olla tv:ssä vika).

Myös modeemin/reitittimen olen buutannu ja resetoinnut monta kertaa.

Nyt olen ottanut TV:stä ja digiboxista piuhat irti ja kokeilen käynnistää parin tunnin päästä uudestaan. Vai onko yksinkertaisesti digiboxi rikki?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez 20 August 2023, 17:06

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Onko kellään mitään vinkkejä seuraavaan tilanteeseen? Katsoin alkuviikosta TV:tä Elisa viihde premiumin kautta kunnes kuva meni pimeäksi mutta ääni kuului normaalisti. Olen kokeillut digiboxin buuttausta, päivitysten hakemista boxista suoraan, ja uutta antennijohtoa ja HDMI-piuhaa. Nyt boxissa näkyy vaan jatkuva himmeä sininen valo. Kännykässä ja tabletissa Elisa viihde toimii normaalisti. TV lähtee kyllä päälle mutta kuva ei näy (voi myös olla tv:ssä vika).

Myös modeemin/reitittimen olen buutannu ja resetoinnut monta kertaa.

Nyt olen ottanut TV:stä ja digiboxista piuhat irti ja kokeilen käynnistää parin tunnin päästä uudestaan. Vai onko yksinkertaisesti digiboxi rikki?

Vanhassa ketjussa vähän samanmoisesta vaivasta:

N7950 digiboxi ei käynnisty

Mm. tuollaista:

“Oletko testannut vielä vaihtamalla HDMI johtoa

toiseen porttiin televisiossa?”

(Elisan myymälässa käynnin/testauksen jälkeen

Digiboksi meni kuitenkin vaihtoon.)

Siinähän on takuu, niin kauan, kuin sopimus voimassa.

Voihan ottaa yhteyttä asiakaspalveluunkin:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Vaihtoehtoja vastaisuuden varallekin:

ChattaaOmaelisassa  ma-pe 8-21 ja la-su 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin 9-21.
Lähetä viesti Twitterissä  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin 9-21.

Soittakaa minulle

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Omaelisassakin voi viestitellä:

Omaelisa/Asiakaspalvelu/Viestit ja ilmoitukset/Asiakaspalvelun viestit.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Onhan TV:ssä oikea HDMI-tulo valittuna, mihin kaapeli on kytketty ? 

Kaikki televisiot eivät sitä automaattisesti vaihda, kun johtoja irroitellaan ja se asetus saattaa esim. myös television softapäivityksen yhteydessä “kadota”.

Jos tilanne on vielä sama kuin alussa, eli ääni kuuluu, mutta kuva ei näy, ei kyse ole väärästä tuloliitännän valinnasta.

Käyttäjätaso 7

Jos tilanne on vielä sama kuin alussa, eli ääni kuuluu, mutta kuva ei näy, ei kyse ole väärästä tuloliitännän valinnasta.

Joka tapauksessa kannattaa testata kaikki telkkarin HDMI-tulot porttivian poissulkemiseksi. Jos mikään portti ei toimi , niin todennäköisesti digiboksille on tullut jokin hikka,

Edelleen Elisa Premium digiboxissa palaa vaan kiinteä sininen valo eikä sitä pysty edes kaukosäätimellä sammuttamaan (ei tule punaista valoa kun painaa Elisan kaukosäätimen virtanappulaa)

Oikeastaan kaikki konstit kokeiltu. (Kaukosäädin myös resetoitu ja vaihdettu patterit myös)

 

Käyttäjätaso 7

Edelleen Elisa Premium digiboxissa palaa vaan kiinteä sininen valo eikä sitä pysty edes kaukosäätimellä sammuttamaan (ei tule punaista valoa kun painaa Elisan kaukosäätimen virtanappulaa)

Oikeastaan kaikki konstit kokeiltu. (Kaukosäädin myös resetoitu ja vaihdettu patterit myös)

 

 

Tuohan varmaan kokeiltu:

Manuaalinen digiboksin ohjelmistopäivityksen tarkistaminen.

Ns. Virtabuutti:

Ota digiboksista virtajohto irti ja samalla kun kytket sen takaisin kiinni, pidä virtanappia pohjassa kunnes virtavalo alkaa vilkkua vihreänä (n. 3 sekuntia).

 

Sitten vaan yhteydenottoa, tai

käynti myymälässä Digiboksin kanssa.

Tai vaikka vika/häiriöilmoitus:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Vaihtoehtoja:

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vikailmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

OmaElisassa Esim:

Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>

Uusi viesti>

(Häiriöilmoituksetkin onnistuu)

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +17

Mikäli tuo boxi ei toimi toisessakaan telkkarissa kokeiltuna, silloin aika selvästi boxilla pahoja ongelmia.

Flashboot kokeiltu?

-Virtajohto irti

-Kyljestä nappi pohjaan.

-virtajohto kiinni, 

-3 sekuntia.

-Irti napista.

 

Tulisiko nyt ruudulle mitään? 

Yhteyttä sitten vaan vikailmoituksiin, hoidetaan homma kuntoon.

Noniin. Eli digipoksi toimii oikein hyvin. (kokeilin vanhempien TV:stä) Asennus onnistui kivuttomasti ja kuvanlaatu oli hyvä. Oma TV edelleen pimeänä mutta ääni kuuluu (Kyseessä on LG:n 43 tuumainen 4K telkkari) Telkkari 3 vuotta vanha. Takuu ei enää voimassa.

Eli uuden telkkarin hommaaminen taitaa olla kyseessä ellen vielä loppumetreillä keksi miten kuvan saisi näkyviin. Mutta poksi siis toimii moitteetta.

Käyttäjätaso 7

Noniin. Eli digipoksi toimii oikein hyvin. (kokeilin vanhempien TV:stä) Asennus onnistui kivuttomasti ja kuvanlaatu oli hyvä. Oma TV edelleen pimeänä mutta ääni kuuluu (Kyseessä on LG:n 43 tuumainen 4K telkkari) Telkkari 3 vuotta vanha. Takuu ei enää voimassa.

Eli uuden telkkarin hommaaminen taitaa olla kyseessä ellen vielä loppumetreillä keksi miten kuvan saisi näkyviin. Mutta poksi siis toimii moitteetta.

 

Kokeile vaikka TV:n nollaamista, jos et vielä ole:

LG TV:n nollaaminen muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä

 

Tuoltakin voi kokeilla:

https://techbullish-com.translate.goog/lg-tv-not-working-with-hdmi/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc

Esim:

Kuinka nollaan LG-televisioni HDMI-portin

 

Tuollaistakin ohjetta:

“Irrota kaikki HDMI-kaapelit ja irrota virtajohto noin 10 minuutiksi.”

Voihan kysäistä LG:n tuestakin:

https://www.lg.com/fi/tuki

Live Chattikin.

Käyttäjätaso 7

Onhan se tv ollut jo tähän mennessä välillä pidemmän aikaa irti seinästä?

Oma Samsung vaatii noin 6-12 kk välein kunnollisen virtajohdon tuuletuksen samantyylisen oirekuvan vuoksi.

Ongelma ratkaistu🙂Se vaati tv:n kannen avaamisen ja taustavalojohdon pois ottamisen ja takaisin laittamisen. Nyt toimii tv ja elisan digipoksi. (toimi minulla mutta en missään nimessä takaa että se toimisi muilla)

Käyttäjätaso 7

Ongelma ratkaistu🙂Se vaati tv:n kannen avaamisen ja taustavalojohdon pois ottamisen ja takaisin laittamisen. Nyt toimii tv ja elisan digipoksi. (toimi minulla mutta en missään nimessä takaa että se toimisi muilla)

Erinomaisen hyvä juttu.

Konstit on monet ja kaikkea kannattaa kokeilla.

Kiitos kaikille avusta👍

 

 

 

 

Osallistu keskusteluun