Vanhukselle huijattiin Elisa Viihde (Jyväskylän Sepän Elisa)


Yli 80-vuotias isälläni on voimassa kaikki mahdolliset suoramyynti ja -kiellot, mutta Elisa onnistui kädestä vetämällä jutteluun ensin marraskuussa saamaan häneltä allekirjoituksen liittymän siirtoon Telialta heille Vaajakosken ABC:llä. Huonompi liittymä vielä. No, tämä ei olisi ollut vielä niin iso juttu, mutta sitten maaliskuun alussa meni puhelin lukkoon, koska isäni siihen PIN-koodina naputteli vanhaa PIN-koodiaan. Koska hänellä ei ole OmaElisaa, kerroin että pitää mennä Elisalla käymään. Ja tästä alkaa tämä saaga.

 

Isäni meni Jyväskylän Sepän liikkeeseen ja sanoi, että pitäisi saada puhelin auki. Myyjä laittoi PUK-koodin ja alkoi myydä uutta liittymää - uusi liittymä on kuulemma edullisempi ja helppo, kun on rajaton netti ja rajaton puhemäärä. Isälläni on siis peruskännykkä, jolla ei edes pääse nettiin. Seuraavaksi oli alkanut Elisa Viihteen myynti ja vaikka isäni moneen kertaan sanoi, ettei halua mitään maksaa, niin lopulta kun oli lähdössä tuupattiin Elisa Viihde -laatikko mukaan. Siinä vaiheessa vielä kysyi, että maksaako tämä, ja myyjä vastasi että ei, tämä ei maksa mitään. Ja jotain oli pitänyt kuulemma allekirjoittaa ennen lähtöä tabletilla, ei tiedä mitä. Ainut paperi minkä mukaan sai, on Elisan kirjoituslehtiöstä kynällä pari sanaa ja numeroa. Myyjä oli kysynyt sähköpostiosoitetta, johon isäni oli todennut, että ei käytä sähköpostia.  Kotona oli sitten ajatellut, että eiköhän sieltä jotkut paperit tule, jotka voi sitten postilla lähettää minulle. Mitään sopimuspapereita tai laskua ei ole tullut kuukauteen.

 

Nyt pääsiäisenä tultuamme käymään, löytyi kaapista Elisa Viihde -laatikko. Loimme isälleni OmaElisan ja sieltä löytyi maksamaton lasku. On joku (Elisalta) käynyt merkitsemässä, että laitetaan tieto multimediaviestillä. Vanhukselle, jonka puhelin EI ota vastaan multimediaviestejä. Isällä ei myöskään mitään havaintoa, että mitä hänelle on myyty, koko ajan on vain puhuttu että on edullisempaa kuin ennen ja ilmaiseksi tulee sitä tai tätä. Tässä kohtaa lienee hyvä mainita, että isälläni on heikentynyt kuulo eli ei normaali äänellä puhuttua puhetta kuule kunnolla.

 

Ajattelimme hoitaa asian kuntoon ja menimme pitkänäperjantaina samaiseen Elisa Sepän liikkeeseen mukanamme Elisa Viihde -paketti, valtuutus ja isän henkilökortti. Siellä meille kerrottiin, että heillä ei käy valtakirja. Valtuutus käy pankeissa, terveydenhoidossa, vakuutusyhtiöissä, mutta ei siis Elisalla. Kerrottiin myös, että reklamaatiota ja kaupan purkua ei voi hoitaa kukaan muu kuin paketin myynyt myyjä. Joka ei sitten ollut töissä. Elisa Viihde -pakettiakaan ei millään olisi saanut jättää, mutta sen saimme jätettyä, kun emme suostuneet ottamaan mukaan. Pitkän keskustelun jälkeen myyjälle laitettu viestiä, että soittaa tiistaina ensin minulle ja vasta sitten isälleni. 

 

Tähän saakka olen ollut tyytyväinen Elisan käyttäjä niin omien, nuorteni kuin vanhempienikin asioiden osalta. En kuitenkaan hyväksy vanhusten höynäyttämistä ja toivon, että tämä asia selviää yhdelle soitolla, eikä ole tarvetta ottaa Kuluttajaneuvojaa mukaan.


13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Moikka @Loira ja tervetuloa OmaYhteisöön. Heti alkuun suuret pahoittelut tapahtuneesta, kuulostaa siltä että tässä tilanteessa meillä ei ole toimittu asianmukaisella tavalla.


Mikäli voimme tätä kautta olla avuksi asian selvittämisessä, pyydän laittamaan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Kiireellisissä asioissa näin pääsiäisen aikaan tavoitat meidät myös Chatista, Facebookista, Twitteristä sekä puhelimitse numerosta 010190240. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Hei @Keinotekoinen

 

kiitokset vastauksestasi ja avustasi tässä ikävässä tilanteessa. Olen saanut tänään pari soittoa Elisan Sepän toimipisteestänne, joiden sisältö oli lyhykäisyydessään “jos on allekirjoittanut padille nimensä, on vastuu allekirjoittajalla” ja “jos isänne ei ole holhouksen alainen, ei ole mitään purkuperusteita”. Sopimuspaperit kuulemma voisi saada nyt, mutta purkaminen on mahdotonta. 

 

Olin yhteydessä ElisaViihteen asiakaspalveluun tämän jälkeen ja sain sieltä ystävällistä ja asiallista palvelua ja he kertoivat, että välillä näitä asiattomia kauppoja on tehty. Asia on nyt kunnossa ja sopimus purettu. En aio jatkossa asioida Sepän Elisassa, mutta Elisan asiakkaina jatkamme koko perhe muuten kyllä. Kiitokset Elisa Viihteen asiakaspalvelulle!!

 

Moikka @Loira ja tervetuloa OmaYhteisöön. Heti alkuun suuret pahoittelut tapahtuneesta, kuulostaa siltä että tässä tilanteessa meillä ei ole toimittu asianmukaisella tavalla.


Mikäli voimme tätä kautta olla avuksi asian selvittämisessä, pyydän laittamaan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Kiireellisissä asioissa näin pääsiäisen aikaan tavoitat meidät myös Chatista, Facebookista, Twitteristä sekä puhelimitse numerosta 010190240. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

VAROITUS!

Täällä toinen lähes vastaavanlainen tapaus samassa Elisan myyntipisteessä kauppakeskus Sepässä Jyväskylässä ja ajankohtakin suunnilleen sama kuin tässä aloituspostaajan tapauksessa.

80-vuotiaalle vanhukselle pakkomyyty Elisa Viihde-paketti kahden vuoden määräaikaisella sopimuksella. Jollain kepulikonstilla saatu huonokuuloinen ja huononäköinen vanhus allekirjoittamaan sopimus ilmeisesti tablettitietokoneen näytölle. Avaamaton Elisa Viihde-laatikko löytynyt vanhuksen kotoa, jolloin asia paljastunut omaisille.

Tähänkö on tultu, että Elisakin on ryhtynyt vanhuksia huijaamaan vai joku yksittäinen myyjäkö siellä kauppakeskus Sepässä näitä tehtailee? Yksittäistapauksestahan tässä ei ole enää kyse.

Elisan pitkäaikaisena asiakkaana haluan saada selityksen asialle ja sellaiset yhteystiedot, jota kautta vanhuksen omaiset saavat pakkomyydyn sopimuksen purettua?! Sepän myyntipisteeseen on näemmä turha mennä, kuten aloitusviestin kirjoittajan tapauksessakin oli. Vai pitääkö olla suoraan yhteydessä kuluttajaviranomaisiin?

Hei, 

 

meidän kokemuksemme, ikävä kyllä, Jyväskylän Sepän Elisan liikkeen kanssa toimimisesta olivat erittäin huonoja. Kun kävimme liikkeessä, asiakaspalvelija oli asiallinen, mutta joutui piiloutumaan Elisan omien sääntöjen taakse ‘meillä ei käy valtuutus’, ‘vain sopimuksen myynyt ihminen voi hoitaa asiaa eteenpäin’ jne. Kun heiltä oltiin seuraavalla viikolla yhteydessä niin yllättäin ei soittanutkaan ko myyjä, vaan joku suoritti ns. esimiespuhelua, mutta ei ollut kuitenkaan esimies. Puhelu oli hyökkäävä & syyttävä ja sanoinkin, että meidän on turha jatkaa tätä keskustelua pidempään. Hetken kuluttua tuli vielä toinen soitto ja sama ihminen alkoi paasaamaan, kuinka esimieskin oli sanonut, että mitään irtisanomisperusteita ei ole ja sen kun vain valitat kuluttajaviranomaisille.

 

Suosittelen ottamaan suoraan yhteyttä Elisa Viihteen puhelinpalveluun. Heidän kanssaan asia hoitui hyvässä hengessä yhdellä soitolla. Olivat ilmeisen tietoisia, että asiatonta myyntiä tapahtuu Elisan Sepän myymälässä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Moikka @Loira ja tervetuloa OmaYhteisöön. Heti alkuun suuret pahoittelut tapahtuneesta, kuulostaa siltä että tässä tilanteessa meillä ei ole toimittu asianmukaisella tavalla.


Mikäli voimme tätä kautta olla avuksi asian selvittämisessä, pyydän laittamaan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Kiireellisissä asioissa näin pääsiäisen aikaan tavoitat meidät myös Chatista, Facebookista, Twitteristä sekä puhelimitse numerosta 010190240. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

VAROITUS!

Täällä toinen lähes vastaavanlainen tapaus samassa Elisan myyntipisteessä kauppakeskus Sepässä Jyväskylässä ja ajankohtakin suunnilleen sama kuin tässä aloituspostaajan tapauksessa.

80-vuotiaalle vanhukselle pakkomyyty Elisa Viihde-paketti kahden vuoden määräaikaisella sopimuksella. Jollain kepulikonstilla saatu huonokuuloinen ja huononäköinen vanhus allekirjoittamaan sopimus ilmeisesti tablettitietokoneen näytölle. Avaamaton Elisa Viihde-laatikko löytynyt vanhuksen kotoa, jolloin asia paljastunut omaisille.

Tähänkö on tultu, että Elisakin on ryhtynyt vanhuksia huijaamaan vai joku yksittäinen myyjäkö siellä kauppakeskus Sepässä näitä tehtailee? Yksittäistapauksestahan tässä ei ole enää kyse.

Elisan pitkäaikaisena asiakkaana haluan saada selityksen asialle ja sellaiset yhteystiedot, jota kautta vanhuksen omaiset saavat pakkomyydyn sopimuksen purettua?! Sepän myyntipisteeseen on näemmä turha mennä, kuten aloitusviestin kirjoittajan tapauksessakin oli. Vai pitääkö olla suoraan yhteydessä kuluttajaviranomaisiin?

Moi @Pasi Kuljusta ja Tervetuloa OmaYhteisöön. 
Todella suuret pahoittelu. Tässä ei selkeästi meidän puolelta ole toimittu asianmukaisella tavalla.

Nyt kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä asiakaspalveluumme https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ jotta saadaan tämä asia ratkaistua kuntoon.

Moikka @Loira ja tervetuloa OmaYhteisöön. Heti alkuun suuret pahoittelut tapahtuneesta, kuulostaa siltä että tässä tilanteessa meillä ei ole toimittu asianmukaisella tavalla.


Mikäli voimme tätä kautta olla avuksi asian selvittämisessä, pyydän laittamaan yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. Kiireellisissä asioissa näin pääsiäisen aikaan tavoitat meidät myös Chatista, Facebookista, Twitteristä sekä puhelimitse numerosta 010190240. https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

VAROITUS!

Täällä toinen lähes vastaavanlainen tapaus samassa Elisan myyntipisteessä kauppakeskus Sepässä Jyväskylässä ja ajankohtakin suunnilleen sama kuin tässä aloituspostaajan tapauksessa.

80-vuotiaalle vanhukselle pakkomyyty Elisa Viihde-paketti kahden vuoden määräaikaisella sopimuksella. Jollain kepulikonstilla saatu huonokuuloinen ja huononäköinen vanhus allekirjoittamaan sopimus ilmeisesti tablettitietokoneen näytölle. Avaamaton Elisa Viihde-laatikko löytynyt vanhuksen kotoa, jolloin asia paljastunut omaisille.

Tähänkö on tultu, että Elisakin on ryhtynyt vanhuksia huijaamaan vai joku yksittäinen myyjäkö siellä kauppakeskus Sepässä näitä tehtailee? Yksittäistapauksestahan tässä ei ole enää kyse.

Elisan pitkäaikaisena asiakkaana haluan saada selityksen asialle ja sellaiset yhteystiedot, jota kautta vanhuksen omaiset saavat pakkomyydyn sopimuksen purettua?! Sepän myyntipisteeseen on näemmä turha mennä, kuten aloitusviestin kirjoittajan tapauksessakin oli. Vai pitääkö olla suoraan yhteydessä kuluttajaviranomaisiin?

Moi @Pasi Kuljusta ja Tervetuloa OmaYhteisöön. 
Todella suuret pahoittelu. Tässä ei selkeästi meidän puolelta ole toimittu asianmukaisella tavalla.

Nyt kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä asiakaspalveluumme https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ jotta saadaan tämä asia ratkaistua kuntoon.

Asiakaspalveluun on oltu yhteydessä puhelimitse ja sopimus saatu purettua. Eli asia on saatu hoidettua kuntoon. Samalla laitettu tarvittavat estot päälle ettei vastaavaa pääse tapahtumaan jatkossa.

Asiakaspalvelusta oli kyllä vakuuteltu, että myyjät ovat koulutettuja ja tietoisia ettei tarpeettomia palveluja saa pakkomyydä. Näinhän sen kuuluisi olla, mutta nämäkin esimerkit osoittavat, että myyjän moraali joustaa helppojen eurojen edessä. Vahingossahan ei kukaan myy täysin tarpeettomia palveluita 80-vuotiaille vanhuksille. Varsinkin, kun on selkeästi nähtävissä ettei "asiakas" ymmärrä mihin häntä ollaan sitouttamassa.

 

Käyttäjätaso 7

Eipä aina taida arvot mennä kohdilleen.

Alla ote Elisan arvoista.

 

 

Asiakaskeskeisyys

  • Olemme askeleen edellä ja yllätämme asiakkaan iloisesti
  • Keskitymme siihen, mikä on asiakkaalle tärkeää
  • Teemme asiat asiakkaalle laadukkaiksi ja yksinkertaisiksi
 

Hei,

 

hienoa, että saitte sopimuksen purettua. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nämä kiellot eivät päde itse myymälässä, estävät vain soittelun.

 

 

Käyttäjätaso 1

Täällä saman tyyppinen tapaus. Näillä kauppojen eteisissä toimivilla ’myyntihenkilöillä’ ei ole aina hommat hallussa, myisivät varmaan viinaakin alaikäisille. Muutama viikko sitten vanhempani (molemmat yli 80v) päättivät päivittää puhelin liittymiään tälläisessä Elisan ’toimipisteessä’, homma hoituikin hienosti siihen asti kunnes päättivät alkaa kaupata Elisa viihdettä. Myyjän kehuessa järjestelmän edullisuutta ja tarpeellisuutta, he päättivät mistään mitään ymmärtämättä ottaa Elisa viihde premiumin paketin, 2v määräaikaisella. Pyysivät sitten minut asentamaan laitteet, ja sanoin heti että te ette tarvitse tätä mihinkään, ja tulivat itse samaan tulokseen.  Nyt on soiteltu asiakas palveluun (jossa hyvä ja ymmärtäväinen palvelu), ja sitä kautta myyjälle jätetty soittopyyntöjä (ei Elisan palkkalistoilla) , joka n.viikon viiveellä soittanut takaisin ja väittää että sopimuksen purku ei onnistu!? Kaverini joka on Elisalla töissä, ei pysty enää kolmantena osapuolena perumaan sopimusta. JÄRKEÄ NÄIHIN MYYJIIN. Vai mitä J.U

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Täällä saman tyyppinen tapaus. Näillä kauppojen eteisissä toimivilla ’myyntihenkilöillä’ ei ole aina hommat hallussa, myisivät varmaan viinaakin alaikäisille. Muutama viikko sitten vanhempani (molemmat yli 80v) päättivät päivittää puhelin liittymiään tälläisessä Elisan ’toimipisteessä’, homma hoituikin hienosti siihen asti kunnes päättivät alkaa kaupata Elisa viihdettä. Myyjän kehuessa järjestelmän edullisuutta ja tarpeellisuutta, he päättivät mistään mitään ymmärtämättä ottaa Elisa viihde premiumin paketin, 2v määräaikaisella. Pyysivät sitten minut asentamaan laitteet, ja sanoin heti että te ette tarvitse tätä mihinkään, ja tulivat itse samaan tulokseen.  Nyt on soiteltu asiakas palveluun (jossa hyvä ja ymmärtäväinen palvelu), ja sitä kautta myyjälle jätetty soittopyyntöjä (ei Elisan palkkalistoilla) , joka n.viikon viiveellä soittanut takaisin ja väittää että sopimuksen purku ei onnistu!? Kaverini joka on Elisalla töissä, ei pysty enää kolmantena osapuolena perumaan sopimusta. JÄRKEÄ NÄIHIN MYYJIIN. Vai mitä J.U

Laittaisitko asiasta yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin käydään tilanne tarkemmin läpi? Kiitos.

Käyttäjätaso 1

Asia on nyt hoidettu kuntoon ja kaikki ovat tyytyväisiä👍🏻

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Tätä se provisio? palkkaus teettää.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Potkut tuollaisille huijari myyjille….! 😠

Ajatelkaa sitä huonoa mainetta, sitä on vaikea palauttaa….! 🤔

Osallistu keskusteluun