Skip to main content
Vastaus

Yritettiinkö minun puhelimeen tunkeutua Elisan nimissä?

  • October 13, 2025
  • 3 kommenttia
  • 119 katselukerrat

Parisen viikkoa sitten puhelimeeni tuli viesti, missä minua kehoitettiin vastaamaan viestiin K eli kyllä, koska viestissä luvattiin suojella puhelintani haittaohjelmilta. Viesti tuli Elisan nimissä, mutta sillä puhelinnumerolla (mitä en ottanut muistiin) ei Elisa ole koskaan ennen minulle mitään viestiä lähettänyt. Jotenkin minulle heräsi epäilys, että kyse on nimenomaan puhelimeni kaappauksesta ja poistin välittömästi koko viestin. Onko Elisa lähettänyt tällaisia viestejä vai oliko se huijausviesti?

Minulla ei ole edes tietoa mistään haittaohjelmien estotavoista. Onko Elisalla sellaisia ohjelmia, mitä voi puhelimeen ladata? Ja toisekseen onko tuo suojaus asiakkaalle maksuton?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eepuska

Tässä on mitä luultavimmin kyse tilanteesta, jossa käytössäsi on liittymäturvaominaisuudet sisältävä liittymätyyppi, mutta et ole vielä aktivoinut kaikki turvaominaisuuksia.😊Ollaan lähetetty asiakkailla parin viikon sisällä viestejä asiasta ja asiakkaat ovat voineet viestiin vastaamalla aktivoida nämä ominaisuudet käyttöönsä. Mitään ylimääräistähän tämä ei maksa, koska ominaisuudet kuuluvat liittymän kk-hintaan. Kyse ei siis ole markkinointikampanjasta tai lisäpalveluiden ostosta. Turvaominaisuudet liittymälle voi aktivoida kätevästi myös OmaElisan kautta liittymän sivulta.✅

Jos mietityttää onko itsellä nyt varmasti liittymäturvaominaisuudet sisältävä liittymä niin voit olla yhteydessä meidän asiakaspalveluun ja katsotaan mielellämme sopimukset läpi.😊

Ja tervetuloa yhteisöön ​@Iida !💙

3 kommenttia

  • October 13, 2025

Samoja viestejä on tullut monelle. Esim. tuosta Elisan numerosta: 18320040

Ei ole kyse puhelimen kaappauksesta.

Viesti liittyy Elisan liittymiin, jotka sisältävät liittymäturvaominaisuuksia, mm. haittasivujen eston.

Tarkista OmaElisasta sisältyykö omaan liittymääsi turvaominaisuudet:

Omaelisa/Klikkaa liittymääsi

Tuolla liittymäturvasta:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/puheliittymat/liittymaturva/

Tuolla ketjussa samanlaisesta viestistä:

 

 


lasselusse
Forum|alt.badge.img+12
  • Tietopankki
  • October 13, 2025

numero varmaan oli 18320040, ja tässä tapauksessa oli elisan markkinointia. k;lla olisi tilannut elisan palveluja.

https://yhteiso.elisa.fi/tietoturva-69/onko-minua-huijattu-529268

nyt kun kaksi on tätä on epäillyt. voisiko joku oikea huijari käyttää hyväksi huijausviesteissään. lähetä tietosi tänne niin saat jotain, mutta onkin huijaus. todennäköisesti huijaus kysyisi maksutietoja esim maksukortti.

ehkä oli parempi olla varovainen. elisa voisi miettiä näitä markkinointikamppanioita.

 


Forum|alt.badge.img+8
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • October 14, 2025

Tässä on mitä luultavimmin kyse tilanteesta, jossa käytössäsi on liittymäturvaominaisuudet sisältävä liittymätyyppi, mutta et ole vielä aktivoinut kaikki turvaominaisuuksia.😊Ollaan lähetetty asiakkailla parin viikon sisällä viestejä asiasta ja asiakkaat ovat voineet viestiin vastaamalla aktivoida nämä ominaisuudet käyttöönsä. Mitään ylimääräistähän tämä ei maksa, koska ominaisuudet kuuluvat liittymän kk-hintaan. Kyse ei siis ole markkinointikampanjasta tai lisäpalveluiden ostosta. Turvaominaisuudet liittymälle voi aktivoida kätevästi myös OmaElisan kautta liittymän sivulta.✅

Jos mietityttää onko itsellä nyt varmasti liittymäturvaominaisuudet sisältävä liittymä niin voit olla yhteydessä meidän asiakaspalveluun ja katsotaan mielellämme sopimukset läpi.😊

Ja tervetuloa yhteisöön ​@Iida !💙