Vastattu

Mitäs nyt sitten, kun mikään ei auta.

  • 10 September 2021
  • 18 kommenttia
  • 499 katselukerrat

Otin keväällä tuon 5g kotinetin, ( vanha netti myös Elisan, pelitti hyvin) paikkakunta Pori ( ei tartte nauraa). Katsomme tv:ta elisaviihteen kautta. No, kuva ja ääni pätkii jatkuvasti. Sekä tallenteita katsottaessa että suorassa tv- lähetyksessä. Olen tehnyt kaikki Elisan sivuilla olevat sirkustemput mutta mikään ei auta. EIKÄ auta yhteydenotto asiakaspalveluunkaan näköjään. Minulla on netti firman nimissä ja sielläkin jotenkin firman/henkilöasiakkaan ja viihde tietysti henkilöasiakkaiden nimissä. Olin yhteydessä sekä yrityspuoleen että henkilöasiakkaiden puoleen ja niistä vaan sanotaan: " kun emme näe tuon toisen puolen tietoja ja sitä ja tätä". "Teemme vikailmoituksen" mutta eipä vaan mitään tapahtunut tai puhelua takaisin tullut eli mitä hittoa tässä sitten pitäisi tehdä???

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi salattu yhteys 10 September 2021, 22:20

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

18 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

onkohan sulla sama onkelma kun mulla eli selektiivi lasit kaveri sanoi että jos on selektiivi lasit ja teräsbetoni seinät ei auta mikään muu kuin todella kallis ja tehokas suunta anteeni mutta noitahan ei kerrostaloon saa asentaa jos sulla on mahollisuus saaha elisan kiinteä netti takaisin ja sopimus kotinetistä ei ollut määräaikainen kehoitan katkaiseen kotinetin ja jos mahollista kysyyn elisalta kaapeli nettiä tai kotikuitua yleensä jos asunto kerrostalo saa kaapeli netin tai valokuitun eli kotikuitun ja se on kiinteä ja nopea ja vakaa netti jossa ei mobiiliverkon onkelmia ole jos asuisit maalaistilalla niin oikein kallis ja tehokas suunta anteeni katolle oikein suunnattuna tukiasemaan voisi sua auttaa

Kyseessä siis omakotitalo kaupungin keskusta-alueella. Keväällä tuli ilmoitus, että vanha laajakaistapalvelu loppuu. Alkuun 5g toimi suht hyvin. Viimeiset pari kk ei enää.

Sama kaupunki, 4 kilometriä keskustasta ja samat ongelmat.

Ennen oli Elisan 4G liittymä ja toimi hyvin. 5G toimi toukokuussa asennettaessa todella hyvin, mutta kesäkuussa vauhti tipahti ja yhteydestä tuli epävakaa, 4G:kin lakkasi toimimasta.

Vikailmoitus tehty ja edelleen auki, olen pari kertaa kysynyt edistymisestä ja edelleen tutkitaan. Vastaanotin kuulemma toimii oikein, se on asennettu ulos antennimastoon 2m katon harjan yläpuolelle ja lähetin on 600m päässä.

MInä en jaksanut puhelimessa odotella, vaan otin yheyttä palstan kautta @OmaYhteisö-tiimi ja sain vastauksia vaikka ei tämä nyt tunnu eteneväkään...

Käyttäjätaso 7

Kannattaa kokeilla muiden operaattoreiden verkkojen toimintaa joko prepaid-liittymän tai kaverilta lainatun liittymän avulla.

Kiinteä liittymä olisi tietysti paras vaihtoehto, mutta jos sitä ei ole saatavissa, niin sitten pitää valita mobiililiittymistä paras / vähiten huono.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kyseessä siis omakotitalo kaupungin keskusta-alueella. Keväällä tuli ilmoitus, että vanha laajakaistapalvelu loppuu. Alkuun 5g toimi suht hyvin. Viimeiset pari kk ei enää.

 

Miltä signaaliarvot näyttävät laitteen hallinnassa? Onko kyseessä Huawein vai ZTE:n ulkomodeemi?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@KJK70 Lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi, niin voidaan asiaa katsoa lisää? 

 

Sama kaupunki, 4 kilometriä keskustasta ja samat ongelmat.

Ennen oli Elisan 4G liittymä ja toimi hyvin. 5G toimi toukokuussa asennettaessa todella hyvin, mutta kesäkuussa vauhti tipahti ja yhteydestä tuli epävakaa, 4G:kin lakkasi toimimasta.

Vikailmoitus tehty ja edelleen auki, olen pari kertaa kysynyt edistymisestä ja edelleen tutkitaan. Vastaanotin kuulemma toimii oikein, se on asennettu ulos antennimastoon 2m katon harjan yläpuolelle ja lähetin on 600m päässä.

MInä en jaksanut puhelimessa odotella, vaan otin yheyttä palstan kautta @OmaYhteisö-tiimi ja sain vastauksia vaikka ei tämä nyt tunnu eteneväkään...


 Katsoin tämän tilannetta ja asia on vielä tutkinnassa. Pahoittelut tilanteesta. :(

@KJK70 Lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi, niin voidaan asiaa katsoa lisää? 

 

Sama kaupunki, 4 kilometriä keskustasta ja samat ongelmat.

Ennen oli Elisan 4G liittymä ja toimi hyvin. 5G toimi toukokuussa asennettaessa todella hyvin, mutta kesäkuussa vauhti tipahti ja yhteydestä tuli epävakaa, 4G:kin lakkasi toimimasta.

Vikailmoitus tehty ja edelleen auki, olen pari kertaa kysynyt edistymisestä ja edelleen tutkitaan. Vastaanotin kuulemma toimii oikein, se on asennettu ulos antennimastoon 2m katon harjan yläpuolelle ja lähetin on 600m päässä.

MInä en jaksanut puhelimessa odotella, vaan otin yheyttä palstan kautta @OmaYhteisö-tiimi ja sain vastauksia vaikka ei tämä nyt tunnu eteneväkään...


 Katsoin tämän tilannetta ja asia on vielä tutkinnassa. Pahoittelut tilanteesta. :(

Olen pistänyt asiakasnumerot profiiliin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@KJK70 
Minkäslaisia nopeuksia olet siellä kotona saanut? Voit nopeustestiä tehdä vaikka osoitteessa speedtest.net 
Ja olikos teillä käytössä siellä ZTE MC801A 5G -reititin? Jo on niin kannattaa kokeilla tehdä sille taajuuslukitusta. Sivulla https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801-5g-reititin/ on aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä, että saa lukittua 4G ankkuritaajuuden. Ilman tuota laite saattaa hakea vain pelkästään vahvemman signaalin 4G taajuuksia jolloin 5G nopeuksista ei pääse nauttimaan. 
Sen lisäksi jos mahdollista niin kannattaa suuntailla reitintä Asema-aukion suuntaan, kun siellä näyttää lähin 5G tukiasema sijaitsevan. 

@KJK70 
Minkäslaisia nopeuksia olet siellä kotona saanut? Voit nopeustestiä tehdä vaikka osoitteessa speedtest.net 
Ja olikos teillä käytössä siellä ZTE MC801A 5G -reititin? Jo on niin kannattaa kokeilla tehdä sille taajuuslukitusta. Sivulla https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801-5g-reititin/ on aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä, että saa lukittua 4G ankkuritaajuuden. Ilman tuota laite saattaa hakea vain pelkästään vahvemman signaalin 4G taajuuksia jolloin 5G nopeuksista ei pääse nauttimaan. 
Sen lisäksi jos mahdollista niin kannattaa suuntailla reitintä Asema-aukion suuntaan, kun siellä näyttää lähin 5G tukiasema sijaitsevan. 

En ole mitään nopeuksia testaillut. Se ei kai palvelun maksajana ole minun tehtävä vaan palvelun tuottajan.. Ei kiinnosta kuin se, että laitteet toimisivat kuten vanhassakin 4g verkossa. Nytkin tallenteen katsominen ihan mahdotonta, kun katkeilee koko ajan. Tuo ZTE-reitin juurikin on. Suuntausta olen yrittänyt muutella. Pitänee taas koittaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@KJK70 
Minkäslaisia nopeuksia olet siellä kotona saanut? Voit nopeustestiä tehdä vaikka osoitteessa speedtest.net 
Ja olikos teillä käytössä siellä ZTE MC801A 5G -reititin? Jo on niin kannattaa kokeilla tehdä sille taajuuslukitusta. Sivulla https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801-5g-reititin/ on aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä, että saa lukittua 4G ankkuritaajuuden. Ilman tuota laite saattaa hakea vain pelkästään vahvemman signaalin 4G taajuuksia jolloin 5G nopeuksista ei pääse nauttimaan. 
Sen lisäksi jos mahdollista niin kannattaa suuntailla reitintä Asema-aukion suuntaan, kun siellä näyttää lähin 5G tukiasema sijaitsevan. 

En ole mitään nopeuksia testaillut. Se ei kai palvelun maksajana ole minun tehtävä vaan palvelun tuottajan.. Ei kiinnosta kuin se, että laitteet toimisivat kuten vanhassakin 4g verkossa. Nytkin tallenteen katsominen ihan mahdotonta, kun katkeilee koko ajan. Tuo ZTE-reitin juurikin on. Suuntausta olen yrittänyt muutella. Pitänee taas koittaa.


Nopeustestien tekeminen auttaa rajaamaan ongelman aiheuttajaa tarkemmin. Toki me selvitämme vikaa, mutta mitä enemmän lisätietoja saadaan, sen helpompi vikaa on selvittää :slight_smile:

Katsoin alueen tilannetta, ja vaikuttaa hieman siltä että 5G-kuuluvuus osoitteessasi jää heikoksi. Alueella on kyllä parannuksia suunnitteilla lähiviikkoina 5G-verkkoon, jonka myötä nopeuksien ja toimivuuden pitäisi parantua.

Voitaisiin tätä vielä tarkemmin katsoa vielä sopimustenkin osalta - laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle jotta voidaan tilanne käydä tarkemmin läpi?

olikos teillä käytössä siellä ZTE MC801A 5G -reititin? Jo on niin kannattaa kokeilla tehdä sille taajuuslukitusta. Sivulla https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801-5g-reititin/ on aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä, että saa lukittua 4G ankkuritaajuuden.

 

@JJesseJ 

Kysyt onko käytössä uutta mallia ja annat linkin vanhan mallin testiin. 

Uuden version testissä https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801a-5g-reititin/ mainitaan seuraavasti:

“Edeltäjästä poiketen Elisan myymässä versiossa ei ole enää taajuuslukkoa ollenkaan, joten tätä laitetta ei voi lukita tietylle taajuudelle tai niiden yhdistelmälle”

 

Ei tässä maksavan asiakkaan pitäisi joutua selvittelemään Elisan ongelmia. Liittymä toimi asennettaessa aivan hyvin, mutta ei enää, vika ei varmaan tullut asiakkaan päähän ketjua.

Käyttäjätaso 7

olikos teillä käytössä siellä ZTE MC801A 5G -reititin? Jo on niin kannattaa kokeilla tehdä sille taajuuslukitusta. Sivulla https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801-5g-reititin/ on aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä, että saa lukittua 4G ankkuritaajuuden.

 

@JJesseJ

Kysyt onko käytössä uutta mallia ja annat linkin vanhan mallin testiin. 

Uuden version testissä https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801a-5g-reititin/ mainitaan seuraavasti:

“Edeltäjästä poiketen Elisan myymässä versiossa ei ole enää taajuuslukkoa ollenkaan, joten tätä laitetta ei voi lukita tietylle taajuudelle tai niiden yhdistelmälle”

 

Ei tässä maksavan asiakkaan pitäisi joutua selvittelemään Elisan ongelmia. Liittymä toimi asennettaessa aivan hyvin, mutta ei enää, vika ei varmaan tullut asiakkaan päähän ketjua.


Tuo mt-techin testi on julkaistu marraskuussa 2020. ZTE MC801A:lle on julkaistu softapäivitys kesäkuussa 2021 ( MC801A_Elisa3_B15 ) , jossa käsittääkseni 4G-taajuuslukot on.

Jos sinulla on vanhempi softa , niin kannattaisi päivittää.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/zte-5g-mc801a/

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

olikos teillä käytössä siellä ZTE MC801A 5G -reititin? Jo on niin kannattaa kokeilla tehdä sille taajuuslukitusta. Sivulla https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801-5g-reititin/ on aika hyvin kerrottu mitä kannattaa tehdä, että saa lukittua 4G ankkuritaajuuden.

 

@JJesseJ

Kysyt onko käytössä uutta mallia ja annat linkin vanhan mallin testiin. 

Uuden version testissä https://mt-tech.fi/testissa-zte-mc801a-5g-reititin/ mainitaan seuraavasti:

“Edeltäjästä poiketen Elisan myymässä versiossa ei ole enää taajuuslukkoa ollenkaan, joten tätä laitetta ei voi lukita tietylle taajuudelle tai niiden yhdistelmälle”

 

Ei tässä maksavan asiakkaan pitäisi joutua selvittelemään Elisan ongelmia. Liittymä toimi asennettaessa aivan hyvin, mutta ei enää, vika ei varmaan tullut asiakkaan päähän ketjua.


Tuo mt-techin testi on julkaistu marraskuussa 2020. ZTE MC801A:lle on julkaistu softapäivitys kesäkuussa 2021 ( MC801A_Elisa3_B15 ) , jossa käsittääkseni 4G-taajuuslukot on.

Jos sinulla on vanhempi softa , niin kannattaisi päivittää.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/zte-5g-mc801a/

 

Tämä pitää paikkansa. Taajuuslukitus on tullut uudempien softaversioiden myötä käyttöön. Ennen kuin sitä pääsee säätämään, pitää käydä etusivulla klikkaamassa “katkaise yhteys”, käydä tekemässä haluamansa lukituksen ja sitten yhdistää uudelleen.

Käyttäjätaso 7

Tämä pitää paikkansa. Taajuuslukitus on tullut uudempien softaversioiden myötä käyttöön. Ennen kuin sitä pääsee säätämään, pitää käydä etusivulla klikkaamassa “katkaise yhteys”, käydä tekemässä haluamansa lukituksen ja sitten yhdistää uudelleen.

Oho. :kissing:

Onpa tehty kömpelösti. Huaweissa voi lukituksia muuttaa vauhdissa ja laite katkaisee yhteyden ja kytkeytyy uudelleen verkkoon automaattisesti.

Tehkääpä tuohon ZTE:hen vastaava muutos.

Kaikesta huolimatta nämä pitäs toimia ilman kauheata säätöä, tai Elisalta käy joku maksutta laittamassa kun toimivana myyty, kaikki eivät osaa, ymmärrä tai halua. 

Käyttäjätaso 7

Kaikesta huolimatta nämä pitäs toimia ilman kauheata säätöä, tai Elisalta käy joku maksutta laittamassa kun toimivana myyty, kaikki eivät osaa, ymmärrä tai halua. 


Se on ihan käypä toive. Valitettavasti 5G on vielä ihan alkutaipaleellaan ja vie useita vuosia , että kaikki toimii edes tyydyttävästi. 4G:tä on kehitetty/rakennettu jo kymmenkunta vuotta ja pikkuhiljaa ollaan pääsemässä eroon suurimmista ongelmista. Eiköhän se sama tahti koske myös 5G:tä.

Kun hankkii uusinta tekniikkaa , niin väistämättä joutuu enemmän tai vähemmän koekaniiniksi.

Löytyisiköhän tuttavapiiristä jotakin nörttiä , joka osaisi auttaa? Elisan kotituki valitettavasti on maksullista.

Jatkoa: Eilen kiersin vempeleen kanssa ympäri taloa. Laitteen sivujen mukaan yhteys oli joko erittäin huono tai huono. Tarkistin päivitykset, oli viimeisin. Jos nyt tarkoitatte tuolla taajuuslukituksella sitä, että valitsee sieltä valikosta 4G:n ( automaattisesti siellä oli 3/4/5 )valittuna niin tein näin. Olin siis katkaissut yhteyden ensin, niin eipä yhdistänyt mihinkään... En tajua näistä vempeleistä mitään mutta osaan lukea ohjeita. Olisi sitä voinut sunnuntain paremminkin viettää.

 

Kiitos joka tapauksessa teille kaikille, kun viitsitte neuvoa!

 

Olen pistänyt yksityisviestiä ja sopimusnumeroni.

 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@KJK70 

Pori on DNA:n HMV aluetta ja oletko testannut miten DNA:n verkko toimii? Saatko DNA:lta kiinteää yhteyttä? Nyt DNA ajamassa samallalailla kupariverkon alas kuin Elisa, joten kiireen vilkkaan kannattaa olla kiinnostunut (ja ilmoittaa DNA:lle), jos DNA alkaa naapureissa kupariyhteyksiä korvaamaan kuidulla, jotta saat huolettoman netin loppuiäksi.

Nopeustestejä kuuluu palvelun käyttäjän tehdä, jotta voi varmistaa ettei maksa turhasta. Miltä kuulostaa, että maksaa vaikka 10 vuotta 300M nopeudesta, joka ei koskaan ole ollut edes 100M? Toki kiinteässä verkossa nopeutta ei tarvi testailla kuin ehkä pari kertaa vuodessa, koska nopeus ei juuri heittele, mutta langattomassa sitä saisi testailla jatkuvasti.