Yle Areena ei toimi

  • 19 February 2021
  • 10 kommenttia
  • 1910 katselukerrat

Käyttäjätaso 3

Yle Areena ei toimi kello 21 jälkeen kuin ajoittain.
Olen laittanut tästä jo pari kommenttia tänne, mutta en löytänyt vanhoja viestejä.

 


10 kommenttia

Käyttäjätaso 3

Luulin että Elisa olisi rakentanut jonkinlaisen gatewayn Yle Areenaan. Pari päivää sitten katsomani ohjelma katkesi juuri ennen loppua ilmoitukseen että nauhoitus loppui. Sehön tarkoittaa että Yle Areenan ohjelmat on talletetttu aivan samalla tavalla kuin muutkin nauhoitukset.

Se selittää myös miksi Elisa Viihteen kautta Yle Areenan haku on erilainen kuin Ylellä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Moi @Kalervo H! Onko nämä ongelmat Areenan kanssa edelleen jatkuneet? :slight_smile: Yle Areenan sisällöt tulee suoraan Yleltä, me ei niitä erikseen tallennella tai muuta. Digiboksin Areena-sovellus on toki hieman erilainen kuin vaikkapa Areenan nettisivut, joten hakukin hieman erilainen on. :thinking:

Käyttäjätaso 3

Kyllä jatkuu. Päiväaikaan tuntuu toimivan, tosin olen kokeillut vain muutaman kerran. Sen sijaan iltaisin, etenkin 21:n jälkeen toimii ehkä 50%:n todennäköisyydellä. Purkki on kiinni Ethernetillä. Samaan aikaan kun kokeilee tietokoneella Ylen kautta, niin ei minkäänlaisia pulmia.

Oletko aivan varma, että kun katson Yle Areenaa Elisa Viihteen kautta, että signaali tulee suoraan Yleltä? Misä tuo mainitsemani ‘nauhoitus loppui’ tuli?

Yle Areenan haku Elisa Viihteen kautta on luku sinänsä. Jos hakuun laittaa MOT tulee yli 80 vastausta, joista yli 80 ei liity mitenkään MOT-ohjelmaan.

Jos hakuun laittaa fall, niin tulee 8 vastausta joista yhdestä löytyy fall.

Joissain ajankohtaisohjelmissa näkyy ikäänkuin alihakemistoina vuodet, joissain taas ei. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Sisältö on Ylen tarjoamaa, mutta käyttöliittymässä muistaakseni meillä on ainakin jollain tasolla näppimme pelissä :sweat_smile:  Toi “Nauhoitus loppui” voi käsittääkseni tulla ihan jo siitä että siellä on yhteys hikkaissut ja boksille välittyvä  datavirta katkennut, jonka boksi taas tulkinnut että lähdemateriaali on päättynyt.

Haun osalta noissa on vähän hankaluutena, että noissa ei sinällään tekoälyä ole joka ymmärtäisi eron MOT ohjelman ja vaikkapa “pahimmat kamMOT” tulosten osalta vaan molemmissa kun MOT täsmää niin näytetään ne. 

Käyttäjätaso 3

Onpa huonosti toteutettu haku. Luulisi Elisan pystyvän parempaan.

Käyttäjätaso 3

Pienen tauon jälkeen katsoin taas Yle Areenaa Elisa viihteen kautta. Ennen klo 20 onnistui hyvin monta kertaa. Mutta klo 21 jälkeen vain yhden kerrana arviolta 30 eri yrityksestä kolmena päivänä. Kun samaan aikaa samassa verkossa Yle Areena toimii moitteettomasti pc:llä, niin syyn täytyy olla Elisa Viihteen kapasiteetissa klo 21 jälkeen.

Käyttäjätaso 5

Pienen tauon jälkeen katsoin taas Yle Areenaa Elisa viihteen kautta. Ennen klo 20 onnistui hyvin monta kertaa. Mutta klo 21 jälkeen vain yhden kerrana arviolta 30 eri yrityksestä kolmena päivänä. Kun samaan aikaa samassa verkossa Yle Areena toimii moitteettomasti pc:llä, niin syyn täytyy olla Elisa Viihteen kapasiteetissa klo 21 jälkeen.

Eihän tuo nyt mutkattomalta katselukokemukselta kuulosta Viihteen osalta. Jos käytössä on mobiiliverkon kautta tuleva yhteys niin tuo kellonaika klo 21 on yleensä ruuhkaisinta tässä verkossa joten kuvaillut ongelmat tuntuvat olevan siihen sidonnaisia. :thinking: Oletko tuohon aikaan testannut muuta nettisisältöä Viihteellä kuten tallenteita tai 500+ IPTV-kanavia? Esiintyykö näissäkin tuolloin ongelmia?

 

Tietokoneella tuon Yle Areenan toimimisen voi selittää vähempi kaistan tarve sisältöjen pyörittämiseen.

 

Käyttäjätaso 3

Lainaus

“Jos käytössä on mobiiliverkon kautta tuleva yhteys niin tuo kellonaika klo 21 on yleensä ruuhkaisinta tässä verkossa joten kuvaillut ongelmat tuntuvat olevan siihen sidonnaisia. :thinking: 

Tietokoneella tuon Yle Areenan toimimisen voi selittää vähempi kaistan tarve sisältöjen pyörittämiseen.”

 

1)

Mitä Elisa aikoo tehdä asialle, jos tietää että klo 21:n jälkeen on ruuhkaista?

2)

Miten tietokoneella olisi vähemmän kaistan tarvetta? Samaa sisältöähän siinä katsotaan. Ja samaa putkea pitkin ne tähän asuntoon tulevat.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Lainaus

“Jos käytössä on mobiiliverkon kautta tuleva yhteys niin tuo kellonaika klo 21 on yleensä ruuhkaisinta tässä verkossa joten kuvaillut ongelmat tuntuvat olevan siihen sidonnaisia. :thinking: 

Tietokoneella tuon Yle Areenan toimimisen voi selittää vähempi kaistan tarve sisältöjen pyörittämiseen.”

 

1)

Mitä Elisa aikoo tehdä asialle, jos tietää että klo 21:n jälkeen on ruuhkaista?

2)

Miten tietokoneella olisi vähemmän kaistan tarvetta? Samaa sisältöähän siinä katsotaan. Ja samaa putkea pitkin ne tähän asuntoon tulevat.


Kun ongelma toistuu tiettyyn aikaan vuorokaudesta, kuulostaa tuo vahvasti kyllä ruuhkautumiselta. Toki ruuhkautuminen riippuu alueesta ja etenkin alueen mobiiliverkon käyttäjämääristä, joten voitaisiin katsoa vielä tarkemmin tilanne. Lisäätkö asiakasnumerosi profiiliisi, niin voidaan tuo tilanne vielä katsoa tarkemmin läpi ja katsoa mitä asialle olisi tehtävissä?

 

Eri laitteet tarvitsevat eri tavalla nettiyhteyttä, esimerkiksi television kautta tapahtuva Elisa Viihteen katselu saattaa vaatia tasaisempaa yhteyttä ja isompaa kaistaa kuin tietokoneen kautta tapahtuva katselu. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että television kautta katsoessa kuvanlaatu on tarkempi kuin tietokoneella, näin esimerkkinä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Vielä sen verran, että koskeeko tuo ongelma siis ainoastaan Areenaa? Esiintyykö ongelmaa siis esimerkiksi Viihteen IPTV-kanavilla (500 kanavapaikalta eteenpäin), tallenteissa tai esim. Netflixissä?
​​​​​

Osallistu keskusteluun