Skip to main content

Suoratoistopalveluiden selailu Elisa Viihde -sovelluksella

  • September 14, 2025
  • 2 kommenttia
  • 77 katselukerrat

Forum|alt.badge.img+2

Suoratoistopalveluiden selailu ja käyttö Elisa Viihde -sovelluksella (tässä postauksessa tarkoitan iPhone- ja iPad-sovelluksia, Android-versio toiminee vastaavalla tavalla) on palvelusta riippuen epäloogista.

Jotta Elisa Viihde -sovellus toimii sujuvasti yhteen suoratoistopalvelun kanssa osan näistä tulee olla tilattu Elisalta. Ei kuitenkaan kaikkien. Esim. Prime Videon ohjelmat käynnistyy suoraan painamalla Siirry-nappia Elisa Viihteestä vaikka Prime ei olisikaan tilattu Elisalta.

Ruudun ohjelmien kohdalla Siirry-napin painamista seuraa ilmoitus ’Tutustu Ruutuun netissä’. Siis täh?! ’Tutustu Ruutuun netissä’?! Näin tapahtuu jos Ruutu-palvelua ei ole tilattu Elisan kautta. Jos on niin Siirry-nappi sentään käynnistää ohjelman Ruutu-sovelluksessa. Tässäkin on tosin pientä kitkaa - elokuvat käynnistyy Elisa Viihde -sovelluksesta mutta sarjan kohdalla Siirry-napin painaminen avaa sarjan sijaan Ruudun pääsivun tai edellisellä kerralla Ruudussa auki olleen ohjelman oli se sitten mikä tahansa.

Hbo Maxin ohjelmien kohdalla Siirry-napin sijaan napissa lukee ’Pääset katsomaan sisällön tällä laitteella ostamalla tai vuokraamalla sen ensin Elisa Viihteen nettisivuilla tai’. Tai mitä?! Huolellista sekoilua sanoisin. (Mulla on tällä hetkellä Hbo Max tilattu toista kautta, muistaakseni aikoinaan kun sitä Elisalta tilasin niin siirtyminen Elisa Viihteestä Maxiin toimi asiallisesti.)

Toteuttakaa nyt ihmeessä suoratoistopalveluiden selailu ja ohjelmien käynnistäminen keskenään samalla tavalla kaikkien palvelujen kohdalla. Ja että Siirry-napissa lukee loogisesti aina sama teksti oli se sitten ’siirry’ tai joku muu. Ja mielellään siten että teksti mahtuu kokonaisuudessaan painikkeeseen.

Lienee taktiikkaa sitoako Elisa Viihde -sovelluksen toiminnallisuus siihen että tilaako käyttäjä suoratoistopalvelua Elisalta vai ei. On ymmärrettävää että kaupallinen toimija näin tekee uusien tilausten toivossa. Tässä on kuitenkin snadi ärsyyntymisen vaara käyttäjän puolesta. Esim. jos tämä on sattunut tilaamaan jonkun palvelun esim. vuoden diilillä toisaalta ja jotain muuta Elisalta ja haluaisi selailla molempia palveluita Elisa Viihde -sovelluksen kautta. Jos hommassa on kitkaa niin saattaa tämän vuoksi jäädä sovellus käyttämättä ja esim. Elisa Viihde Mini tilaamatta.

Areenahan on joka tapauksessa Elisa Viihteessä mukana eikä sitä pysty Elisan asiakkuuteen sitomaan. Tässä suhteessa voisi olla fiksu ratkaisu sallia ulkopuoliseen suoratoistopalveluun siirtyminen riippumatta siitä onko kyseinen palvelu tilattu Elisalta vai ei.

On ihan hyvä että eri suoratoistopalveluiden ohjelmia voi selata yhden sovelluksen alla ja käynnistää niitä suoraan sovelluksesta. Näinhän esim. Apple TV -sovelluksiin toimii. Suomalaiset viihdesovellukset voivat erottautua tässä - tallennuspalvelun lisäksi - tarjoamalla kotimaista sisältöä kuten Elisa Viihteessä onkin Areenan ja Ruudun muodossa.

2 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 23, 2025

Ihanaa kun toit tämän asian esille!🤩
Testailin itsekin tuota suoratoistoihin ohjautumista iPhonella ja todellakin vain muutamassa tuo siirtyminen suoratoistopalvelun omaan sovellukseen onnistuu saumattomasti. Toki HBO Max:in kohdalla kiinnitin huomiota myös siihen, että tarjolla olevat sisällöt kotisivulla olivat vain elokuvia ja silloin tuo teksti "pääset katsomaan sisällön tällä laitteella ostamalla tai vuokraamalla sen ensin Elisa Viihteen nettisivuilta tai digiboksilla" on sama kun jos koittaisi tehdä vuokrausta sovelluksen kautta - liekö tämä syy eri tekstiin Ruutu+/Viaplay verrattuna. Vaikka toki oli tuossa Viaplaynkin kohdalla elokuvia tarjolla.😄

Laitoin tästä kehitysideaa meillä eteenpäin ja toivotaan, että tähän tartutaan tulevaisuudessa ja saadaan tuo suoratoistopalveluihin siirtyminen mutkattomammaksi!😊


Forum|alt.badge.img+2
  • Keskustelun aloittaja
  • Kommentaattori
  • September 24, 2025

Mä veikkaan että pohjimmainen syy erilaisiin painikkeisiin (ja muihinkin puutteisiin palvelussa) on se että palveluun ei ole satsattu tarpeeksi ja asioiden koordinointi on tämän myötä jäänyt vähälle.

Olen seurannut varsinkin tätä mobiilisovellusta aika pitkään ja muistelen että alkuun painikkeissa oli tuo Kalle Päätalon romaanin pituinen teksti viittauksineen Elisan nettisivuille.

Sitä myötä kun palveluun on tullut lisää sisältöä niin seuraavassa vaiheeessa on keksitty tuo ’Siirry’-nappi. Entisiä nappeja ei tässä yhteydessä päivitetty samanlaisiksi. Hieman enemmän satsaamalla joku tekstinikkari olisi voinut keksiä painikkeesta avautuvaan ruutuun ’Tutustu sisältöön X netissä’ -tekstin sijaan jotain nohevampaa.

Ja nyt viimeisimpänä kun Prime on lisätty valikoimaan niin ’Siirry’-nappi on osattu koodata toimivana. Vanhoihin painikkeisiin ei edellisen logiikan mukaan koskettu. 😁

Ohessa vielä kuvaruutukaappaus iPadin ruudulta jossa teksti ei mahdu painikkeeseen. iPhonella teksti mahtuu painikkeeseen.

 

 

Aiemmassa postauksessa pohdiskelin painikkeen toiminnallisuutta siihen että ohjataan käyttäjää tekemään ostoksensa Elisalta. Asian voi tehdä kummin hyvänsä - siten että edellytetään asiointia Elisan kanssa tai että asiakas voi ostaa suoratoistopalvelunsa mistä hyvänsä ja Elisan sovellus silti osaa toimia niiden kanssa. Käyttäjän näkökulmasta tärkeää on kuitenkin se että sovellus toimii loogisesti toteuttaa toiminnallisuuden kummin vain. Tällainen luo mielikuvaa laadukkuudesta. Edellinen kuvaesimerkki ei tätä tee.

Voisihan tuossa painikkeessa vain lukea lyhyesti ’Tilaa Elisalta’ ja kun sitä painaa niin liikenne ohjautuu Elisan nettisivuille jossa käyttäjä voi sitten vinguttaa korttia. Luonnollisesti systeemit tunnistaa tilanteen jossa asiakas on jo tehnyt ostoksensa Elisalta ja painikkeessa lukee tällöin ’Siirry’ tai ’Toista palvelussa X’ tai mitä järkevää hyvänsä. Tai painike voi jopa näyttää pelkältä play-painikkeelta.

Asioiden koordinoimattomuudella tarkoitan mm. sitä että on sääli että palvelu toimii eri lailla eri alustoilla. Esimerkiksi selaimella palvelua käyttäessä ominaisuudet on kovin jäljessä mobiilisovelluksiin nähden.

Olen kokeillut myös Telian vastaavaa palvelua ja täytyy myöntää että se pesee toiminnallisuuden ja laatumielikuvan suhteen Elisan viihdepalvelun mennen tullen.

Itse satun asumaan Elisan kuitutaloudessa ja olisin kyllä tyytyväisempi kaapeli-TV ja viihdesovellus -komboon mikäli jälkimmäinen olisi laadukkaampi. Nyt pistää vähän miettimään josko siirtyisi käyttämään Telia Playtä. Tähän kun on marraskuun alusta tulossa mukaan myös Eurosport 1 -kanava Viaplay 3 Urheilu -kanavan rinnalle. Kivan kompaktilla 8 euron kuukausihinnalla tyydyttyy kevyt urheilunnälkä sekä telkkarissa että mobiilissa.

PS. Eikö Eurosport 1 joskus aikoinaan kuulunut myös Elisa Viihteeseen? Tästä syystä varmaan mobiilisovelluksen ohjelmaoppaassa kyseinen kanava keikkuu mukana vaikka sitä pelkän Mini-tilaajan ei ole mahdollista katsoa. Palauttakaa mukaan Elisa Viihde -tilaukseen? Säästäisitte palkkakustannuksissa kun sovelluksessa ei tarvitsisi tämän suhteen mitään korjata.. 🤣

PPS. Yksinkertainen vinkki laatumielikuvan petraamiseen: korvatkaa nyt ihmeessä siellä täällä keikkuvat ’HBO Nordic’ -logot ’HBO Maxilla’. Näinhän te jo teitte ainakin Applen laitteissa toimivissa sovelluksissa. Nimimuutos tapahtui ensimmäisen kerran jo 2021. Ainakin Samsung-telkkarin Elisa Viihde -sovelluksessa näyttäisi Nordic vielä kummittelevan. Ja telkkarista käsin kun tekisi Elisalta tilauksen niin HBO Maxiahan tuo koskee.