Tekstiviestihuijaus vai ei

  • 15 May 2021
  • 8 kommenttia
  • 317 katselukerrat

Sain tekstiviestin numerosta 12100

“Hei olemme havainneet nettiyhteydessäsi mahdollista häiriötä. Kun yhteytesi toimii normaalisti, vastaa viestiin numerolla 1, Mikäli yhteytesi hidastelee tai pätkii, vastaa viestiin 2 tai 3: Vastaamalla ….jne. viesti jatkuu” Allekirjoitus “Terveisin Elisa”

Kyseessä on ilmeinen huijaus. Kannattaa varoa.

Kerroin tästä myös Elisan asiakaspalveluun. Tiedä sitten miten sieltä varoitukset menevät jakoon?


8 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

En tiedä onko huijaus vai ei, en sen enempää reagoinut, mutta Elisan nimissä tuli numerosta 018 320040 mainos hankkia Elisa Viihde -sovellus. Sinänsä tyhmää, jos oli Elisalta, että minullahan on sellainen jo, ja sopimuskin siis toistaiseksi.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Sain tekstiviestin numerosta 12100

“Hei olemme havainneet nettiyhteydessäsi mahdollista häiriötä. Kun yhteytesi toimii normaalisti, vastaa viestiin numerolla 1, Mikäli yhteytesi hidastelee tai pätkii, vastaa viestiin 2 tai 3: Vastaamalla ….jne. viesti jatkuu” Allekirjoitus “Terveisin Elisa”

Kyseessä on ilmeinen huijaus. Kannattaa varoa.

Kerroin tästä myös Elisan asiakaspalveluun. Tiedä sitten miten sieltä varoitukset menevät jakoon?


Moikka! Katsoin asiakkuutesi läpi, ja kyseessä vaikuttaa kyllä olevan ihan meiltä tuleva viesti :) Kyseessä on siis tilanne, että olemme havainneet nettiyhteydessäsi mahdollisen häiriön. Viestiin vastaamalla voit pyytää meitä olemaan sinun yhteydessä asiasta, jos olet kokenut netin kanssa hidastelua.


Tässä samalla nyt kun aihetta sivutaan, niin miten sinulla on nettiyhteys pelannut, onko käytössä tuntunut ongelmia?

Sain tekstiviestin numerosta 12100

“Hei olemme havainneet nettiyhteydessäsi mahdollista häiriötä. Kun yhteytesi toimii normaalisti, vastaa viestiin numerolla 1, Mikäli yhteytesi hidastelee tai pätkii, vastaa viestiin 2 tai 3: Vastaamalla ….jne. viesti jatkuu” Allekirjoitus “Terveisin Elisa”

Kyseessä on ilmeinen huijaus. Kannattaa varoa.

Kerroin tästä myös Elisan asiakaspalveluun. Tiedä sitten miten sieltä varoitukset menevät jakoon?


Moikka! Katsoin asiakkuutesi läpi, ja kyseessä vaikuttaa kyllä olevan ihan meiltä tuleva viesti :) Kyseessä on siis tilanne, että olemme havainneet nettiyhteydessäsi mahdollisen häiriön. Viestiin vastaamalla voit pyytää meitä olemaan sinun yhteydessä asiasta, jos olet kokenut netin kanssa hidastelua.


Tässä samalla nyt kun aihetta sivutaan, niin miten sinulla on nettiyhteys pelannut, onko käytössä tuntunut ongelmia?

Moi! Kyllä tuo numerosta 12100 tullut viesti on epäilyttävän näköinen, luulisi olevan joku parempi tapa ilmoittaa mahdollisista häiriöistä ja jatkotoimenpiteistä.

Tässä tietoa miten täällä skulaa.

Kaapeliyhteys 30 Mbps Elisan mittarilla lataus n. 28 Mbps ja lähetys 5,3 Mbps.

Minun puhelimen Nokia 7 Plus mobiilinetti 100 Mbps Elisan mittarilla lataus 2,9 - 23,8 Mbps ja lähetys 0,0 - 1,0 Mbps eli ei kovin hyviä lukemia. Tosin uudelleen käynnistämällä lukemat paranevat joksikin aikaa.

Vaimon puhelin Nokia 7.1 mobiilinetti 150 Mbps lataus 5,5 - 27,2 Mbps ja lähetys 0,2 - 0,8 Mbps. Samoin uudelleen käynnistys parantaa vähän tuloksia.

Ärsyttävästi molemmissa puhelimissa puhelut katkeavat aika usein. Usein käy myös niin ei kuule vastapuolen ääntä tai myös niin ettei vastapuoli kuule meidän ääntä. Tämä varmaan luetaan puhelimien viaksi, jota minä en usko. Mielestäni vika on Elisan mobiiliverkossa. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Voisiko Elisa vahvistaa, onko numero 018 320040 Elisan vai ilmoitanko epäilyttäväksi numeroksi, kiitos.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

@peksu24 kiitos palautteestasi viestin muotoilun osalta :) Miten tuota olisi hyvä muuttaa että kokisit sen vähemmän epäilyttävänä?

Toimivuuksista varmistaisin ton kiinteän laajakaistan osalta vielä että ootko huomannut katkomisia tai hidasteluja tai mitään toimivuudessa? Entäpä mobiilipuolella onko nopeudet tai puheluiden toimivuus yhtään parempaa talon ulkopuolella?

 

@yamaneko en löytänyt varmuutta ja pistin tuosta nyt sitten kyselyä vähän eteenpäin että tunnustaako joku tuon meillä olevaksi numeroksi :)

@peksu24 kiitos palautteestasi viestin muotoilun osalta :) Miten tuota olisi hyvä muuttaa että kokisit sen vähemmän epäilyttävänä?

Toimivuuksista varmistaisin ton kiinteän laajakaistan osalta vielä että ootko huomannut katkomisia tai hidasteluja tai mitään toimivuudessa? Entäpä mobiilipuolella onko nopeudet tai puheluiden toimivuus yhtään parempaa talon ulkopuolella?

 

@yamaneko en löytänyt varmuutta ja pistin tuosta nyt sitten kyselyä vähän eteenpäin että tunnustaako joku tuon meillä olevaksi numeroksi :)

Esim. ilmoittaa puhelinnumero johon voi tarvittaessa soittaa ja jonka voi varmistaa Elisan numeroksi.

Kun chattasin asiasta alkuun asiakaspalveluun, niin siellä oltiin sitä mieltä että kyseessä on todennäköisesti huijausviesti. Numeroa 12100 eivät tunnistaneet Elisan numeroksi. Sanoivat vaikka numero olisi Elisan, silti kyseessä voi olla huijaus koska huijarit kykenevät nimeämään lähettäväksi numeroksi melkein minkä tahansa.

En tiedä onko huijaus vai ei, en sen enempää reagoinut, mutta Elisan nimissä tuli numerosta 018 320040 mainos hankkia Elisa Viihde -sovellus. Sinänsä tyhmää, jos oli Elisalta, että minullahan on sellainen jo, ja sopimuskin siis toistaiseksi.

Onko sinulla mahdollisesti tuo viesti vielä tallessa, josko kehtaisit valokuvana tänne laittaa ?

Valtaosan tunnistaa kyllä kielioppivirheistä tosi helposti huijausyrityksiksi.

@peksu24 kiitos palautteestasi viestin muotoilun osalta :) Miten tuota olisi hyvä muuttaa että kokisit sen vähemmän epäilyttävänä?

Toimivuuksista varmistaisin ton kiinteän laajakaistan osalta vielä että ootko huomannut katkomisia tai hidasteluja tai mitään toimivuudessa? Entäpä mobiilipuolella onko nopeudet tai puheluiden toimivuus yhtään parempaa talon ulkopuolella?

 

@yamaneko en löytänyt varmuutta ja pistin tuosta nyt sitten kyselyä vähän eteenpäin että tunnustaako joku tuon meillä olevaksi numeroksi :)

Esim. ilmoittaa puhelinnumero johon voi tarvittaessa soittaa ja jonka voi varmistaa Elisan numeroksi.

Kun chattasin asiasta alkuun asiakaspalveluun, niin siellä oltiin sitä mieltä että kyseessä on todennäköisesti huijausviesti. Numeroa 12100 eivät tunnistaneet Elisan numeroksi. Sanoivat vaikka numero olisi Elisan, silti kyseessä voi olla huijaus koska huijarit kykenevät nimeämään lähettäväksi numeroksi melkein minkä tahansa.

Meillä tuo kiinteän laajakaistan käyttö on aikalailla peruskäyttöä, ei mitään hurjia nopeuksia. Toimii aika mukavasti. Silloin tällöin kyllä tökkii, mutta modeemin resetointi on auttanut. Jossain tilanteissa on ottanut vähän pannuun, mutta vielä on hermot kestänyt.

Kotiverkossa olen laittanut varman päälle kaapelilla äly-tv:n, Elisaviihteen boxin ja pelikonsolin.

Älytelevision ja Elisaviihteen joissakin toiminnoissa on joskus ilmennyt kiusallista tahmeutta.

Muut vempeleet ovat enimmäkseen kotiverkon WiFi:llä.

Puhelimien mobiilinetti talon ulkopuolella on luokkaa lataus 50-60 Mbps ja lähetys 5-5,5 Mbps, eli paremmin toimii.

Nyt on jäänyt kiinnittämättä huomiota puhelimien toimintaan talon ulkopuolella, koska puhelut on pääasiassa sisätiloissa. 

Osallistu keskusteluun